• 8.352.368 stemmen

The Eagle Has Landed (1976)

Oorlog | 135 minuten

Genre: Oorlog

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: John Sturges

Met onder meer: Michael Caine, Robert Duvall en Donald Sutherland

Plot The Eagle Has Landed

"The daring World War II plot that changed the course of history."

1943. Een vermoeide Winston Churchill probeert wat tot rust te komen in een Engels dorpje. Intussen krijgt Heinrich Himmler de boodschap 'de adelaar is geland'. Dit bericht houdt in dat een groep Duitse paratroepers veilig in Engeland is geland. Hun opdracht luidt de Britse premier te ontvoeren. Alles verloopt zonder incidenten. De in Poolse uniformen gestoken Duitsers worden in de Engelse gemeenschap opgenomen. Tot op het ogenblik dat een Duitse soldaat omkomt bij een reddingsactie en het duidelijk wordt dat de Polen in werkelijkheid Duitsers zijn.

imageimageimageimageimage

Captain von Neustadt

Father Verecker

avatar van IceTigerGhost

IceTigerGhost

Netjes gemaakte oorlogsfilm die net geen klassieker geworden is.

avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

Heerlijke film dankzij Michael Caine, het blijft voor mij toch echt 1 van de beste acteurs!

avatar van Phantasm

Phantasm

Film is wat traagjes van opbouw, maar daarna begint het wel aardig leuk te worden, verder redelijk, leuk voor een keertje.

avatar van Piratje

Piratje

Een prima script - niet waar gebeurd - maar als middel gebruikt voor een andere activiteit.

Prachtig opgebouwd en spanning van begin tot einde.

Spijtig dat bijna alles in Duitse rangen afspeelt en toch voortdurend Engels wordt gesproken.

Alhoewel ze toch een Engelse rol moeten spelen stoorde dat niet. En dan nog.

Liever begrijpelijke taal dan ondertitels, want dan verlies je heel wat van de beelden.

Het geluid speelt een belangrijke rol in de opbouw van de spanning.

Michael Cane speelt weer prachtig en de altijd speciale Donald Sutherland zorgt voor de nodige romantiek en vooral humor.

Twee uur en een kwartier genieten voor de liefhebbers van oorlogsfilms.

Mij 4,0* waard

avatar van FILM!BOY!

FILM!BOY!

De film begint erg traag en ik had verwacht dat ik de film na 20 minuten uit zal zetten, omdat ik helemaal niks heb met Michael Caine. De films die ik van hem heb gezien, heb ik nooit afegekeken, omdat ik ze erg slecht vond. Deze film heeft juist een goed verhaal, hetgeen dat ik het belangrijkste vind aan een film. Een film kan barslecht geacteerd zijn, maar als er een goed verhaal inzit, blijf ik kijken. Erg goedr klassieker. 3,0

avatar van pierre18

pierre18

Redelijke oorlogsfilm met een goed verhaal. In het begin best wel een beetje traag maar desondanks niet storend. De omgeving waarin de film zich afspeelde vond ik net zo prachtig als die van Bridge too far. Deze film is wat minder grootsvan opzet dan Bridge bijvoorbeeld too far maar echt niet minder interessant. Liefhebbers van WOII films ? Gewoon kijken!

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Goede cast, prima spannende oorlogsfilm

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Een zeer Britse oorlogsfilm met een opvallende cast.

De locaties op het Engelse platteland zijn wel goed gekozen en geven een mooie, realistische weergave van Engeland uit die tijd.

Wat de film een beetje nekt is de speelduur, want ze nemen vooral in het begin wel erg veel de tijd. Hierdoor begint de film best traag en is de eerste helft even taai om doorheen te komen.

Het verhaal is wel erg leuk bedacht moet ik zeggen. Michael Cane voert een stel Duitse soldaten aan om Winston Churchill te gaan ontvoeren. Ze worden geholpen door een Ierse spion (een erg leuk en grappig personage, gespeeld door Donald Sutherland).

Wanneer de mannen in Engeland aangekomen zijn lijkt de film wat meer vaart te krijgen en word het ook een stuk boeiender om naar te kijken.

