The Eagle Has Landed (1976)

Verenigd Koninkrijk
Oorlog

geregisseerd door John Sturges
met Michael Caine, Robert Duvall en Donald Sutherland

1943. Een vermoeide Winston Churchill probeert wat tot rust te komen in een Engels dorpje. Intussen krijgt Heinrich Himmler de boodschap 'de adelaar is geland'. Dit bericht houdt in dat een groep Duitse paratroepers veilig in Engeland is geland. Hun opdracht luidt de Britse premier te ontvoeren. Alles verloopt zonder incidenten. De in Poolse uniformen gestoken Duitsers worden in de Engelse gemeenschap opgenomen. Tot op het ogenblik dat een Duitse soldaat omkomt bij een reddingsactie en het duidelijk wordt dat de Polen in werkelijkheid Duitsers zijn.

Netjes gemaakte oorlogsfilm die net geen klassieker geworden is.

avatar van JohnWilliams
Heerlijke film dankzij Michael Caine, het blijft voor mij toch echt 1 van de beste acteurs!

avatar van Phantasm
Film is wat traagjes van opbouw, maar daarna begint het wel aardig leuk te worden, verder redelijk, leuk voor een keertje.

avatar van Piratje
Een prima script - niet waar gebeurd - maar als middel gebruikt voor een andere activiteit.
Prachtig opgebouwd en spanning van begin tot einde.

Spijtig dat bijna alles in Duitse rangen afspeelt en toch voortdurend Engels wordt gesproken.
Alhoewel ze toch een Engelse rol moeten spelen stoorde dat niet. En dan nog.
Liever begrijpelijke taal dan ondertitels, want dan verlies je heel wat van de beelden.

Het geluid speelt een belangrijke rol in de opbouw van de spanning.

Michael Cane speelt weer prachtig en de altijd speciale Donald Sutherland zorgt voor de nodige romantiek en vooral humor.

Twee uur en een kwartier genieten voor de liefhebbers van oorlogsfilms.

Mij 4,0* waard

avatar van FILM!BOY!
De film begint erg traag en ik had verwacht dat ik de film na 20 minuten uit zal zetten, omdat ik helemaal niks heb met Michael Caine. De films die ik van hem heb gezien, heb ik nooit afegekeken, omdat ik ze erg slecht vond. Deze film heeft juist een goed verhaal, hetgeen dat ik het belangrijkste vind aan een film. Een film kan barslecht geacteerd zijn, maar als er een goed verhaal inzit, blijf ik kijken. Erg goedr klassieker. 3,0

avatar van pierre18
Redelijke oorlogsfilm met een goed verhaal. In het begin best wel een beetje traag maar desondanks niet storend. De omgeving waarin de film zich afspeelde vond ik net zo prachtig als die van Bridge too far. Deze film is wat minder grootsvan opzet dan Bridge bijvoorbeeld too far maar echt niet minder interessant. Liefhebbers van WOII films ? Gewoon kijken!

Goede cast, prima spannende oorlogsfilm

avatar van Richard_Voorhees
Een zeer Britse oorlogsfilm met een opvallende cast.
De locaties op het Engelse platteland zijn wel goed gekozen en geven een mooie, realistische weergave van Engeland uit die tijd.
Wat de film een beetje nekt is de speelduur, want ze nemen vooral in het begin wel erg veel de tijd. Hierdoor begint de film best traag en is de eerste helft even taai om doorheen te komen.
Het verhaal is wel erg leuk bedacht moet ik zeggen. Michael Cane voert een stel Duitse soldaten aan om Winston Churchill te gaan ontvoeren. Ze worden geholpen door een Ierse spion (een erg leuk en grappig personage, gespeeld door Donald Sutherland).
Wanneer de mannen in Engeland aangekomen zijn lijkt de film wat meer vaart te krijgen en word het ook een stuk boeiender om naar te kijken.
De sterkste troef van de film is het acteerwerk, want zowel Cane als Sutherland spelen wel goed. Verder weet Robert Duvall ook een degelijke rol neer te zetten en vond ik het leuk om Donald Pleasance voorbij te zien komen als Himmler. Ook de jonge Jenny Agutter weet een degelijke rol neer te zetten en haar personage is haast aandoenlijk te noemen tussen al die mannen.
Wat aan de lange kant, maar verder wel een vermakelijke klassieke oorlogsfilm. Men moet alleen niet denken aan historische accuraatheid, enz.

