The Nile Hilton Incident (2017)

Zweden / Denemarken / Duitsland
Thriller

geregisseerd door Tarik Saleh
met Fares Fares, Ger Duany en Slimane Dazi

De net gescheiden, corrupte politie-commissaris Ahmed Noredin moet een moord op een beroemde zangeres onderzoeken. Zij is vermoord in een hotelkamer in 'The Nile Hilton' in Caïro. Noredin ontdekt al snel dat de vermoorde zangeres een geheim contact had met de eigenaar van het hotel, Shafig, een welgestelde aannemer, die beste vrienden is met de zoon van president Mubarak. Als het spoor naar de dader loopt naar de rijken en politieke machtselite, wordt de zaak gesloten en bestempeld als "opgelost". Noredin is erop gebrand om de zaak op te lossen. Hij zet zijn leven op het spel om de moord op te lossen.

avatar van tbouwh
Release verplaatst naar 24-8

avatar van stefan dias
Simpelweg heel goede film, die me wel net niet bij mijn lurven kon pakken. Iedereen in de film speelt uitstekend en het verhaal is net vaag/duidelijk genoeg om het interessant et houden. Links en rechts wel wat vraagtekentjes, maar dat ligt dan misschien eerder aan mijn bevattingsvermogen en het was dan ook nooit echt storend.
Wel razend sterke, claustrofobisch beklemmende sfeer van Caïro (ook al is er in Marokko gefilmd), met een eindeloze sprawl van verstikkend, stoffig, rommelig beton, beton, beton. Mooi om dat eens zo pertinent in een film te zien. En natuurlijk ook een echte eye-opener, die kruiperige in het systeemm verankerde corruptie met zijn geheime regels om gek van te worden. De kreet 'waar denk je dat je bent? Dit is geen Zwitserland hoor…' lijkt dan ook rechtsreeks aan de kijker gericht. Sterk.

avatar van mrklm
Wat een zenuwslopende politieke thriller had kunnen zijn (en getuige de lovende trailer met verwijzingen naar 'Z', het meesterwerk in dat genre) blijkt op het gebied van spanning toch wat tegen te vallen. Dit is meer een exposé van een door-en-door corrupt systeem dan een film met een politiek standpunt. De film doet dan ook meer denken aan "Serpico", al is hoofdpersoon Noredin Mustafa [Fares Fares] bepaald geen heilige. Wanneer hij een moord in het Nile Hilton Hotel komt onderzoeken, ligt hij er niet wakker van dat het plaats van misdrijf niet is afgezet, dat de al aanwezige agenten de ruimte hebben aangetast, dat er ééntje zelfs staat te pissen in de badkamer! Ook voor hem is dit de normale gang van zaken. Noredin vindt een afhaalbewijs voor een fotograaf in de handtas van het slachtoffer en vindt daarin zeer compromitterende foto's van een Hatem Shafiq, [Ahmed Selim], een vooraanstaand politicus. Vanaf dat moment werpt zich vol overgave op de zaak en probeert erachter te komen of Shafiq nu dader of slachtoffer is. Daarvoor is het van cruciaal belang dat hij de enige ooggetuige in de zaak weet te vinden en te beschermen, maar Salwa (Mari Malek) is een Soedanese analfabeet zonder vaste verblijfplaats en is ook het doelwit van de dader.

"The Nile Hilton Incident" heeft vele sterke momenten en zowel Fares als Malek zijn uitstekend in de belangrijkste rollen. Regisseur Tarik Saleh blijkt vooral goed uit de voeten te kunnen in massascènes, zoals wel blijkt uit de finale die zich afspeelt tijdens de rellen rondom Tahrir Square op 25 januari 2011, het officiële begin van Egyptische Revolutie. Het begin en het einde van de film zijn erg sterk, maar daar tussen weet Saleh dat momentum niet altijd goed vast te houden. Het duurt simpelweg wat te lang voor deze film echt toewerkt naar die indringende finale...

avatar van Redlop
Sterke thriller die laat zien hoe corruptie de regerende macht is in Egypte. Ook kritiek via een film als deze wordt weinig op prijs gesteld gezien de houding van de regering op het verzoek van het productieteam een film over corruptie in Egypte te maken:

We kregen vijf dagen om het land te verlaten, anders kon de geheime dienst onze veiligheid niet garanderen. En dat was een paar weken nadat ze daar een Italiaanse student hadden vermoord, zijn hoofd was 360 graden gedraaid en al zijn nagels waren uitgetrokken. Met hen valt niet te spotten. We wisten dat we moesten inpakken en wegwezen.

VPRO cinema.

In Casablanca opgenomen uiteindelijk. Aanrader.

