The Anderson Tapes (1971)

3,12

Misdaad / Drama

geregisseerd door Sidney Lumet
met Sean Connery, Martin Balsam en Dyan Cannon

Nadat een inbreker uit de gevangenis komt zet hij alles in het werk om een grote kraak te zetten. Al zijn acties worden door camera's en afluisterapparatuur nauw gevolgd. Het kraakobject is de flat van zijn vriendin, hij wil alle kamers leeghalen.

14 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van Jordy

Jordy (admin)
de 3000e film op de site!

Jordy schreef:
de 3000e film op de site!

Grappig, 4 jaar later staan er zo'n 44.609 films op de site!

avatar van Brooklyn

En 5 jaar later ook!

avatar van thunderball
Deze film ooit op de BBC gezien, ik herrinner me hem als vrij saai. Ik verwacht toch wat meer spanning bij een onmogelijke inbraakfilm!

Connery speelde een schurk die net uit de gevangenis is ontslagen, nauwlettend in de gaten wordt gehouden en vrijwel meteen weer een kraak beraamd.

De poster ziet er wat dat betreft spannender uit dan de film in werkelijkheid is. Typisch jaren '70 jgedateerdheid.

Dyan Cannon was echter weer als een plaatje zo mooi en dat maakte het toch nog het kijken waard.

3 sterren.

Met bajesvriend Christopher Walken en nog wat kleurrijke karakters besluit Sean Connery een apartementencomplex leeg te roven. Het begint redelijk serieus maar naarmate de film vordert worden de situaties steeds idioter en krijg je in de hilarische finale gortdroge humor om je oren. Ondanks dat hij hier en daar wat cheesy is heb ik me er bijzonder goed mee vermaakt. Liefhebbers van off-beat 70s films mogen dit niet missen. 4*

avatar van Redlop
Leuke scene waarin ze de beveiliging voorbij komen door chaos te creëren. Later vrij letterlijk gekopieerd in Sneakers. 3*

avatar van wendyvortex
Overval/heist nummer zoveel: inmiddels mag ik me wel een grote expert noemen op het gebied van roven, stelen en overvallen.
Maar naast de educatieve waarde van dit soort films gaat het natuurlijk om de uitwerking en dat gaat hier helemaal goed:

-Coole jaren zeventig sfeer - CHECK
-Paranoïde afluisterapparatuur, geheime diensten etc - CHECK
-Coole soundtrack - Quincy Jones aangevuld met BLIEPs - CHECK
-Piepjonge later bekende geworden acteur in bijrol - Christopher Walken - CHECK

Politie is hier ook nog eens niet dom, Watergate-toestanden (post-Watergate Nixon hangt hier nog vrolijk aan alle muren), de overval gebeurt met Leatherface-maskers (post Texas Chainsaw Massacre), nagelbijten CHECK CHECK CHECK!!!

Al met al een topper in het genre ook nog eens van regisseur Sidney Lumet in z'n topperiode - vergelijkbaar met z'n latere Dog Day Afternoon.

Meesterwerk!

wendyvortex schreef:

-Coole jaren zeventig sfeer - CHECK
-Paranoïde afluisterapparatuur, geheime diensten etc - CHECK
-Coole soundtrack - Quincy Jones aangevuld met BLIEPs - CHECK
-Piepjonge later bekende geworden acteur in bijrol - Christopher Walken - CHECK

. op de lijst.

avatar van brucecampbell
Erg spannende heistfilm met een uiterst coole Connery in de hoofdrol. De afluistertechnieken van de politie zijn wel erg gedateerd, maar het verhaal is des te spannender.
Lumet weet er zoals zijn meeste films zijn eigen stempel op te drukken en dat geeft altijd een meerwaarde.
Ook enorm leuk om Walken in zijn eerste rol te zien en de soundtrack van Jones is lekker geflipt.

avatar van Insignificance
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Frank en vrij filmpje waarbij Anderson's openingsstatement door blijft pruttelen. Lumet pakt het allemaal erg voortvarend aan met een bonte mix van humor (l'histoire d´O!), wat meer grimmiger ingrediënten en een tikje op de vingers van surveillancepraktijken.

Connery is uiteraard de baas van het illustere gezelschap, maar het heeft nog wel een aantal in het oog springende personages die het zaakje er -uiteraard- wat gecompliceerder op maken. Walken's debuut is een beetje bijzaak, maar toch leuk meegenomen.

Met name Ingrid is wel een opvallende verschijning (en climax) die ook nog eens een markante draai krijgt. Beetje jammer dat dat draadje daarna oplost, maar de roof heeft genoeg harde en zachte munitie waar Connery zijn karakter ook nog eventjes mag uitspelen.

De knipjes, waar Lumet eerder ook al gebruik van maakt, tussen de diefstal en het verhoor van slachtoffers, geven het een eigen cadans en de wijze waarop de politieblokkade in beeld komt, is even fraai als droog. Al met al iets dat van begin tot eind moeiteloos overeind blijft.

Goeie film waarin een, net uit de gevangenis ontslagen, dief meteen een nieuwe kraak wil zetten. Een onvervalste en onderhoudende heist-movie met een lange en spannende finale. Een vlotte montage en ook leuk om de jaren '70 technologie op het gebied van surveillance te zien. Verder is dit het filmdebuut voor Christopher Walken.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goed gezien van Lumet hoe belangrijk big brother technieken zouden worden in de maatschappij. De film is daarmee een voorloper van films als "Enemy of the State". Het lijkt ook op een verwittiging ten aanzien van criminelen ( zeker de manier waarop het afloopt . Best originele heist film, waarin de beroving van een luxe-flatgebouw gepland wordt (eindelijk eens geen bank). Connery is best slim maar heeft nooit door dat hij beluisterd of gefilmd wordt natuurlijk. Hij wordt omringd door Walken in zijn debuutfilm, Martin Balsam als stijlvolle nicht en Val Avery als sadistische psychopaat. De film komt wel erg traag op gang en begint maar halverwege echt te boeien na een hoop weinig interessante scènes.