Marie-Octobre (1959)

Alternatieve titel: Secret Meeting

Frankrijk

geregisseerd door Julien Duvivier
met Danielle Darrieux, Bernard Blier en Lino Ventura

In 1944 wordt een groep mensen bij elkaar gebracht om een tak van het Verzet te vormen. Eén van hen bleek echter een verrader. Jaren later brengt de enige vrouw van de groep, Marie-Octobre, hen weer bij elkaar om uit te vinden wie de verrader is geweest...en wraak te nemen.

avatar van boerenpummel
Op tv5 volgende week, wellicht alleen Franse ondertiteling.

avatar van stephan73
Waarschijnlijk niet.. De laatste films die TV5 uitzond op Donderdag hadden allemaal Nederlandse ondertitels..

avatar van boerenpummel
Inderdaad, was wel met Nederlandse ondertiteling.

avatar van Mochizuki Rokuro
Uitgezonden met NL-se ondertitels, zo blijkt...

avatar van boerenpummel
Heb hem opgenomen, maar nog niet bekeken. Zag tot nog toe alleen "Pepe le Moko" van Duvivier. Dat was een prima film, dus met geweldige acteurs als Ventura en Blier erbij moet dit toch wel een redelijk goede film zijn vermoed ik.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ja, Ventura, pas bij het kijken van deze film valt bij mij het kwartje van je avatar

Wist van te voren niet waar de film over zou gaan. Heb dit weekend And Then There Were None gezien van René Clair en schreef bij die film als iets over schematische opzet. Nu blijkt Marie-Octobre ook een kat-en-muis spel te zijn over het verraad van een lid van het verzet aan de Gestapo. Ook hier dus wel redelijk schematische uitwerking, waarin iedereen aan bod komt met zijn leugens en waarheden en het perspectief verschuift van de een naar de ander.

Niet heel erg spannend, eerder degelijk en redelijk onderhoudend. Serge Reggiani bleek ook nog mee te doen.

avatar van Brix
Vanavond op ARTE TV gezien.
Voor dit soort van films kun je op TV (helaas) alleen bij TV 5Monde en ARTE terecht.

De goede acteurs en actrices weten deze dialoogfilm die zich in één kamer afspeelt toch onderhoudend genoeg te houden.

Eén van de allerlaatste succesfilms (In 1963 volgde nog "Chair de Poule") van Julien Duvivier.
Het thema van een aantal mensen samen te brengen die een mysterie of moord trachten op te lossen is in de filmwereld niet nieuw, maar hier is het toch heel bijzonder met het zoeken naar een verrader in een verzetsbeweging, 15 jaar na de feiten.
Traditiegetrouw is er één locatie (wat een prachtig decor) en Duvivier castte heel wat Franse namen, die uiteraard instaan voor heel degelijk en overtuigend acteerwerk.
Spannend is de film zeker want tot het einde is een verrassende wending nooit veraf.
Gaat het om een afrekening van een oorlogsverraad, uit het optreden van alle verdachten zou men toch enige maatschappelijke kritiek vanwege de cineast op de Franse naoorlogse samenleving kunnen afleiden (Het zich zelf bovenal beschermen, het doorschuiven van verdachtmakingen, de noodzaak van een schuldige te vinden, de onwaardigheid van de persoonlijke wraak...).
Zag een keurige, nog dit jaar gerestaureerde versie en lees nu dat er ook een remake is uit 2008, met Nathalie Baye (die kan dat zeker aan) in de hoofdrol, maar als film niet met dezelfde impact als deze goedgemaakte "Marie-Octobre" uit 1959.