Le Clan des Siciliens (1969)

Alternatieve titel: The Sicilian Clan

Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Henri Verneuil
met Jean Gabin, Alain Delon en Lino Ventura

Roger Sartet, een veroordeeld crimineel, ontsnapt uit de gevangenis en helpt vervolgens de Siciliaanse Maffiafamilie van Vittorio Manalese een partij waardevolle edelstenen te stelen. Ondertussen wordt Sartet op de hielen gezeten door inspecteur Le Goff. Hoewel de kraak een succes is, komt Sartet toch in de problemen in de hypocriete wereld van de Sicilianen.

Prachtige verfilming van het boek van Auguste Le Breton (Rififi), een meester in het schrijven van misdaadromans. Subliem acteerwerk van het gouden trio Jean Gabin (die stem erken je uit duizenden), Lino Ventura en Alain Delon en een opnieuw fraaie soundtrack van Ennio Morricone.
Tijdloos vermaak.

avatar van de grunt
mooie aanbieding nu bij amazon de

The Sicilian Clan bluray

Franse audio en Engelse subs

Boven de 20E gratis verzending..

avatar van Metalfist
Drie grootheden in één film

Toen ik zowat interesse begon te krijgen in film, ongeveer rond dezelfde periode dat ik me inschreef op MovieMeter, zei mijn vader altijd dat Le Clan des Siciliens een must-buy was. Hij had de film ooit zelf als tiener gezien en was er bijzonder door gecharmeerd. Het duurde een tijdje vooraleer ik dit eigenlijk überhaupt wat betaalbaar op DVD vond, maar gisteren dan eindelijk toch eens opgezet. De verwachtingen waren groot in ieder geval, al moest ik wel bekennen dat ik tot nu toe nog niet zo'n fan was van Henri Verneuil.

Althans toch niet van de films die ik tot nu toe heb gezien. Cent Mille Dollars au Soleil, Mélodie en Sous-Sol en L'Ennemi Public No 1 zijn niet meteen slechte films, staan allemaal op 3*, maar klassiekers zijn het niet. Gelukkig is Le Clan des Siciliens een stuk beter dan het overige van dat ik tot nu toe van het oeuvre van de regisseur heb gezien. Het is echter toch ook geen Jean-Pierre Melville's Le Samouraï, om maar eens een soortgelijke film te noemen. Grootste stoorzender blijkt zowaar de soundtrack te zijn. Ondertussen al genoeg muziek van Ennio Morricone gehoord om vast te stellen dat het niet mijn favoriete componist is (geef mij maar Nino Rota) en dat continue springveertje (?) dat je doorheen de film hoort is gewoon belachelijk. Zonde, want voor de rest wel een degelijke muzikale score maar dit haalde me eigenlijk regelmatig uit de sfeer. Wat jammer is, want Verneuil maakt hier wel een interessante film. Een krachtmeting tussen drie legendes en daar neem je dan zelfs het ietwat kale verhaaltje voor lief bij.

Jean Gabin, Alain Delon en Lino Ventura dus. Een trio acteurs die een film met enkel één van hen al een aanschaf waard maakt en hier komen ze zowaar tezamen. Dat moet knetteren en dat doet het ook, al blijf ik het jammer vinden dat de interactie tussen Ventura en Delon niet zo aanwezig is. Gabin is de katalysator en die deelt dan ook een aantal geweldige scènes met beide acteurs. Sowieso zijn ze alledrie van een hoog genoeg niveau om eender welke scène naar omhoog te tillen. Zelfs in die mate dat je moeite hebt om te herinneren wie er nu eigenlijk nog in de film meespeelde. Amedeo Nazzari als de gladde Tony Nicosia, dat is ook nog een heerlijke figuur trouwens.

Sowieso wel het beste dat ik tot nu toe van Verneuil heb gezien, maar ik had misschien nog net iets te hoge verwachtingen. Een must-see vanwege de aanwezigheid van drie Franse legendes en verder oogt het soms narratief ietwat pover. Is dat erg? Neen, want dit is zo één van die films die iets anders uitstraalt. Iets dat je moeilijk kunt definiëren, maar boeien doet het in ieder geval wel.

avatar van thunderball
Vorige week de Franse blu ray/dvd combo ontvangen en deze is van zeer goede kwaliteit.
Zowel de originele Franse versie als de gelijktijdig opgenomen Engelse versie staan er op. Verder een interessante docu van een uur, alles met o.a. Engelse ondertitels. Uitgebracht in een hardcover boekje. Aanrader!