3,5 *

avatar van arno74
Inmiddels meerdere prijzen gewonnen: Sundance (beste internationale film) en "Seminci" (Spanje, beste film, script en regie).

avatar van Drifter
Een hele rommelige en dus slechte film. Er is geprobeerd om een standaard actie verhaal te koppelen aan de Arabische lente en dat is totaal mislukt.
Dat er corrupte regeringen en landen zijn is niet goed maar deze film krijgt van mij niet meer punten omdat dat aangekaart wordt.
Een film is een film en politiek is politiek.
Met clichés zoals een kettingrokende rechercheur en vriendjespolitiek probeert de regisseur er iets van te maken maar het is niet vernieuwend en het wordt zelfs irritant na vele herhalingen.
Kortom: voor de standaard filmliefhebber is het niets.

avatar van Atheistus
Sterk verhaal en mooi geacteerd.

avatar van breedbeeld
Al het goede is gezegd maar voor mij net geen viertje. Vroeg me wel af of de film niet zwaar gesponsord is door de tabaksindustrie. Iedereen rookt zich helemaal te pletter en ik geloof dat ik geen scene gezien heb waarin de hoofdrolspeler niet minstens 1 sigaret rookt of aansteekt.

Hoewel het verhaal geïnspireerd is door de waargebeurde moord op de Libanese zangeres Suzanne Tamim in 2008, schiet het geregeld alle kanten op. Terloops worden met enige regelmaat belangwekkende personages (de vriendin van het slachtoffer en haar pooier) afgevoerd als zijnde ook vermoord. Dat komt de kwaliteit van de film niet ten goede.
Welbeschouwd is de focus van deze film niet zo zeer het moordonderzoek op een zangeres, maar veeleer de wijdverspreide corruptie bij de Egyptische politie. Ik vind Fares Fares als detective beter tot zijn recht komen in de Department Q-cyclus.

avatar van Rodger
Een rommelige en saaie thriller.
Zeer voorspellend en net niet boeiend genoeg.
1.5 *

avatar van Donkerwoud
Net als 'Esthebak/Clash' (2016) een prima lowbudget-thriller over de Egyptische revoluties. Hier speelt de Libanees-Zweedse Fares Fares een archetypische film noir anti-held, die steeds dieper verwikkeld raakt in de drek van een Egyptisch fenomeen: wasta, ofwel een moeras van corruptie en nepotisme dat in alle haarvaten van de maatschappij terugkomt. Wie kent er wie weegt zwaarder dan rechtvaardigheid of moraliteit. Ook politie-inspecteur Ahmed Noredin - met zijn zwartleren jas en altijd een sigaret in zijn karakteristieke smoelwerk- is niet vies om zelf steekpenningen te gebruiken of zijn eigen connecties in te zetten. 'The Nile Hilton Incident' (2017) moet het niet hebben van de fraaie actiescènes (m.u.v. het fantastische einde), maar qua suspense doen de duistere sfeershots en een een soundtrack á la John Carpenter hun werk. Ook is het een belangrijke politieke aanklacht in de slipstream van de moord op de Italiaanse student Giulio Regeni, die de staatsinmenging onderzocht in de Egyptische vakbonden. De crew moest twee dagen na de geruchtmakende martelmoord uitwijken naar Marokko, waar de film uiteindelijk is opgenomen. De film maakt een gevoel van machteloosheid tastbaar dat niet snel haar weg vindt in Egyptische cinema: hoe een dictatoriaal regime twee breedgedragen revoluties wist te overleven, maar nog altijd sterk in het zadel zit omdat de werkelijke machtsmachinaties nooit zijn aangepakt.

avatar van Donkerwoud
Ik heb de trailer doorgestuurd naar mijn Egyptische neef en hij is ervan overtuigd dat het een propagandafilm is omdat er een aantal Egyptische acteurs in meespelen die uitgesproken pro-sisi (de legerleider/dictator aan de macht) zijn. Hij zegt dat dit soort vertellingen het narratief bestendigen dat er meerdere revoluties zijn geweest, dat die gefaald zijn en alleen een negatieve uitkomst kunnen hebben, en dat er geen enkele andere uitkomst is dan dat de legerleiding nu het heft in handen neemt.

Mohammed zegt dat er niet meerdere revoluties zijn geweest - in tegenstelling tot wat de staat mensen graag doet geloven - maar de revolutie is een proces in wording. Het Egyptische volk is bewust geworden van haar eigen macht en heeft gezien dat er stappen gezet kunnen worden naar maatschappelijke verandering. Dus óók naar de huidige legerleiding, die een propagandacampagne voert waarin vijandbeelden worden opgeworpen naar bijvoorbeeld de moslimbroeders en andere partijen achter de revoluties. Volgens mijn neef zou de negatieve toon van dit soort films suggereren dat verzet een afgesloten station is en dat verandering niet meer mogelijk is.

Ik weet niet of ik het er helemaal mee eens ben, want waarom zou Sisi deze film dan expliciet verbieden in eigen land omdat het óók kritiek heeft op zíjn regime!? Het is godbetert in Marokko opgenomen!? Maar ik vind het een interessante gedachte dat zelfs een kritische film propaganda-elementen zou kunnen bevatten.