Kill Bill: Vol. 1 (2003)

Actie / Misdaad
111 minuten / 112 minuten (Japanse cut)

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Uma Thurman, Lucy Liu en Vivica A. Fox

De huurmoordenaar 'The Bride' wordt op haar eigen bruiloft neergeschoten door haar opdrachtgever Bill en zijn handlangers. Ze overleeft de aanslag, maar door een kogel in haar hoofd ligt ze vier jaar in coma. Als ze bijkomt, is ze compleet over de rooie en vastbesloten om wraak te nemen. Ze gaat op zoek naar de bendeleden om ze één voor één te vermoorden. Bill bewaart ze tot het laatst...

avatar van Antonev
Steenharde actie, veel overdreven momenten en veel bloed, heerlijk! De goed gekozen muziek en het uitstekende acteerwerk maken het compleet. Ik moet toch bekennen dat ik deel 2 beter vond.

avatar van centurion81
Meer dan 10 jaar later herzien vanavond en deze vond ik, ondanks de geweldige actie toch iets minder dan destijds. Stem verlaagd van 4 naar 3,5*. Deel twee er achteraan gezien en die heeft wel zijn waarde weten te behouden!

avatar van Ted Kerkjes
Deze film kan mij niet echt bekoren.
Eigenlijk het enige wat mij beviel, was de originele manier van vertellen. Een voorbeeld hiervan is de keuze om het verhaal in hoofdstukken te vertellen. Of het geanimeerde gedeelte. Dat vind ik erg leuke ideeën. Echter is het verhaal dat verteld wordt, naar mijn mening, gewoon erg slecht. Het is weinig uitgewerkt, en natuurlijk hoeft een verhaal niet tot in de puntjes verteld te worden (liever niet zelfs), en mag er best het één en het ander aan de kijker overgelaten worden, maar dan moeten de personages echte figuren zijn die voor de kijker leven. En dat was in deze film niet het geval. Het zijn oppervlakkige karakters die niet geloofwaardig neergezet worden. In mijn ogen, tenminste. In dit soort films moet het eigenlijk een goed uitgewerkt verhaal zijn. Anders lijkt het al gauw een smoes voor veel bloedvergieten.
Ik kan wel stellen dat Tarantino bepaald niet aan mij is besteed.

avatar van baspls
Ted Kerkjes schreef:

Eens, een wraakfilm zonder emotie. Wel leuk zijn de knipoogjes naar de Aziatische cinema en cult horror.

Overigens zijn Pulp Fiction en Resevoir Dogs van Tarantino wel goed, die konden mij tenmiste wel bekoren. Al was het een lange zit door het ontbreken van een soundtrack en een chronologisch verhaal.

baspls schreef:
Ja, die knipoogjes waren op zich wel leuk.
baspls schreef:
Ik heb Kill Bill Vol. 2 klaarliggen, dus die zal ik ook eens bekijken. Ik zal Tarantino nog een kans geven.
De soundtrack van deze film vond ik trouwens wel prettig.

avatar van Rickyman
Ted Kerkjes schreef:

Eens, een wraakfilm zonder emotie.

Kill Bill Vol.1 + 2 is eigenlijk gewoon één film, jullie zijn nu pas op de helf.
In het tweede deel wordt er iets dieper op het verhaal en koele personages ingegaan en is er meer tijd voor emoties. Zeker het einde greep me wel aan.
Misschien wel de meest sentimentele film van Tarantino, volgens mij.

Rickyman schreef:
Dat had ik al door, ja. Haar lijstje is nog niet afgewerkt!
Rickyman schreef:
Misschien wel de meest sentimentele film van Tarantino, volgens mij.
Ik ben benieuwd.

avatar van Rickyman
Ooh oké, omdat je het verhaal niet uitgewerkt vond.

Maar verwacht van het tweede deel geen totaal andere film, ze gaat gewoon verder met haar lijstje.
Voor een emotionele sentimentele film moet je eigenlijk ook niet bij Tarantino zijn. Het is allemaal heel overdreven ongeloofwaardig over the top, een overdaad aan actiegeweld met onaardige ongure types, waar weinig tijd gegund wordt voor gehuil en gezwijmel. Uiteraard een vette knipoog op het eind.
Bijv Leon is dan een veel betere optie.

avatar van Zwolle84
Na het fantastische, contrasterende 'tweeluik' Pulp Fiction-Jackie Brown ben ik in m'n Tarantino-herzieningen inmiddels bij de Kill Bills aangekomen. Waar deel 2 een van m'n favorieten is, heb ik met het eerste deel al jaren een haat-liefdeverhouding.