Dick2008
Een film die in dezelfde lijn ligt als Escape to Athena. Een actiefilm met als decor WO2, maar die inmiddels naast langdradigheid en traagheid ook gedateerd overkomt.
De film lijkt wel op een oude tv-film, met allerlei nevenverhalen en een lange voorbereiding tot dat men eindelijk to the point komt en dat is wat in de plot hierboven staat vermeld. De film doet erg seventies i.p.v. forties aan. Minder goed bevallen dan vorige keer. De actiescènes die volgen na het incident bij het waterrad blijven dan nog vrij goed. Leuke rol van Hagman. De finale blijft ook redelijk spannend. 3.0/4.0

Redelijke film. Wordt gered door de goede acteur. Het verhaal is niet goed uitgewerkt.

avatar van Pieter Montana
Michael Caine bekende later dat John Sturges het allemaal maar filmde om z'n volgende vakantietripje te betalen. Het valt er aan te merken. Jammer, want je weet dat Sturges een avontuurlijke oorlogsfilm met Men on a Mission uit zijn mouw kan schudden (The Great Escape). Je merkt ook hier veel potentieel met een sterrencast (Caine, Duvall en Pleasance) en een waanzinnige poging tot actie (De Britse bulldog ontvoeren? Hell yeah!), maar dit wordt helaas allemaal bedolven onder een ontzettend lange speelduur en het lamlendige zijplotje met Donald Sutherland en z'n Brits boerinnetje. Kan iemand hier alsnog de schaar inzetten? 3*

avatar van Boneka
Het is lang geleden dat ik deze film had gezien en zodoende haalde ik twee films door elkaar. Ik had in mijn hoofd details van "Eye of the Needle" zitten ook met ook Donald Sutherland. Die film met die vuurtoren was een stuk spannender, maar goed ook deze film had ik ergens in mijn hoofd zitten. Het meisje met dat rad en JR die eindelijk werd doodgeschoten. Deze film kwam ooit op tv eind jaren zeventig ten tijde van Dallas. Zo die is er niet meer zeiden we een dag later Maar goed zijn acteerprestaties waren vooral goed in series zullen we maar zeggen.

Gelukkig heb ik deze film op blu ray kunnen zien. Helaas zonder ned. ondertiteling dus komt ie uit the UK. Prima te volgen al had ik mijn google woordenboek er wel bij. Marsh warden? Ik had er nog nooit van gehoord. Afijn erg serieus moeten we deze film niet nemen hij kijkt zeker leuk weg. De plaatjes zijn mooi en de muziek passend. Het is natuurlijk jammer dat er vooral Engels wordt gesproken. Dat past bijvoorbeeld helemaal niet bij Michael Caine. Af en toe horen we een ja of jawohl. En ja bordjes zien we wel netjes in het Duits staan. Vond overigens Himmler er treffend uitzien. Onlangs een stuk van hem gelezen. De grootste rat van Nazi Duitsland.

Maar goed de opbouw van deze oude film van 40 jaar oud!! is prima verzorgd. en de beschietingen zien er goed uit. Ik zag naast alle sterren ook nog Jenny Agutter in beeld. Het boerinnetje dat later schitterde in The Avengers en Captain America maar ook in Walkabout en nog steeds actrice is.

The Eagle has landed is misschien niet de sterkste oorlogsfilm, Hij kijkt zeker goed weg en ik vond het prettig om hem weer eens te kunnen zien. De blu ray versie ziet er verzorgd uit. Je kunt wel zien dat ie 40 jaar oud is, maar afgezien van het begin heel redelijk. Jammer alleen dat de ondertiteling wat rafelig is neergezet en helaas niet in het Nederlands. Geluid is prima voor die tijd.

avatar van des1
Duitsland heeft prima acteurs dat we nooit meer hoeven te worden 'getrakteerd' op Amerikanen in de rol van Duitsers. Vooral Robert Duvall die toch nog een beetje Duitsig poogt te klinken is kolderiek. Caine kan er mee door omdat ie goed die mix van plichtsbesef en cynisme kan combineren. Best spannend verhaal. Let op de debuutrollen (in a major movie) van Treat Williams als Captain Clark en Jeff Conaway (Grease) als per jeep patrouillerende soldaat. Donald Pleasance als goed gelijkende Himmler. Larry Hagman (JR Ewing) mag ook ff de wijsneus uithangen. Sutherland kan prima overweg met z'n rol als Ierse verrader.

