The Purge: Election Year (2016)

Alternatieve titels: The Purge 3 | The Purge 3: Election Year

Verenigde Staten / Frankrijk
Horror / Actie

geregisseerd door James DeMonaco
met Frank Grillo, Elizabeth Mitchell en Mykelti Williamson

Het is twee jaar geleden dat Leo Barnes zich ervan weerhouden heeft om wraak te nemen tijdens de Purge-avond. Inmiddels is hij hoofd beveiliging van senator Charlie Roan, met als missie haar te beschermen in de strijd om het presidentschap en het overleven van het jaarlijkse ritueel dat de armen en onschuldigen op scherp zet. Wanneer er vervolgens verraad plaatsvindt, worden ze gedwongen de straat op te gaan. Uitgerekend op de avond dat er geen hulp beschikbaar is.

laatst pas deel 2 gezien en dat smaakte naar heel veel meer

election year lijkt de sfeer nu helemaal juist te hebben
een film zoals the purge 2 al had kunnen zijn

The Purge: Election Year - Films op Cine.nl

avatar van Shinobi
"Just remember all the good the Purge does."

Het concept van deze reeks blijft sterk, maar tot nu toe is er weinig mee gedaan. Gelukkig brengt dit vervolg daar verandering in.

'The Purge: Election Year' is een direct vervolg op 'The Purge: Anarchy'. Frank Grillo mag weer komen opdraven als badass; ditmaal als bodyguard van een senator die tegen deze wrede praktijken is. Daarbij is de link met de huidige verkiezingen die op dit moment in Amerika lopen leuk gevonden, al blijft men hier veelal op de vlakte qua boodschap.

Ik had graag gezien dat er toch meer gedaan werd met de thema's die licht aangekaart worden, desnoods vermengd met enig satire. Hier en daar wordt er wel gepoogd om de boel iets uit te diepen, maar het mag niet baten. Desondanks zorgt de uitwerking van de verscheidene personages ervoor dat je als kijker om ze gaat geven, met name Mykelti Williamson zet een sympathiek karakter neer.

In navolging van deel twee speelt de film zich voornamelijk buitenshuis af. Op deze manier blijft de spanning behouden, omdat je niet weet wat er om de hoek komt kijken. Het resulteert zich in een aantal gestoorde momenten die James DeMonaco goed in beeld weet te brengen. Bovendien zijn de actiescènes beter van opzet.

Al met al een waardige afsluiter van een middelmatige trilogie. Overigens zou een prequel me wel interessant lijken.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van jeroentjuhhhhh
Tijd voor een nieuwe regisseur.

Had vooraf niet de verwachting dat dit derde deel veel aan de formule ging veranderen. Na het succesvolle(re) tweede deel is het een veilige keuze om het gewoon weer op te pakken waar het ophield. Dat maakt het vermakelijk voor wie nog zin heeft in meer van hetzelfde, maar des te frustrerender is het voor de kijker die progressie zoekt in zowel het verhaal, als in de manier waarop de regisseur met zijn gouden(!) concept omspringt.

DeMonaco is nou niet bepaalt een spannende cineast. Veel herhaling van trucjes en behoorlijk lazy wanneer het aankomt op het opstarten en afsluiten van de boel. De introductie van dit derde deel (eerste kwartier met name) is pijnlijk. Veredelde B-film met geen enkele intentie om er meer van te maken dan nodig is. Maar eenmaal in het middenstuk is het genieten geblazen. Kleine setpieces die het enorm de moeite waard maken, zoals de Miley Cyrus entree en (nog kleinere) dingen zoals de guillotine Daar moet je het toch wel van hebben. Je hoopt dan ook dat DeMonaco dat soort momenten tot de hoofdzaak maakt, maar hoe verder we komen hoe meer de aandacht weer verschuift naar dat simpele verhaal en de stijlkeuzes in herhaling beginnen te vallen.

Zo blijft het vermakelijk, maar is de nasmaak wéér dat er nog zo ontzettend veel meer in zit. Tijd voor vers bloed!!

avatar van JacoBaco
In tegenstelling tot de meeste hier vind ik deel 1 wel oké, maar het wordt sowieso beter vanaf deel 2 en ook deel 3 is weer een lekkere film. Toch wel een zeldzaamheid dat de eerste film de minste is en de vervolgen steeds beter worden. En het zou sowieso ook een schande zijn wanneer ze zo'n awesome concept niet verder uitbreiden en zich beperken tot alleen deel 1 wat zich de hele film in een woning afspeeld. Je kunt hier ook alle kanten mee op. Je kunt de actie kant opgaan of de horror/thriller kant en tot nu toe mixen ze het aardig goed. Het politieke blijft altijd wel een beetje op de achtergrond, maar hier doen ze een soort poging. Toch ligt vanaf deel 2 de focus op de actie.

