• 8.562.445 stemmen

There Will Be Blood (2007)

Drama | 158 minuten
3,75 3.129 stemmen

Genre: Drama

Geregisseerd door: Paul Thomas Anderson

Met onder meer: Daniel Day-Lewis, Paul Dano en Kevin J. O'Connor

Releasedatum: 28 februari 2008

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot There Will Be Blood

"There Will Be Greed. There Will Be Vengeance."

Begin 20e eeuw. Wanneer Daniel Plainview een mysterieuze tip krijgt over een klein stadje in het Westen waar de olie letterlijk uit de grond zou spuiten, gaat hij met zijn zoontje H.W. op avontuur, op weg naar het stoffige Little Boston. In dit meedogenloze stadje, waar het plaatselijke vermaak zich beperkt tot de Hallelujakerk van de charismatische voorganger Eli Sunday, slaan Plainview en H.W. hun slag. Maar ook al maakt de olie hen rijk, toch blijft niets bij het oude wanneer de conflicten escaleren en alle menselijke waarden - liefde, hoop, geloof, ambitie, gemeenschap en zelfs de band tussen vader en zoon - onder vuur komen te liggen als gevolg van corruptie, bedrog en de rijkelijk vloeiende olie.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Mary Sunday

Abel Sunday

Mr. Bandy

vinejo schreef:

Is deze commentaar nu naar mij gericht? Want het allerlaatste wat ik doe is deze film een gebrek aan diepgang verwijten.

Nee, dat was richting LeBlanc

avatar van vinejo

vinejo

Basto schreef:

Nee, dat was richting LeBlanc

Ah ok.

De film begrijpen is wel heel persoonlijk natuurlijk.

Mijn beschouwing is geheel anders dan de jouwe en toch denk ik dat ik m begrepen heb

vinejo schreef:

Ah ok.

De film begrijpen is wel heel persoonlijk natuurlijk.

Kapitalisme en misantropie gaan ook hand in hand.

avatar van rainmist

rainmist

film over en tussen twee kwaden van de menselijke beschaving, religie en kapitalisme zonder sociale democratie. Nou ja, nee toch, uiteindelijk wel. XD.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Schitterend als cinema. Eerste 15 minuten zijn werkelijk groots – zonder woorden en spaarzame maar onheilspellende tonen als score een tragiek beschrijven. Later nog een fantastische scene – het ongeval met het zoontje, fenomenale tracking shot van Lewis die het jongetje draagt met opnieuw begeleidt door een fantastische score.

Schitterend als karakterstudie : Anderson zoekt naar de roots van zijn habitat (Californië). Het graven in de aarde (letterlijk) om een gemeenschap te stichten. Hij portretteert zijn twee pioniers als mensen van vlees en bloed. De strijd om macht kan beginnen maar we leren evenveel (of meer) over het personage van Lewis (Plainview). Een signaal van Anderson over welke institutie zal winnen ? Het personage van Dano (Sunday - toeval die naam voor een gelovige ?) is wat vager, soms zelfs mysterieus. De broer (Paul) aan het begin van de film die vertelt over het vinden van olie. Is dat niet een persoonlijkheid van Eli ? Bestaat de broer wel ? Ze worden door dezelfde acteur gespeeld. Een hint misschien dat Eli een soort Jekyl and Hyde is.

Schitterend als visie. Deze allegorie belichaamt Amerika en spits zich toe op een confrontatie van 2 machten.

Maar er zijn er ook veel gelijkenissen tussen de 2 personages. De ziel (van Amerika ?) is reeds aangetast vanaf het begin want beiden zijn bedriegers, predikers (om terrein te kopen heeft hij een mooi verhaaltje klaar), corrupt en kwaadaardig. Beiden hebben ook hun sanctuarium, een boortoren en een kerk (Anderson brengt dit in beeld alsof het dezelfde symbolen zijn) en beiden hebben geen band met familie en zijn eenzaten die niemand vertrouwen.

