Remember the Titans (2000)

Drama / Sport

geregisseerd door Boaz Yakin
met Denzel Washington, Will Patton en Wood Harris

Virginia, 1971. In het stadje Alexandra draait alles om high school football. Als het schoolbestuur gedwongen wordt om een volledig zwarte en een volledig blanke school samen te voegen, trilt de gemeenschap op haar grondvesten. Dat verandert niet als de in Alexandria onbekende jonge zwarte coach Herman Boone wordt aangesteld als hoofdcoach van de T.C. Williams Titans. Met horten en stoten probeert hij samen met de wat oudere Bill Yoast een groep boze, ongeïnteresseerde jongens om te vormen tot een dynamisch winnend team.

avatar van MyOwnStyle
Lang geleden, erg lang zelfs, dat ik deze gezien heb. Ga hem vanavond op 2BE nogmaals bekijken en straks nog eens mijn stem herzien

avatar van Illum Sphere
Prachtige film met een waargebeurd verhaal en het Amerikaanse football en rassenhaat als thema. Sterk acteerwerk van Denzel Washington, Ethan Suplee, Ryan Hurst en Wood Harris. Er zaten genoeg mooie, spannende en emotionele momenten in deze film. En vooral de scenes na het auto-ongeluk in het ziekenhuis

avatar van MyOwnStyle
Is dit eigenlijk een waargebeurd verhaal?

Verwondert mij een beetje dat de film niet zo veel stemmen krijgt en dat er hier maar weinig gereageerd wordt. Hij is en blijft één van mijn favoriete films.

Ik kreeg nu naar de herziening, waardoor ik wist wat er zou gebeuren, weer de krop in mijn keel.
Mooi hoe deze sport ook invloed kan hebben op de hele stad. Denzel Washington is en blijft voor mij ook een acteur van hoog niveau.

avatar van Illum Sphere
MyOwnStyle schreef:
Is dit eigenlijk een waargebeurd verhaal?

Op het einde vertellen ze toch wat er is gebeurd met de personages ? Dan is het meestal een waargebeurd verhaal.

avatar van MyOwnStyle
Klopt, vond het wel erg toen ze vertelden dat hij na 10 jaar sterft. Zal er in het vervolg rekening mee houden

Diesel schreef:
Ik weet niet wat jou bezielt maar het is erg zielig om hier dingen te roepen die niet kloppen. Je krijgt heus geen aandacht. Je verhaal klopt niet eens, want zoals soboer al zei, de film is geproduceerd door Jerry Bruckheimer en niet door Boaz Yakin.

Triest hoor.

Sorry, niet waar, kijk maar op deze website en je zult zien.......
BOAZ YAKIN

avatar van brabusRUS
Erg mooie film over de raciale verhoudingen in de VS. Eén van de betere American football films. Heerlijke feel-good movie. De film heeft zo zijn grappige, racistische en hartverscheurende momenten. Dit in combinatie met de goede cast maakte deze film uitstekend. 4*

avatar van Metalfist
You make sure they remember the night they played the Titans!

Remember the Titans was voor mij altijd de American Football film geweest die net dat tikkeltje te cliché overkwam. Disney bemoeide zich met de film en het resultaat was dan ook navenant want de tearjerkers waren bijna niet meer te tellen. Het was ondertussen al weer een lange tijd geleden dat ik de film had gezien en om in de lijn te blijven van de andere American Football films die ik de afgelopen dagen had gezien besloot ik de film nog maar eens terug op te zetten. Needless to say, ik werd weggeblazen.