Hoewel ik alle delen een voldoende kan geven en alle 3 de films zichzelf toch een beetje eigen maken, zit ik toch wel een beetje te hopen op een deel waarin het echt goed losgaat. En hoe, ja dat laat ik aan de makers over. Ik denk alleen niet dat het gaat gebeuren. Uitgangspunt The Purge is er steeds als basis en vervolgens komt er gewoon weer een actiefilm uit voort en dat wordt na deel 4 toch wel een sleur. Opnieuw een film zoals deel 2 en 3, daar komen ze toch niet mee weg, maar ja het is Hollywood hè. Het einde van The Purge: Election Year geeft in elk geval wel aan dat er weer gewoon een vervolg komt.

7/10

avatar van dualcia
Ein-de-lijk een Purge-film die wél laat zien hoe het ook kan! Zelden een derde deel gezien wat zoveel beter is dan de voorgaande delen in een trilogie.

Het eerste deel vond ik niks. Het concept was toen al erg tof, maar het plaats laten vinden in één huis was gewoon een misser voor dit bijzondere concept. Deel twee was al beter, maar vond ik nog steeds te rommelig en teveel richting actie gaan. Maar in deel drie lijkt het allemaal veel meer te kloppen.

Ik weet niet wat het is met dat hele Purge-gedoe, maar het gegeven dat 'normale' mensen zulke gruwelijke dingen doen; dat kruipt gewoon onder mijn huid. Geef me geesten, slashers, paranormale shit, monsters, zombies, wat dan ook en het is allemaal goed. Geef me echte 'normale' mensen die afschuwelijke moorden en martelingen begaan in de 'normale' wereld en dat is voor mij echte horror.

Het begint al ontzettend creepy met die purger die de familie van Charlie Roan heeft gemarteld en vermoord. De eerste helft van de film gaf me ook echt de kriebels, omdat er genoeg angstaanjagende taferelen gezien laten worden. Ik ga echt nachtmerries krijgen van die mensen op de motorkap, die freak uit de beginscene, de guillotine en die entree van de schoolgirls uit de lichtjesauto haha. Bizar, gruwelijk, maar toch ook ontzettend mooi uitgewerkte scenes bevat The Purge: Election Year. Met name het Miley Cyrus - Party in the USA moment met de schoolgirls op straat en zoiets als de pilaren waarin met bloed purge staat geschreven bij het standbeeld van Abraham Lincoln.

In de tweede helft gaat het weer meer richting actie en dat zorgde er bij mij wel voor dat die onderhuidse spanning wel een stuk meer wegtrok (een beetje vanaf het punt dat die schoolgirls vermoord worden). Best jammer, want het is niet snel dat een film me zulke spanning geeft. Maar het verhaal rondom de verkiezingen is toch interessant genoeg om de film verder ook leuk te houden. Ja, dat verhaal werkt wel.

Ik had het eigenlijk niet meer verwacht, maar dit is wel een beetje hoe The Purge vanaf het begin had moeten zijn!

avatar van joolstein
Helaas een zwakke film Vooral een herhalingsoefening van het tot nu toe betere tweede deel. Aan het begin van de film had ik goede hoop, zeer creepy begin! Verder zag je een paar aardige beelden van Purgers. De scene met de verlichte guillotine (waarom diende opeens al die lichtjes voor?) zet de spiraal naar beneden in. Hierna is het getoonde vooral voor de hand liggende toevalligheden. Dit eindigt natuurlijk in een dom vuurgevecht met tot slot een hanengevecht. Goh wie zal er winnen? Daarna komt het standaard sentimentele stukje? Nu waren de eerste twee ook niet de meest briljante films. Maar waren er nog leuke toevoegingen. Met deze film sloeg bij mij de Purge- verveling toe. Ik zag er in ieder geval niet veel leuks in?

Vermakkelijk derde deel in de reeks van The Purge! Dit keer meer actie dan horror/thriller. Kan niet wachten op een vierde deel!

avatar van Elineloves
Lang naar uitgekeken, helaas teleurgesteld.