Het zal ongetwijfeld met een stukje verveling te maken hebben, want deze film is haast té iconisch; ik kan alle scènes stuk voor stuk dromen en dat maakt dat grote delen niet meer zo interessant zijn om naar te kijken. Met name bij die ziekenhuis- en animatiestukken heb ik grote moeite om m'n aandacht erbij te houden.

Desondanks kom ik onder aan de streep toch altijd weer op een 8 uit, wat deels te danken is aan dat slotstuk. Het grote groepsgevecht is nog altijd een van de tofste stukjes film die ik ken, niet in de minste plaats doordat Tarantino de meest pocherige beeldtrucjes uit z'n mouw schut. Die omschakeling naar het zwart-witte bloedbad, het zwaardgevecht van de silhouetten op die blauwe achtergrond; schitterend!

En dan moet het absolute hoogtepunt nog komen: dat geweldig sfeervolle gevecht met O-Ren in de sneeuw. Het heerlijke latin-nummer, het kalme gekletter van dat waterding, de dialogen; alles klopt aan die scène.

Maar die twee stukken zijn niet de enige redenen dat Kill Bill: Vol. 1 uiteindelijk toch altijd weer goed bij me scoort. Want ook al hebben grote delen van de film tegenwoordig niet meer dezelfde impact op me als 10 jaar geleden, het blijven tijdloze stukken film. Tarantino - de hoge boom die hij is - vangt veel wind én jat het nodige bij elkaar, maar je kunt er niet omheen dat hij unieke films aflevert. Want zeg nou zelf: welke film lijkt ook maar een héél klein beetje op Kill Bill, als je alle bijzondere visuele en vooral ook muziekkeuzes bij elkaar optelt? Precies.

Wat niet wegneemt dat hij het bij lange na niet haalt bij het machtige Vol. 2. Ik kan niet wachten om hem dit weekend weer te kijken. En dan komt Tarantino's absolute hoogtepunt daar direct na: Death Proof.

Blijft ontzettend leuk, zo'n Tarantino-run.

avatar van coendpl
Foei, wat ben ik fan van deze films. Deel 1 én 2 zijn geweldig. V

avatar van Night's Watch
Met de manier waarop 'bang bang' in de opening van de film verwerkt wordt werd had ik meteen zin in de film, die ik zonder vooraf ook zonder ook maar iets te lezen heb aangezet omdat die in de top 1000 staat. Ik had zelfs geen idee dat het een film van Tarantino is en het werd dus ook totaal niet de film die ik verwachte.

Toen ik doorhad dat Una Thurman de hoofdrolspeelster is was ik wel benieuwd of ze goed genoeg zou zijn maar dit is ze absoluut, ze zet een zeer sterke rol neer. Daar komt bij dat ze wordt ondersteund door een flink aantal interessante personages.

Ik wist echter van te voren ook niet dat een zeer groot gedeelte van de film zich in Japan afspeelt en ik heb nog niet echt kunnen wennen aan Aziatische films al pak ik er zo af en toe wel eens één mee. Het zorgde er bij mij nu echter voor dat ik de aandacht er niet meer zo goed bij kon houden en de film minder interessant werd. Maar er zaten zeker een paar heerlijke 'Japanse' scenes in die zorgden er samen met de werkelijk fantastische soundtrack voor dat ik niet afhaakte en me redelijk goed vermaakt heb.

Drieënhalve ster voor nu maar dat kan met een herziening alle kanten op gaan, de volgende keer weet ik in ieder geval wel wat me te wachten staat. Ik was van plan om deel II ook te kijken maar ik bewaar die voor na de herziening

een geweldige film.verveel me ook nooit met herzien.je moet er van houden ik ben gek op tarantino films.vind ze ook bijna allemaal leuk .een paar niet.maar deze tarantino film is wel een van mijn favoriet.

avatar van Bas15
Ik heb deze film al een stuk of 5 keer gezien en hij blijft geweldig. De film boeit mij vanaf het begin tot het einde. The Bride is erg goed neergezet door Uma Thurman, ook de rest van de cast is erg goed zoals Lucy Liu als O'Ren Ishii, zij is toch wel de beste schurk van de film.The price you pay for bringing up either my Chinese or American heritage as a negative is... I collect your fucking head. Just like this fucker here. Now, if any of you sons of bitches got anything else to say, now's the fucking time!

