River's Edge (1986)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Tim Hunter
met Crispin Glover, Keanu Reeves en Dennis Hopper

Een zestienjarige jongen wurgt zijn veertienjarig vriendinnetje en gaat zijn daad doodleuk meedelen aan zijn vrienden. Geconfronteerd met deze verschrikkelijke gebeurtenis moet ieder van hen voor zichzelf een moeilijke morele beslissing nemen: hem aangeven of niet? Ondertussen duikt de moordenaar onder bij een drugsverslaafde kluizenaar die zelf op de vlucht is voor de politie.

Lekker eigenwijze film.

avatar van speedy23
Een schrijnend verhaal over een groep ontspoorde jongeren dat gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal. River's Edge schetst op een zeer overtuigende manier een verontrustend beeld van een stuk jongerencultuur...

avatar van Badalamenti
Wie niet compleet geschift is, is minstens lichtjes gestoord in deze film over een groep tieners die elk waardebesef hebben verloren.

Diesel
Perfecte beschrijving Badalamenti. De personages in River's Edge lijken te leven in een andere wereld, met een geheel eigen realiteit. Goede vertolkingen van Keanu Reeves en vooral Dennis Hopper.

The only reason you stay here is so you can fuck my mother and eat her food. MOTHERFUCKER. FOOD EATER.

avatar van bisse
Pfff wat een belachelijk hoge score voor deze film zeg. Echt een wanproduct deluxe. Zeer slecht acteerwerk van vooral Glover die echt een rol neerzet die ze in de eerste de beste nederlandse soap nog niet zouden accepteren. Daarnaast nog nooit zoveel vreselijk irritante en niets zeggende personages gezien. Setting en camerawerk zijn erg onaantrekkelijk. Een hele hele lange zit deze film.
De sociale issue die zogenaamd in beeld wordt gebracht is slecht en inspiratieloos uitgewerkt en de 'apathie' van de jeugd is eerder op toepassing van de filmmaker zelf.
o.5 ster

avatar van niethie
Hele aparte film, in ieder geval compleet anders dan ik me hem had voorgesteld.
De film barst van de bizarre personages (zoals iemand hier ergens boven al zei) is de- een nog gestoorder dan de andere, neem alleen al de rollen van Glover en Hopper. Daarnaast kent de film kent een vreemd sfeertje en bevat hij naast de serieuze inslag ook een vleugje (misplaatste) humor dat het allemaal een beetje vreemd maakt- allemaal en het geheel een bittere nasmaak gaf, het werkte in ieder geval niet altijd- even positief. Verder gewoon prima vermaak, en een aardig portret van de vervreemde jeugd uit die tijd maar meer dan dat helaas ook niet.

3 sterren

avatar van DVD-T
Leuke sfeervolle film, met toch wel goed acteerwerk.Hopper speelt zijn rol weer erg goed, en ook Glover doet het leuk.Zo'n rol was ik echter niet van hem gewend.Reeves doet het ook aardig, maar lijkt een beetje te zijn blijven steken in zijn rol van Ted 'Theodore' Logan.
Film kent ook best leuke humor, die je in een film als deze misschien niet echt verwacht tegen te komen.Het geheel blijft wel tot het eind toe entertainen, maar wordt helaas nergens echt hoogstaand.

orbit
Grappig om af en toe weer een oldie te zien waarin Keneau Reeves dan opeens opduikt.. redelijke film over wat outcasts en een of ander bizar moordverhaaltje. Maar het verveelt op een gegeven moment toch wel wat en het bevat amper een statement of iets.

avatar van yeyo
De subplot met Dennis Hopper vind ik echt fascinerend.

Goeie film waarin een meisje uit een vriendengroep wordt vermoord. De film concentreert zich vooral op de reactie of beter non-reactie van de vriendengroep op de moord. De vervreemding van de tieners van hun ouders en de maatschappij wordt geloofwaardig weergegeven en zorgt soms voor een grimmige sfeer. Het acteerwerk is zeer wisselend.

davez
Totaal niet overtuigend, eerder misplaatst. Vreselijke film, ik dacht bij momenten dat ik naar een klucht aan het kijken was.

yorgos.dalman
Deze film over ontwrichte, apathische jeugd heeft de potentie om erg goed te zijn.
Helaas wordt hij nooit echt hard, dramatisch, meeslepend of shockerend. Daarvoor zijn de personages van Dennis Hopper en Crispin Glover teveel karikaturen, is de muziek van Jürgen Knieper te opzichtig en laat het geheel een te tamme indruk achter.

Wat iemand als Larry Clark met dit materiaal had kunnen doen...

erik1677
Nog steeds een geweldige film, al blijft natuurlijk het acteerwerk van Crispin Glover hier natuurlijk discutabel. Ik zelf vond hem wel verfrissend in deze best wel zware film en toverde regelmatig een glimlach op mn gezicht met zn compleet achterlijke mimiek.
Ik blijf dit echt een heerlijke film vinden, en ook de soundtrack is zwaar in orde. let eens goed op waar de film mee begint en eindigt, het is een simpel deuntje maar oh zo effectief.

avatar van matthijs_013
Was dit een komedie? Door het acteer'werk' van Glover wist ik niet zeker of ik naar een parodie op iets aan het kijken was. Serieus, wat was dit? Ik ben het spoor bijster.

avatar van Martxela
Jaren geleden al eens gezien en vanavond weer eens uit de kast getrokken. Ik blijf het een aangrijpende film vinden. Sommige humor is wel wat ongepast, maar ik vind de film sterk geacteerd en het verhaal is heftig. Ook ene plus voor de soundtrack en de setting. Aanrader.

avatar van goongumpa
Herzien, want deze film was me altijd wel bijgebleven.