Maar (ja, er is een maar) de afronding ligt me op de maag. We komen weliswaar uit op die geniale finale waarin een clash zich zal voltrekken. Maar ik voel een ongelijke strijd. Sunday is reeds gebroken vanaf het begin dat hij binnenkomt en met veel gemak kan Plainview de vernederingen (eerst verbaal en dan fysisch) plegen. Te gemakkelijk. Omdat Anderson gelooft dat kapitaal de krachtigste macht is ? Of is de haat meer persoonlijk dan ideologisch geïnspireerd waardoor het simplisme van held versus vijand eventjes doorschijnt ? Was dit de reden waarom de background van Sunday vergeten werd te schetsen ?

Desalniettemin overwint de totaalbeleving. In met gothic gedrenkt universum (ook de letterdruk van de titel verwijst ernaar en ook Phantom thread vist in die vijver) beheerst Anderson vakkundig de filmtaal (je zou het bijna als vanzelfsprekend vinden maar de fotografie van Elswit is geniaal) om zijn historische visie van ontstaan van zijn geboortestreek in een getormenteerd palet te schilderen.

avatar van Icer

Icer

Zeker geen slechte film, maar ik zat op iets te wachten wat uiteindelijk niet ging gebeuren en bleef vervolgens met een wat leeg gevoel achter (met de aftiteling in zicht).

avatar van Boneka

Boneka

• 2048 berichten

Ik had deze film om e.o.a. reden nog nooit gezien. Hij begint sterk en houdt dit best wel lang vol. Hier en daar lijkt ie wat in te kakken, maar dan pakt ie het weer fijn op. Helaas is het eind wel een zwaktebod van deze film, waar ie een beetje uit de toon valt. Al moet ik zeggen dat het gedrag van de uitstekend spelende Lewis onderweg al nare trekjes begint te krijgen. Dat begint vooral wanneer zijn zoon doof begint te worden En eigenlijk moet hij daar niks van hebben. De haat tegen veel mensen is ook al zo'n ding. Waar komt die wrok vandaan? En dan hebben we nog Paul Dano. Met zijn duivels uitbanningen moest ik er op een gegeven moment wel om lachen. Was dit niet net een beetje over het randje heen? ik denk het wel. Afijn het gaf de film wel weer jus. Film kijkt trouwens wel fijn weg beelden zijn goed allen het geluid liep niet synchroon. Jammer!! Stoort toch een beetje in de film. There will be blood heeft een wat vreemde titel. There will be oil zou logischer geklonken hebben.

Ik vind de film niet geheel geslaagd en dat komt met name door het einde, maar misschien ook door zijn vreemde karakter die ik nergens kan plaatsen. Desalniettemin wordt er uitstekend gespeeld.

Film 3.5
Beeld 4.5
Geluid 4.0 (loopt niet synchroon)

Boneka schreef:

De film is bovenal een allegorie waarbij Plainview het kapitalisme (survival of the fittest) en Sunday de kerk vertegenwoordigd. De twee pijlers waarop de Amerikaanse samenleving is gestoeld. Zij strijden om de absolute macht.

avatar van Boneka

Boneka

• 2048 berichten

Basto schreef:

Toch zie je zijn karakter steeds meer veranderen. Dat begon al met die 'broer' en later met zijn zoon. Het ging volgens mij meer om macht. En misschien begon het al met zijn vrouw.

Boneka schreef:

Ik schrijf tocht dat het om macht gaat.

avatar van blurp194

blurp194

Daniel Day Lewis is een erg, erg goede acteur. Maar de films waar hij in speelt gaan nogal vaak ten onder aan een overmaat aan epicness, en dat is ook bij dit geval weer zo. Op zich klopt het allemaal prima, met geniaal mooie scenes, een droef en donker thema, mooi uitgewerkte moeizame karakters, wijdse landschapjes. Maar het komt toch op een of andere manier absoluut niet tot leven, en ik merk dat ik de hele tijd zit te kijken hoe lang het nog moet duren.

Niet mijn film, kennelijk. Of misschien op een verkeerd moment gezien - wellicht denk ik er over een paar jaar weer anders over.