The Fighter (2010)

3,66

Biografie / Sport

geregisseerd door David O. Russell
met Mark Wahlberg, Christian Bale en Amy Adams

'The Fighter' vertelt het verhaal van "Irish" Mickey Ward (Mark Wahlberg), een vechter uit Lowell, Massachusetts die op het punt staat zijn handschoenen in de ring te gooien, als zijn halfbroer, voormalig bokser Dicky Eklund (Christian Bale), na een gevangenisstraf weer in zijn leven komt. Om weer met zichzelf in het reine te komen, helpt hij zijn halfbroertje door hem te trainen voor de kampioenschappen in de lichtgewichtcategorie.

417 BERICHTEN 74 MENINGEN

yorgos.dalman
P.s. wie deze formule bevalt, (d.w.z. een fascinerend maar 'glamourloos' kijkje achter de schermen van een bokser) zou zeker de Nederlandse documentaire De zwijgende bokser van Dré Didderiëns moeten zien. Aanrader!

avatar van Boneka
De film begint wat rommelig en chaotisch. Maar na de arrestatie begint ie te lopen zij het niet uitmuntend, maar weet gelukkig wel een snaar te raken. De cast in inderdaad goed met een glansrol voor Christian Bale die ik ook zo goed vond in The Prestige. Rare eend is de bijt vind ik eigenlijk zijn broer gespeeld door Mark Wahlberg. Ik vind eigenlijk de hele familie passen, behalve hij. Wat ik ook opvallend vond waren zijn maffe zussen die gebroederlijk steeds naast elkaar zaten of liepen alsof ze geketend waren. Kreeg een beetje het Assepoester effect. Zeker toen de vriendin van Mickey te voorschijn kwam. Opvallend trouwens dat die twee Mickey en Dicky heten. Zeker in Amerika.

Het verhaal vond ik niet bijster interessant. Maar is toch uiteindelijk aardig neergezet. Misschien is dat toch wel het nadeel dat de film vrij biografisch is neergezet, waardoor ie weinig verrassend was. Toch kijkt ie aardig weg, maar is zeker geen hoogvlieger.

avatar van tbouwh
Een aardige film, maar niet zo goed als verwacht. Vond het wat chaotisch en rommelig overkomen, waardoor ik niet altijd even geboeid werd. Met name dat hele gedoe met die zeven zussen en Dicky en Micky's moeder is wat overbodig. De vechtscenes zijn dan weer aardig, evenals het acteerwerk. Goede rollen van Bale en Wahlberg, waarbij de credits met name naar Bale gaan, die met verve de rol van boksveteraan/junkie vervult. Een voldoende, 3*

avatar van RuudC
Wat een lovende commentaren weer. Ik vond het weer een vrij saaie bedoening waarin alleen die afschuwelijke familie voor interessante momenten zorgt. Dat stelletje tokkies waren prachtig afschuwwekkend. De boksscenes an sich waren vrij suf en over het geheel gezien voelt het aan als een slappe poging om mee te liften op het succes van The Wrestler (die The Fighter echt in elk opzicht overtreft). In visueel opzicht valt er weinig te beleven. Ook de documentairestijl doet me niets en het verhaal wordt op enkele scenes na erg droog verteld. Christian Bale is de eenzame uitblinker. Moeders volgt op een afstandje, maar de rest is inwisselbaar. Het is geen rampzalige film, maar ik kan niet ontkennen dat ik meerdere malen een gaap heb moeten onderdrukken.

avatar van lotteke_ik
Ik verwachte er niet veel van aangezien ik geen fan ben van boksfilms. Het bleek een aangename verassing te zijn. De twee tegenpolen zorgen voor een aangename dynamiek en de gestoorde familie maakt het af.

