Sans Mobile Apparent (1971)

Alternatieve titel: Without Apparent Motive

Frankrijk / Italië
Mystery / Thriller

geregisseerd door Philippe Labro
met Jean-Louis Trintignant, Dominique Sanda en Sacha Distel

Commissaris Carella wordt op een moordzaak gezet waarvoor elk motief lijkt te ontbreken. Dan worden nog twee mensen op dezelfde wijze vermoord. Het enige aanknopingspunt voor Carella is een mysterieus dagboek wat hij van de stiefdochter van het eerste slachtoffer krijgt. Het dagboek bevat een lijst van diens minnaressen. Eén daarvan is ook een ex-minnares van Carella. Hij komt erachter dat zij alle drie de slachtoffers kende maar voordat hij meer te weten komt wordt ook zij vermoord. Uiteindelijk leidt het vriendje van de stiefdochter Carella naar de verrassende, shockerende ontknoping van dit mysterie.

avatar van thunderball
Goede interigerende misdaad thriller.
Trintignant is goed op zijn plaats als doortastende rechercheur, die moordzaak op probeert te lossen.
De film is behoorlijk spannend en gaat langzaam maar zeker richting de ontknoping. Helaas is het einde dan weer wat flauw en te gemakkelijk, waardoor de film net te licht uitvalt om als werkelijke klassieker te gelden.
Muziek van Morricone is de hele film nadrukkelijk aanwezig, weet de spanning extra op te voeren en is wellicht zelfs het beste wat deze film te bieden heeft.

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van brucecampbell
Is deze verkrijgbaar op dvd?

avatar van thunderball
Volgens mij niet.
Op geen enkele site ben ik hem tegengekomen, maar het was al wel weer even geleden dat ik gekeken heb.

Jean-Louis Trintignant, met zijn verrassende, vaak hoekige lichaamsbewegingen, zijn speciale manier van rennen, is superbe in deze 1971-misdaadthriller die niets van actualiteit heeft ingeboet.
Complex maar volgbaar plot in rechtuit-rechtaan-stijl en waarbij ik me van de indruk niet kan ontdoen dat het toch af en toe de bedoeling wat satirisch te zijn tov de gekende Amerikaanse producties van het genre.
Goede setting, levendige kleuren en passende muziek van Morricone.