De film is te wisselvallig. Het begint goed, maar al snel voelde ik de spanning verdwijnen. Er was geen greintje gevaar voelbaar. Hierdoor zat ik deze keer niet op het puntje van mijn stoel, iets wat ik wel gehoopt had. Het helpt dan ook niet dat scènes de nek om worden gedraaid voordat het überhaupt spannend kan worden (Denk aan de sweet 16 meisjes, werden berg vlot afgemaakt). Waar ik in de voorgaande delen nog wel eens flink schrok, was dat hierbij niet.

De film voelt anders aan. 'Serieuzer', meer door de strot gedrukte (politieke) boodschappen. Frank Grillo leek er soms ook geen zin meer in te hebben, binding met de personages kreeg ik deze keer totaal niet. Waarschijnlijk omdat ze van bordkarton waren. Zelfs met de winkeleigenaar, waar van verwacht werd dat je met hem mee zou leven, komt niet uit de verf.

De actie is van wisselend niveau. Het zit hem in de kleine momenten, zoals bijvoorbeeld wanneer ze in de auto door de stad reden (nadat ze het getergde tweetal hadden gered van moordlustige toeristen) en zien wat er allemaal gaande is), die momentjes zijn de moeite waard. Verder vooral een hoop hypocriet moraal en een wijzend vingertje naar de politiek, het wapenbeleid en het geweld dat er uit voortvloeit.

Gelet op de gebeurtenissen aan het einde, is dit werkelijk het slot van deze (dus) triologie, en ik moet zeggen dat ik wel een beetje fan was. Deel 1 had een zeer orgineel uitgangspunt, Ethan Hawke en een claustrofobische sfeer, deel 2 was van het niveau betere B-film, en dit derde deel is een adequate, doch noodzakelijke afsluiting.
Election Year begint uitstekend met dezelfde dreigende sfeer(vormgegeven door een aantal baddies die zo lijken weggelopen uit een Mad Max film), als de vorige delen. Gaandeweg raakten echter zichtbaar de ideëen op, want het tweede gedeelte is niet meer dan een ordinaire, alledaagse actiefilm, niet echt een waardige afsluiting van deze toch wel memorabele serie.
Goed dus dat er geen vierde meer komt.

avatar van mrklm
The Purge haalde veel van de spanning uit de claustrofobische setting, The Purge: Anarchy was meer uit op het erin rammen van zijn onsubtiele, bleek-satirische boodschap. Die boodschap zet zich hier voort: het idee dat er in ieder mens een moordenaar schuilt als we de door onszelf opgelegde moraliteit maar terzijde durven te schuiven. In dit derde deel komen mensen uit heel de wereld als 'moord-toeristen' naar de VS en verder is het meer van hetzelfde.
Mijn probleem met het hele concept is dat het uitgangspunt niet overtuigend is uitgewerkt: de enige mensen die meedoen aan The Purge zijn criminelen, psychopaten en vandalen. De film zou veel interessanter zijn als het juist brave burgers waren geweest die deze nacht gebruikten om die vervelende buurman, die irritante bureaucraat of dat groepje hangjongeren zou afschieten. Nu mist de satire zijn doel en is het niet veel meer dan een serie gewelddadige scènes, afgewisseld met slow-motion beelden van uitzinnig geklede psychopaten, voorzien van een steeds irritanter worden rock-soundtrack.

avatar van schram101
Beste uit de reeks. Toch blijft het gevoel knagen dat er meer in zit. Sowieso in het concept, maar in het geval van Election Year toch ook in Frank Grillo. De man is ontzettend stoer, maar krijgt veel te weinig ruimte dit te laten zien. Laat hem nu eens los gaan. Geef hem gewoon 90 minuten de tijd om te knallen. Nu moet hij het doen met een enkele scene hier en daar en komen de bruutste momenten eigenlijk van de andere acteurs. Denk aan het plotseling en bikkelharde einde van het groepje meisjes bij de winkel . Fantastisch! Of het groepje verklede toeristen op de filmposter welke van het ene op het andere moment aan bonken wordt geschoten. Rauw!