De sterkste troef van de film is het acteerwerk, want zowel Cane als Sutherland spelen wel goed. Verder weet Robert Duvall ook een degelijke rol neer te zetten en vond ik het leuk om Donald Pleasance voorbij te zien komen als Himmler. Ook de jonge Jenny Agutter weet een degelijke rol neer te zetten en haar personage is haast aandoenlijk te noemen tussen al die mannen.

Wat aan de lange kant, maar verder wel een vermakelijke klassieke oorlogsfilm. Men moet alleen niet denken aan historische accuraatheid, enz.

avatar van Dick2008

Dick2008

Een film die in dezelfde lijn ligt als Escape to Athena. Een actiefilm met als decor WO2, maar die inmiddels naast langdradigheid en traagheid ook gedateerd overkomt.

De film lijkt wel op een oude tv-film, met allerlei nevenverhalen en een lange voorbereiding tot dat men eindelijk to the point komt en dat is wat in de plot hierboven staat vermeld. De film doet erg seventies i.p.v. forties aan. Minder goed bevallen dan vorige keer. De actiescènes die volgen na het incident bij het waterrad blijven dan nog vrij goed. Leuke rol van Hagman. De finale blijft ook redelijk spannend. 3.0/4.0

avatar van shrink

shrink

• 1963 stemmen

Redelijke film. Wordt gered door de goede acteur. Het verhaal is niet goed uitgewerkt.

avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

• 2007 stemmen

Michael Caine bekende later dat John Sturges het allemaal maar filmde om z'n volgende vakantietripje te betalen. Het valt er aan te merken. Jammer, want je weet dat Sturges een avontuurlijke oorlogsfilm met Men on a Mission uit zijn mouw kan schudden (The Great Escape). Je merkt ook hier veel potentieel met een sterrencast (Caine, Duvall en Pleasance) en een waanzinnige poging tot actie (De Britse bulldog ontvoeren? Hell yeah!), maar dit wordt helaas allemaal bedolven onder een ontzettend lange speelduur en het lamlendige zijplotje met Donald Sutherland en z'n Brits boerinnetje. Kan iemand hier alsnog de schaar inzetten? 3*

avatar van Boneka

Boneka

• 1932 berichten

Het is lang geleden dat ik deze film had gezien en zodoende haalde ik twee films door elkaar. Ik had in mijn hoofd details van "Eye of the Needle" zitten ook met ook Donald Sutherland. Die film met die vuurtoren was een stuk spannender, maar goed ook deze film had ik ergens in mijn hoofd zitten. Het meisje met dat rad en JR die eindelijk werd doodgeschoten. Deze film kwam ooit op tv eind jaren zeventig ten tijde van Dallas. Zo die is er niet meer zeiden we een dag later Maar goed zijn acteerprestaties waren vooral goed in series zullen we maar zeggen.

Gelukkig heb ik deze film op blu ray kunnen zien. Helaas zonder ned. ondertiteling dus komt ie uit the UK. Prima te volgen al had ik mijn google woordenboek er wel bij. Marsh warden? Ik had er nog nooit van gehoord. Afijn erg serieus moeten we deze film niet nemen hij kijkt zeker leuk weg. De plaatjes zijn mooi en de muziek passend. Het is natuurlijk jammer dat er vooral Engels wordt gesproken. Dat past bijvoorbeeld helemaal niet bij Michael Caine. Af en toe horen we een ja of jawohl. En ja bordjes zien we wel netjes in het Duits staan. Vond overigens Himmler er treffend uitzien. Onlangs een stuk van hem gelezen. De grootste rat van Nazi Duitsland.

Maar goed de opbouw van deze oude film van 40 jaar oud!! is prima verzorgd. en de beschietingen zien er goed uit. Ik zag naast alle sterren ook nog Jenny Agutter in beeld. Het boerinnetje dat later schitterde in The Avengers en Captain America maar ook in Walkabout en nog steeds actrice is.