De bodyguard Gogo Yubari is ook een erg boeiend personage omdat ze zo meedogenloos is, dat wapen wat ze gebruikte tijdens haar gevecht met The Baride maakte een diepe indruk op mij.

De vechtscenes blijven altijd leuk om naar te kijken omdat het gewoon erg goed in beeld wordt gebracht. Sommige stukjes uit de film zijn wel erg bloederig, daar moet je wel van houden. Maar ik stoorde me daar zelf niet aan.

avatar van Fisico
Quentin Tarantino heeft met Kill Bill weer een product afgeleverd dat bevestigt waarom hij het label van cultregisseur opgeplakt kreeg. Je kan Vol 1 en Vol 2 niet los van elkaar zien. Eigenlijk is het jammer dat er "2 delen" zijn. Als je ze niet onmiddellijk na elkaar bekijkt, word je uit de schwung en uit het verhaal gehaald. Vervelend.

Veel actie en bloedvergieten in Vol 1. De casting van Uma Thurman als the Bride is super. Ze speelt haar rol voortreffelijk als wraakbeluste furie. Ze is gruwelijk en meedogenloos als wraakneemster, maar komt bij de kijker als zeer sympathiek over. Uiteraard in de eerste plaats voor wat haar is aangedaan, maar ook omdat ze een menselijke rol speelt, een rol als slachtoffer vol met emoties en gevoelens. Tarantino speelt daar goed op in.

De andere casting is ook uitstekend: één van de topkwaliteiten van Tarantino. Alles is zo goed overwogen en over nagedacht. Of je het nu over de casting hebt, het verhaal, de personages, het decor, geweldige dialogen, de muziek, de sfeer, de moraal of de boodschap: alles is tot in de punten afgewerkt. Films van Tarantino zijn meestal een heus spektakel en een lust voor het oog van de kijker, van de eerste seconde tot de laatste. Dat is wat ik zo apprecieer aan zijn regisseren. Het is ook net daarom dat Tarantino wegkomt bij zijn typsiche manier van regisseren: Overvloedig "mangabloed" en ander onrealistisch gedoe. Hij komt er zo makkelijk mee weg wetende dat je er een ander voor verkettert ...

Damn, vervelend om deze film te beoordelen zonder in de val te trappen iets neer te pennen over Vol 2 of vice versa. In Vol 1 is het geweld en de actie wat explicieter (gevechten met de Crazy 88, scène O-ren Ishii-Tanaka, het geweldige gevecht the Bride-Gogo, ...). Het verhaal, achtergrond en diepgang wordt eerder gecreëerd in Vol 2 (behoudens het verhaal van O-ren Ishii, leuke zijsprong naar de Mangastrip overigens). Daarom lijkt Vol 1 eigenlijk iets minder te zijn, maar nogmaals: ik zie dit gewoon als 1 film van 4 uur. Topentertainment!

avatar van TornadoEF5
Eigenlijk de eerste Tarantino die me wel kan bekoren, maar eigenlijk opnieuw wel een style-above-substance film. Ik zag eigenlijk redelijk wat gelijkenissen met Hanna die ik onlangs zag. Zeer goede score again, en bij zo een film eigenlijk van absolute noodzaak, anders had de beoordeling makkelijk 1,0 of zelfs 1,5* sterren lager gekund. De gevechten en het uitstapje van Japan zijn wel fijn, al is het uiteraard wel een beetje overdreven. Zeker geen film die je serieus moet nemen op ieder vlak, maar echt gewoon puur vermaak. Niets mis mee uiteraard.

Zwaar overschatte film. Net een stripboek.Was gister op tv...dus ik dacht "nou eens kijken naar een film die de hemel werd ingeprezen". Vreemde humor, verhaal van niks, zelfs nog een blokfluit ...het kon niet op. De actie vond ik ook niet goed. Die onaantrekkelijke Uma Thorman die zwaar overgewaardeerd is. Kortom dikke twee uur onzin, en meer niet...ik kijk niet uit naar deel 2....
Maar behalve Pulp Fiction houd ik niet van Tarantino...over the top.
Deed Michael Madsen niet mee??? Wat een slechte acteur.... Daar heb ik nog nooit een goede film van gezien...

avatar van Daan258
Voor het eerste dit werkje van Tarantino van het begin tot eind bekeken.
Al zo vaak grote delen van de film gezien maar dit keer helemaal.

