A Street Cat Named Bob (2016)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Luke Treadaway, Ruta Gedmintas en Joanne Froggatt

Na een moeilijke jeugd werd Bowen dakloos en raakte verslaafd aan heroïne. In de lente van 2007 zat hij in een methadonprogramma en woonde in een flat in Londen in het kader van een begeleidwonenproject. In de hal van de flat vond hij een gewonde kat. Toen hij geen eigenaar kon ontdekken bracht hij de kat naar een dierenarts, die antibiotica voorschreef. Voor de duur van de kuur nam hij het dier in huis terwijl hij bleef zoeken naar de eigenaar ervan. Toen hij deze na de twee weken van de kuur nog niet gevonden had liet hij de kat op straat los in de hoop dat deze zou terugkeren naar waar hij vandaan kwam. In plaats daarvan volgde de kat Bowen, zelfs toen hij de bus nam om aan de slag te gaan als straatmuzikant. Hij besloot de kat te houden en gaf hem de naam Bob naar een personage in Twin Peaks. Vanaf dat moment nam Bowen Bob de kat steeds mee naar zijn werk op zijn vaste speelplekken en ook toen hij de daklozenkrant Big Issue ging verkopen.

avatar van james_cameron
Leuke, sympathieke verfilming van het gelijknamige succesvolle boek van James Bowen, die even opduikt in de allerlaatste scene. Luke Treadaway is goed gecast als de klagerige, vol zelfmedelijden zittende hoofdpersoon, wiens leven overhoop wordt gehaald door de komst van de schattige Bob. Gelukkig wordt het nergens al te cute en gezellig en blijft alles nog net geloofwaardig. Het helpt wel als je een katten-liefhebber bent, denk ik zo.

Best cute ondanks dat het allemaal natuurlijk nogal voorspelbaar is.

avatar van schumacher
Hoge scores zijn hier ferm overdreven ze.
Ik vond het allemaal wat te saai.

avatar van baspls
Leuke feelgoodfilm, ondanks de toch wel zware thema's af en toe zoals verslaving en asociale stadsbewoners. Erg leuke kat en ook degelijk gefilmd allemaal.

Goed stukje was ook dat als een vrouw Bob wil kopen, Bowen haar vraagt of hij haar zoontje zou kunnen kopen. Vreselijke mensen die doen alsof dieren objecten zijn die je kunt bezitten.

combinatie tussen een feelgood en drama film.
Realistisch in beeld gebracht.
Degelijk acteerwerk.
Het beroemde waargebeurde verhaal in boekvorm had niet beter verfilmd kunnen worden.

avatar van Ebenezer Scrooge
Goede achtervolgingsscène ook...

avatar van Ebenezer Scrooge
Ebenezer Scrooge schreef:
Goede achtervolgingsscène ook...

Sympathieke film met de beroemde straatkat Bob als zichzelf in de hoofdrol, hoewel er ook stand-ins zijn gebruikt. Ik vermoed dat voor de scenes waarin Bob op de schouder van James zit de echte Bob is gebruikt, niet alle katten doen dit namelijk. Er zijn wel een paar duidelijke verschillen met het boek. Zo is Betty, de buurvrouw van James, in het boek niet meer dan een goede vriendin die af en toe langs komt wippen, in de film treedt de relatie meer op de voorgrond, als een opbloeiende romance. Wat eigenlijk wel jammer is, want de liefde tussen James en Bob zou wat mij betreft al voldoende moeten zijn. Soms ook erg herkenbaar, zoals dat stukje dat James medicijnen moet toedienen aan Bob, maar hij niet echt wil meewerken.

Hopelijk worden deel 2 en 3 ook nog verfilmd.

avatar van missl
Sympathieke film over een junkie die zijn leven weer op de rit wil krijgen. Hij krijgt ineens een kat en het worden goede vrienden. Degelijke film met een bijzonder verhaal. Boek niet gelezen.

avatar van Aapje81
Ik ben een echt hondenmens en heb niets met katten maar voor Bob maak ik graag een uitzondering. Bijzonder charismatische kat die deze hele film in zijn eentje na een hoger niveau tilt. Verder vond ik het wel leuk om Giles uit Buffy The Vampire Slayer hier weer eens voorbij te zien komen als de vader van de hoofdrolspeler.

Bijzonder sympathiek en boven gemiddeld.

avatar van Decec
Een goede biografie/komedie/drama/familie film...
Leuk en prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Maar verslavend / drugs is niets maar wel goed...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Begint vast interessant met het leven van een dakloze straatmuzikant en junkie, de sociale interventies en wat grappige scenes met de kat maar nadien blijft de film toch veelal op het vlakke en blijkt uiteindelijk amper meer te zijn dan een gewone feel-good-movie.

avatar van Scorpio11
De kat steelt de show.

Erg plezierig filmpje, niet verwacht eigenlijk. Klein verhaal, maar de charme spat ervan af. In een lekker strak tempo en met de goede toon levert routinier Spottiswoode een film af met een hart en ziel. 28 jaar geleden waagde hij zich met Turner & Hooch al aan een eerste feelgood movie met een dier in de hoofdrol, maar dat lompe verhaal over een lompe hond en zijn baasje Tom Hanks wordt thans als een mislukking beschouwd, dus mogen we deze herkansing als een geslaagde revanche betitelen. Treadaway is bijna ongemerkt erg goed als de sympathieke Bowen, maar de show wordt nog meer gestolen door Bob the Cat. Heerlijk wezentje, had en heb niets met katten, maar door hem zou ik bijna met liefde van mijn geloof vallen. De magie van film, zullen we maar zeggen.

