Joshuu Sasori: Dai-41 Zakkyo-bô (1972)

Alternatieve titels: Female Convict Scorpion Jailhouse 41 | 女囚さそり 第41雑居房

Japan
Actie / Misdaad

geregisseerd door Shunya Itô
met Meiko Kaji, Fumio Watanabe en Kayoko Shiraishi

Matsu arriveert in de gevangenis en wordt meteen zwaar onder handen genomen door de gemene bewakers. Wanneer ze naar de binnenplaats wordt geleid valt ze de hoofdcipier aan. Deze neemt wraak door alle gevangenen te straffen voor haar daad waardoor ook zij zich tegen Matsu zullen keren. Dit verloopt niet geheel volgens plan.

avatar van bioscoopzaal
Wauw, wat een titel! Waarom heb ik die niet gevonden?

avatar van Hemdale
De film had natuurlijk wel veel weg van Female Prisoner #701: Scorpion, maar was toch nog erg vermakelijk, dit soort exploitation filmpjes vind ik altijd wel leuk.

Ramon K
De beste uit de reeks! Ito gaat volledig over-the-top in dit tweede deel uit de Scorpion reeks.

20 juni 23:25 - 00:55
ARTE

stinissen schreef:
20 juni 23:25 - 00:55
ARTE
Ja, zag het. Fijn! Heb je gekeken of er ondertiteling bij is of is het in het Duits?

Mochizuki Rokuro schreef:

Originele versie met franse ondertiteling

Herhalingen:
27/06/2008 om 03.00 uur
10/07/2008 om 03.00 uur

(Arte)

Op de Franse site staat inderdaad VO/ST, maar op de Duitse staat dat er niet bij. Dus ik vrees een beetje een nagesynchroniseerde versie, terwijl de ARTE-Trash op vrijdagavond meestal ondertiteld is.

Gewoon afwachten dus?

Mochizuki Rokuro schreef:
Op de Franse site staat inderdaad VO/ST, maar op de Duitse staat dat er niet bij. Dus ik vrees een beetje een nagesynchorniseerde versie, terwijl de ARTE-Trash op vrijdagavond meestal ondertiteld is.

Gewoon afwachten dus?

Op teletekst staat ook VOST. of msschn zenden ze tweetalig (origineel/duits) uit + franse subs...

OK, dat geeft hoop

Allemaal kijken dus!

Duits

Maar verder aslleen goed nieuws. Want, want een heerlijke, dynamische film. Fantastisch gebruik gemaakt van locaties en met wervelend beeld. Ook goed gebruik van gekanteld Cinemascope behalve in Japan (Suzuki, Fukasaku) zie je dat zelden, terwijl het zoveel mooi perspectief oplevert.

Verder is het plastisch geweld niet altijd aan mij besteed, maar de humor (vooral de ontmoeting met de twee plassende kinderen en het wuiven met het slipje etc. - gewoon zo terloops, zo goed). En daarna gelijk de bruutheid en dan gelijk weer schoonheid met stromen van bloed.

Toch maar eens achter de serie op DVD aan. Al begrijp ik dat dit de beste is, wil ik m nog wel eens in het Japans zien.

Duits

...

Duits??

heb m gisteren gezien en was toch 2-talig* met gele Franse subs. (* Duits en Japans).

Wschl. heb je in België de Franse ARTE. Wij hebben de Duitse. Ook op teletekst stond bij ons niet dat het om de VO/ST zou gaan. Toch een verschil denk ik. Zowel het linker als het rechterkanaal waren Duits. Want dat wil dus ook nog wel eens voorkomen dat het ene Frans en het andere Duits is.

Helaas Pindakaas

Mochizuki Rokuro schreef:
Wschl. heb je in België de Franse ARTE. Wij hebben de Duitse. Ook op teltekst stond bij ons niet dat het om de VO/ST zou gaan. Toch een verschil denk ik. Zowel het linker als het rechterkanaal waren Duits. Want dat wil dus ook nog wel eens voorkomen dat het ene Frans en het andere Duits is.

Helaas Pindakaas

Dat is wel spijtig
Ik dacht dat ARTE overal hetzelfde was, maar na wat opzoekwerk op internet, tot de vaststelling gekomen dat er 3 versies bestaan (ARTE France, ARTE Belgique en ARTe Deutschland). Hier in België hebben we ARTE Belgique, een variant van ARTE France... en jullie in Nederland hebben dus ARTE Deutschland...