Remember the Titans heeft in al die jaren natuurlijk nog altijd niets van zijn emotionele momenten verloren maar om de een of andere reden viel het kwartje. De film is gebaseerd op ware feiten maar zoals zo vaak is dat met een serieuze korrel zout te nemen. Dat is hier dus niet anders maar erg is dat niet want het blijft een erg mooie film om te zien. Het is vooral hoe de rassenkwestie wordt aangepakt die me erg interesseerde. Yakin maakt er een verhaal rond verschillende culturen, respect en vriendschap van en dat zorgt voor een paar heerlijke kippenvel momenten. Ik zei het daarjuist al dat ik vroeger het idee had dat het allemaal net iets te hard in de strot van de kijker wordt geduwd maar nu lijkt het allemaal perfect te kloppen. Toegegeven, de film werkt serieus op het gemoed van de kijker maar hier zit dan ook meteen de kracht van de film. Ondertussen wordt er ook nog genoeg humor in verwerkt, vooral in de scènes onderling tussen de Titans en onder andere hun groepsgevoel, waardoor de film hier en daar nog een broodnodig luchtig kantje krijgt. Naar het einde toe is de film een groot deel van zijn kracht wel kwijt want de strijd tussen blank en zwart in het team is opgelost maar Yakin weet dit netjes op te vangen met de laatste wedstrijd die de Titans spelen. Het is een wedstrijd die we al enorm veel in films hebben gezien en dus vrij cliché is, je weet dan ook perfect hoe de film zal aflopen, maar het is de perfecte afsluiter. De soundtrack tijdens de wedstrijden is trouwens ook wel van een hoog niveau. Het was blijkbaar de bedoeling van de regisseur om de kijker die niet echt mee is met heel de sport te leiden door upbeat rock te draaien wanneer er iets gebeurt in het voordeel van de Titans. Dit heeft een soundtrack ten gevolge van onder andere Up Around the Bend van Creedence Clearwater Revival, Long Cool Woman van The Hollies en zoveel meer. Ook het Ain't No Mountain High Enough van Marvin Gaye wordt erg leuk gebruikt.

Vroeger was ik best wel fan van Denzel Washington maar vandaag de dag begint het me meer en meer op te vallen dat hij eigenlijk altijd eenzelfde rol speelt. Zijn rol van coach Boone is daar geen uitzondering op maar Washington blijft toch nog altijd aangenaam om naar te kijken. Hij zet Boone dan ook op een sterke manier neer. Toch ging mijn aandacht meer uit naar Will Patton die de rol van coach Yoast vertolkt. De evolutie die hij doorloopt is natuurlijk redelijk voorspelbaar maar toch, Patton zet het overtuigend neer. Sowieso was het merendeel van de cast erg op dreef. Vooral Wood Harris en Ryan Hurst als Julius en Gerry steken er hier en daar met kop en schouders boven uit maar het zou fout zijn om te zeggen dat de rest het niet goed deed. Wel een erg jammerlijke rol trouwens van Hayden Panettiere. Nu ze wat ouder is zie ik ze altijd wel graag spelen (vooral in Heroes en I Love You Beth Cooper is ze goed op dreef) maar hier is ze bij wijlen wel erg vervelend. Ik heb al vaker hier op de site gezegd dat ik me irriteer aan kinderen in films en Panettiere is daar dus geen uitzondering op. Grappig trouwens om nog een jonge Ryan Gosling te zien verschijnen, die is nu toch serieus naam aan het maken met Drive.

Emotionele en bij vlagen hartverscheurende film maar het sterke verhaal gecombineerd met de sterke cast maken het een waardige zit. Reken daar nog eens een uitstekende soundtrack bij en je hebt gewoon een degelijke film. Een paar dagen geleden zette ik de film nog op 4* maar nu is hij toch net iets meer waard.

k94
wat een helden film lekkere film voor de zaterdag

Wat een film
Echt een toppertje
De film is goed gefilmd en de sweer is top. Als disney er met zijn handjes vanaf was gebleven was hij gewoon perfect geweest

Wat een prachtige film, met volle emoties gekeken,
heb echt genoten.

avatar van DragQueen
Sterke Dramafilm, met een onderhoudend verhaal. Erg mooi uitgevoerd, en met sterk acteerwerk van Denzel Washington. 4 Sterren.

avatar van m1701
Erg goeie en sterke film!
Geen enkel zwak moment, film bleef boeiend.
Denzel zet weer een goeie rol neer en ook kleine Hayden Panetierre deed het erg leuk!

avatar van Al DeNiro
Ik was vergeten hoe goed deze film was. Veel ontroerende scènes en prachtige muziek. Samen met Warrior de beste sport film.

avatar van Al DeNiro
m1701 schreef:
en ook kleine Hayden Panetierre deed het erg leuk!
Zeker weten en ook leuk om de jonge Ryan Gosling te zien, toch een van grote acteurs van dit moment.

