Trees Lounge (1996)

Drama / Komedie

geregisseerd door Steve Buscemi
met Steve Buscemi, Carol Kane en Michael Buscemi

's Avonds is hij te vinden in de Trees Lounge, een bar, en overdag slijt hij zijn tijd voor de garage waar hij heeft gewerkt. Zijn broer werkt er nog, en zijn voormalige werkgever heeft nu zijn vriendin, in zwangere conditie. Met een baan als ijsverkoper probeert hij zijn leven weer op te bouwen, maar echte vrienden heeft hij niet.

avatar van danuz
Eindelijk dan Buscemi's debuutfilm gezien. Eigenlijk wel zo'n beetje wat ik ervan verwachtte. Een doelloze man die zijn dagen slijt in een bar, die soms zo lamlendig lijken dat tragiek een komisch bijeffect krijgt. Heeft allemaal niet heel veel om 't lijf, maar wist me door z'n slome sfeer goed mee te krijgen. Inderdaad een Bukowskiaans (maar ook Jarmuschiaans) werk. Had wat dat betreft allemaal nog iets rauwer gemogen en misschien wat meer geconcentreerd (leuk ook om Chloë nog even door beeld te zien komen, had meer van gemogen).

avatar van Leo1954
Verukkelijke film, charmant, leuk en aandoenlijk. Steve Buscemi speelt de sterren van de hemel, Chloë Sevigny maakt me helemaal week in mijn knieën, eigenlijk speelt iedereen geweldig, wat je vaak ziet bij films die helemaal kloppen. Wat een genot om je te vereenzelvigen met zo'n heerlijke underdog. Film om zo nu en dan weer te herkijken, met een glimlach van oor tot oor. Dikke 5 natuurlijk!

avatar van s0062423
Een tijdje terug tot mijn grote verrassing te weten gekomen dat Buscemi naast schitterend acteur, ook regisseur is. Direct op zoek gegaan naar zijn debuut, wat me heel goed bevallen is.

Oprecht ingetogen zou Trees Lounge autobiografische gegevens bevatten. Het verhaal is gesitueerd in de buurt waar Buscemi is opgegroeid en zou volgens hem zijn toekomst geweest zijn, moest hij niet als acteur succesvol zijn geworden. Gelukkig voor hem is hij dus doorgebroken.
Wat vooral leuk is aan de film, is dat bijna de ene na de andere goede - nu iets bekendere - acteur voorbijkomt, die allen heel sterk acteren!
Film deed mij vaak denken aan Factotum, maar is over de gehele lijn toch beter dan deze film. Ik vond het vooral sterk hoe het droogkomische continu aanwezig is en verweven wordt met eerder zware thema's.
Daarnaast is de film vooral een knappe en overtuigende sfeerweergave van The East Village met zijn dronken deadbeats. Schitterende muziek ook!

Ik ben overtuigd van Buscemi's kunnen als regisseur en verheug me er al op om zijn volgende films eens te bekijken. Wat ik tot nu gezien heb van Animal Factory is precies toch vooral een stuk minder.

avatar van Hectometerpaal
Yak schreef:
Kwestie van tape in de recorder, op 'rec' drukken en pitten maar, toch?

Veel veranderd in die 8 jaartjes hehe

You gotta love Buscemi!

avatar van Mescaline
Het eerste werk wat ik van Steve Buscemi zie maar het smaakt zeker naar meer.
Trees Lounge is een rustige en simpele film maar weet toch doeltreffend te zijn, iets waar andere films vaak teveel moeite voor doen en daarom vaker de spreekwoordelijke plank misslaan.
Toch vind ik Trees Lounge in een vergelijking met Factotum die een zelfde soort onderwerp aansnijdt net iets minder, Matt Dillon was in Factotum net een tikkeltje overtuigender.
Dat wilt natuurlijk niet zeggen dat deze film niet overtuigend was, maar gevoelsmatig vond ik de andere net iets beter.

Jammer vond ik trouwens ook dat je die meid van 17 (weet niet hoe ze heet?) niet vaker zag, vond het wel een leuke spanning oproepen tussen die 2.

Meneer Bungel
KLIK.

Eentje die zo langzamerhand op mijn netvlies gebrand staat, na zo'n vier kijkbeurten. En altijd weer op de BBC, ergens midden in de nacht. Proost.

Het eindshot hakte er deze keer harder dan ooit in, prachtig hoe Tommy daar met een half wezenloze blik plaatsneemt op de barkruk van zijn illustere en overleden(?) 'voorganger'. Geweldige cast ook, van Buscemi ( nog maar eens), naar Sevigny, tot en met het bijrolletje van de altijd grappige Kevin Corrigan, maar zelfs L. Jackson komt nog even een biertje drinken.

Het verhaal is niets moeilijks, hoewel er genoeg drama te vinden is als je op bepaalde plaatsen het beeld even stil zou zetten. Maar het gaat allemaal onverdroten voort zoals de drank hier ook niet ophoudt te vloeien en de ene sigaret bijkans met de andere wordt aangestoken. Een sfeertekening dus vooral, met de nodige terugkerende humor - krijgt dat jochie ooit nog een ijsje?

danuz schreef:
Bukowskiaans (maar ook Jarmuschiaans).
Ja (en ja).
s0062423 schreef:
...een knappe en overtuigende sfeerweergave van The East Village met zijn dronken deadbeats. Schitterende muziek ook!
Absoluut.
Mescaline schreef:
Matt Dillon was in Factotum net een tikkeltje overtuigender.
Ook een goeie, maar net geen Buscemi alhier.