Meneer Bungel
Is deze op zichzelf staand ook te bekijken, of zijn er cruciale verbanden met deel 1 en 3?

avatar van jeroentjuhhhhh
Meneer Bungel schreef:
Ik denk dat het leuker is om gewoon bij deel 1 te beginnen. Het is niet lastiger te volgen maar een beetje backstory erbij maakt het geheel wel een stuk leuker! Je hebt namelijk meer met het personage Matsu en haar doen en laten lijkt me hierdoor wel duidelijker.

Enorm genoten weer van dit tweede deel. Misschien een tikkie minder (maar dan ook écht een klein beetje) dan het eerste deel, ondanks de leuke toevoegingen. Ik vind de hele tocht na de ontsnapping enorm sterk gekozen, hij is niet blijven hangen in de gevangenis (hoewel dat ook niet erg zou zijn) en weet daarmee genoeg verrassingen te brengen.

Stuk meer over de top dit, van krankzinnige abortus verhalen tot ongegeneerd wildplassen en verkracht worden. Het gaat helemaal nergens meer over en dat maakt het o zo mooi. Schitterend geacteerd ook, Matsu blijft een enorme heldin. De scene waar ze de gegijzelde voor dood verklaard is geniaal

Hij slaat ook weer lekker op hol met z'n visuele trucjes, valt enorm veel te genieten op dit vlak. Van gekloot met gekleurde belichting tot het bewegen van setpieces, of gewoon compleet losgaan met dromerige sequences en andere toffe ideeën. Het beste hieraan is dat het nooit uit de toon valt, het past allemaal perfect.

Op naar het volgende deel! Tony's Cinema Trash: Female Convict Scorpion: Jailhouse 41 - tonypulp.blogspot.com

Meneer Bungel
jeroentjuhhhhh schreef:
Thanks!

Geweldig, wat een stijl! Ik vond deze beter dan de eerste. Coherenter, beheerster, mooier spel met kleur, cameravoering en geluid. Minder naakt maar bv. de wederom heerlijke soundtrack (ook stukje efficiënter dan in de voorganger) compenseert dat met gemak de bij vlagen prachtige beelden niet vergeten. Tarantino wordt opeens een stúk minder origineel!

avatar van Black Math
Ik ben geloof ik de enige die hier minder enthousiast over is, en dat terwijl ik het eerste deel wel kon waarderen. Hier minder psychologische spelletjes, waarbij de bewakers het hoofdkarakter proberen te breken, eerder een achtervolging met wat verwikkelingen. Wat misbruik en wat geweld, maar meer is het niet.

Af en toe wat pogingen tot psychedelische beelden, maar voor het grootste gedeelte komt het visueel niet erg uit de verf, met een erg slechte montage waarbij de hoofdpersoon zonder te lopen steeds een boom vooruit "springt". De actie wordt ook behoorlijk verknipt waarbij er net teveel weggesneden wordt, zoals bij de aanval op de directeur. Ook veel geschop in het luchtledige wat kennelijk toch doel treft.

De soundtrack is wisselend. Het liedje van de oude vrouw is wel aardig, de nummers met Kaji ook wel, maar de stuiterbalgeluidjes tijdens de rest van de soundtrack is behoorlijk weird. Acteerwerk is ook wisselend, de actrice die de kindermoordenares speelt, bakt er weinig van. Kaji mag er dan wel weer wezen, wat een uitstraling heeft zij! In ieder geval is ze de belangrijkste reden dat deze film niet het absolute minimum krijgt. 1*.

Ik vond dit toch echt wel de beste. Maar, ach.

Wel fijn dat je niks lelijks over Kaji kan bedenken, want dat is ook gewoon onmogelijk (tenzij je haar zonnebril wat te groot vindt)

Malick
Hoe kijken jullie naar dit soort films? Welke houding nemen jullie aan? Puur entertainment? Vrouwen worden geslagen, geschopt, vernederd, begluurt en verkracht en daar moeten wij om lachen / genieten?

Over Female Prisoner #701: Scorpion schreef ik het volgende: Een verwerpelijke fantasie van en voor mannen. Was het door een vrouw geregisseerd dan hadden we nog een interessante studie / materie. Echter dit is een goed voorbeeld van slecht gemaakte 'male gaze'.

Ramon K

En onszelf aftrekken natuurlijk! Maar zonder gekheid. Ik neem een andere houding aan. Het is exploitation. Het is male gaze, vrouwonvriendelijk, maar tegelijkertijd komt er immer een shift in de film (en dat geldt oa ook voor de blaxploitation/women in prison flicks met oa Pam Grier) waarna de vrouwelijke hoofdpersoon opeens 'gevierd' wordt; ze neemt wraak en schopt de kont van elke man op haar pad! Van male gaze naar feminisme! Dat moet je ook niet vergeten. En verder vertoont zo'n film natuurlijk 'the signs of the time'. Het is zo tijdsgebonden.