Verschrikkelijk overtrokken Amerikaans maar wel om van te smullen. Onder het motto: een gezond lijf zorgt voor een gezondere geest. De productie was gebaseerd op ware gebeurtenissen. Achtergrond waren de rassenscheiding en de haat tegen mensen met een andere huidskleur. Het resultaat was een onderhoudende sportfilm die niet enkel op je gevoel inwerkte, maar waar je bovendien positief uitkwam. Over het wel en wee van een gemengd football team rond het opheffen van de rassenscheiding op een zuidelijk Amerikaanse school in 1971 en hun weg naar boven. De harde wedstrijdbeelden vond ik fascinerend. Denzel Washington bleek opnieuw in staat om een rol uit te zoeken die hem op het lijf geschreven was.

avatar van John Milton
Voor de zoveelste keer herkeken, ik gok zesde of zevende. Een film met zoveel herkijkwaarde mag opgehoogd worden van 3,5* naar 4*, hoe cliché hij ook mogen zijn. Ondanks het zware onderwerp weet de film met aanstekelijke humor, hartverwarmende scènes (klinkt een beetje 'mag ik een teiltje', maar nee, zo voelt het hier niet) en bovenal, een ge-wel-dige soundtrack. Zelfs mijn vriendin vond hem goed en we zijn beide geen sport of sportfilm-fans. Veel leuke acteurs ook in hun jonge jaren, en dan bedoel ik niet Denzel en Patton uiteraard, maar de scholieren. En Hayden Panettiere uiteraard als piepjong Football-fanaticusje.

avatar van royals
Inderdaad een mooie meeslepende film. Niet echt een kinderfilm. De film krijgt wel extra waarde door het raciale onderwerp. Ik denk mijn favoriete sportfilm.

avatar van De Knip
Vond dit echt een geweldig verhaal, heerlijk geacteerd en uiteraard met veel Amerikaanse opschmuck:

****1/2

avatar van K. V.
Deze film eens bekeken en 'k was toch wel aangenaam verrast door deze film. Ondanks dat het een sportfilm was, wist hij me toch wel te boeien. Het acteerwerk was erg goed, net als de muziek trouwens.
Verder verveelde het verhaal niet. 'k heb niet echt minpuntjes bij deze film, vond hem zeker het bekijken waard.

Goeie film waarin een zwarte en blanke school worden samengevoegd, en daarmee dus ook het football-team. Een typische sportfilm gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Het verloop kent weinig verrassingen, daarvoor is het geheel te clichématig. Maar het zit allemaal wel goed in elkaar, met een fijne cast en een prima aankleding.

Wat je er van kan verwachten.

Ik had eigenlijk wel een beetje zin in deze film. Zo'n kleine Amerikaanse gemeenschap, een sportploeg die het tegen alle verwachtingen in toch helemaal weet te maken, een paar larger than life rollen. Wanneer goed uitgevoerd verteert het makkelijk.

En dat bleek ook wel, zeker het eerste uur. Het kamp is goed, Washington is op dreef, Patton is wat doorzichtig maar speelt z'n rol ook naar behoren en het team zelf is ook wel grappig. Beetje rare casting af en toe, met een jonge Gosling en uiteraard de immer opvallende Ethan Suplee.

Maar het tweede uur blijft teveel van hetzelfde. De geschillen worden allemaal net iets te makkelijk opgelost. Personages maken teveel de juiste keuzes en heel het zijweggetje met Panettiere is er teveel aan. Nog zo'n extra dosis meligheid hoefde echt niet meer, daar was de film zelf al van doordrongen.

Uiteindelijk geen vervelende film en hoewel de finale compleet voorspelbaar verloopt was het einde toch op z'n plaats (sowieso is het allemaal "gebaseerd" op waargebeurde feiten), maar het is allemaal iets té nadrukkelijk en makkelijk om twee uur te kunnen boeien.

Beetje als een pizza of pak frieten. Vooraf kan je er best veel zin in hebben, het smaakt ook echt heerlijk, maar achteraf hou je er meestal een wat vies gevoel aan over.