Lijkt wel een inspiratie voor het latere Gummo: nihilistische, druggebruikende jeugd, vuilbekkende straatkids op bmxjes, metal, (hier vooral Slayer), zonderlinge marginalen, enz.

Film heeft allerlei fascinerende, bizarre elementen maar is matig geregisseerd. Zo is het acteerwerk van de verschillende spelers totaal niet op elkaar afgestemd: Keanu en Ione Skye spelen (veel te) straight en braaf, Glover gaat daarentegen in iedere scène compleet over-the-top (zien om te geloven!), terwijl Hopper zoekt naar een balans tussen tragiek en absurditeit.
Qua camerawerk is de film erg klassiek, wat botst met de vreemde toon.

Het is jammer, want de elementen voor een parel zijn allemaal aanwezig. Toch vind ik dit de moeite om te zien: hoevaak zie je een Aziatische tienjarige met een zilveren gebit in een Cadillac rondrijden?

Een traag, maar opmerkelijk somber en moreel drama over een vervreemde en gedisoriënteerde jeugd, dat gebaseerd was op een werkelijke gebeurtenis uit 1981. De sfeer was gepast deprimerend drukkend en de cast speelde sterk. Wel jammer was dat enkele dialogen niets toevoegden en overbodig waren. Een productie die (langzaam) op me heeft ingewerkt.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Interessante film met een interessant plot! Wel moest ik bij Keanu Reeves steeds denken aan zijn rol in Bill & Ted maar dat kan aan mij liggen?
Vooral het eerste uur van de film vind ik erg interessant en boeiend, het laatste half uur vond ik iets minder geslaagd.
Het personage van Dennis Hopper bijvoorbeeld die opeens Samson(John) dood schiet verpeste voor mij wel een beetje de spanning en die hele scene kwam op mij nogal geforceerd over, schoot hij hem nou alleen dood omdat hij raar zat te doen met zijn opblaaspop?

Een aardig filmpje om mee te pakken en vooral het eerste uur is erg overtuigend!

Weet echt niet welk etiket op deze film te plakken.
Zeker is het dat het gaat om een toch verwaarloosde, gedrogeerde jeugd en een paranoide oude man in een sfeer van wanhoop, onverschilligheid, soms geveinsde passie en brutaliteit.
Zeker absurd is het wanneer een tiener wordt vermoord en men nooit de reactie van de familie te zien of te horen krijgt.
Ben nooit in de film binnen geraakt.

avatar van BlueJudaskiss
Kan misschien aan mijn verwachtingen liggen, maar dit was niet wat ik gehoopt had. Ik had gehoopt, verwacht een shockerende, onder-de-huid-kruipende film te krijgen, maar het kabbelde voort zonder echt interessante of heftige momenten. Wouter noemt de film eigenwijs en daar ben ik het ergens wel mee eens al was het alleen maar omdat we geen reacties te zien krijgen van de familieleden van het dooie meisje, maar omdat er voor de rest ook niet bepaald veel interessants gebeurt vond ik het soms zelfs saai worden.

De 2,5* zijn dan toch voor een heerlijke Dennis Hopper ("I know she is a doll, aren't you Elisa?"), Keanu Reeves die wel degelijk blijkt te kunnen acteren en een Crispin Glover waar ik dus wél heel erg van onder de indruk was, al was het alleen vanwege het verschil in stijl met zijn rollen in Back to the Future en Friday the 13th part 4. Jammer dat dat knappe meisje - het vriendinnetje van Keanu in de film - nooit meer echt interessante dingen daarna heeft gedaan.

avatar van Aapje81
Eigenzinnige postmodernistisch coming of age film.

Sombere maar mooie film, die een beeld geeft van puberen in de jaren 80. De personages zijn goed uitgewerkt en het dilemma komt mooi de verf.

Reeves maakt wel indruk in een van zijn eerste relevante rollen. Glover speelt een vreemd personage dat wel past in de context van de tijd en de film. Naast Glover is ook Hopper behoorlijk over the top en af en toe zorgen deze twee personages ervoor dat de film dreigt te ontsporen, maar het fundament van de film blijkt uiteindelijk sterk genoeg om de hele speelduur te blijven boeien.

Qua thema moest ik af en toe denken aan Stand by Me (1986) en qua sfeer aan Elephant (2003)

Daarnaast is de Slayer soundtrack nog noemenswaardig.

Erg goed.

avatar van FlorisV
Mescaline schreef:

Afgaande op de trailer, nee. Je hoort hem elke keer in gedachten "dude" zeggen na elke zin. Het moge duidelijk zijn dat hij vooral gecast werd in zijn hoedanigheid als mooie jongen en niet als veelzijdig acteur, hoewel hij prima kan volstaan in actiefilms zoals Point Break. Hij blijft ook het jongensachtige type. Het baardje in John Wick en zijn leeftijd hebben dat inmiddels wel verholpen maar dat heeft een tijd geduurd.