ad
  • 8.184.071 stemmen

Un Papillon sur l'Épaule (1978)

Drama / Thriller | 95 minuten

Genre: Drama / Thriller

Alternatieve titel: Butterfly on the Shoulder

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Jacques Deray

Met onder meer: Lino Ventura, Claudine Auger en Paul Crauchet

IMDb beoordeling: 6,8 (678)

Oorspronkelijke taal: Frans

Over Un Papillon sur l'Épaule

Een Fransman in Barcelona ontdekt een lijk in een naburige hotelkamer, wordt neergeslagen en komt terecht in een psychiatrische inrichting. De arts ondervraagt hem over het bezit van een koffer en zijn vrouw wordt ontvoerd met diezelfde koffer als losprijs. De hoofdpersoon raakt steeds meer verstrikt in een Kafkaïaans labyrint zonder zelfs maar te weten of zijn identiteit niet wordt verward.

image

La jeune femme

Le commissaire

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Eén César Nominatie voor de Beste Montage in 1979.

avatar van lennnn

lennnn

Aardig spannende film die zich alspeeld in Barcelona eind jaren ''70. Waar wordt Ventura van verdacht? Of wat wordt er bij hem gezocht? Of ook weer niet? Kortom, wat is er aan de hand?

Met een rauw einde overigens. Maar kijk zelf maar. Als je de film te pakken kunt krijgen overigens. Dit heeft mij aardig wat jaren gekost.

avatar van kathmandu

kathmandu

Wederom een meesterwerk van Deray.

De hele film draagt een prachtige suspense sfeer bij zich. Allerlei vreemde praktijken die zich ontwikkelen. Ventura is weer geniaal, wat is het toch een geweldige acteur.

Dik 4,5 ster.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Ventura raakt betrokken bij een complot en iedereen wil een koffertje van hem hebben....Ventura heeft geen idee waar het allemaal om gaat....wij als kijker ook niet....en aan het eind van de film weet je nog niet waar het nou allemaal om ging. Briljant!!!!

Ondertussen is het natuurlijk wel degelijk een hele spannende thriller met de immer geweldige Lino Ventura. De beste man heeft maar één wat norse acteerstand en toch heeft ie een flink wat klassieke rollen gespeeld in evenzovele film-klassiekers.

Geweldige suspense, een hoop uitermate vreemde scenes, Kafka-achtige toestanden.

Topper uit de Franse jaren zeventig film.

Meesterwerk!

avatar van Sneakers35

Sneakers35

Aparte film niks voor mij

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Waar hebben jullie deze gezien?

avatar van Brix

Brix

@brucecampbell :

TV5MONDE (herhaling morgen! 14:03 uur)

avatar van Biosguru

Biosguru

Het deed me sterk denken aan een niet politieke versie van Cadaveri eccellenti (1976) Ook met Lino Ventura in de hoofdrol. Alleen allemaal wat minder sterk uitgevoerd. Zonder echte plot of duidelijke verhaallijn hangt bijna alles op sfeer en juist die sfeer neerzetten lukt in vergelijking met Cadaveri eccellenti niet zo goed.

avatar van 93.9

93.9

Aardig wat films gezien, maar dit is echt een van de vaagste.

Desalnietemin een prima Franse film.

avatar van Lakte

Lakte

Zeer goede thriller die op sommige momenten zelf ook nog eens echt spannend is!

Lino Ventura doet het erg goed, erg leuk om hem al een beetje op leeftijd te zien.

En zoals veel Franse films een verassend verhaal/einde.

3,5 *

avatar van Noodless

Noodless

Het verhaal is echt een labyrint vol met onverwachte ontmoetingen, valstrikken, leugens, rariteiten...kortom het verloop is te volgen maar uiteindelijk krijg je weinig antwoorden. Wat de film bijzonder maakt is het feit dat de film van begin tot einde weet te boeien zonder dat je echt weet waarover het gaat, net zoals het hoofdpersonage zelf. Goed acteerwerk van Lino Ventura en het slot heeft een verrassing in petto. 7/10