The Eagle has landed is misschien niet de sterkste oorlogsfilm, Hij kijkt zeker goed weg en ik vond het prettig om hem weer eens te kunnen zien. De blu ray versie ziet er verzorgd uit. Je kunt wel zien dat ie 40 jaar oud is, maar afgezien van het begin heel redelijk. Jammer alleen dat de ondertiteling wat rafelig is neergezet en helaas niet in het Nederlands. Geluid is prima voor die tijd.

avatar van des1

des1

Duitsland heeft prima acteurs dat we nooit meer hoeven te worden 'getrakteerd' op Amerikanen in de rol van Duitsers. Vooral Robert Duvall die toch nog een beetje Duitsig poogt te klinken is kolderiek. Caine kan er mee door omdat ie goed die mix van plichtsbesef en cynisme kan combineren. Best spannend verhaal. Let op de debuutrollen (in a major movie) van Treat Williams als Captain Clark en Jeff Conaway (Grease) als per jeep patrouillerende soldaat. Donald Pleasance als goed gelijkende Himmler. Larry Hagman (JR Ewing) mag ook ff de wijsneus uithangen. Sutherland kan prima overweg met z'n rol als Ierse verrader.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Ik vond dit meer een avonturenfilm dan een rasechte oorlogsfilm eigenlijk. Wel apart dat je in deze film zowel voor de Duitsers als voor de Amerikanen gaat sympathiseren. Het is een oorlog en iedereen volgt gewoon de bevelen op. Veel minder zwart-wit dan de standaard WOII film. Enkele sterke lookalikes zoals Pleasance als Himmler en de acteur die Churchill speelt komen voorbij. De minste rol was veruit die van Hagman, als een incompetente Amerikaanse bevelhebber. Slapstick figuur (die scène waar hij neergeschoten wordt door Joanna Grey die hier niet in thuishoort. Ook Sutherland speelde een weinig interessante kerel. Voor mij was het één en al Caine die op het scherm schitterde maar ook Duvall met ooglap springt in het vizier. Al bij al een leuke film.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2049 stemmen

The Eagle Has Landed

Heb nu al een langere tijd deze WWII film op mijn netvlies staan, wilde hem graag zien en dat had ik vanmiddag waargemaakt. Toch moet ik zeggen dat dit WWII filmpje mij nou niet echt met een open mond liet kijken, vond de film soms wat flauw en het concept stond mij niet echt aan. Qua actie is er vaak wel wat te zeggen binnen de film al, wanneer de actie was, was de film ook wel leuk om te zien.

Deze film verteld het verhaal over een groepje paratroepers die op missie worden gestuurd door Himmler en Radl (als ik het goed schrijf) om Winston Churchill te vermoorden. Wanneer deze mannen op de grond terecht komen en het dorpje al snel achter de waarheid komt (1 paratroeper wil een meisje redden waarbij hij om het leven komt, en zijn Duitse pak tevoorschijn komt gijzelen ze iedereen). Wanneer de Amerikanen hier achter komen proberen ze de Duitsers uit te schakelen. De commandant van de groep vertrekt, en keert terug om Churchill te vermoorden, wat achteraf iemand anders bleek.

Nee, The Eagle Has Landed was niet mijn favoriete WWII film. Sowieso sloeg het verhaal mij niet echt aan maar, vond ik meer dat de film te zacht werd weggelegd. Je volgt eigenlijk meer en deels een liefdesleven dan dat de Paratroepers in beeld komen, ook blijft het erg lang rustig en geven de Duitsers zich erg snel ‘over’, ook al werden ze doodgeschoten. Ook was ik er niet blij mee dat iedereen Engels zat te lullen, dat verpest voor mij gelijk de hele film.

Hoewel ik er niet echt over te spreken was kon ik me wel vermaken met dit filmpje. Ik vind de 135 minuten net iets te lang, haal de liefde scenes eruit en je kwam op een kortere tijdsduur waardoor hij misschien wel kijkbaar werd. Michael Caine zette een prima rol neer, en van hem kon ik het meeste genieten. En ik schrok toen Donald Pleasence in beeld kwam, wat lijkt die man verdomd veel op Himmler in deze rol, geweldig!! Daar kon ik dan wel echt naar kijken, net een Bruno Ganz maar dan de Himmler variant!

scorsese

Goeie film waarin het idee van Hitler om Churchill te ontvoeren tot uitvoering wordt gebracht. Een avontuurlijk verhaal dat op sommige momenten wel wat ongeloofwaardig is. Het tweede gedeelte is redelijk spannend en kijkt lekker weg. Mooi locatiewerk en een goeie cast maken het geheel af.

avatar van Lau1986

Lau1986

Een vermakelijke film met een uitstekende rol van Michael Caine. Dat er alleen Engels gesproken word in de film moet je misschien ook in het tijdsbeeld plaatsen. Ik heb mij er eigenlijk niet aan gestoord.

avatar van clubsport

clubsport

aardige film maar verder geen hoogvlieger .

