The Purge: Election Year (2016)

Alternatieve titels: The Purge 3 | The Purge 3: Election Year

Verenigde Staten / Frankrijk
Horror / Actie

geregisseerd door James DeMonaco
met Frank Grillo, Elizabeth Mitchell en Mykelti Williamson

Het is twee jaar geleden dat Leo Barnes zich ervan weerhouden heeft om wraak te nemen tijdens de Purge-avond. Inmiddels is hij hoofd beveiliging van senator Charlie Roan, met als missie haar te beschermen in de strijd om het presidentschap en het overleven van het jaarlijkse ritueel dat de armen en onschuldigen op scherp zet. Wanneer er vervolgens verraad plaatsvindt, worden ze gedwongen de straat op te gaan. Uitgerekend op de avond dat er geen hulp beschikbaar is.

avatar van HALVE TAMME.
In Film > Nieuws > The Purge: Election Year (2016 - The Purge 3):

Get Ready to Purge Again with 'The Purge 3'.

The Purge: Election Year - Trailer [HD] - YouTube

Vanaf 7 juli in de bioscoop (Universal)

Vanaf 7 juli in de bioscoop (Universal)

avatar van mikey
Nice

avatar van leatherhead
Benieuwd of dit nog erbarmelijker dan de eerste twee delen wordt.

avatar van mikey
Vooral 2 was erg leuk.

avatar van Kondoro0614
Twee vond ik gaaf, hopelijk word drie ook gaaf. Ben benieuwd.

avatar van Daan258
Inderdaad. Deel 2 was absoluut niet slecht vergeleken met het zeer matige eerste deel.
Laat maar komen.

avatar van Majestics
Serieus, ik vind dit concept echt enorm goed hoe awkward dat ook klinkt. Je kunt met dit concept echt een geweldige actie/horror film maken die mensen bijblijft maar het lukt de makers niet om dat potentieel te benuttigen. Deel 2 was 'redelijk', deel 1 was vreselijk.

Majestics schreef:

Waarom klinkt dat 'awkward'. Deel twee van the purge was gewoon goed en het concept gaat diep graven waardoor het gewoon spannend is. Niks 'awkwards ' aan.

avatar van Majestics
Kondoro0614 schreef:

Er is nogal wat kritiek op het verhaal van The Purge vanwege het feit dat je voor een bepaalde tijd straffeloos tekeer kan gaan.

Majestics schreef:

It's just a movie.

Goede reeks, kom maar op met deel 3.

avatar van sinterklaas
Kiek es an!

avatar van n00r
Zin in!!!!

avatar van Corcicus
De tweede was al een pak beter dan de eerste. Hopelijk blijft het in stijgende lijn!

laatst pas deel 2 gezien en dat smaakte naar heel veel meer

election year lijkt de sfeer nu helemaal juist te hebben
een film zoals the purge 2 al had kunnen zijn

The Purge: Election Year - Films op Cine.nl

Lekker creepy sfeertje en heerlijke actie. Wel minder "Purge" en meer actie maar nog steeds een heerlijke film.

avatar van Shinobi
"Just remember all the good the Purge does."

Het concept van deze reeks blijft sterk, maar tot nu toe is er weinig mee gedaan. Gelukkig brengt dit vervolg daar verandering in.

'The Purge: Election Year' is een direct vervolg op 'The Purge: Anarchy'. Frank Grillo mag weer komen opdraven als badass; ditmaal als bodyguard van een senator die tegen deze wrede praktijken is. Daarbij is de link met de huidige verkiezingen die op dit moment in Amerika lopen leuk gevonden, al blijft men hier veelal op de vlakte qua boodschap.

Ik had graag gezien dat er toch meer gedaan werd met de thema's die licht aangekaart worden, desnoods vermengd met enig satire. Hier en daar wordt er wel gepoogd om de boel iets uit te diepen, maar het mag niet baten. Desondanks zorgt de uitwerking van de verscheidene personages ervoor dat je als kijker om ze gaat geven, met name Mykelti Williamson zet een sympathiek karakter neer.

In navolging van deel twee speelt de film zich voornamelijk buitenshuis af. Op deze manier blijft de spanning behouden, omdat je niet weet wat er om de hoek komt kijken. Het resulteert zich in een aantal gestoorde momenten die James DeMonaco goed in beeld weet te brengen. Bovendien zijn de actiescènes beter van opzet.

Al met al een waardige afsluiter van een middelmatige trilogie. Overigens zou een prequel me wel interessant lijken.

Dikke 3,0 sterren.