Toch vind ik het niet het beste filmpje van Tarantino.
Vermakelijk is het allemaal wel en heel erg over de top ( wat we ook wel gewend zijn bij Tarantino, maar toch vond ik het hier een beetje "te" )
Het verhaal vrij standaard maar het keek lekker weg.
De soundtrack was heerlijk en visueel zag het er ook mooi uit.
Eerste helft van de film vond ik gek genoeg nog het sterkst. Zeker deel 2 snel ook even bekijken.

avatar van Kondoro0614
Het werd weer eens tijd om een film te herzien en vandaag was dat ‘Kill Bill’ en dan wel het eerste deel. Deze erg leuke Tarantino productie stond al langere tijd hoog in mijn boeken aangezien ik destijds helemaal verzot was van deze duo films. Toch viel de herziening mij een beetje tegen, niet op een slecht vlak maar ik had er wat meer van verwacht en dan gehoopt dat de film net zo gaaf was op het doek als in mijn hoofd. Echter is dit wel een film die je gewoon niet teleurstelt en dat is een feit, vanaf scéne één knalt de film aardig wat actie er door heen en met een klein beetje drama zo af en toe sluit de film toch wel erg mooi aan op het verhaallijn.

De cast in deze viel nog best mee, niet zo waardig een spectaculaire cast al vond ik het zelf. Uma Thurman is natuurlijk het gezicht van de ‘Kill Bill’ films die als ‘The Bride’ door de films heen gaat. Hoewel ik soms moet wennen aan Uma en haar acteerprestaties, ze maakt de film na een tijdje best leuk en aangenaam en dat moet ik haar dan ook weer geven. Lucy Liu is het tweede grote gezicht van deze films, en ze gaat als de grote vijand O-Ren Ishii door de film heen die tegen ‘The Bride’ moet gaan vechten. Vivica A. Fox is het grotere gezicht in het begin en voor de rest heeft de film niet bepaalde personages die een belangrijke rol spelen (buiten Bill om), al was hij nu nog meer een subcategorie omdat ’The Bride’ eerst vier mensen voor hem wil vermoorden om wraak te nemen. Dus de cast was te doen.

“Revenge is never a straight line. It's a forest, And like a forest it's easy to lose your way... To get lost... To forget where you came in.”

De films kennen natuurlijk aardig wat bekende stukken, populaire stukken om zo maar op te noemen. Zo word er veel gekozen voor aardig wat leuke deuntjes, beroemde deuntjes en meezing deuntjes komen vaak voor. Zo kent iedereen natuurlijk wel deze scéne mits je de film hebt gezien en de scéne blijft langere tijd in je gedachten zitten, wat totaal niet erg is. Maar zo kende ik nog wel wat meer populaire dingen in de film en dan voornamelijk muziekdeuntjes die er in voor kwam.

Voor de rest was de film prima te pruimen, soms is het geen bijzonder speciale film zoals er vaak over gesproken word, lekker wegkijken deed hij zeker. Het is zeker niet het beste werk van Tarantino en daar ben ik het ook volledig mee eens maar, Tarantino heeft hier wel een puik werkje neergezet op het witte doek en hij keek heerlijk weg.

Het verhaal van deze film is wederom verdeelt in verschillende hoofdstukken, hieruit moet je wijs worden uit het verhaal en dat werkte keurig, al was het waarschijnlijk wel makkelijk om te kiezen dat hoofdstuk één begint met een vechtscéne terwijl het verhaal daarna weer teruggespoeld werd om alles duidelijk te krijgen, waarschijnlijk wou Tarantino hiermee je aandacht pakken en je duidelijk maken dat je niet naar een saaie film hoeft te kijken. De eerste scéne brengt namelijk het stuk van het verhaal mee dat ‘The Bride’ met Vivica A. Fox gaat vechten, de twee op het lijstje van ‘The Bride’. Hierna volgt een groot gevecht tussen Uma en Vivica en op het einde word Vivica vermoord door Uma terwijl het dochtertje van Vivica mee kijkt.