Dat de duitse personages hier niet allemaal als in en in slecht worden geportreteerd vind ik een pluspunt .

avatar van stefan dias

stefan dias

WOII in Bokrijk. Was wel leuk om dat idyllische decor aan diggelen te zien blazen. Was al bij al toch veels te braaf.

avatar van joolstein

joolstein

Bijzonder aangename film naar een succesvol roman van Jack Higgins. Het vermakelijke en tevens ietwat vreemde aan de film is dat de hoofdrollen worden vertolkt door de Duitsers. Daardoor doen de Duitsers ook niet helemaal aan de verwachting van de personificatie van het kwaad. Ze redden zelfs een meisje. De Duitsers worden dus niet afgeschilderd als bruten, maar als eervolle militairen die zich, net als hun geallieerde tegenstanders, totaal inzetten om hun taak met succes af te ronden.

De film bezit met Michael Caine (Kolonel Kurt Steiner),Donald Sutherland (Liam Devlin, een Ierse Engeland-hater) en Robert Duvall (Duitse kolonel Radl) een stel uitstekende acteurs. Daarnaast weet Donald Pleasence in zijn bijrol als Himmler zich onvergetelijk te maken. Spectaculaire actie moet je niet verwachten want de film is meer opgezet als een thriller die compleet draait om het plan om Winston Churchill te ontvoeren. Minpuntje was het feit dat alle Duitsers door op en top Britse acteurs worden gespeeld, de Engelse tongval werkt enigszins storend. Maar bovenal is de film een puike en onderhoudende oorlogsfilm, die de liefhebbers van het genre zeker niet zal teleurstellen!

avatar van Boneka

Boneka

• 1932 berichten

Drie jaar geleden voor het laatst gezien op blu ray met een korrelige ondertiteling, maar er is gelukkig nog een versie die ook nog eens langer is met een uitstekende subtitle die prettig is te lezen. Wist sowieso niet dat er ook nog een langere versie bestond van 145 minuten (2.25 minuten). Deze tien minuten extra zijn vooral in het begin te zien voor de trein. We zien hierin de opbouw van het plan meer in beeld. De trein scene heb ik altijd wat zwak gevonden. Zo'n Michael Caine die even de wijsneus uithangt en even de goedzak wil zijn komt niet geloofwaardig over. Maar hij komt pas echt tot leven in het pittoreske dorpje wat er overigens nog steeds zo uitziet.

Heb zo eens naar de sterrencast zitten kijken in deze 43 jaar oude film, maar heel veel acteurs leven nog. Robert Duvall in januari alweer 89 jaar oud. Michael Caine 86 jaar oud, Donald Sutherland 84 jaar oud, Jenny Agutter 67 jaar oud, Jean Marsh 85 jaar oud, Sven-Bertil Taube 85 jaar oud, John Standing 85 jaar oud etc etc. JR Larry Hagman is wel al een tijdje overleden in 2012 op 81 jarige leeftijd.

Afijn zoals ik al eerder zei The Eagle has landed is niet de sterkste oorlogsfilm, wel vermakelijk en zeer avontuurlijk.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Aardige film die ik ooit lang geleden al eens eerder gezien had. Ik herinnerde me slechts 'de redding' waarbij de dekmantel faalt. Destijds vond ik het maar een tegenvaller die niet vergelijken viel met Kelly's Heroes of Where Eagles Dare om maar eens wat te noemen. Ondanks dat de film op dat vlak nog steeds te kort schiet vind ik het nu toch wel een aardige en vermakelijke film.

