Thérèse Raquin (1953)

Frankrijk / Italië
Drama / Misdaad

geregisseerd door Marcel Carné
met Simone Signoret, Raf Vallone en Jacques Duby

Thérèse leidt een saai leven. Ze is getrouwd met Camille, haar neef, die nog onder de plak zit bij zijn moeder, die ben hen in huis woont. Ze droomt van passie en dan komt Laurent voorbij met zijn truck. Ze worden verliefd, maar het lot is hen ongunstig gestemd.

avatar van Querelle
Zondag en maandag op TV5.
Hier ben ik wel benieuwd naar. Het boek van Emile Zola vond ik aardig bizar en erg beeldend geschreven. Ik hoop dat Carné vooral de groezelige sfeer van het boek weet over te brengen. Naturalisme ten top. onderdrukte seksualiteit, moord, gewetensnood en waanzin. Ik heb er nu al zin in! Maar ik ben bang dat het tegenvalt.
Van Carné heb ik niets meer gezien nadat ik les enfants du Paradis had gezien, die ik tamelijk braaf vond. De grote Franse regisseurs beginnen wat mij betreft toch bij, Bresson, Cocteau, Melville en Becker.

Heerlijke film. Soms denk ik dat oude films beter zijn juist doordat ze het moesten stellen zonder alle technische mogelijkheden van tegenwoordig. Deze hield mij in ieder geval van begin tot het eind gekluisterd.

avatar van Querelle
Sterk plot en best spannend. Raf Vallone is een hele goeie acteur.
Lekkere gestoorde bijrollen ook

avatar van Mochizuki Rokuro
Hmmm.

Ik vond het een nogal onaantrekkelijke film. Ik weet niet waarom, maar ik had eigenlijk een kleurenfilm verwacht en dit zwart/wit ademde een nogal typische Carné jaren 30/40 sfeer uit en niet iets uit 1953. En dat is eigenlijk niet meer goed gekomen vanaf het begin.

Ik ben helemaal niet zo enthousiast over Vallone zoals Querelle en Signoret is met haar emotieloze uitdrukking ook nooit een favoriet van me geweest. Hun hele affaire kwam als onwerkelijk op mij over en erg plotseling. De hele sfeer en setting deed me denken aan de gitzwarte noodlotsdrama's van Clouzot als Corbeau en Diaboliques. Alleen was die vijf a tien jaar eerder en dat hielp deze film niet.

Wel vond ik de locaties fraai gekozen (Lyon zie je niet vaak als decor van een film), maar vooral de textiel/naai winkel met de fraaie wenteltrap en de treinscène/enscenering waren bijvoorbeeld best mooi.

avatar van Legan
Op zich is Thérèse Raquin een aardige drama thriller. Visueel gezien in orde, hoewel nergens echt positief eruit springend, maar inhoudelijk toch wel een tegenvaller. Het acteren is niet meer dan redelijk en hetzelfde geldt voor de personages. Ze kunnen maar met moeite mijn aandacht vasthouden ondanks een goed uitgangspunt. Het geheel komt op mij te geforceerd over (de moord, de chantage, het einde, ...).

avatar van 606
Aardige film met goed verhaal.
Acteren was ook prima.

3,5 ster

Emile Zola's roman bijna 100 jaar na de verschijning door Marcel Carné verfilmd en meteen het gebeuren naar de jaren 50 verplaatst.
Het blijft echter een erg negatieve kijk op wat mensen zoal in staat zijn te doen. Het zwart-wit doet dit pessimisme nog meer tot zijn recht komen.
Het is een naturalistisch gegeven dat stevig en vormelijk is uitgewerkt en waarbij Raf Vallone en Simone Signoret op hun best zijn.