Nee, jammer. Vandaag gezien maar viel mij heel erg tegen. So much overacting... Frank Grillo en Elizabeth Mitchell waren zo'n beetje de enige goede acteurs in deze film. De rest deed te erg zijn best... Jammer! Zeker na het 2de deel had deze zoveel meer potentie, maar helaas.

avatar van jeroentjuhhhhh
Tijd voor een nieuwe regisseur.

Had vooraf niet de verwachting dat dit derde deel veel aan de formule ging veranderen. Na het succesvolle(re) tweede deel is het een veilige keuze om het gewoon weer op te pakken waar het ophield. Dat maakt het vermakelijk voor wie nog zin heeft in meer van hetzelfde, maar des te frustrerender is het voor de kijker die progressie zoekt in zowel het verhaal, als in de manier waarop de regisseur met zijn gouden(!) concept omspringt.

DeMonaco is nou niet bepaalt een spannende cineast. Veel herhaling van trucjes en behoorlijk lazy wanneer het aankomt op het opstarten en afsluiten van de boel. De introductie van dit derde deel (eerste kwartier met name) is pijnlijk. Veredelde B-film met geen enkele intentie om er meer van te maken dan nodig is. Maar eenmaal in het middenstuk is het genieten geblazen. Kleine setpieces die het enorm de moeite waard maken, zoals de Miley Cyrus entree en (nog kleinere) dingen zoals de guillotine Daar moet je het toch wel van hebben. Je hoopt dan ook dat DeMonaco dat soort momenten tot de hoofdzaak maakt, maar hoe verder we komen hoe meer de aandacht weer verschuift naar dat simpele verhaal en de stijlkeuzes in herhaling beginnen te vallen.

Zo blijft het vermakelijk, maar is de nasmaak wéér dat er nog zo ontzettend veel meer in zit. Tijd voor vers bloed!!

avatar van JacoBaco
In tegenstelling tot de meeste hier vind ik deel 1 wel oké, maar het wordt sowieso beter vanaf deel 2 en ook deel 3 is weer een lekkere film. Toch wel een zeldzaamheid dat de eerste film de minste is en de vervolgen steeds beter worden. En het zou sowieso ook een schande zijn wanneer ze zo'n awesome concept niet verder uitbreiden en zich beperken tot alleen deel 1 wat zich de hele film in een woning afspeeld. Je kunt hier ook alle kanten mee op. Je kunt de actie kant opgaan of de horror/thriller kant en tot nu toe mixen ze het aardig goed. Het politieke blijft altijd wel een beetje op de achtergrond, maar hier doen ze een soort poging. Toch ligt vanaf deel 2 de focus op de actie.

Hoewel ik alle delen een voldoende kan geven en alle 3 de films zichzelf toch een beetje eigen maken, zit ik toch wel een beetje te hopen op een deel waarin het echt goed losgaat. En hoe, ja dat laat ik aan de makers over. Ik denk alleen niet dat het gaat gebeuren. Uitgangspunt The Purge is er steeds als basis en vervolgens komt er gewoon weer een actiefilm uit voort en dat wordt na deel 4 toch wel een sleur. Opnieuw een film zoals deel 2 en 3, daar komen ze toch niet mee weg, maar ja het is Hollywood hè. Het einde van The Purge: Election Year geeft in elk geval wel aan dat er weer gewoon een vervolg komt.

7/10

avatar van dualcia
Ein-de-lijk een Purge-film die wél laat zien hoe het ook kan! Zelden een derde deel gezien wat zoveel beter is dan de voorgaande delen in een trilogie.

Het eerste deel vond ik niks. Het concept was toen al erg tof, maar het plaats laten vinden in één huis was gewoon een misser voor dit bijzondere concept. Deel twee was al beter, maar vond ik nog steeds te rommelig en teveel richting actie gaan. Maar in deel drie lijkt het allemaal veel meer te kloppen.

Ik weet niet wat het is met dat hele Purge-gedoe, maar het gegeven dat 'normale' mensen zulke gruwelijke dingen doen; dat kruipt gewoon onder mijn huid. Geef me geesten, slashers, paranormale shit, monsters, zombies, wat dan ook en het is allemaal goed. Geef me echte 'normale' mensen die afschuwelijke moorden en martelingen begaan in de 'normale' wereld en dat is voor mij echte horror.

Het begint al ontzettend creepy met die purger die de familie van Charlie Roan heeft gemarteld en vermoord. De eerste helft van de film gaf me ook echt de kriebels, omdat er genoeg angstaanjagende taferelen gezien laten worden. Ik ga echt nachtmerries krijgen van die mensen op de motorkap, die freak uit de beginscene, de guillotine en die entree van de schoolgirls uit de lichtjesauto haha. Bizar, gruwelijk, maar toch ook ontzettend mooi uitgewerkte scenes bevat The Purge: Election Year. Met name het Miley Cyrus - Party in the USA moment met de schoolgirls op straat en zoiets als de pilaren waarin met bloed purge staat geschreven bij het standbeeld van Abraham Lincoln.

