Nicht Mein Tag (2014)

Duitsland
Komedie / Actie

geregisseerd door Peter Thorwarth
met Moritz Bleibtreu, Axel Stein en Jasmin Gerat

De op orde gestelde bankbediende Till Reiners ergert zich. Zijn leven en zijn kleinburgelijke bestaan werken hem op de zenuwen. Daarnaast zit zijn familie en zijn echtgenote en grote liefde Miriam verstrikt in de alledaagse routine. Maar Till is er vast van overtuigd dat zijn leven uiteindelijk een andere wending zal nemen. En dan, op een dag, kiest de gangster Nappo uitgerekend Tills bankfiliaal uit om zijn financiële toestand te verbeteren. Nadat hij de bank heeft overvallen, neemt hij Till mee in zijn vluchtauto als gijzelaar.

Een overdreven Duitse buddy-actiekomedie, die te lang duurde (bijna twee uur), met een aantal roadmovie elementen, maar zonder noemenswaardige verrassingen. Vanzelfsprekend kwamen de personages door misverstanden in absurde situaties terecht en eerlijk gezegd liep het verhaal diverse keren behoorlijk uit de pas. De zichtbaar goed geluimde cast wist in het algemeen wel raad met hun (clichématige) rollen en zorgde daardoor ook voor leuke momenten. In tegenstelling tot Alex Stein, bleef Moritz Bleibtreu's personage echter te mager.

Kijk naar de score op IMDB 6,8/10 dat zegt genoeg dacht ik.

Geweldig gelachen met deze leuke film. zeer zeker zijn sterren waard.

avatar van blurp194
Leuk kijkvoer.

Dat wil zeggen, als je in de stemming bent voor een ongeloofwaardig en uit de hand lopend gedoe waar alle verplichte cliche-nummers met strak-Duitse timing langskomen. Overdrijven is ook een vak. Leuk wel dat een deel van de film in Amsterdam speelt, een van mijn oude stamkroegen komt ook nog even in beeld.

Fijn vermaak, niks mis mee. Meer moet je er ook niet van verwachten.