A Street Cat Named Bob (2016)

3,43

Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Luke Treadaway, Bob the Cat en Ruta Gedmintas

Na een moeilijke jeugd werd Bowen dakloos en raakte verslaafd aan heroïne. In de lente van 2007 zat hij in een methadonprogramma en woonde in een flat in Londen in het kader van een begeleidwonenproject. In de hal van de flat vond hij een gewonde kat. Toen hij geen eigenaar kon ontdekken bracht hij de kat naar een dierenarts, die antibiotica voorschreef. Voor de duur van de kuur nam hij het dier in huis terwijl hij bleef zoeken naar de eigenaar ervan. Toen hij deze na de twee weken van de kuur nog niet gevonden had liet hij de kat op straat los in de hoop dat deze zou terugkeren naar waar hij vandaan kwam. In plaats daarvan volgde de kat Bowen, zelfs toen hij de bus nam om aan de slag te gaan als straatmuzikant. Hij besloot de kat te houden en gaf hem de naam Bob naar een personage in Twin Peaks. Vanaf dat moment nam Bowen Bob de kat steeds mee naar zijn werk op zijn vaste speelplekken en ook toen hij de daklozenkrant Big Issue ging verkopen.

43 BERICHTEN 13 MENINGEN
avatar van james_cameron
Leuke, sympathieke verfilming van het gelijknamige succesvolle boek van James Bowen, die even opduikt in de allerlaatste scene. Luke Treadaway is goed gecast als de klagerige, vol zelfmedelijden zittende hoofdpersoon, wiens leven overhoop wordt gehaald door de komst van de schattige Bob. Gelukkig wordt het nergens al te cute en gezellig en blijft alles nog net geloofwaardig. Het helpt wel als je een katten-liefhebber bent, denk ik zo.

Best cute ondanks dat het allemaal natuurlijk nogal voorspelbaar is.

Hoge scores zijn hier ferm overdreven ze.
Ik vond het allemaal wat te saai.

avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuke feelgoodfilm, ondanks de toch wel zware thema's af en toe zoals verslaving en asociale stadsbewoners. Erg leuke kat en ook degelijk gefilmd allemaal.

Goed stukje was ook dat als een vrouw Bob wil kopen, Bowen haar vraagt of hij haar zoontje zou kunnen kopen. Vreselijke mensen die doen alsof dieren objecten zijn die je kunt bezitten.

combinatie tussen een feelgood en drama film.
Realistisch in beeld gebracht.
Degelijk acteerwerk.
Het beroemde waargebeurde verhaal in boekvorm had niet beter verfilmd kunnen worden.

Ebenezer Scrooge
Goede achtervolgingsscène ook...

Ebenezer Scrooge
Ebenezer Scrooge schreef:
Goede achtervolgingsscène ook...

Sympathieke film met de beroemde straatkat Bob als zichzelf in de hoofdrol, hoewel er ook stand-ins zijn gebruikt. Ik vermoed dat voor de scenes waarin Bob op de schouder van James zit de echte Bob is gebruikt, niet alle katten doen dit namelijk. Er zijn wel een paar duidelijke verschillen met het boek. Zo is Betty, de buurvrouw van James, in het boek niet meer dan een goede vriendin die af en toe langs komt wippen, in de film treedt de relatie meer op de voorgrond, als een opbloeiende romance. Wat eigenlijk wel jammer is, want de liefde tussen James en Bob zou wat mij betreft al voldoende moeten zijn. Soms ook erg herkenbaar, zoals dat stukje dat James medicijnen moet toedienen aan Bob, maar hij niet echt wil meewerken.

Hopelijk worden deel 2 en 3 ook nog verfilmd.

avatar van missl
Sympathieke film over een junkie die zijn leven weer op de rit wil krijgen. Hij krijgt ineens een kat en het worden goede vrienden. Degelijke film met een bijzonder verhaal. Boek niet gelezen.

avatar van Aapje81
Ik ben een echt hondenmens en heb niets met katten maar voor Bob maak ik graag een uitzondering. Bijzonder charismatische kat die deze hele film in zijn eentje na een hoger niveau tilt. Verder vond ik het wel leuk om Giles uit Buffy The Vampire Slayer hier weer eens voorbij te zien komen als de vader van de hoofdrolspeler.

Bijzonder sympathiek en boven gemiddeld.

avatar van Decec
Een goede biografie/komedie/drama/familie film...
Leuk en prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Maar verslavend / drugs is niets maar wel goed...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Begint vast interessant met het leven van een dakloze straatmuzikant en junkie, de sociale interventies en wat grappige scenes met de kat maar nadien blijft de film toch veelal op het vlakke en blijkt uiteindelijk amper meer te zijn dan een gewone feel-good-movie.

avatar van Scorpio11
De kat steelt de show.

Erg plezierig filmpje, niet verwacht eigenlijk. Klein verhaal, maar de charme spat ervan af. In een lekker strak tempo en met de goede toon levert routinier Spottiswoode een film af met een hart en ziel. 28 jaar geleden waagde hij zich met Turner & Hooch al aan een eerste feelgood movie met een dier in de hoofdrol, maar dat lompe verhaal over een lompe hond en zijn baasje Tom Hanks wordt thans als een mislukking beschouwd, dus mogen we deze herkansing als een geslaagde revanche betitelen. Treadaway is bijna ongemerkt erg goed als de sympathieke Bowen, maar de show wordt nog meer gestolen door Bob the Cat. Heerlijk wezentje, had en heb niets met katten, maar door hem zou ik bijna met liefde van mijn geloof vallen. De magie van film, zullen we maar zeggen.