In de tweede helft gaat het weer meer richting actie en dat zorgde er bij mij wel voor dat die onderhuidse spanning wel een stuk meer wegtrok (een beetje vanaf het punt dat die schoolgirls vermoord worden). Best jammer, want het is niet snel dat een film me zulke spanning geeft. Maar het verhaal rondom de verkiezingen is toch interessant genoeg om de film verder ook leuk te houden. Ja, dat verhaal werkt wel.

Ik had het eigenlijk niet meer verwacht, maar dit is wel een beetje hoe The Purge vanaf het begin had moeten zijn!

avatar van joolstein
Helaas een zwakke film Vooral een herhalingsoefening van het tot nu toe betere tweede deel. Aan het begin van de film had ik goede hoop, zeer creepy begin! Verder zag je een paar aardige beelden van Purgers. De scene met de verlichte guillotine (waarom diende opeens al die lichtjes voor?) zet de spiraal naar beneden in. Hierna is het getoonde vooral voor de hand liggende toevalligheden. Dit eindigt natuurlijk in een dom vuurgevecht met tot slot een hanengevecht. Goh wie zal er winnen? Daarna komt het standaard sentimentele stukje? Nu waren de eerste twee ook niet de meest briljante films. Maar waren er nog leuke toevoegingen. Met deze film sloeg bij mij de Purge- verveling toe. Ik zag er in ieder geval niet veel leuks in?

avatar van Dennisj
Achter elke hoek schuilt gevaar. Na de eerste 2 delen ook al gezien te hebben waar ik positief over was ben ik dat ook over dit deel. Natuurlijk weet je vaak wat er kan gaan gebeuren maar de hele Purge sfeer zat goed in elkaar. Zowat geen moment rust in de film.
Alleen als ze een nieuw deel maken hoop ik dat ze nu wel een ander soort verhaal kunnen maken anders zal de kwaliteit minder worden omdat het steeds een beetje van hetzelfde is. Als ik moet kiezen welke van de 3 de beste is dan ga ik toch voor de laatste.

avatar van Walter S.
Deel 1 en 2 heb ik op tv gezien, deel 3 in de bioscoop. Dat maakt wat mij betreft de vergelijking misschien wat oneerlijk, maar ik denk dat als ik ze alle drie op tv of alle drie in de bios had gezien deel 3 er ook bovenuit zou steken. De strijd tegen de rechtse rijke politici die the purge uit eigen belang gebruiken is wat mij betreft hier op zijn best. In deel 1 was daar sowieso nog geen sprake van. Zo wordt het toch iets meer dan alleen maar hersenloos moorden omdat het mag. Want dat vond ik in eerste instantie een vrij onnozel uitgangspunt.
In dit deel is er nog net weer wat meer aandacht besteed aan de vormgeving, de creepy sfeer op de straten is weer wat beter voelbaar dan in deel 2.
Het blijft plat vermaak, maar er zit wel een knappe dreigende naargeestige sfeer in die voor verscheidenheid zorgt ivm andere thriller/horror. Ik heb mij er prima plat mee vermaakt.

avatar van Corcicus
Uitstekend derde deel in de lijn van de sequel! Vond het hele sektegedoe een beetje belachelijk en te ver gezocht, maar de harde actie en heerlijke fantasie zorgen alsnog voor een puike filmervaring.

Vermakkelijk derde deel in de reeks van The Purge! Dit keer meer actie dan horror/thriller. Kan niet wachten op een vierde deel!

avatar van bjerik76
Na deel 1 met een verassend plot, kwam deel 2 met een verassend plot, dus deel 3 spreekt voor zich.
Het is nu allemaal wel duidelijk en begint het wat eentonig te worden.
Het idee dat er ook allemaal " toeristen" op af kwamen, had een leuke wending kunnen hebben, maar dit word verder niet echt uitgewerkt.

Bepaalde maskers zien er wel weer eng uit, maar qua verhaal lijn is het nu wel duidelijk.

avatar van snarfje5508
Zwakke vertoning. Dit uitgemolken verhaaltje wordt weer zo verfilmd dat alles goed komt met de hoofdrolspelers. De onzin druipt er met regelmaat van af en de held is geen held. Voor een regenachtige avond nog net te doen anders mijn advies, zet lekker wat muziek op.