The First Great Train Robbery (1979)

Alternatieve titel: The Great Train Robbery

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Michael Crichton
met Donald Sutherland, Sean Connery en Lesley-Anne Down

Edward Pierce wil de trein vol met goud van Engelse soldaten overvallen. Het enige probleem is echter dat de kluis vol goud met vier verschillende sleutels opengemaakt moet worden. Om in het bezit te komen van de sleutels schakelt hij de hulp in van de kruimeldief Agar en zijn maitresse Miriam. De klus verloopt soepel, alleen is inspecteur Sharp van Scotland Yard niet van plan de dieven er zomaar met het goud vandoor te laten gaan.

Moet zeggen nog vrij deftige film voor de tijd dat hij gemaakt is.Het hele verhaal zat goed in elkaar moet ik zeggen.Sutherland en Connery speelde beiden goed en ook die vrouw moet ik zeggen.Einde was wel wat voorspelbaar.Het enigste wat ik minder vond was de muziek en daar door maar 3 sterren

avatar van Riddick
Even een vraagje.. ik heb de film nog niet gezien maar ik heb wel The Great Train Robbery uit 1903 gezien..
Nou vraag ik me af.. is dit een remake ??.. zou best kunnen denk ik..
greetz

Hebben niets met elkaar te maken.

Vermakelijke film, met Sean Connery in een voor hem perfecte rol. En ook Donald Sutherland is hier grandioos. Een wat oudere film maar best nog leuk, al is alles wel wat voorspelbaar. Maar dat mag de pret niet drukken.

The Last
Ondanks het feit dat ze veel profiteren van het script, zijn Connery en Sutherland een prima en komisch duo. De film bevat prachtige decors en kostuums: 1855 wordt uitstekend neergezet, met geloofwaardige Engelsen.
't Is allemaal wel een beetje braaf, maar dat moet de pret niet drukken, The First Great Train Robbery is luchtig vermaak met veel actie en humor.

avatar van TerryA
laatst deze weer gezien (afgelopen weekend op MGM movie channel op NL digital +) en moet zeggen dat het beter is dan wat ik oorspronkelijk had gedacht (was heel lang geleden dat ik het eerst zag) - Connery en de helaas vergeten Lesley-Anne Down spelen sterk rollen in deze crime adventure.
snap niet waarom het hier op mm wordt beschreven als een misdaad/komedie ?!?
een aanrader en 7.5 uit 10 zeker waard dus afgerond op mm naar een 4 uit 5

Onderhoudende luchtige misdaad film met een prima spelende Sean Connery en Donald Sutherland. Het is alweer een aantal jaren geleden dat ik deze film voor het laatst heb gezien maar ze zenden hem nu regelmatig uit op MGM dus dan is het wel weer eens leuk om hem te zien. Het verhaal zit goed in elkaar en de overval is mooi opgezet. Wie overigens ook mooi is in deze film is Lesley-Anne Down.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eens prookjesachtig misdaadverhaal in de stijl van Charles Dickens. Sean Connery is weer in goeie doen, Donald Sutherland is op het randje. De film neemt z'n tijd en Crichton (Jurassic Park, Sphere, Timeline) laat zien dat hij sterk is in het avonturengenre. Dit is gewoon een gezellig film die nergens verveeld. Verwacht geen hoogstaande cinema, maar wel een sterk onderhouden avonturenfilm die vrijwel heel de tijd z'n niveau kan behouden en spannend blijft. Het einde is wat minder, maar dit vraagt nu eenmaal een happy end. Een aanrader.

Tarkus schreef:

Hij is wat simpel zo nu en dan maar heb me daar niet aan gestoord.. daar is het acteerwerk en de nodige humor die deze film kent te goed voor

Best plezierige, schalkse film als zuivere ontspanning met alle acteurs knap in hun rol. Connery en Sutherland in hun zoveelste gedaante. Britse flair en humor.