Hoofdstuk twee laat snel zien wat er gebeurt is met ‘The Bride’, en hoe ze in coma terechtkwam. Ook volgen we haar levensloop in het ziekenhuis waar ze in coma ligt. Hier ontmoetten we Elle Driver een huurmoordenares die ook werkt voor Bill en ze was op pad gestuurd om ‘The Bride’ te vermoorden. Hier horen we dan telkens het leuke gefluit uit het filmpje wat ik eerde er bij toevoegde. Toen Elle teruggeroepen werd door Bill lag ‘The Bride’ nog eens vier maand in coma tot ze ontwaakte. Echter toen ze wakker werd kwam ze er achter dat ze door een verpleger als seksobject werd gebruikt waar hij dan vervolgens wat geld aan verdiende. ‘The Bride’ is terug en mept weer wat gasten neer en daarna zien wel als snel haar herstel en haar volgende vijand op de lijst: O-Ren Ishii en we gaan haar opwarming voor het grote gevecht zien.

“I might never have liked you. Point of fact, I despise you. But that doesn't suggest I don't respect you. Dying in our sleep is a luxury our kind is rarely afforded. My gift to you.”

Het hoofdstuk er na zien we dat ‘The Bride’ afreist naar Japan om daar Hattori Hanzo te ontmoeten. Hattori heeft Bill destijds opgeleid naar samurai vechter en ‘The Bride’ verwacht nu van Hattori dat hij haar gaat helpen. Ze vraagt aan hem om een samuraizwaard te maken waarna ze kan trainen. Na het lange trainen heeft ze haar eigen zwaard en gaat vanaf dat moment achter O-Ren aan. Eenmaal in een bepaalde club aangekomen zit ze nog achter O-Ren aan en begint ze een tien minuten (of langere) vechtscéne waarbij ze verschillende groeperingen, bewakers en handlangers van O-Ren uitmoord om daarna O-Ren buiten het gebouw te scalperen. Daarna eindigt de film al snel en word er ook snel geneigd naar het tweede deel.

Wat me vooral opvalt in deze film is dat Tarantino er voor gekozen heeft om al het nepbloed uit Hollywood te gebruiken als er een hoofd afgehakt word, jezusmina wat een hoeveelheid bloed kwam er vrij, dat was misschien een minpuntje. Je weet trouwens wel dat de film nog niet klaar is, in het algemeen telt het lijstje van 'The Bride' nog drie personen die vermoord moeten worden en dan pas kan ze rusten, op naar deel twee dus. Voor de rest heb ik me zeker vermaakt met deze Tarantino film en blijf ik er bij dat ik gewoon nog een fan ben van het werk van deze man, en ik blijf bij mijn cijfer.

avatar van FlorisV
Nog eens bekeken na meer dan 10 jaar. De problemen met Kill Bill zijn niet talrijk maar wel vrij snel duidelijk:
1. veel gescheer en weinig wol;
2. Thurman is een spriet.

1. Met zo'n flinterdun verhaaltje is er geen ruimte meer voor wat meer intrige zoals in Jackie Brown en met de zware toon die er mee gepaard gaat, om het gebrek aan inhoud te compenseren, is er amper nog ruimte voor spitse dialogen. De humor door sappige dialogen die de Tarantino's ontbreken hier teveel (vooral in de tweede helft) en dan blijft over het puur audiovisuele aspect. Tarantino is hier duidelijk geen meester in maar kijkt het hooguit goed af van andere filmers. Dat er veel odes aan allerlei b-films in zitten kan me uiteindelijk geen reet schelen, een film moet op zichzelf kunnen staan. De actie is wisselend: af en toe leuke vondsten (hoogtepunt is het gevecht met dat schoolmeisje) maar het eindgevecht tegen O-Ren Ishii valt erg tegen. Ook de scenes ertussen kunnen soms ronduit saai zijn. Het geanimeerde gedeelte is OK maar niet meer dan dat.

Tarantino doet hier teveel knip-en plak van allerlei b-films en muziek die hij cool vind zonder echt een coherent geheel te smeden met een ingenieuzer verhaal zoals in zijn eerdere werken. Hij schakelt hier en daar over op zwart wit om puur interessant te doen maar het komt de film niet ten goede. Ook kan hij absoluut niet snijden want eigenlijk had Kill Bill 1 en 2 gewoon Kill Bill moeten zijn met een speelduur van 2 uur.

2. