Who Am I - Kein System Ist Sicher (2014)

Alternatieve titel: Who Am I - No System Is Safe

Duitsland
Thriller

geregisseerd door Baran bo Odar
met Tom Schilling, Elyas M'Barek en Wotan Wilke Möhring

Berlijn 2014. Benjamin is eenzaam, een buitenstaander. Zijn leven speelt zich af in de virtuele wereld van het internet. Hier kan hij zijn wie hij maar wil. Hij sluit zich aan bij een groep hackers die provoceren met ludieke acties. Maar wat begint als een leuk tijdverdrijf, escaleert tot een gevaarlijk spel tussen liefde en dood.

Het eerste halfuur was wisselvallig en je moest wel erg lang op de spanning wachten, maar het tempo van deze hackerthriller lag hoog en het verhaal, waarin een anoniem, niet zo charismatisch figuur op zoek was naar erkenning in zijn leven, was zeker onderhoudend. Visueel waren er leuken vondsten, zo nu en dan was de logica finaal zoek, het einde was wel erg in elkaar gefabriceerd en liet meerdere vragen open.

avatar van mcdaktari
Het mag dan misschien wel een film zijn waar de logica zo nu en dan finaal zoek is, maar moet dat dan altijd? Kun je niet gewoon naar een film kijken en er van proberen te genieten.
Ik dacht dat die Duitsers een hele beste film gemaakt hebben, die van begin tot het einde blijft boeien.
Het heeft mij in ieder geval een hele fijne film avond opgeleverd. Speelt die hoofdrolspeler (Benjamin) ook niet in Unsere Mütter, unsere Väter?

avatar van 606
Echt heel cool deze film

Leuke film met verrassende wendingen. Soms wat ver gezocht, maar ook de wat absurdere typetjes zorgen voor vermaak in deze film.

avatar van blurp194
Lekker vlotte film met een paar goeie draaien in het verhaal. Door het tempo vallen de paar onwaarschijnlijkheden wat minder op. Het einde is dan wel weer wat opvallend onwaarschijnlijk, van de orde grootte 'te mooi om waar te zijn'. Toch best een leuk stukkie kijkvoer.

avatar van Oliveri
Knap in elkaar gezette cybermovie. Tempo ligt de gehele film hoog, dus even tussendoor wat inschenken is er niet bij. Van voor tot achter vermakelijk en in ieder geval erg origineel.

avatar van SimonV
Spannende snelle film over meer dan alleen cybercriminaliteit. Veel plotwisselingen en veranderingen die je scherp houden. Tegen het einde aan wordt niet alles duidelijk en dat is jammer. Scenes van cyberomgeving zijn goed gevonden om duidelijk te maken wat er zich 'op het web' afspeelt.

avatar van Pazmaster
Vermakelijk hackersfilmpje met een aardig verhaal met een paar leuke twists. Jammer dat het einde een beetje standaard is. Desalniettemin toch een lekker vlot filmpje met lekkere, bijpassende muziek.

avatar van jeuletaxi
Prima vermaakt met deze originele film, snel , spannend en boeiend.
Acteren meer dan goed en zeker een aanrader.
Net geen 4 sterren maar voor mij een 7,2.

avatar van bjerik76
vond het allemaal warrig overkomen.
Internet wereld was apart gefilmd met al die gemaskerde figuren hoe dat digitaal ook daadwerkelijk is.
Voor pc freaks misschien allemaal wel interessant .
Mij greep het allemaal niet meer aan en haakte steeds meer af.

Tegenvaller, echt gebrek aan spanning.

avatar van Timmy757
Onderschat filmpje, buitengewoon vermakelijk en origineel!

avatar van DjFrankie
Verassend leuk deze duitse film. Tijdje geleden alweer dat ik 4 sterren uitdeelde en dat is geheel terecht.

avatar van broncode
Een middelmatige film die aan het eind uit de bocht vliegt door een konijn uit de hoge hoed te toveren en daarna weer terug stopt.
De visie van de darknet is weer wel goed gedaan daarom mijn rating.
Had wel moeite met de Duitse taal,dus misschien is deze review niet objectief genoeg,want het stoorde me op een of andere manier.

Wow wat voor een film , super .
Aan het einde dacht ik wat een klote einde , maar dan kwam het echte einde aan en dat was geweldig .

De duitsers weten hoe je een geweldige film maakt , de nederlanders helaas niet .

avatar van Noodless
Verrassend goed filmpje dat eigenlijk niet zo bekend is. Het verhaal wordt goed opgebouwd en heeft bepaalde charmes door de wisselwerking virtuele en werkelijke wereld. De virtuele wereld wordt op een originele manier weergegeven en wekt een raar sfeertje op. Niets is wat het lijkt en dat mag de kijker heel de film wel ondervinden. Boeiend tot het einde waarbij de kijker op het verkeerde been wordt gezet door de goocheltrucjes van het internet. Aangenaam verrast. Een aanrader ! 8/10

Toffe film. Lekker snel. Goede muziek. Goed acteerwerk en een mooi einde

avatar van DragQueen
Zeer onderhoudende Cyber-Thriller van duitse bodem. Het verhaal steekt goed in elkaar, en bevat een paar leuke wendingen. Verder zag het er visueel geslaagd uit, en werd er overtuigend geacteerd. 3,5 Ster.

avatar van Arnforpresident
Prima film.

Het deed me trouwens heel hard denken aan de serie Mr. Robot. Het bunny masker in het begin, het mensenschuwe psychopathische hoofdpersonage, etc. Zou Mr. Robot hier de mosterd gehaald hebben?

Aardige film over een jongen die een nietszeggend leven leidt tot hij zich aansluit bij een groep hackers. Alhoewel het hacken wel wat te gemakkelijk gaat en daardoor ongeloofwaardig, is de virtuele wereld wel prima in beeld gebracht. Een prima verhaal, alleen is de tweede twist op het einde net iets te veel van het goede. Vlot gemonteerd kijkt het geheel gemakkelijk weg. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van parcivalis
Lekkere, lange, snelle thriller over cyber criminelen. Een degelijke Duitse productie dus je wordt als kijker voor vol aangezien. Goeie casting, realistische setting, vormgeving en muziek dik in orde, heerlijke twists in het verhaal en lekker snel gemonteerd. Moeite tot aan het eind waard.
Die Duitser weten met hun films wel vaker te verrassen. Voor wie er nog aan kan komen: Wir Sind die Nacht is ook fijn.