avatar van notsub
Dit soort films vallen mij toch altijd mee. Boksfilms heb ik niet zo veel mee, maar hoe hier een kijkje gegund wordt in de de sociale achtergronden is zeer vermakelijk. Net als in The Wrestler gaat niet alles op rolletjes en zijn die achtergronden het beste wat de film te bieden heeft. De boks scenes zijn bewust (?) kort gehouden en dat pakt goed uit. Warrior is in dit genre nog een tikkie bruter en beter, maar deze mag er zeker ook zijn. Het acteerwerk van Bale draagt hier wel erg veel aan bij.

avatar van freek_93
Mooie film over twee halfbroers en boxen. Het box gedeelte boeide me niet zo veel. Keek hem vooral voor Bale. En hij speelt weer erg goed hoor! Vooral het leven van de broers en de familie is mooi in beeld gebracht. Je wordt echt die familie als het ware in gesleurd. Erg goed gedaan.

avatar van PopcornMonster
Fraaie biografie van Mickey Ward, met fantastische acteurs oa. Christian Bale en Mark Wahlberg

Het ''gestoorde'' acteerwerk van Bale was gewoon daadwerkelijk fantastisch om te zien en je verwacht ook niks anders van Wahlberg. Een verhaal over broederschap en passie voor boksen. Soms zag ik een paar overbodige scenes, dit is echter te langdradig en je wacht totdat er iets gebeurde. Zo wordt je dusdanig geforceerd om verder te kijken, omdat je terug wilt naar het moraal van de film. Elders een heel meeslepende, af en toe emotionele dramafilm. Een topper van een boksfilm! Een aanrader.

3,0 ster voor deze heerlijke meeslepende, motiverende en inspirerende film, wat soms iets te traag was. Een film dat niet per se op boksen focust, maar meer op broederschap.

avatar van Dominootje
Tot op heden een van de betere boksfilms waarbij ik het geen probleem vind om te kijken.
De boksscènes vielen namelijk mee en degene die je kreeg waren goed!
Super prestatie van Bale en jeetje irritante zussen zeg..

avatar van Naomi Watts
Hetzelfde liedje zoals bij elke Russell. Geweldig acteerwerk (hoe kan het ook anders met een kern van Bale, Adams en Leo) maar weinig aangrijpende personages die echt dicht tegen het randje van karikaturen zitten. Wil een drama als dit echt aangrijpend heb je toch wat meer down to earthy personages nodig.

De regie van Russell is heel solide, en weet toch het wat voorspelbare script toch een eigen identiteit mee te geven. Aangename soundtrack met toch wat fijne keuzes en ook de boksscenes zijn best aardig in beeld gebracht. Een punt waarveel tegenhangers toch de mist in gingen. Het is weer zeer degelijk maar The Fighters weet de middelmatigheid toch niet van zich af te slaan waardoor het gewoon oerdegelijk is, meer niet.

avatar van _Se7en_
Waarom ik dit destijds 4* gegeven heb ontgaat me even...

Zoals voorgaande zegt is het inderdaad degelijk. Niets meer, niets minder, niet slecht, niet bijzonder.

Origineel zijn dit soort verhalen al lang niet meer (ondanks waargebeurd), maar de hoofdpersonages worden wel zeer geloofwaardig vertolkt en de film heeft niet het grote bombastische gehalte waar 99% van de Hollywoodfilms tegenwoordig van bulkt. Daarom een meer dan terechte 3.5*

avatar van AmazingPP
Wat een geweldige films was dit! Ik ben ook niet zo van de boksfilms, maar hier in deze film wordt er zo goed geacteerd door alle karakters dat dat de film omhoog tilt naar een ander niveau. Bale speelt de ballen uit zijn broek, maar ook de moederrol vond ik erg sterk geacteerd. Beiden hebben hun Oscar dik verdient wat mij betreft. Het enige smetje op deze films is: hij is zo Amerikaans en is inderdaad daardoor een beetje bombastisch. Van mijlen ver weet je natuurlijk hoe deze film afloopt, maar afgezien van dat vond ik hem heerlijk weg kijken. 4 *

