Phantom Thread (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Paul Thomas Anderson
met Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps en Lesley Manville

In het naoorlogse Londen bevinden zich een fameuze kleermaker, Reynolds Woodcock genaamd, en zijn zus in het centrum van de Britse mode-industrie. Ze maken daar kleding voor koninklijke families en edellieden. Vrouwen betreden het leven van de alleenstaande kleermaker, bieden hem inspiratie en gezelschap, maar vertrekken vervolgens weer. Tot hij op een dag Alma ontmoet, een jonge, wilskrachtige vrouw die al snel het middelpunt van zijn leven wordt en zijn strak geregisseerde en geplande leven op zijn kop zet.

Film werd gelauwerd - en terecht - voor zijn originele muziek maar in het begin van de film is een mooie evergreen song te horen : "My Foolish Heart" en het kon niet anders dan dit iets zou te betekenen hebben en inderdaad : ge moet toch wel over een dwaas hart beschikken om in zee te gaan met een onmogelijke man als Reynolds en er bovendien alles, tot het absurde toe, voor over hebben om zijn aandacht, waardering en liefde te winnen.
Grillige romantiek, maar meeslepend, en eigenlijk een overwegend psychologische film, waarvan moet toegegeven dat oneindig veel te danken is aan de sterkte van de hoofdacteurs en dit niet alleen aan "zeldzame" Daniel Day-Lewis maar nagenoeg evenveel aan de dames Krieps en Manville.
Film die overigens met veel zorg is gemaakt en uitblinkt met zijn costumering, decors en make-up.

PTA weer met zijn visuele meesterschap, elke scene is er eentje om op de filmacademie te laten zien.

Maar het grijpt werkelijk nergens bij de lurven, althans bij mij. Jammer.

avatar van Shadowed
PTA 2017.

Ik moet de beste man nog een beetje ontdekken, maar dit vond ik achteraf een beetje tegenvallen. Ja, je merkt nog steeds wat PTA hier en daar, maar het is niet meer zo fris. Het cameragebruik is wat minder opvallend, de dialogen lagen me ook niet helemaal.

Mooie rol van Lewis, de ruzies tussen hem en Krieps zijn pakkend en de sarcastische opmerkingen van hem doen me weer denken aan Eastwood in Gran Torino. Visueel valt het redelijk op, maar echt schitterend was het niet.

De film zelf is ook niet altijd even pakkend, de dialogen zijn soms vervelend en Krieps straalt soms ook echt te weinig uit. Het briljante einde was wel goed gevonden, daar voor mijn complimenten, maar voor de rest vond ik dit niet al te veel hebben.

PTA is oprecht een goede regisseur, maar een meesterwerk wil ik dit nog niet echt noemen. Day-Lewis zijn prestatie was overigens absoluut oscarwaardig, en daar kan Krieps niet tegenop. Soms is de film niet even boeiend, en de locaties vond ik ook weinig echt briljant ondanks de fijne details.

Vooral de warme scenes rond de winter hebben wat sfeer, voor de rest straalt de film niet altijd even veel af op mij. Voor de rest krijgt het absoluut een voldoende. PTA ga ik in de gaten blijven houden.

avatar van tbouwh
Ik liet me tijdens het kijken naar Phantom Thread vooral leiden door de prachtige score van Jonny Greenwood, die op dat moment live uitgevoerd werd door het Rooterdam Philharmonisch Orkest. De volmaakte paradoxen van de muziek – elegant maar dreigend, harmonieus maar bij vlagen ook ijzig en verstokt – schijnen ook door in de film zelf, die de perfectie vrijwel op ieder vlak benadert. Karakters botsen en schuren in een sierlijk kader van cinematografische wonderlijkheid. Haast onmerkbaar verschuiven de perspectieven: het blikkenspel is ook een rollenspel. Vicki Krieps mag de geschiedenis in als de actrice die erin slaagde (een wederom fenomenale) Daniel Day-Lewis te overrompelen. Wát een vrouw – het mag, nee moet gezegd.

avatar van macrobody
Briljant acteerwerk. Als je houdt van een film waar het daar om draait dan is dit een meesterwerk. Als je niets voelt na een half uur dan beter niet verder kijken. Het verhaal is namelijk in een paar zinnen te vatten. Oudere man wordt verliefd op jongere vrouw. Dus dan moet de manier waarop het verfilmd is wel bijzonder zijn voor een hoge score en dat is zo.

avatar van Basto
macrobody schreef:

Verhaal gaatvtich wel veel verder dan dat. Maar je hebt wel gelijk dat het ook prachtig verfilmd is.

Hoewel een trage film is dit wel een prachtige film.
Er hoeft niet altijd veel vaart in een film te zitten zolang het scenario maar goed zit en, vooral dan in deze film, de vertolkingen goed zijn. En dat zijn ze zeker, Daniel Day-Lewis is als vanouds subliem evenals zijn tegenspeelster, de nobele onbekende Vicky Krieps.
Misschien zal niet iedereen deze film graag zien, en toegegeven ik had ok mijn twijfels, want de modewereld is niet dadelijk een thema dat me boeit, maar net omdat Daniel Day-Lewis de hoofdrol voor zijn rekening neemt wou ik de film perse zien.
En hij heeft me wederom niet teleurgesteld, de man maakt niet zoveel films, maar weet zijn rollen zo perfect neer te zetten dat het een lust voor het oog is.
Kortom, warm aanbevolen !!

Net de film gezien. Zal kort maar krachtig zijn, vond het geweldig! Integendeel zoals anderen het met een hoge waardering omschrijven, zie ik het als een soort persiflage van het echte leven.
Wat ik daarmee bedoel: wat erin de film gebeurt is geen werkelijkheid, het is de gedachtengang van het hoofdpersonage, nadat hij zn moeder verloren heeft, waarschijnlijk het brein achter de jurken.
Kortom: het is een verwerkingsproces verhuld in een lange film.
Althans, de meningen zullen daarover verdeeld zijn.