Verhoging is wel op z'n plaats inmiddels: 4,0* ---> 4,5*.

snodaap
Dit zijn eigenlijk de soort ondergesneeuwde indie-juweeltjes in filmland waarnaar ik opzoek ben.
Het nadeel van dit soort films lijkt misschien dat ze waarschijnlijk nooit het blu-ray-rek zullen zien. Dit vanwege hun aan bloedarmoede lijdende populariteit, maar met sommige films is vinyl overdrachtelijk toch gewoon mooier dan cd. Een andere interessante maar relatief onbekende film met Buscemi in zijn soort is "In the Soup". Jim Jarmush zou zich hier niet voor hoeven schamen.

(verwijderd)
Zou dat kleine lieve jochie de volgende aan de bar op de stoel van Tommy worden? Trees Lounge ademt de sfeer van Barfly, maar dan zonder het literaire randje en met een ijzersterke 'in de buurt sfeer': gewone mensen van om de hoek bij wie het soms iets meer tegenzit dan gemiddeld.

avatar van funnyhow
prachtige debuutfilm ... buscemi in een glansrol !

avatar van Davidus
Wat een heerlijke film zeg. Een meer melancholieke uitvoering van Barfly. Minder somber en destructief. Ik hou wel van die "loser" films, waarbij de hoofdpersoon met de beste bedoelingen eigenljk niets goeds kan doen. Voor het enkel-zitten-aan-de-bar is hij te slim, maar hij heeft zoveel fouten in het leven gemaakt dat er niet veel meer te maken is dan een bar leven.
Geweldig personage die Tommy, een uitstraling van een leven vol met blunders en (omhelstelbare) fouten. Wat moet hij nu verder met het leven...?
Het personage van Mike is ook geweldig (Tom Waits...)

Heb genoten van deze film

Davidus schreef:
Het personage van Mike is ook geweldig (Tom Waits...)

Tom Waits ?? Mark Boone zul je bedoelen.

Fraai regiedebuut van Steve Buscemi over een buurtcafé en de mensen daaromheen. Ieder met zijn of haar eigen beslommeringen en de daarmee samenhangende kleine en grote verhalen, die bij elkaar opgeteld een rijk geschakeerd geheel vormen in een tijd dat mobieltjes de sociale contacten nog niet overgenomen hadden en mensen nog echt met elkaar communiceerden in levende lijve.

Een sfeerrijke film met uitstekende vertolkingen en mooi camerawerk. En niet te vergeten de jukebox met heerlijke platen van Brenda Lee, Nat 'King' Cole e.a. Een kleine film, maar wel een topper.

avatar van John Lee Hooker
Erg fijn, kleinschalig werkje waarin Buscemi zowel achter de knoppen als op het podium te vinden is. Om eerlijk te zijn wist ik niet eens dat deze geniale man ook regisseerde maar het gaat 'm duidelijk handig af. Klassieke platen spelen op de achtergrond terwijl er bij half gebroken daglicht sigaretten worden gerookt en er hier en daar een glas alcohol wordt genuttigd. Tommy's leven is vrij eenvoudig maar hij bekommert zich wel om de mensen in zijn omgeving. Er zijn geen zware problemen; juist de alledaagse belevenissen, verspreid over een beperkte omvang, doen een fraaie voltreffer ontstaan.

Goeie film over een dronken nietsnut die het grootste deel van zijn tijd doorbrengt in de plaatselijke kroeg. Niet echt een verhaal, maar genoeg leuke en ook wel treffende scenes. Een prima regie-debuut van Steve Buscemi die hier ook een uitstekende hoofdrol neerzet. Zeker vergelijkbaar met Barfly, maar dan iets luchtiger.

avatar van JoeCabot
Steve Buscemi die een aan lager wal geraakte drinkebroer speelt: dan weet je dat het goed komt met de film. Zeker als ook andere karakteracteurs als Kevin Corrigan (aka uncle Eddie uit Grounded for Life) en Samuel L. Jackson de revue passeren.

Buscemi ging voor de gelegenheid zelf achter de camera staan. Eigenlijk is het al Buscemi wat de klok slaat, want hij schreef ook nog eens het script. Dat gaf hem de gelegenheid het nuttige aan het aangename te koppelen en de charismatische Chloë Sevigny te casten als zijn speelse, maar ook ietwat foute (lees: minderjarige) liefje.

Trees Lounge is een sfeervolle film zonder een noemenswaardig verhaal. De film kabbelt rustig voort, al wordt het nergens saai. Het duurt ook niet te lang. Buscemi weet bovendien een prima evenwicht te vinden tussen comedy en drama. Nooit melig, nooit potsierlijk.

Grootse cinema is het niet, maar ik kan er weinig slechte dingen over zeggen. 3.5*

avatar van Frank1911
Je moet ervan houden maar idd prima film. Zeker voor een Buscemi fan.