avatar van Filmkriebel
Ik vond dit meer een avonturenfilm dan een rasechte oorlogsfilm eigenlijk. Wel apart dat je in deze film zowel voor de Duitsers als voor de Amerikanen gaat sympathiseren. Het is een oorlog en iedereen volgt gewoon de bevelen op. Veel minder zwart-wit dan de standaard WOII film. Enkele sterke lookalikes zoals Pleasance als Himmler en de acteur die Churchill speelt komen voorbij. De minste rol was veruit die van Hagman, als een incompetente Amerikaanse bevelhebber. Slapstick figuur (die scène waar hij neergeschoten wordt door Joanna Grey die hier niet in thuishoort. Ook Sutherland speelde een weinig interessante kerel. Voor mij was het één en al Caine die op het scherm schitterde maar ook Duvall met ooglap springt in het vizier. Al bij al een leuke film.

avatar van Kondoro0614
The Eagle Has Landed

Heb nu al een langere tijd deze WWII film op mijn netvlies staan, wilde hem graag zien en dat had ik vanmiddag waargemaakt. Toch moet ik zeggen dat dit WWII filmpje mij nou niet echt met een open mond liet kijken, vond de film soms wat flauw en het concept stond mij niet echt aan. Qua actie is er vaak wel wat te zeggen binnen de film al, wanneer de actie was, was de film ook wel leuk om te zien.

Deze film verteld het verhaal over een groepje paratroepers die op missie worden gestuurd door Himmler en Radl (als ik het goed schrijf) om Winston Churchill te vermoorden. Wanneer deze mannen op de grond terecht komen en het dorpje al snel achter de waarheid komt (1 paratroeper wil een meisje redden waarbij hij om het leven komt, en zijn Duitse pak tevoorschijn komt gijzelen ze iedereen). Wanneer de Amerikanen hier achter komen proberen ze de Duitsers uit te schakelen. De commandant van de groep vertrekt, en keert terug om Churchill te vermoorden, wat achteraf iemand anders bleek.

Nee, The Eagle Has Landed was niet mijn favoriete WWII film. Sowieso sloeg het verhaal mij niet echt aan maar, vond ik meer dat de film te zacht werd weggelegd. Je volgt eigenlijk meer en deels een liefdesleven dan dat de Paratroepers in beeld komen, ook blijft het erg lang rustig en geven de Duitsers zich erg snel ‘over’, ook al werden ze doodgeschoten. Ook was ik er niet blij mee dat iedereen Engels zat te lullen, dat verpest voor mij gelijk de hele film.

Hoewel ik er niet echt over te spreken was kon ik me wel vermaken met dit filmpje. Ik vind de 135 minuten net iets te lang, haal de liefde scenes eruit en je kwam op een kortere tijdsduur waardoor hij misschien wel kijkbaar werd. Michael Caine zette een prima rol neer, en van hem kon ik het meeste genieten. En ik schrok toen Donald Pleasence in beeld kwam, wat lijkt die man verdomd veel op Himmler in deze rol, geweldig!! Daar kon ik dan wel echt naar kijken, net een Bruno Ganz maar dan de Himmler variant!

Goeie film waarin het idee van Hitler om Churchill te ontvoeren tot uitvoering wordt gebracht. Een avontuurlijk verhaal dat op sommige momenten wel wat ongeloofwaardig is. Het tweede gedeelte is redelijk spannend en kijkt lekker weg. Mooi locatiewerk en een goeie cast maken het geheel af.

Een vermakelijke film met een uitstekende rol van Michael Caine. Dat er alleen Engels gesproken word in de film moet je misschien ook in het tijdsbeeld plaatsen. Ik heb mij er eigenlijk niet aan gestoord.

avatar van clubsport
aardige film maar verder geen hoogvlieger .
Dat de duitse personages hier niet allemaal als in en in slecht worden geportreteerd vind ik een pluspunt .

avatar van stefan dias
WOII in Bokrijk. Was wel leuk om dat idyllische decor aan diggelen te zien blazen. Was al bij al toch veels te braaf.