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Vlot wegkijkende misdaadkomedie met een simpel, voorspelbaar verhaaltje over 2 mannen die, zoals de titel zegt, een trein willen overvallen.
We krijgen wat leuke scènes, maar het is vooral de sfeer die het hem doet. De kostuums, de omgeving, ..

Sean Connery is de ruggengraat van de film. Hij past perfect in dit soort rollen (eigenlijk in alle rollen, precies).. Donald Sutherland komt wat gemaakt over soms. Hij zit dan tegen de grens van overacting aan. Wel had hij een geweldige kop met die dikke bakkebaardsnor.

Erg vermakelijk en vlot.

avatar van Uzza_Sparta
een goede film dat vaker op televisie zou moeten komen.
zo te zien onder statistieken nooit uitgezonden op tv hier in Nederland?

avatar van thunderball
Ja, hoor. Ik zag hem ooit voor het eerst in de jaren '80 in Veronica's meimaand filmmaand.
Wordt regelmatig uitgezonden op het MGM Moviekanaal.
Ik heb hem een paar maanden geleden nog zitten kijken.

avatar van AnthonyG.
Aangename film, Sean Connery en Mr Sutherland (die niet gewend is aan dergelijk accent) spelen heerlijk, ook de rest van de cast doet het goed en het verhaal is amusant en verveeld niet desondanks de lange uitwerking.

Wat wel beter kon imo, is de belichting.

avatar van Humphrey
Oubollige en totaal onbenullige film. Het lijkt wel het A-Team avant-la-lettre. Echt onwaardig voor acteurs als de monumenten Donald Sutherland en Sean Connery. Het enige positieve is de redelijk goede weergave van Engeland medio 19de eeuw. 2*.

avatar van Kr!kke
Het verhaal in deze film is niet al te spectaculair, maar de uitwerking ervan is best in orde. Ook de manier waarop het allemaal gebracht wordt, namelijk op een heel luchtige manier, maakt het aangenaam om naar te kijken. Dat het dan allemaal wat voorspelbaar is, maakt dan ook niet zoveel uit. Voor de rest heb je met Sean Connery natuurlijk een grote troef in huis: rollen als deze zijn gewoon op zijn lijf geschreven. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog die andere hoofdrolspeler, Donald Sutherland, waar ik doorgaans niet meteeen de grootste fan van ben. Ook hier vond ik hem niet meteen een topprestatie neerzetten, al was het zeker niet slecht.

avatar van El  Loco
Never have so few taken so much from so many.

Gisteren had ik nog eens zin in iets lekker ontspannend en The First Great Train Robbery leek daar wel aan te voldoen. Ik was ook benieuwd wat Sean Connery er van terecht ging brengen, want buiten zijn Bond films kan ik me niets van hem herinneren.

The First Great Train Robbery is een film met gemengde gevoelens geworden. Op zich klinkt het verhaal rond de treinroof wel leuk, maar jammer genoeg wordt het op veel momenten te voorspelbaar uitgewerkt. De scènes waar de sleutels worden gekopieerd stellen zeer weinig voor en zijn erg voorspelbaar, vooral de tweede keer op de slaapkamer was erg zwak. Daar kon veel meer mee gedaan worden, want er zat echt wel potentie in. Gelukkig maakt het einde met de treinoverval en de ontsnapping van Edward Pierce toch een beetje goed. Oké, naar het einde toe werd het er ook niet minder voorspelbaar op, maar het klim –en klauterwerk van Connery op de trein was wel het spectaculairste dat de film te bieden had. Dat de film gebaseerd is op waargebeurde feiten maakt het toch ook al wat plezanter om de film te volgen, al vroeg ik me af of die treinroof er in werkelijkheid ook zo had uitgezien. Blijkbaar ging het toen veel gemakkelijker dan de film laat uitschijnen, want Pierce kon gewoon van wagon tot wagon lopen in plaats van over de treindaken te moeten klauteren. Verder weet Crichton de film sfeervol te maken, dankzij de settings en de kostuums die een mooi beeld geven van Engeland in de tweede helft van de 19de eeuw.

