There Will Be Blood (2007)

geregisseerd door Paul Thomas Anderson
met Daniel Day-Lewis, Paul Dano en Kevin J. O'Connor

Begin 20e eeuw. Wanneer Daniel Plainview een mysterieuze tip krijgt over een klein stadje in het Westen waar de olie letterlijk uit de grond zou spuiten, gaat hij met zijn zoontje H.W. op avontuur, op weg naar het stoffige Little Boston. In dit meedogenloze stadje, waar het plaatselijke vermaak zich beperkt tot de Hallelujakerk van de charismatische voorganger Eli Sunday, slaan Plainview en H.W. hun slag. Maar ook al maakt de olie hen rijk, toch blijft niets bij het oude wanneer de conflicten escaleren en alle menselijke waarden - liefde, hoop, geloof, ambitie, gemeenschap en zelfs de band tussen vader en zoon - onder vuur komen te liggen als gevolg van corruptie, bedrog en de rijkelijk vloeiende olie.

avatar van Filmkriebel
mjk87 schreef:

Anderzijds ontfermt hij zich over het zoontje van de persoon die bij hem in de boorput de dood vond. Ergens zit er wel wat goeds in hem. Daarvoor zie je hem te vaak met zijn zoontje bezig. Daarvoor probeert hij te vaak het goed te maken. Het is wel dat met zijn zucht naar geld uiteindelijk hij met iedereen contact verliest, maar dat is een uitvloeisel van een slecht karakterkenmerk. Typerend is die scène wanneer de olietoren in brand vliegt. Eerst rent hij naar zijn zoontje toe om hem in veiligheid te brengen, zelfs tot in de veilige blokhut aan toe draagt hij hem, maar als hij eenmaal ziet dat er actie nodig is en hij geld moet verdienen is hij weg. Ergens is dat steeds een strijd, tussen geld en familie. Geld wint. Ook een voorbeeld, als hij zijn zoontje op de trein stuurt naar een doventherapeut doet hij dat uit bestwil en je merkt dat hij hem wel pijn doet hem achter te laten als hij wegloopt uit de trein. Hij weet wel dat dit verkeerd is, maar uiteindelijk kiest hij weer voor het geld. In de basis dus geen slecht persoon.

Het spreekt nogal vanzelf dat iedereen wat goeds in zich heeft . Zelfs Hitler had wellicht aanvankelijk goeds in zich maar je kan alles wat hij heeft gedaan toch niet goedpraten met goede dingen die hij mss ooit in het verleden heeft gedaan, zoals jij met Plainview doet.

Hij ontfermde zich in de eerste plaats over dat kind om er zijn voordeel mee te halen bij zakelijke onderhandelingen, niet uit goedhartigheid. Hij krijgt mettertijd wel affectie voor de jongen, en de passage met de trein is veelzeggend. Dat zijn positieve lichtpunten in zijn persoonlijkheid maar verder is zijn gedrag over de hele lijn bijzonder harteloos. Het is niet met open armen dat hij zijn zoon terugzag op het einde. Bovendien vermoordt hij ook koelbloedig mensen in de film.

avatar van BobbyShmurda
Afgezet na 20 minuten, nog niks gebeurd en de muziek is niet te verdragen.

avatar van IH88
“I'm finished.”

Weergaloos acteerwerk. De film zelf vond ik wat taai en soms wat saai, maar allejezus, wat acteren Day-Lewis en Dano geweldig. Het verhaal is niet heel vervelend, maar ik had soms geen idee waar ik naar aan het kijken was. De lange scènes voelden soms erg stroperig aan en de regie van Thomas Anderson is niet heel bijzonder.

De strijd tussen Plainview en Sunday is interessant, maar al die subplotjes hadden van mij weggelaten mogen worden. Dan was de film ook een stuk korter geweest, want tweeënhalf uur is toch echt te lang. Gelukkig weten Day-Lewis en Dano met z’n tweeën de film naar een hoger niveau te stuwen. Alleen al die laatste scene… Wauw. Die scene zou op iedere acteursopleiding moeten worden bestudeert. Briljant.

avatar van Alathir
Pff, wat een lange zit zeg. Heel de tijd vroeg ik me af waarom ik verder bleef kijken. Er zijn een paar leukere scènes maar zoals Onderhond oa al eerder aangaf vond ik de acting vaak ook over de top en vond ik het personage van Daniel-Day Lewis nergens bijster interessant. De setting kan ik op zich nog wel smaken, net zoals No Country Old Men die in diezelfde buurt is opgenomen en deze is toch 1 van mijn lievelingsfilms.