Goeie film over een dakloze junk die aan de grond zit en hulp krijgt uit een onverwachte hoek. Een mooi, persoonlijk waargebeurd verhaal. Het sentiment wordt redelijk tot een minimum beperkt en gelukkig wordt het straatleven en de moeizame weg naar afkicken niet te rooskleurig neergezet. Luke Treadaway is goed gecast en de pov-shots vanuit de kat zijn wel leuk.

avatar van Baboesjka
Een erg mooie film. Ik was er al lang benieuwd naar en ik ben blij dat ik 'm in de bieb heb gevonden en 'm nu eindelijk heb gezien. Ik vind het een interessant verhaal. Ik houd van films waarin dieren een rol spelen. Goed acteerwerk. Alleen de twee meisjes vond ik niet heel geloofwaardig acteren toen Bowen bij zijn vader op bezoek kwam met Bob. Ook leuk door de muziek tussendoor. Een lieve kat die uitstekend is gecast, en geen opgeblazen liefdesverhaal tussen Bowen en Betty, maar gewoon prettig. De film heeft mij echt geraakt. Uiteraard geef ik een hoge score. 4,5*

avatar van Baboesjka
Overigens zijn alleen de stand ins van Bob uitstekend gecast, want ik lees net dat de echte Bob erin speelt. Dat wist ik nog niet .

avatar van LOTR-lover
Een fijne feelgood film die eer doet aan het boek en dus aan het verhaal van James Bowen en Bob. Toch prachtig hoe hun toevallige ontmoeting uiteindelijk heeft geleid tot zoveel positiviteit. Het acteerwerk vond ik niet altijd even overtuigend en ik vond de POV shots vanuit Bob wat chaotisch over komen maar ach... hoe dan ook een leuke film.

7/10 (IMDB)

Zwolle84
Mierzoete familiefilm, maar wel een van de zeldzame die niet stoort. Ontzettend lieve film die ondanks het dik aangezette sentiment en vrij zwakke acteerwerk van de hoofdrolspeler wel degelijk oprecht overkomt. En m'n eigen kat keek gezellig een uur lang mee vanwege al het gemauw.

Prachtige familiefilm, gebaseerd op de gelijknamige bestseller over de schattige straatkat Bob. Prima gespeeld, netjes ingeblikt en feel-good van begin tot eind. En daar is niets mis mee, toch?

avatar van Elchapo
Mooie feelgood film,de hoofdrol speler was zeer overtuigend in zijn rol.de film deed mij een beetje denken aan hachi met Richard gere....4stars.

avatar van ForrestHanks
Ik vond dat de hoofdrolspeler een bijzonder naar stemgeluid had.
Vond het echt storend als hij zong.
Maar voor de rest een hele leuke film. ....net zoals het boek
Bijzonder verhaal en een enorm charismatische kat.

avatar van blurp194
Leuk en simpel verhaaltje.

Van de hoofdrolspeler - nouja, die mens bedoel ik - was ik dan wat minder onder de indruk, en ik zag ook tot mijn verbazing dat Roger Spottiswoode de regisseur is. Had ik toch een wat hogere pet van op, want er zitten hier en daar toch wel wat slordigheidjes in vond ik. Nouja, wellicht was het budget niet eindeloos.

De kat is de held van de dag, natuurlijk, maar de muis vond ik ook bijzonder grappig.

avatar van Phantasm
Je moet ervan houden, voor de liefhebber.

avatar van Walter S.
Phantasm schreef:
Je moet ervan houden, voor de liefhebber.

Geldt dat niet voor elke film?

avatar van perceived
Sterke en oprechte feelgood over een sympathieke straatartiest die aan de hero zit en zich over een kat ontfermt die zelfs het hart van menig kattenhater zal stelen. Kwam er aan het eind van de film pas achter dat het script op feiten is gebaseerd, dat Bowen zelf ook even in de film opduikt en dat de kat in de film ook (deels) de echte Bob is.

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Vrij leuke feel good movie met een zwaar thema. Niet zomaar een familiefilm voor het hele gezin. Me hier toch wel aan mispakt met mijn 7-jarige dochter naast mij. Vooral toen Bob nog niet in the picture was een vrij zwaar verhaal van verval. Een Trainspotting bvb wordt het gelukkig nooit, maar ik kreeg te veel vragen waarop ik niet makkelijk een luchtig antwoord kon op verzinnen.

Gelukkig wordt het nadien wat beter als Bob effectief zijn steentje bijdraagt. De film bevat aandoenlijke en grappige momenten al blijft Bowen dagdagelijks de gevolgen dragen van zijn verslaving. Blijkbaar gebaseerd op ware feiten al zal het wellicht niet zo geromantiseerd zijn geweest in real life. Een aantal leuke scènes zoals de muis bvb.

Leuke film die binnen het genre aanbevelingwaardig is. Vrij sentimenteel, maar met de boodschap op de juiste plaats!

avatar van IH88
“I'm ready. I've got Bob. He'll look after me.”

Als kattenliefhebber heb ik optimaal genoten van deze film. A Street Cat Named Bob is voorspelbaar en niet erg origineel, maar dat was ook niet echt de bedoeling. De makers wilde het verhaal van James Bowen en Bob de kat verfilmen, en dat is op zichzelf al bijzonder genoeg. De kat die ze hebben gebruikt tijdens het filmen verdient een speciale dieren Oscar, want hij is de echte ster van de film. Hoe goed Luke Treadaway het ook doet.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Persoonlijke aanval verwijderd.

Lieve film

Heel bijzondere film. En nog waargebeurd ook! Mooi in beeld gebracht en prachtige details zoals Bob met de muis en de kikker. Feelgood op en top, nu wel benieuwd naar het boek.