Met de moraal had ik weinig problemen. Neem het de makers ook niet echt kwalijk deze er in proberen te stoppen. Je wilt toch een soort van goed vs. kwaad in dit soort filmpjes.

avatar van filmkul
Gemiddeld vervolg uit The Purge reeks. Het verhaal is nog best redelijk origineel ten opzichte van de vorige delen. Echter richting het einde vliegt het wat uit de bocht. Verder is het best spannend, maar is het toch veel van het zelfde. De aankleding is best aardig, en doet denken aan The Warriors. Het acteerwerk is wat vlak. De soundtrack daarentegen is prima. 2.5/3.0

avatar van Ajax&Litmanen1
De beste van de 3, maar dat zegt meer over de slechte voorgangers, want zo best is Purge 3 zeker niet. Ik blijf het echt jammer vinden dat zo'n tof concept gewoon 3 middelmatige films op heeft geleverd. Wordt het niet eens tijd als er een vierde deel komt om er een nieuwe regisseur neer te zetten? Het begin van de film is nog wel sterk qua sfeer, maar zo halverwege zakt de film weer terug naar het niveau van de voorgangers. Beetje saaie schietpartijen en dat einde is al helemaal belachelijk. Het blijft een reeks die nooit het B-film niveau heeft weten te ontstijgen.

Hele kleine voldoende dan maar.

avatar van Friday the 13 th
Het derde deel in de Purge reeks heeft geen enkele toegevoegde waarde. Het plot van de film is volledig afgestemd op de nakende presidentsverkiezingen in Amerika. De film wil een boodschap meegeven, maar slaagt hier niet in. De vreemdste vondsten komen in de film voor: moordtoerisme, verzekeringspolissen die een dag voor de Purge night plotseling stijgen,.....heel vreemd allemaal! Want geef nu toe, een afslachting tijdens de nacht vermijden is toch poepsimpel, je koopt gewoon twv 70 € een vluchtje naar Canada en komt de dag nadien terug. Het hele verhaal hangt eigenlijk met haken en ogen in elkaar, maar goed, op zich geen probleem als het dan nog spannend wordt. Ook hier slaagt The Purge 3 niet helemaal in. Qua afslachting is bijzonder weinig te bespeuren en er wordt wel erg veel gepraat. De spanning wat werkte in The Purge 1, een gezin dat moet vechten voor hun leven, lukt niet in deze film. Het continu beschermen van een senator is nu niet meteen een interessant uitgangspunt. Heel vreemd dat de makers juist voor dit thema hebben gekozen, ik ken allesinds een veel leuker verhaal:

Een cruise biedt voor wie het betalen kan aan om op zee te gaan tijdens de Purge Night, de stad uitvluchten en op het water de nacht doorbrengen, maar dan komt een groep zuiveraars toch de zee op...

Misschien iets voor een 4de film? Al mag het voor mij nu wel stoppen!

2,5 sterren

avatar van Noodless
Tja, minste deel sowieso. Het verhaal heeft heel wat rare ideeën en echt spannend wordt het nooit.
Ook de cast is hier matig, toegegeven de personages zijn ook niet echt interessant. Grootste fout lijkt me vooral de keuze over de beveiliging van een senator. 5/10

avatar van Richard_Voorhees
Een redelijk derde deel.
Het hele subplot over dat de Purge gebruikt word door rijke politici om de armere bevolking uit te dunnen komt niet echt over.
De tegenbeweging van de Purge wel, want hell, wie zou nou zo'n nacht willen hebben?
Die huurling (of hun leider althans) deed me wat aan Dolph Lundgren denken. Misschien een beetje een standaard bad guy, maar z'n look was wel tof.
Verder is de spanning in het begin wel goed, maar helaas valt dat halverwege wat weg. Daarna is het voornamelijk gun blazin' action. Vermakelijk, maar niet heel memorabel.
Zeker voor een derde deel wel degelijk, maar ik wacht nog steeds op een film die de terreur van een dergelijke nacht echt goed over kan laten komen.

avatar van Left4Dead
Ach............ een beetje actie met het hoofd op nul. Het zoetsappige Amerikaanse gehalte, dat zo nu en dan de kop op stak in script en muziek, was voor mij de reden om een halve punt in mindering te brengen. En dan ben ik nog soepel.

Het verhaal is bekend van de vorige delen, helaas is allemaal erg ééntonig te noemen. De leukste typen, de tienermeiden, waren me veel te snel uitgeschakeld. De rest van de personages zijn echt niet erg interessant te noemen, dit is ook het grote minpunt van de film. De nachtelijke kiekjes zijn erg mooi, maar erg spannend brengt de regisseur het niet.