Deze film zit ook echt vol met zo'n slechte achtergrondmuziek. Soms leek het of dat we in een horrorfilm zaten en dat er spanning moest worden opgebouwd. Hele vreemde muziekkeuzes die totaal niet bij die bepaalde scènes pasten, soms ook jingel jangel dat je oren er bijna zeer van begonnen te doen. Ik zeg wel 'bijna', mijn oren doen het nog, gelukkig maar! De fans van deze film gaan waarschijnlijk op de tenen getrapt zijn maar ik zeg ook maar hoe deze film bij mij binnenkwam en ik ontving deze niet bepaald met open armen. DD-L mag nog de pannen van het dak acteren, zoals ik bij vele recensies lees, het maakt de film maar dat ietsie pietsie draaglijker om uit te kijken wat mij betreft. 1.5*

Ik snap de hoge score niet, want deze film is erg traag en het verhaal is flut. Er wordt inderdaad wel goed geacteerd, maar dat weegt niet op bij het matige verhaal. Gisteren gezien en ik weet nu al niet meer hoe het afloopt....

avatar van baspls
Drainage! Drainage, Eli, you boy. Drained dry. I'm so sorry. Here, if you have a milkshake, and I have a milkshake, and I have a straw. There it is, that's a straw, you see? Watch it. Now, my straw reaches acroooooooss the room and starts to drink your milkshake. I... drink... your... milkshake!

There Will Be Blood verteld het verhaal van Olieman Daniel Plainview, een echte self-made-man die flink verdient aan de olie. Op een dag krijgt hij een tip over een goedkoop land waar veel olie zou zijn. Plainview koopt al het land op en verdient veel. Conflicten met de plaatselijke Religieuze sekte, corruptie en de verslechterende band tussen hem en zijn (geadopteerde) zoon zorgen echter voor problemen.

Het is een lange film en erg avontuurlijk is hij niet. Toch weet There Will Be Blood je aandacht uitstekend vast te houden gedurende de speelduur. Een ijzersterk staaltje historisch drama. Daniel Day-Lewis speelde bijzonder goed als Daniel Plainview. Paul Dano wist ook te overtuigen als de sekteleider die meent wonderen te kunnen verrichten.

De film is bijzonder mooi geschoten. Ieder shot voldoet perfect aan de regel van derden. Het tijdsbeeld is bijzonder geslaagd en blijft niet steken in clichés.

Wat je voornamelijk bijblijft van There Will Be Blood is de bijzondere muziekkeuze. Jonny Greenwood componeerde een erg aparte soundtrack die vaak een beklemmende en vervreemdende sfeer creëerde en soms wat ook minder goed op zijn plaats was. Het muziekstuk Violin Concerto in D Major Op.77:3. Vivace Non Troppo van Johannes Brahms werkte perfect bij de film.

De film heeft zowel audiovisuele als inhoudelijke kwaliteiten. De opkomst van het imperium van Plainview, het conflict met de sekte en met zijn zoon weten de film prima te vullen. Toch blijft het allemaal maar wat afstandelijk, dat komt vooral door de grote sprongen in tijd die er in de film zitten. There Will Be Blood is een film die ik even moest laten bezinken. Zonder twijfel is het een bijzonder sterk historisch drama en het bekijken meer dan waard.

Klasse film die me geen moment verveeld heeft.

Film komt geen moment écht los. Desondanks niet slecht...

avatar van Thomas83
Ik denk dat ik de film nu pas voor het eerst sinds een jaar of tien weer zie. Mooi hoeveel je mening kan veranderen in zo'n tijd. Nu ben ik toch nog een stuk enthousiaster. De film is echt een epische karakterstudie die vanaf de openingsscène al weet te verbluffen met prachtige plaatjes. Ook al die kleine details zoals de documenten en het werktuig zijn zo mooi verzorgd. Daardoor weet je je echt in die tijd in te leven.

Daniel Day-Lewis levert natuurlijk de grootste krachttoer af, maar Dano laat zich in zijn intense rol bepaald niet van het scherm af spelen. Hij is ook op zijn best in rollen die een beetje het randje opzoeken. Het kind van Plainview vind ik zo'n bizarre toevoeging aan de film. Dat geeft de film samen met de atypische en vaak dreigende score van Greenwood wat aparts.