Verder houd ik er rekening mee dat er een studio achter deze films zat die wilde scoren, dat geweld en sex geintegreerd werd om de concurrentie met televisie aan te gaan, dat 'hippe' decors, kleding en muziek er waren om de tieners in Japan aan te spreken, zo ook de vaak jonge, getroubleerde antiautoritaire tiener hoofdpersonages die dit soort films sierden in Japan.

Ga ik er echt anders naar kijken dan zou ik er ook minder fun aan beleven (denk ik).

avatar van jeroentjuhhhhh
Verder zijn dit soort films ook moeilijk reclame voor het mannelijke geslacht te noemen. Het zijn allemaal verwerpelijke, vervelende, enge en ronduit gemene/onbeschofte seksisten. Uitzonderingen daar gelaten (rol van Watase in Gincho Wataridori (1971) bijvoorbeeld, erg charmant en chique). Dus het is sowieso wat selectief om juist de vrouw (altijd de vrouw, hé) hier in bescherming te (willen) nemen.

Met een politiek correcte blik zou ik dit soort films ook maar moeilijk kunnen waarderen. Gelukkig is die blik mij vreemd

Ramon K
Waaraan ik nog even wil toevoegen dat mijn schoonzus, nadat ik haar in aanraking heb laten komen met Coffy, Female Scorpion en Love Exposure (met dikke FP/Kaji referenties), vastbesloten is om elke female-revenge flick uit mijn dvdcollectie te gaan zien. Simpelweg omdat ze een kick krijgt van dit soort cinema.

Ramon K schreef:
Dus zelfs onze kritieken op deze 'vrouwonvriendelijke' cinema zijn slechts 'male-gazed'. P
En zo is het.

Malick
Wellicht ben ik gewoon te gevoelig voor dit soort nare / weerzinwekkende Japanse exploitatie. Geef mij maar Pam Grier en haar ballen. Ze heeft ten minste een reden tot wraak. Hier is het iedereen voor zichzelf waardoor het lijkt dat de maatschappij moreel failliet is. Want het is niet alleen de 'man' die de slechterik is. Het is niet alleen onze blik / fantasie. Het is natuurlijk veel meer dan dat. Zo is er ook het onderlinge geweld tussen de vrouwen. Onze 'heldin' is bij beiden seksen niet gewenst. Dus van feminisme zou ik niet spreken want ze komt niet op voor de 'vrouw'. Ze komt op voor zichzelf.

Ramon K
Pam Grier komt in die films ook voor zichzelf op, vecht ook met vrouwen, gaat ook naakt of wordt betast of wat dan ook. Een vrouwelijk personage dat het heft in handen neemt daarna, en fysiek de strijd aangaat met haar belagers (of andere wrongdoers) was tot aan de late 60's vrijwel ondenkbaar (op een paar verdwaalde films na). Dat deden namelijk alleen mannen in de cinema. Tuurlijk is dat feministisch. Zeker in retrospectief is dat een duidelijke ontwikkeling (en trouwens niet allemaal seksueel exploitatief); van Hollywood (Pam Grier, Tamara Dobson, Russ Meyer, I Spit on your Grave e.a) tot TV (Charlie's Angels, Police Woman), van Japan (Reiko Ike, Meiko Kaji) tot Europa (Christina Lindberg) tot Hong Kong (Angela Mao, Cheng Pei Pei).

Ik denk dat je er echt te serieus naar kijkt. Kill Bill doet ook 't zelfde, alleen is de sex iets minder exploitatief (want off-screen).

Goeie film over een groep van zeven vrouwen die weet te ontsnappen uit de gevangenis. Ondanks dat ik het eerste deel niet gezien heb, was deze film goed te volgen. Vooral goed vanwege het visuele aspect. Stijlvol en vooral ook origineel in beeld gebracht allemaal en onderstreept met een goed bijpassende soundtrack. Hier en daar lekker grof, waarbij de humor ook niet achterwege blijft.

avatar van VanRippestein
Erg cool. Meiko Kaji is de bom! Een feministische heldin die zich door niemand en niets de les laat lezen. Ze heeft het charisma om bijna helemaal zonder tekst de film te dragen. De cinematografie en editting zijn geweldig gestilleerd, het tilt het verhaal naar een hoger niveau zoals alleen film dat kan. Deel 1 was goed, dit is nog beter.