Naast de gedachte dat het verhaal leuk leek te zijn, had ik deze film ook opgenomen omwille van de rol van Sean Connery. Zoals ik al zei zou ik buiten zijn Bond films weinig andere titels van hem kunnen opnoemen, dus werd het tijd dat ik daar iets aan ging doen. Connery doet het vrij goed en hij is zeker en vast goed gecast, maar om nu te zeggen dat hij de pannen van het dak speelt. Neen, dat nu ook weer niet. Hij heeft sowieso charisma op overschot en hij weet zijn rol goed in te vullen, maar meer dan dat is het niet. Zeer zeker geen slechte rol van Connery, maar dan vond ik de rol van Donald Sutherland eigenlijk beter. Het is de eerste keer dat ik Sutherland aan het werk zie, maar hij doet het hier in ieder geval prima als de slotenspecialist Robert Agar. Zijn kop alleen al met die snor en bakkebaarden is hilarisch, maar voor de rest weet hij het ook wel luchtig te maken met een aantal leuke momenten, zoals wanneer hij als lijk mee de trein opgaat. Ook Lesley-Ann Down deed het naar behoren die hier de minnares van Sean Connery speelt. Jammer dat ze iets minder vaak in beeld kwam, want telkens ze dan tevoorschijn kwam was het toch even genieten geblazen. Voor de rest zijn er nog een paar kleine rolletjes die degelijk worden ingevuld zoals de vrouwenzot en clean Willy.

The First Great Train Robbery is niet meer of minder dan een vermakelijk filmpje die voor zijn tijd nog goed was. Jammer dat hij veel te voorspelbaar werd, want het idee rond de vier sleutels die nodig zijn om de kluis te openen is op zich zeer goed. De cast met Sutherland en Connery kan het voor een stuk nog goedmaken en Lesley-Ann Down is een leuke verschijning.

Een nipte 3*

avatar van Geno
Deze film is een echte klassieker in z'n genre!... alleen; er ís geen genre...

Misschien is het een genre op zichzelf waarvoor nog geen typering is. Het is te luchtig om het misdaad te noemen en het is te weinig om de lach te doen om het komisch te noemen... en toch; het is best spannend en zitten echt leuke momenten tussen. Het is een luchtige film met een knap verhaal in een waarachtige setting met met onwaarachtige acties (maar... binnen de menselijke maat!). Tja...

Het is ook de cast die de film boven zichzelf doet uitstijgen en het 't kijken waard maakt. Ik heb me geen moment verveeld. Zeker later weer eens het terugzien waard!

Voor mij weldegelijk een hoge notering...

avatar van Filmkriebel
Plezierige avonturenfilm met Sean Connery en Donald Sutherland als twee dieven die een ongelooflijk moeilijke treinroof willen doen. In het eerste deel moeten ze de sleutels zien te bemachtigen om de kluis te openen en in de tweede helft moeten ze het goud uit een rijdende trein zien te krijgen. .
Het blijft soms best spannend, met scènes die heel goed in elkaar zijn gestoken en tegen het meesterlijke aanleunen. Een scène die mijn aandacht heeft gegrepen is deze waarin Connery zich door een armoedige wijk begeeft en een vrouw betaalt om Clean Willy een boodschap over te brengen in de gevangenis. Crichton wist het zeer sfeervol over te brengen met mist, gepaste muzikale ondersteuning en een poging tot overval. Erg fijn! Ook de humor maakt het luchtig met een geschminkte Sutherland in een doodskist als hoogtepunt.

Al heel lang geleden dat ik deze film nog eens gezien heb, maar heeft geen rimpeltje bijgekregen in die bijna dertig jaar. 4*

avatar van mnrk
You didn't do the Barclay Hills job, did you?..... Barclay Hills? Shit job!

Nog steeds is dit een zeer vermakelijke film van Michael Crichton...

Het verhaal wordt prima gebracht en mede door de gehele aankleding en setting krijgt deze film lekker dat sfeertje mee dat er helemaal bij hoort...

Donald Sutherland en Sean Connery zijn een heerlijk duo in deze film en acteren dan ook geweldig...