Een pluspunt is de soundtrack, deze staat lekker "vol" op het spoor. Het acteerwerk kan er mee door, het script neigt naar saaiheid. Het verhaal is iets te Amerikaans vertolkt dit keer, we zitten in de verkiezingsstrijd zoals het ook in het echt is. Totaal niet interessant gebracht, voorspelbaarheid op en top. Mis een stuk kracht dat je wel kunt brengen met de purge, zoals in deel één.

2,5** een 5,5/10

avatar van Kondoro0614
The Purge: Election Year

Ik had toch wel erg veel zin om de film The Purge: Election Year te gaan kijken. Ik volg deze reeks al zeker vanaf deel 1 die in mijn ogen niet echt spectaculair was, ik was altijd bang om deze vervolgingen te gaan kijken want stel, zij zijn net zoals deel 1 bagger, dan word dit weer zo’n uitgemolken Hollywood film reeks die eigenlijk het puur moet hebben van het opbrengen van geld en ons met troep achterlaten maar, daar is niet echt over na gedacht bij deze films Zo was The Purge: Anarchy (2014) al een hele verrassing dat deze uit zou komen maar, zo goed. Toch brengt ook The Purge: Election Year hele gave scenes naar je beeldscherm waarvan je toch op zekere momenten met open mond kijkt en ik vind hem gewoon net zo goed als deel twee, eerlijk waar. Ik had nooit verwacht dat deze serie te redden zou vallen na deel 1 maar, met zo’n concept kun je het ook moeilijk fout doen. Wat is het toch heerlijk om gewoon een concept te hebben waar iedereen elkaar gewoon af kan slachten, dan heb je gewoon wat psychologische personages, scenes en sfeerbeelden nodig en dat maakt het totaal af.

Wat was nou echt gaaf aan deze film? Ik vind dat de psychologische personages, scenes en sfeerbeelden. Twee tienermeisjes die wat proberen te stelen, worden gesnapt en weggestuurd. Komen op Purge Night terug om eventjes de zaak te vernielen van de baas. In een auto vol met kerstlichtjes en keiharde muziek, in van de mooie pakjes. Spreken met glimmende en met diamant overlappende AK-47’s voor zijn zaak over dat ze hem wou vermoorden, haar ouders heeft ze al gehad. Hoe debiel ben je dan?

Dat was zeker niet het enigste waar The Purge: Election Year het van moest hebben. Ook de moord-toeristen, Neo-Nazi leger en rare Amerikanen in de straten van L.A. maken deze film helemaal af. Moord-toeristen die allemaal iets dragen van Amerikaans geschiedenis. Uncle Sam, Abraham Lincoln en noem zo maar op. Dit zijn zeker de dingen waarvan de film het moet hebben en, waarbij je zelf met een open mond toe zit te kijken omdat je zo mooi word meegetrokken in de film.

Het verhaal van The Purge: Election Year was ook erg gaaf. Er is een organisatie die tegen de Purge is. Samen met de Senator verstopt Frank Grillo zich in een bunker van een huis om haar veilig te houden. Wanneer ze verraden worden door twee insiders en vluchten komen ze uit bij de zelfde supermarkt, die eerder al bedreigt werd. Dit keer kwamen de gekke dames terug met nog meer gekke vriendinnen om de baas van de zaak aan te pakken. Wanneer Laney Rucker er aankomt word het ook wel gekkigheid, ze rijd zo de dames onder, oef dat zag er niet best uit. Toen zij iedereen heeft helpen ontsnappen en ze naar een ondergrondse bunker worden geholpen blijkt het dat de groepering een aanslag wil plegen op de President (?), daar zet ik even mijn vraagteken achter aangezien ik niet meer precies weet wat het nou was. Eenmaal aangekomen in de kerk is het zo dat daar ook zuiveringen worden gehouden, voor een bepaalde gekke Neo-Nazi rijke stinkerds. Het is allemaal best wel lomp met een gekke priester. Eenmaal deze kerk aangevallen te hebben en, oja de Senator te hebben gered want die was ontvoerd en was ook in de kerk, gaan ze verder om de nacht te overleven. Hun laatste vijand: Neo-Nazi leger. Toen ze ook eindelijk deze hadden uitgeroeid ging de twaalf uur langzaam voorbij en werd Senator Charlie Roan de baas maar, betekend dit ook het eind van The Purge reeks?

Zoals ik al eerder vermeldde is The Purge een super fijn concept voor de regisseurs. Je hebt niet veel te verliezen qua inhoud want, dat is gewoon dat iedereen elkaar mag afslachten. Je moet het nog wel erg goed brengen wat, James DeMonaco wel gedaan heeft. Ondanks de soms inzakkende praat scenes zijn de zuivering scenes erg vet, en is ook deze film weer fantastisch gebracht en was het zeker een leuke film avond voor mij want, ik kan hier wel van genieten.