Oh, en opvallendste moment is waarschijnlijk Washington die Panettiere vertelt dat ze maar beter met haar poppetjes kan gaan spelen. Heerlijk toch die onderdrukking van "minderheden"!

(verwijderd)
Geweldige film zoals ik al dacht.

Lekkere combi van drama en sport, ik snap nog steeds weinig van de sport na alle beelden die ik er van heb gezien maar het blijft een kippenvel-verwekkend effect hebben. Vooral het allerlaatste punt van de film is briljant met Sunshine zijn spel, vooral door zijn achtergrond. Dat het af en toe wat cliché valt niet te vermijden en ik denk niet dat je dat ook moet willen.

Met Washington aan t roer heb je de perfecte acteur gestrikt, en dat icm met onder andere een hele goede Ryan Hurst, voor mij bekend als Opie in SOA, een jonge Gosling en Ethan Suplee die altijd leuke bijrollen lijkt te hebben.

De soundtrack in de vorm van een mix tussen 70's hits en motiverende klanken is geslaagd.

Echt net een 8,4, dus 4*.

avatar van Ruben24
wat is dit toch een topfilm. de muziek is goed , de acteurs zijn goed kan der niet veel aan toe voegen dan alleen maar dat je hem gezien moet hebben. kippenvel!

avatar van dvdfreak123
Wow een geweldige film deze. 1tje die mij een beetje ontgaan was en ik nog nooit gezien had. Echt een heerlijk meeslepend sportdrama met hier en daar een beetje humor. Deze combinaties van genres pakt geweldig uit. Cast deed het zeer goed. Washington is weer geweldig. Ondanks de cliches was ik zo geboeid en meelevend geweldig gewoon. Topper deze. 9/10

avatar van IH88
“Y'all are acting like a bunch of sissies! Quit it!”

Remember the Titans is een film met erg veel herkijkwaarde. Ik heb de film nu een aantal keer gezien en hij blijft mooi met een goede balans tussen sport, rassenproblematiek en drama maar ook veel humor en plezier. Het is leuk om tussen de jonge acteurs een aantal bekende koppen te zien, maar het is Washington die hier de meeste indruk maakt. Ook Patton, Harris, Hurst en natuurlijk Panettiere als vroegwijs dochtertje van Patton zijn erg sterk. Panettiere zorgt voor een aantal leuke momenten die garandeert een glimlach op je gezicht bezorgen.

Maar Titans is vooral een sportfilm met als diepere laag het smeden van een superteam wat bestaat uit blanke en zwarte scholieren. Iets wat toentertijd in Amerika een uitzondering was. Het is mooi de jongens steeds meer te zien samenwerken en er ontstaan uiteindelijk ook diepe vriendschappen. Het is uitermate sentimenteel (zeker op het eind) maar regisseur Yakin waakt voor vals sentiment. De film blijft vooral een indrukwekkend en oprecht verhaal over coaches en scholieren die niets liever willen dan samen American Football spelen, maar tegen de stroom inzwemmen. Een mooi en nog steeds urgent verhaal.

avatar van darlynhailey
mooie film met sterke acteerprestatie van Denzel washington.topper

avatar van Gang_Star
Een op waargebeurde feiten gebaseerd sportdrama over een highschool football team dat gekenmerkt wordt door rassenhaat. Het verhaal is misschien wel wat voorspelbaar doordat je in grote lijnen kan vermoeden hoe deze film zal lopen, toch is de uitwerking met de nodige emoties en vriendschappen sterk. De film is lange tijd niet meer dan redelijk maar de verbroedering en de vriendschappen en totale acceptatie van beide huidskleuren zorgen toch dat richting het einde toe, het gevoel steeds sterker wordt dat Remember the Titans toch sterker is dan de gemiddelde sportdrama. De rollen worden goed ingevuld, vooral door Denzel Washington.

avatar van Pazmaster
Viel me erg tegen, ondanks dat het verhaal niet eens zo slecht is vond ik het Disneysausje té overheersend. Het is allemaal té overdreven, té Amerikaans en té moraliserend. Natuurlijk ook veel te braaf en erg voorspelbaar. En dan nog die heroïsche muziek erbij, ik moest bijna een teiltje pakken. Verschrikkelijk!

Aardig, maar Gridiron Gang is een stuk beter.