Can You Ever Forgive Me? (2018)

Biografie / Drama

geregisseerd door Marielle Heller
met Melissa McCarthy, Julie Ann Emery en Richard E. Grant

Vertelt het waargebeurde verhaal van de best verkopende celebrity-biografe Lee Israel. Ze verzorgt onder meer de biografieën van Katherine Hepburn, Tallulah Bankhead en Estee Lauder. Op een bepaald moment wil het niet meer lukken voor Lee en krijgt ze geen werken meer gepubliceerd. Met behulp van haar loyale vriend Jack neemt ze een radicale beslissing.

• Vanaf 21 februari in de bioscoop

avatar van Koekebakker
Erg fijne hoofdrol, fijne film.

avatar van brawljeff
Deze is te zien tijdens het Pathé PAC filmfestival op 19 en 20 januari.

avatar van Psygothic
Had niet verwacht dat ik een film, met Melissa McCarthy in de hoofdrol, ooit nog een voldoende zou geven. Toch weet ze het klaar te spelen met haar, als grof gebekte, asociale, wereldvreemde, lesbische en alcoholiste, rol van Lee Israel.

McCarthy speelt haar met verve en veel humor.
Ook Richard E. Grant is erg geschikt als beste en vreselijke vriend van het hoofdpersonage. Toch is het een vrij brave film en blinkt het nergens écht in uit. Het is vermakelijk om een keer te zien en het verhaal is onderhoudend.

avatar van Walter S.
Leuke film over een misantroop
die de rekeningen weer kan betalen door literaire nepbrieven te schrijven.Zowel Mccarthy als Grant spelen erg goed. Fijne ietwat zwartgallige humor ook. Geen absolute topper maar zeker de moeite waard.

avatar van macrobody
Een omhooggevallen schrijfster van biografieën die terecht op haar plaats wordt gezet door haar agent dat ze geen enkele reden heeft om zich als 'bitch' te gedragen. Haar naam is Lee Israel (what's in a name?)
Vervolgens troggelt ze geld van goedgelovige mensen af via geschiedenis vervalsing. (ja ik heb het nog steeds over Lee Israel). Vervolgens wordt alles min of meer met de mantel der liefde bedekt en komt ze er genadig vanaf.
Richard E. Grant speelt overtuigend maar waarom Julie Ann Emery als tweede staat vernoemd is mij een raadsel, ik heb haar niet gezien in ieder geval.

avatar van Fisico
Lee Israel was geen aangenaam persoon. Ze wist dit ook van zichzelf. Ze hield niet van mensen en was een eigenzinnige onbeschofte dame die ervan hield op zichzelf te zijn. Ze was drankverslaafd en wanneer ook haar uitgeefster genoeg van haar had, kreeg ze ook financiële problemen. Ze vond er niet beter op dan literaire brieven te kopiëren of zelfs originele stukken te ontvreemden en te verkopen. Vroeg of laat komt zo’n zwendeltje uit natuurlijk. Veel sympathie creëert ze natuurlijk niet, al kan ik best begrijpen dat ze in de rechtbank zegt dat het voor haar een goede of gelukkige periode was, weg van de zorgen die ze voorheen had.

Melissa McCarthy doet het erg goed als Lee Israel. Oprecht en authenthiek. Ook de wisselwerking met
Richard E. Grant zat erg goed. Af en toe fijne scènes met een vleugje sarcastistische of ironische humor. Geen misse film, maar zeker ook geen prent om een echt wow-gevoel bij te krijgen. Degelijk en onderhoudend zonder meer, geen topper, maar een film die geapprecieerd wordt voor mensen die houden van een rustige arthouse.

Fijn ook de Queensboro Bridge te mogen aanschouwen die we ook al terugzagen in bvb de beroemde scène tussen Woody Allen en Diane Keaton in Manhattan.

avatar van Thomas83
Dit is zoveel leuker dan ik dacht. Je vergeet gewoon dat je naar een biopic loopt te kijken. McCarthy en Grant zetten personages neer die echt zo heerlijk zijn om naar te kijken. Van die enorm onsympathieke misantropische figuren die je juist alleen maar sympathiek kan vinden. Hun eenzaamheid komt ook heel overtuigend over. En wat ook wel lekker is is dat het zo'n ongecompliceerde film is waarin drama en humor ook goed samengaan. Erg aangename soundtrack ook. Een royale 3.5*.

De film is vermakelijk hetgeen vooral te danken is aan McCarthy en Grant die allebei een amusant type neerzetten. Het verhaal vind ik wel wat mager voor een speelfilm die twee uur duurt waardoor ik me na een uur of zo wel wat begon te vervelen, ondanks de goede uitvoering van het verhaal.

avatar van mrklm
Melissa McCarthy herstelt zich van het Muppet-debacle The Happytime Murders met een fraaie, genuanceerde vertolking in deze vermakelijke, soms ontroerende biografische film over Lee Israel [McCarthy], een schrijfster die anno 1985 probeert voort te borduren op het bescheiden succes van haar biografie 'Miss Talullah Bankhead' dat in 1980 één weekje in de bestsellerlijst van de New York Times stond. Verder succes blijft echter uit, ook omdat Lee er niets voor voelt om zelf in de publiciteit te komen. Desalniettemin is ze stikjaloers op de mediageniek Tom Clancy [Kevin Carolan], de die een miljoenenvoorschot krijgt voor zijn volgende boek. Lee zit in zak en as nu ze in financiële problemen zit, maar een toevallige ontmoeting met de levenslustige, impulsieve Jack Hock [Richard E Grant] en een plotseling moment van inspiratie lijken een uitweg te bieden uit haar sombere bestaan.
De karakteriseringen zijn wat oppervlakkig geschreven, waardoor dit meer weg heeft van een schelmenroman dan van een biografische film, maar het spel van McCarthy en de chemie tussen haar en de eveneens uitstekende Grant redden dit van relatieve obscuriteit.

Ja Melissa, na deze gezien te hebben kan ik je al die prut komedies van de laatste jaren vergeven. McCarthy is de drijvende kracht in deze ingetogen en intelligente karakterstudie. Waar ze met haar vorige projecten als immer schreeuwerig manwijf bij mij de irritatiegrens al vlug bereikte, zet ze hier op prachtig ingehouden wijze, zonder een spoor van overdrijving, een weinig charmante naar liefde en aandacht hunkerende schrijfster neer. Wonderen bestaan! Goede film, ook nog eens gebaseerd op ware gebeurtenissen, die naar het einde toe net wat te veel in herhaling valt om hem te rangschikken bij mijn persoonlijke beste tien van 2018, maar in de buurt daarvan komt hij zeker. Ook dankzij de weergaloze Richard E. Grant die zichzelf lijkt te overtreffen als haar gay friend, en hier een echt mens van vlees en bloed weet neer te zetten. Heel fraai.