• 8.603.986 stemmen

Alternatieve titels: Escape to Nowhere / The Great Manhunt / The Silent One

Oorsprong: Frankrijk / Italië

Geregisseerd door: Claude Pinoteau

Met onder meer: Lino Ventura, Leo Genn en Suzanne Flon

IMDb beoordeling: 6,8 (947)

Oorspronkelijke taal: Frans

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Le Silencieux

"Hitchcock himself is finally rivalled."

Een Franse geleerde is zestien jaar eerder door de Russen ontvoerd en in een natuurkundig laboratorium te werk gesteld. Als lid van een wetenschappelijke delegatie in Londen wordt hij door de Britse geheime dienst gekidnapt omdat die namen van Engelse verraders willen weten. Daarmee is hij vrij, maar de KGB zit nu achter hem aan en de band met het verleden in Frankrijk blijkt zich nauwelijks te herstellen.

imageimageimageimage

Clément Tibère

Chief of M.I.5

The Assistant

Agent of the D.S.T.

Police Commissioner

stinissen (crew films & series)

straks om 01.55 uur bij de ARD

Brix

Vanavond op TV, WDR- 23:10 uur.

Dikke vette aanrader!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Fugitive achtige spionagethriller met Lino Ventura, één van mijn favoriete Franse acteurs. Veel actie en scènes die hun tijd ver vooruit waren. Tegen het verkeer inrijden gebeurde al vele jaren voor To Live and Die in L.A. De paranoide sfeer (nogal overdreven eigenlijk) en de vlucht van het hoofdpersonage voor de KGB zijn belangrijker dan het verhaal. Een zwetende Ventura in topvorm en zoals ik hem graag zie.

avatar van Movsin

Movsin

Een gretig aangesneden filmonderwerp, zekerlijk in de jaren zeventig : de Koude Oorlog en de daaraan gelinkte spionage.

Claude Pinoteau maakte er voor zijn eerste langspeelfilm als regisseur (voorheen was hij maar co-regisseur) in ieder geval een gesmaakt werk van.

Duidelijk en gevat, met knappe, sfeervolle suspens- en actiescènes.

Lino Ventura, normaal al redelijk zwijgzaam, krijgt een aangemeten rol aangeboden van een opgejaagd mens, voor wie echte vrijheid onbereikbaar lijkt en levert hier toch wel één van zijn beste acteerprestaties af.

Uitstekende film in zijn genre, zonder sensatie, nutteloze scènes, of wat dan ook.

Vandaag te zien op TV > TV5Monde >20:58 uur

kappeuter (crew films)

Brix schreef:

Vandaag te zien op TV > TV5Monde >20:58 uur

Ik vraag me af of dat klopt, aangezien de tv-gids van de zender zelf 2 films toont voor dit tijdstip. Kan er uiteraard maar eentje zijn...

Ziggo tv-gids meldt alleen Un Éléphant Ça Trompe Énormément (1976)

Ook niet verkeerd natuurlijk.

Anders herkansing op de volgende data:

zondag, juni 7, 2020 - 23:01

vrijdag, juni 12, 2020 - 18:37

kappeuter

Dank voor de tip, want "Un Éléphant...etc." wil ik ook wel graag eens zien.

Het blijft wel behelpen met die programma info de laatste tijd, ook bij TV5Monde (een van mijn favoriete zenders) is het vaker mis dan voorheen het geval was.

thunderball

Heb ik ook al een paar keer gehad bij TV5 dat ik op een film zat te wachten en er iets heel anders of al bezig was, of kwam. Of dat er toch geen ondertiteling bij was, hoewel het wel in de gids stond vermeld.

thunderball

Helaas werd het de andere film. Mijn TVfilm gids kan in de bak met oud papier.

thunderball

Hij wordt nu wel op TV5 uitgezonden!!

thunderball

Deze gisteren zitten kijken.

Typische jaren '70 koude oorlog paranoia film, waarin één man op de loop is en niemand echt is te vertrouwen.

Degelijke en vakkundig gemaakte Franse thriller, die echter nergens echt beklijfd en geen enkele noemenswaardige scene heeft, die er boven uit steekt.

Louter aanwezigheid Ventura in hoofdrol weet de film een meerwaarde te geven.

Einde is erg abrupt en teleurstellend zwak.

Een zesje, ofwel 3 sterren.

avatar van david bohm

david bohm

Toffe film met een als wel vaker sterke Lino Ventura. Mooi gefilmd, een spannend verhaal en bovendien een aardig tijdsbeeld. De eenzame protagonist die vol goede moed zijn achtervolgers probeert voor te blijven, ik vind het fijn om naar te kijken.

Aanrader.

avatar van T.O.

T.O.

thunderball schreef:

Deze gisteren zitten kijken.

Louter aanwezigheid Ventura in hoofdrol weet de film een meerwaarde te geven.

Einde is erg abrupt en teleurstellend zwak.

Een zesje, ofwel 3 sterren.

Eigenlijk compleet eens met deze beschrijving, maar ik geef hem toch een halfje extra

Hoewel deze film inderdaad geen memorabele hoogvlieger is, was ik toch wel onder de indruk van die korte, snelle en zwijgzame scènes met de typische suspense van films uit die jaren. Dat zie je niet veel meer tegenwoordig.

Gemiddelde op IMDB vind ik echt wat laag.

avatar van Fransman

Fransman

• 1986 stemmen

Heerlijke film met Lino Ventura die tijdens de koude oorlog klem komt te zitten tussen de KGB, de Britse geheime dienst en de Franse inlichtingendienst. Helemaal in de sfeer van die jaren. De film heeft door zijn afwisseling en snel gemonteerde beelden nog niets aan kracht ingeboet. Heb met rooie oortjes zitten kijken en vooral genoten van al die prachtige auto's die een belangrijke rol spelen in deze film. Maar die suffe Fiat 124 als vluchtauto? Nog nooit vertoond! Hij ging dan ook kapot...

Maar er zijn ook wat minpuntjes. Het begin is wat taai, het duurt even om erin te komen. Maar na een kwartiertje begint het wel te vlotten. De vlucht door Frankrijk om uit handen te blijven van de Russen is veruit het spannendste gedeelte. Hier is Ventura op z'n best. Maar het moet gezegd: het slot is zwak; rommelig en afgeraffeld. Dat had beter gekund.

Heb deze film kunnen zien dankzij mijn filmvriend Lakte, die voor de Nederlandse vertaling heeft gezorgd en dat kijkt toch heel wat lekkerder dan in het Frans of het Engels. Deze film verdient het.

avatar van Noodless

Noodless

Mwah... gemiddeld filmpje waarbij het verhaal weinig te bieden heeft en vooral in begin en naar het einde toe een saaie uitwerking heeft. De achtervolgingsscènes mogen er wel zijn en de film geeft een mooi tijdsbeeld met vooral de auto's die eruit springen. Lino Ventura speelt zijn rol cool, maar de film heeft te weinig noemenswaardige scènes om boven het gemiddelde uit te komen. 6/10