Wat ten eerste opvalt is de 'anti-Hitler' sfeer in het begin onder de Duitse officieren. Nu was Canaris ook niet bepaald een aanhanger van het Nazisme en hij haatte Heydrich. De kennismaking met Steiner is heerlijk maar niet heel realistisch. Himmler wordt ook bijzonder grappig neergezet door Pleacence. Daarna blijkt de aanloop toch wel erg lang en blijft het moment dat er eindelijk wat gebeurt erg lang uit, en moet de film het vooral hebben van humor. Vooral bij Sutherland is alles met een knipoog en hoewel vermakelijk gaat het ten koste van de sfeer en de film.

Het charme offensief van de 'Polen' is vermakelijk, hoe Sutherland door het raam vliegt. Het karakter Arthur, puur functioneel, is erg matig, de flauwe bravoure van Hagmann is ook weer matig waar Treat Williams, wist niet dat hij al zo oud was, wel weer aardig is. Dat iedere Mof blond is valt weer op, de kalverliefde tussen Liam en Molly is dan weer erg plichtmatig. De opbouw naar het einde is dan wel weer heel aardig ondanks dat de dubbelganger niet echt een verassing was.

The Eagle has landed is een alleraardigste film maar niet bijzonder goed. Vermaak met een knipoog dekt de lading het beste en al met al een leuke prent om zo en nu dan eens te zien.

avatar van des1

des1

Ik vind het altijd hilarisch hoe mensen bij iedere film gaan uitleggen waarover de film gaat, alsof ze willen aangeven hoe goed ze zelf hebben opgelet en er duiding aan kunnen geven. Afijn, de film waarin een wildvreemde meid binnen record tijd ingepalmd wordt. Beetje heel erg onwaarschijnlijk, maar er moest waarschijnlijk in het script geknipt worden. Ook een film waarbij je als kijker hoopt dat de dingen volgens plan lopen. Omdat Caine natuurlijk een erg sympatieke vent is. Blijft een aangename film vanwege de star cast. Sutherland is lekker bezig.

avatar van Thorongil

Thorongil

Heerlijk 'What if' WWII film. Goed geacteerd, topcast.

avatar van blurp194

blurp194

Jack Higgins.

Daar heb ik over de jaren heen ik weet niet hoeveel boeken van gelezen - uit de bibliotheek, in de ramsj gekocht voor een paar guldens - nog van voor de euro, denk ik toch. Dit verhaal komt dan van een van zijn eerdere boeken, voordat hij een beetje gemakzuchtig vastroestte in steeds dezelfde helden. Hoewel Devlin wel een bekende naam is in zijn werk, en Steiner ook.

Deze film is natuurlijk een klassieker, niet alleen door de talloze keren dat hij vroegâh op tv was, maar ook wel door de sterrencast - die toen misschien nog allemaal wat minder bekend waren dan nu, maar toch. Het verhaal is ook best spannend - Higgins levert op dat vlak echt wel vakwerk. En nog wat memorabele scenes, de bedoening bij de molen zat me nog prima in m'n geheugen bleek wel. Sutherland was dan wel wat vergeten, en de rol die hij hier neerzet is ook wel wat minder fijn dan die in Eye of the Needle - een ietwat vergelijkbaar verhaal, maar dan van Ken Follett - ook al zo'n schrijver van spannende boeken.

Maar de mooiste rol vind ik dan toch wel die van Caine.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Wel aardige maar ook nogal onzinnige oorlogsfilm die vooral opvalt door de niet-alledaagse setting. Ook wel een noviteit is dat de Duitsers deels vrij sympathiek worden afgeschilderd- het complot wordt verijdeld omdat een van hen een kind redt. Verder een aantal prima acteurs (Pleasance als Himmler!) die de soms wat zwakke plot omhoog stuwen. Hagman als comic relief, hm tsja.

Grappig detail is dat de nazi's in werkelijkheid een ambitieus plan hadden om Churchill, Stalin en Roosevelt te vermoorden tijdens de top in Teheran- vast niet toevallig de plek waar Churchill net verbleef toen zijn dubbelganger het loodje legde in deze film. Ik had zelf nog nooit van dit plan gehoord trouwens maar lijkt me best verfilmbaar. Er is in de Sovjet-Unie trouwens al een film over gemaakt: Tegeran-43 (1981)