The Window (1949)

Film noir / Thriller

geregisseerd door Ted Tetzlaff
met Bobby Driscoll, Arthur Kennedy en Paul Stewart

Tommy is een negenjarig jongetje met een voorkeur voor sterke verhalen en leugens. Hij wordt niet geloofd als hij zegt getuige te zijn geweest van een moord in het naburige appartement van Joe Kellerson en zijn vrouw Ruth. De Kellersons willen Tommy vervolgens uit de weg ruimen.

Zeer verzorgde, gedeeltelijk geslaagde thriller, die nergens echt heel spannend wordt.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ben het niet helemaal met bovenstaande eens. Ik vond de film wel degelijk behoorlijk spannend. De acteurs waren hier en daar wat minder overtuigend. De film wordt sterker door zijn decor. Een doolhofachtig, licht-vervallen appartementengebouw, grotendeels bij nacht. Mooi gebruik van schaduwen ook.

Geen meesterwerk, maar wel een heel aardige verrassing voor de zappende nachtmensen zoals ik. Wel een bijna lachwekkend zoete eindscene. Maar dat wordt behoorlijk gecompenseerd.

avatar van Poisonthewell
Volgens mij hebben ze bij de BBC ergens in de hoek een doos staan met vergeten RKO films erin, die ze dan regelmating op 2 laten zien. Heeft al voor menig plezierige verrassing gezorgd, en ook The Window is weer zo'n heerlijke, in de vergetelheid geraakte film. De plot en de broeierige zomernachten in New Yorkse tenements doen een beetje aan Rear Window denken, maar dan met een klein jongetje (die overigens best behoorlijk acteert). De spanning zit er goed in. 4*

Regiseur Ted Tetzlaff was cameraman voor Hitchcock en dat is zeker te merken in deze spannende film!

avatar van Mac Hammer Fan
Warner Archive Collection heeft hem uitgebracht op DVD in de States, geremastered.
Window DVD - axelmusic.com

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een heel stuk beter dan ik had verwacht en een film die de tand des tijds goed heeft doorstaan!
The Window maakt optimaal gebruik van schaduwen en donkere camera shots en weet daarmee een spannende en bedrukkende sfeer te creëren.
Wat de spanning betreft komt het soms zelfs in de buurt bij Hitchcock's Psycho, alhoewel het verhaal weer meer de kant op gaat van Rear Window.

Als ik deze film had gekeken zonder te weten waar ik naar keek, had ik het een geloofwaardig idee gevonden dat het een film was van Hitchcock zelf.
Mooie spanning opbouw, veel sfeer en geloofwaardige slechteriken zorgen voor een erg vermakelijk filmpje! De speelduur van amper 1 uur en 13 minuten is ook perfect en daardoor is er geen plaats voor saaie en onnodig opvullende scenes.

One of the classics! Een film die zonder enige twijfel meer aandacht verdiend!

avatar van alexspyforever
Deze film deed me denken aan Tiger Bay (1959) die een gelijkaardig plot vertoont. Daar is de getuige van de moord een meisje. Tiger Bay vond ik persoonlijk een stuk fijner om naar te kijken en ook veel sterker op alle vlakken. Niet dat The Window een slechte film is, het is alleen een beetje langdradig in opbouw en dialogen die wat worden uitgerekt waardoor het toch moeilijk was om mijn aandacht erbij te houden. Ondanks dat is er toch weinig karakterontwikkeling. Het grootste deel van de film speelt zich ook in hetzelfde gebouw af. Dit levert wel wat leuk camera- en schaduwwerk op. Dit levert voor de laatste 20 minuten dan toch wat spanning op. Het jongetje speelde geloofwaardig, de volwassenen kwamen nogal flauwtjes over. Best ok maar vond het toch teveel minpunten hebben om echt memorabel te zijn.

avatar van Baggerman
Leuke lichtvoetige en redelijk geloofwaardige thriller, die op het einde best wel spannend wordt. Het enige ongeloofwaardige vond ik dat toen de Kellersons Tommy opnieuw te grazen wisten te nemen, ze besloten met het joch terug te keren naar het appartement met alle risico's van dien. In de donkere hoekjes en steegjes onder het metrostation hadden ze zich best van hem kunnen ontdoen.

De laatste tien minuten in het vervallen gebouw zijn goed geschoten, spannend en (hoewel je weet het gaat aflopen!) onvoorspelbaar.

Het jongetje speelde best goed vond ik. Ik kan me ook best voorstellen dat niemand hem geloofde.

Vrij strak geregisseerde thriller die gaandeweg vrij spannend wordt. Ontroerend de rol van
het jongetje dat graag opgaat in fantasieen dit vaak tot ergernis van zijn ouders bij wie het
ook nog weleens problemen wil opleveren en die al genoeg hebben aan de sores van alledag.
Begrijpelijk dat ze hem niet willen geloven dat hij uiteindelijk terdege een moord heeft
gadegeslagen, ondanks dat het joch in zijn waarneming blijft volharden. Ben het volledig
met Baggerman eens dat die ene actie nogal ongeloofwaardig is of anders wel heel dom.
Het levert ermee echter wel nog een fijn stukje slotgedeelte op.
De vergelijking met Tiger Bay had ik vooral eerst even in de film. Maar die is toch totaal
anders. In Tiger Bay is er meer sprake van een warme wisselwerking, terwijl in deze film
nagejaagd het kind voor de man moet vluchten om te kunnen overleven.