The Man Between (1953)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Carol Reed
met James Mason, Claire Bloom en Hildegard Knef

De jonge Engelse Suzanna brengt de vakantie door bij haar broer Martin in West-Berlijn. Ze wordt verliefd op de geheimzinnige vreemdeling Ivo en heeft niet in de gaten dat ze een pion in het spionagespel van de Koude Oorlog aan het worden is. Als Suzanne in Oost-Berlijn terechtkomt, moet Ivo kiezen tussen zijn werk en zijn gevoelens voor het meisje.

avatar van Mac Hammer Fan
De Jonge Britse dame Susanne Mallinson brengt een bezoek aan het bezette stadsgedeelte van het naoorlogse Berlijn. Daar woont haar broer - majoor Martin Mallinson en zijn vrouw Bettina, die hij heeft leren kennen tijdens zijn eerste verblijf in Berlijn toen hij er werkte als een legerdokter. Ze lijken gelukkig getrouwd, maar Susanne merkt al snel dat Bettina bepaalde zaken probeert te verbergen zowel van haar en van Martin. Er is ook een mysterieuze jonge knaap die vaak in haar omgeving fietst waarvan je in eerste instantie denkt dat hij haar bespioneert. Susanne ontmoet Ivo Kern, een vlotte en knappe voormalige Duitse legerofficier. Eigenlijk valt hij eerst niet bij haar in de smaak maar ze wordt wel geïntegreerd door zijn persoon. Welk verleden heeft de man? Wat verbergt hij en is hij te vertrouwen? Waarom is Bettina ertegen dat Susanne veel omgaat met Ivo?
“The Man Between” is gefilmd 8 jaar na de Tweede Wereldoorlog in Berlijn; sommige scenes werden gedraaid op een afstand van 10 minuten van het Oost-Duitse Volkspolizei. De opnames in het onder het puin bedolven stadsgedeelte zijn sfeervol. De zwart-wit fotografie is beklemmend. De cast doet het zeer goed. De prent is een intens drama met thriller-elementen dat een blik werpt op een door de koude oorlog verdeelde stad waar vele mensen van Oost naar West wilden vluchten. De Engelse protagoniste Susanne maakt kennis met een intelligente man die eerst door de oorlog van de Duitsers werd meegesleurd en later belandde in de klandestiene wereld van de koude oorlog. De film, geregisseerd door de maker van “The Third Man”, is zeker de moeite waard om eens te bekijken. Spanning gegarandeerd.

Regisseur Carol Reed doet een geslaagde poging om de sfeer van The Third Man weer op te roepen en hij voegt daaraan in de tweede helft van de film een forse scheut romantiek toe. Hoewel niet zo goed als het befaamde meesterwerk van Reed uit 1949 is het resultaat opnieuw een enerverend drama, dat zich afspeelt in het kapotgeschoten en verscheurde Berlijn 8 jaar na de oorlog. Zoals je mag verwachten zetten James Mason en Claire Bloom ijzersterke rollen neer. Met Mac Hammer Fan ben ik van mening dat meer mensen deze spannende film zouden moeten zien.