It Should Happen to You (1954)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door George Cukor
met Judy Holliday, Peter Lawford en Jack Lemmon

Gladys Glover heeft net haar baan als model verloren wanneer ze filmmaker Pete Sheppard ontmoet, die een documentaire in Central Park aan het schieten is. Voor Pete is het liefde op het eerste gezicht, maar Gladys heeft andere dingen aan haar hoofd, zoals haar naam bekend maken in de omgeving. Door een grote reeks advertentie in de vorm van verschillende billboards wordt ze ineens heel populair. Het oog van playboy Even Adams III valt op haar. Hij speelt een spelletje met Gladys, waar Pete niet tegen op kan boksen.

avatar van Mochizuki Rokuro
In mijn mini-cyclus van twee films van het duo Cukor/Holliday gelijk deze na 'Born Yesterday' gekeken. Betere ingrediënten dan de vorige film, wat meer dynamiek, maar het eindresultaat is niet heel veel beter. De film oogt nogal onevenwichtig en rommelig. Beetje hollen en stilstaan. Holliday is weer een dom blondje die gaandeweg slimmer wordt dan de meesten zouden willen zien. Haar charme van 'Born Yesterday' is hier wat fletser al is ze in het begin goed op dreef.

De film is ook het debuut van Jack Lemmon. Hij speelt één van de twee mannelijke hoofdrollen (en de eerste scène is meteen met hem). Wel een opvallend debuut, omdat het type dat hij speelt wel eentje is die een hele carrière is blijven plakken: Onverzettelijk, druk, onhandig opererend etc. En vooral om die reden leuk om te zien

Als geheel weinig memorabel - al blijft het beeld van zonnig New York wel hangen.

Judy Holliday heeft jammer genoeg maar weinig films gemaakt en dit is zeker niet haar beste. De fotogenieke Holliday straalt als altijd en de film kent een paar leuke momenten en dialogen, maar het verhaal is opvallend mager en heel erg voorspelbaar. Ook regisseur Cukor laat het een beetje afweten.

Film is eigenlijk enkel de moeite waard vanwege het feit dat het de overstap markeert van Jack Lemmon van televisie naar de bioscoop.
Matig.