Melvin Udall
Niet eerder gezien maar wat een aangename verrassing. De aso familie Ward met talentvolle halfbroers Bale en Wahlberg knokt zich een weg door het leven met ups maar vooral veel downs. De clichés hangen natuurlijk op de loer waardoor het best lastig is om een dergelijke genrefilm te laten overtuigen maar met Bale op dreef, al maakt ie zich hier en daar wel wat schuldig aan overacting, weet The Fighter als geheel zich toch makkelijk binnen de lijnen te houden. Prima film!

avatar van Film Pegasus
Ik ben hier duidelijk de uitzondering, maar de film is me niet echt bevallen. Bale heeft al meer laten zien wat hij in zijn mars heeft, maar ik zag hem liever in pakweg American Psycho en The Machinist. Maar dat is kwestie van smaak, hij acteert wel goed. Wahlberg kan daar niet tegen op en het duo klikt dan ook niet meteen. Boksfilms zijn er al zoveel gemaakt en mijn keuze gaat naar andere films in het genre. De film is niet helemaal boeiend, al was ik wel blij dat het standaard rise & fall niet werd gevolgd en stilaan ook de kant van de familie meespeelde. Darren Aranofsky zat mee achter de schermen, en ik had liever gezien dat hij zelf de film had geregisseerd. The fighter is een groot verschil met zijn andere films. Nu is de film vooral bekend vanwege Christian Bale (niet te vergeten dat ook Mellisa Leo een Oscar won en er nog wel meer prijzen waren) maar dat redt de film niet helemaal. Een middenmoot...

avatar van AC1
Goed maar zoals gewoonlijk te sterk uitvergroot door David O' Russell en dit zonder enige vorm van humor. Deed me erg denken aan Darren Aronofsky. De te uitdrukkelijke voorstelling zorgt ervoor dat het onderhoudend is maar het pakt me niet echt. En net zoals in American Hustle is het weer onze Christian Bale die de show steelt. 7/10

avatar van ILDIB
prima bale, wahlberg lala. Verder gewoon goed geschoten.

Teleurstellende film met de allure van een B-film. Nogal voorspelbaar verhaal en cliché personages, met als exponent de sisterhood die weggelopen leken uit Flodder (geen compliment). Bovendien vond ik Mark Wahlberg alweer ondermaats acteren voor iemand van zijn paygrade. Dankzij de prestaties van Christian Bale (nochtans niet zijn beste...) en Amy Adams nog net een voldoende.

avatar van nadrin
Een mooie onderhoudende film. Met best een lange zit evenwel dit kwam de intensiteit en sfeer wel ten goede. Wahlberg is een acteur die ik overroepen vindt, maar hier toch wel goed acteerd.

Een goede en onderhoudende boksfilm. Vooral de actiescènes in de ring zijn echt de moeite waard. Je voelt je er soms echt bij. Het verhaal zelf is nogal aan de magere kant en vrij voorspelbaar, maar wel aangenaam om volgen. Vooral Bale acteert erg goed, terwijl Wahlberg het vooral in de ring goed voor mekaar brengt. Ook een goede score bij de film.

Saaie doorsnee boksfilm die nooit echt boeiend wordt.
Onbegrijpelijk dat deze film zo'n hoge waardering krijgt.

avatar van IH88
“All we ever wanted for you was to be world champion.”

Lekkere boksfilm. Ik kan mezelf wel een fan noemen van het werk van regisseur David O. Russell en ook The Fighter heeft weer een aantal heerlijke Russell elementen. De film heeft een heerlijk tempo, sterke acteerprestaties, kleurrijke personages, knetterende dialogen en passende muziek. De film heeft flair en alhoewel het cinematografisch gezien zeker niet het beste werk van Russell is, maakt hij wel indruk op andere gebieden.

Bij een boksfilm ontkom je er niet aan dat het bekende rise and fall verhaal weer uit de oude doos komt en The Fighter ontwijkt dat cliché zeker niet. En waarom ook, want het zorgt meestal voor een enerverende film en als je dan ook nog acteurs als Christian Bale, Amy Adams, Melissa Leo en Mark Wahlberg tot je beschikking hebt, kan er weinig fout gaan. De familieleden van Micky (Wahlberg) zijn weer een aparte verzameling karakters met de zussen, de moeder en natuurlijk broer Dicky (Bale). Bale gaat helemaal los en het is geweldig om hem te zien acteren. Adams heeft ook een leuke rol als vriendin van Micky die niets wil weten van zijn krankzinnige familieleden. Haar scènes met de moeder, zussen en Dicky zijn hilarisch en hoogtepunten in de film. In het begin oogt de film nog wat rommelig en ik had wat moeite om echt in de film te komen maar door de vlotte regie en de acteerprestaties zat ik al snel geboeid te kijken. The Fighter heeft drama en humor en combineert die elementen moeiteloos. En als je dan ook nog naar zulke sterke acteurs zit te kijken, is het genieten geblazen.

Films over comebacks of doorbraken in de bokssport heb ik al dikwijls gezien en hebben doorgaans nogal wat vergelijkingspunten en durven dan ook wel wat voorspelbaar zijn.
Veel hangt dan af wat de film dan toch in bonus heeft en hier is dat zeker het belang dat gehecht wordt aan het sociaal aspect van het gebeuren.
Daarnaast staat het viertal Wahlberg-Bale-Adams-Leo wel in voor degelijk acteerwerk.
Geen slechte film, zeker niet, maar echt raken deed hij nu ook niet.

avatar van DeCol
Prima boksfilm.

Zoals velen hier al vermelden zijn er genoeg boksfilms en ik kan wel zeggen dat ik fan ben. Het verhaal van "Irish" Mickey Ward vind ik wat minder interessant. Ik denk niet dat er überhaupt een film over gemaakt zou zijn als hij geen verslaafde broer had die ooit als groot talent te boek stond. De film moet het vooral van het acteerwerk hebben. Heerlijke rol weer van Christian Bale, maar ook de overige cast doet het erg goed.

avatar van stefan dias
Boksfilm?
De film is zo sterk dat ik een beetje teleurgesteld was als er weer eens een gevecht aankwam. ISport in een film is altijd wel met een korreltje zout te nemen (zeker met knullig gefilmde comebacks en scores in de aller-, aller-, allerlaatste seconde) en écht realistisch was het net niet, maar toen die laatse bokser op zijn benen wankelde, leek hij wel echt uitgeteld. Enfin… bijzaak!

Want wat hoezeer stalen Christian Bale en Melissa Leo hier de show zeg. Leo speelt een harde tante (dat kapsel!) waar je geen greintje sympathie voor voelt. Een mens waar je gek van wordt. Subliem. Wahlberg doet het niet slecht, maar hij heeft wel het soort doorsnee all-American boy smoelwerk dat uit dezelfde fabriek komt als Matt Damon en daar heb ik niet zoveel mee.

Schitterend ook hoe je bij de aftiteling héél even de ware Dicky te zien krijgt en je beseft dat Bale zijn rol geen greintje aangedikt heeft. Aangename verrassing.

avatar van TheManInBlack
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie waargebeurde boksfilm met een uitstekende cast. Ik heb mij geen moment verveeld, het bleef mij boeien tot het einde. Christian Bale was dan toch wel de absolute uitblinker. Heb vaak om hem moeten lachen in de film, bijvoorbeeld wanneer hij uit het raam springt. De film bevat ook een toffe soundtrack waar ik absoluut van heb genoten. Wanneer je bij de credits de echte Dicky Eklund komt te zien in een video zie je gewoon dat Christian Bale zijn rol gewoon fenomenaal heeft neergezet.