Le Silencieux (1973)

Frankrijk / Italië
Thriller / Drama

geregisseerd door Claude Pinoteau
met Lino Ventura, Leo Glenn en Suzanne Flon

Een Franse geleerde is zestien jaar eerder door de Russen ontvoerd en in een natuurkundig laboratorium te werk gesteld. Als lid van een wetenschappelijke delegatie in Londen wordt hij door de Britse geheime dienst gekidnapt omdat die namen van Engelse verraders willen weten. Daarmee is hij vrij, maar de KGB zit nu achter hem aan en de band met het verleden in Frankrijk blijkt zich nauwelijks te herstellen.

• vandaag om 21:00 uur op TV (TV5MONDE)
  • nummer 233 in de tip 250

straks om 01.55 uur bij de ARD

avatar van Brix
Vanavond op TV, WDR- 23:10 uur.
Dikke vette aanrader!

avatar van Filmkriebel
Fugitive achtige spionagethriller met Lino Ventura, één van mijn favoriete Franse acteurs. Veel actie en scènes die hun tijd ver vooruit waren. Tegen het verkeer inrijden gebeurde al vele jaren voor To Live and Die in L.A. De paranoide sfeer (nogal overdreven eigenlijk) en de vlucht van het hoofdpersonage voor de KGB zijn belangrijker dan het verhaal. Een zwetende Ventura in topvorm en zoals ik hem graag zie.

Een gretig aangesneden filmonderwerp, zekerlijk in de jaren zeventig : de Koude Oorlog en de daaraan gelinkte spionage.
Claude Pinoteau maakte er voor zijn eerste langspeelfilm als regisseur (voorheen was hij maar co-regisseur) in ieder geval een gesmaakt werk van.
Duidelijk en gevat, met knappe, sfeervolle suspens- en actiescènes.
Lino Ventura, normaal al redelijk zwijgzaam, krijgt een aangemeten rol aangeboden van een opgejaagd mens, voor wie echte vrijheid onbereikbaar lijkt en levert hier toch wel één van zijn beste acteerprestaties af.
Uitstekende film in zijn genre, zonder sensatie, nutteloze scènes, of wat dan ook.