Alweer het derde deel in "The Purge" reeks en misschien ook wel de laatste, gezien het einde. Hoewel deze Misdaad / Actie (het genre "Horror" vindt ik totaal misplaatst voor deze reeks) film me wel nog redelijk wist te vermaken, vond ik hem wel weer een stuk minder dan het leuke en harde tweede deel. Dit komt omdat het verhaal dit keer best flauw is en vooral ook zeer voorspelbaar is, met helaas ook de nodige clichés (o.a. in veel dialogen, die ook regelmatig tenenkromend slecht zijn). Eigenlijk weet je al na een paar minuten hoe deze film zal eindigen en daardoor vond ik het verhaal ook nergens boeiend, laat staan spannend. Ook bevat dit derde deel eigenlijk geen vernieuwing m.u.v. dat nu ook buitenlanders aan de zuivering (oftewel "The Purge") mogen meedoen en dat er dit keer geen uitzonderingen zijn en nu dus ook politieke figuren mogen worden gedood en daar draait het dit keer ook om.

In dit inderdaad dertien in een dozijn verhaal draait het namelijk om de vrouwelijke senator Charlie Roan (gespeeld door muts Elizabeth Mitchell) welke de zuivering wil afschaffen als zij de nieuwe president wordt. De huidige regeringleiders zijn het daar niet mee eens (het doden van veel armen en onschuldigen is in hun ogen namelijk financieel gezien namelijk gunstig) en willen senator Charlie Roan tijdens de zuivering dan ook om zeep helpen. Leo Barnes (opnieuw gespeeld door Frank Grillo), die ook te zien was in het tweede deel, die nu hoofdbeveiliging is van senator Charlie Roan, moet haar in bescherming nemen en daar draait het dus om in dit verhaal. Eigenlijk kan je deze film dus vergelijken met de president strijdt tussen Donald Trump en Hillary Clinton

Buiten dat het verhaal dit keer minder boeiend is, was het ook minder hard en grof en wordt de zuivering maar nauwelijks in beeld gebracht (veel brute moorden zul je dan ook niet zien in dit verhaal, op de guillotine scene misschien na) en zijn alle ogen ook vooral gericht op senator Charlie Roan en Leo Barnes, die ook nog hulp krijgen van winkeleigenaar Joe Dixon (gespeeld door Mykelti Williamson), winkelmedewerker Marcos (gespeeld door Joseph Julian Soria) en Laney Rucker (gespeeld door Betty Gabriel), die een goede vriendin is van Joe Dixon en een berucht verleden heeft als gangsterleidster Pequena Muerte.

Deze winkeleigenaar Joe Dixon wordt weer zelf belaagd door irritante en vervelende vrouwelijke tieners, die tijdens de zuivering willen afrekenen met Joe Dixon, vanwege het stelen van één snoepreep door de tieners en welke door Joe Dixon wordt verhindert. Hoewel de vrouwelijke tieners irritant en vervelend zijn (onze eigen premier Mark Rutte zou ze omschrijven als "tuig van de richel" ) en hun reden om te zuiveren ook te belachelijk is voor woorden, waren ze eigenlijk wel een leuke toevoeging in dit verhaal (ze deden me ook wat denken aan de meiden uit de Drama / Misdaad film "Spring Breakers (2012)") en ze zagen er ook wel fraai uit. Dat laatste niet vanwege hun eigen uiterlijk (lelijk waren ze zeker niet), maar vooral vanwege de kostuums en maskers (o.a. te zien op de filmposter) die ze droegen. Maar helaas spelen ze maar voor korte duur mee in dit verhaal en worden ze eenvoudig en erg gemakkelijk uitgeschakeld na ongeveer 50 minuten. Die scene was overigens wel de meest harde scene in het verhaal en vooral als de leider (die ook de snoepreep wilde stelen) van de tieners door het hoofd wordt geschoten.

De eerste helft van het verhaal is eigenlijk ook nog het meest vermakelijke, want wat er daarna nog volgt is vooral flauw, saai, langdradig en voorspelbaar, met als dieptepunt misschien wel het laatste gedeelte van het verhaal welke zich afspeelt in een kerk. Gezien dit einde zou dit eigenlijk de laatste film moeten zijn in "The Purge" reeks, maar waarschijnlijk zullen er nog meer delen gaan volgen en dan waarschijnlijk door een andere regisseur (de huidige regisseur James DeMonaco heeft tot nu toe alle delen geregisseerd) die de reeks verder gaat uitmelken, zoals men dat destijds ook heeft gedaan met de "Saw" reeks.

Wat ik ook wel storend vond in dit verhaal is dat de zuivering wel weer wordt aangekondigd met een mededeling en het herhaaldelijk loeien van de sirenes, maar het einde van de zuivering komt totaal niet meer aan bod. Maar dat komt natuurlijk door de tweede helft van het verhaal, waarbij het eigenlijk niet meer om de zuivering draait, maar vooral om senator Charlie Roan. De cast kon me dit keer ook niet echt bekoren (zeker niet de slechteriken die het gemunt hebben op senator Charlie Roan) en eigenlijk deden alleen nog Frank Grillo en Mykelti Williamson het nog verdienstelijk. Visueel gezien vond ik de kostuums en de maskers van degene die meededen aan de zuivering in de eerste helft van het verhaal er wel fraai en creatief uitzien.

Al met al gewoon een tegenvallend derde deel in "The Purge" reeks, die enkel en alleen nog weet te vermaken en dat vooral in de eerste helft van het verhaal. Wat mij betreft hoeft er in ieder geval geen nieuw deel meer gemaakt te worden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Je moet het wel aangeven dat de reeks haar (weliswaar gemiddelde) niveau kan houden. Waar veel franchises vanaf deel 2 of 3 stijl bergaf gaan is dit nog wel leuk om zien. B-acteurs met weinig charisma, wat wordt goedgemaakt met enkele relatief kleurrijke figuren. Geen spanning, maar wel voldoende actie. Dit zijn geen topfilms, maar ik zal deel 4 zeker wel opzoeken.

avatar van Insignificance
Nog frustrerender dan de voorgaande twee. Ik neem aan dat DeMonaco een beetje actueel heeft willen zijn, al valt het aan te raden om dat idee zo snel mogelijk te laten varen. Het wordt een steeds grotere bende en er is ook veel te veel aan de hand. Van schrijven moet hij het duidelijk niet hebben, iedereen staat lange tijd maar steeds uit te leggen wie wie is, wat er aan de hand en is wat er zoal gaat gebeuren, het ligt er veel te dik bovenop. Als het dan losgaat, is het voorbij voordat je er erg in hebt. Het irritante kind dat zo graag een reep wil, had er natuurlijk talloze in allerlei gaten moeten krijgen, maar we zijn zo van haar af.

Zonde. Zo'n nachtelijke Purge moet een surrealistische nachtmerrie zijn. DeMonaco trekt er hooguit een paar seconden voor uit. Het meeste geweld heeft 0,0 impact en er loopt geen enkel personage in rond waarvan je verheugd bent dat hij of zij er is. In positieve of negatieve zin. De film zakt definitief door z'n hoeven wanneer beide verhaallijntjes bij elkaar komen en het in het teken van de titel gaat staan. Knap om met een jagende nazi, religieuze gekken aan de macht, mensen op de vlucht en killers op de straten niks meer teweeg te brengen. Misschien wordt het tijd dat een iets getalenteerdere regisseur met dit materiaal aan de haal gaat.

avatar van Halcyon
Absoluut de minste uit de reeks, om verschillende redenen. Ten eerste begint het concept afgezaagd te worden. Ten tweede lijkt de verbeelding van de makers om angstaanjagende groeperingen te bedenken volledig uitgeput. Ten derde is dit helemaal geen horrorfilm, maar een slappe actie-thriller. Tijd om ermee te stoppen.

Het uitgangspunt van The Purge is en blijft een goede basis voor een thriller / horror film(reeks). Het eerste deel was niet sterk, tweede deel was beter en dit derde deel borduurt op het tweede deel voort. Toch is het allemaal een stuk minder overtuigend. Het verhaal is matig, waarbij verschillende verhaallijnen op een knullige manier samenkomen. Alle gebeurtenissen zie je ver van te voren aankomen en de karakters zijn slecht en erg cliche uitgewerkt. De film is af en toe onbedoeld grappig, mede door de belabberde dialogen. Daarnaast duurt de film een kwartier te lang waardoor het zelfs een beetje saai wordt. Jammer, toch is zeker het eerst uur wel nog vermakelijk.

avatar van Night's Watch
Een leuke film voor de vrijdagavond met vrienden en vooral flink wat biertjes. Dit was een film die de rest wel leuk leek en ik had ook weinig bezwaar, het tweede deel heb ik een tijdje terug in een soortgelijke situatie gezien en die beviel ook redelijk. Dat is ook wat dit derde deel is, redelijk. Het plot stelt niet erg veel voor en ook de hoofdrolspelers zijn weinig interessant. Na een tijdje begonnen we zelfs te voorspellen wat er zou gebeuren en zaten er maar een enkele keer naast.
De sfeer en de vele vreemde types maakten het samen met de beelden van de straten dit grotendeels goed. Drie sterren, net als de eerste twee delen.

avatar van Gang_Star
Het eerste deel uit de reeks was naar mijn mening best vermakelijk, maar deel 2 was daarop weer een behoorlijke verbetering. Dit derde deel gaat eigenlijk dan ook op die wijze verder, maar de verveling sloeg toch aardig bij mij toe. Dit deel biedt nog een aantal weirde personages die purgen, waarvan er enkele ook echt een interessante outfit hebben. Jammer is dan ook dat de film traag van start gaat en de film de spanning niet de gehele film kan vasthouden.

avatar van john mcclane 2
Viel niks tegen.

Na met het goede concept te weinig gedaan te hebben in deel 1.
Was deel 2 echt een topper.Alles werd uit de kast getrokken om het een denderende ervaring te maken.
De kans op een overtreffende trap was klein,,en dus ook niet zo goed.
maar het was zeker een goede thriller/horror/actie . daarvoor is het concept te goed.
Ook het besluit om Leo Barnes weer een grote rol te geven was prima,,terecht ,,he kicks ass .
ik was even bang na het politiek correcte einde dat het einde verhaal was,,waar op zich een goede afsluiting was geweest,,,maar een van DE regels in horror : evil never dies,dus ook als het werd afgeschaft aan het einde,,liet men wel een kleine hint op tv achter
Nu alle drie gezien,,,en ze zijn alle drie zeker de moeite waard.
En de voor het genre lange speelduur werd in zijn geheel prima benut.
dikke voldoende 3,5.

avatar van DeCol
Minste deel.

In dit derde deel van The Purge zit meer inhoud dan in de vorige delen, maar de uitvoering vind ik wel minder. Dat het genre horror is, ben ik niet mee eens. Dat was in deel 2 al minder, maar hier is de horror er wel helemaal vanaf. Het is een beetje griezelen, maar de sfeer van de vorige delen mis ik hier wel. Minder luguber. Met de actie zit het wel snor.

avatar van sinterklaas
Deel 1 was een erg originele draai aan het home invasion onderwerp. Deel 2 was een supervette uitbreiding dat je een jaren 80 action-flick meegaf... Maar deel 3... Vermakelijk, maar nu begint het wel een beetje uitgemolken te voelen.

Wel interessant vond ik de term: Moordtoerisme, waarbij mensen vanuit de hele wereld op de Purge-dag naar Amerika reizen om eens lekker los te gaan... Maar wat mij betreft hadden ze daar veel meer mee mogen doen. Dit lijkt nu een beetje op een alternatieve versie van deel 2... en verder dan het overleven tegen de Purgers komt het niet, dus kwa orginaliteit ontbreekt er een hoop. Wel een paar leuke vondsten, prima actiescene's en gestoorde figuranten, waarbij de creatie met de maskers en de outfits weer voor het imago zouden moeten zorgen. De acteurs rond dat winkeltje waren ook wel vrij goed en de nachtelijke locatie in Washington deed ook wel voor een grimmig sfeertje zorgen. Maar daar bleef het ook wel een beetje bij.

Kortom: Een film dat nog best wel weet te vermaken, maar eigenlijk wel rechtstreeks in de videotheekschappen had kunnen belanden.

Matige film waarin een presidentskandidaat beschermd moet worden tijdens een nacht waarin moord legaal is. Dit derde deel valt in de categorie: meer van hetzelfde. Het plotje dat op het begin wordt geïntroduceerd heeft niks nieuws te bieden en wat volgt is een kat en muis spel die de rest van de film duurt. Desondanks nog wel redelijk onderhoudend.

avatar van Decec
Een goede actie/horror/sf/thriller film...
Goed verhaal...
Maar wel horror redelijk...
Goed acteerwerk...
Onrustig camera beweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond muziek
(Dolby Digital)...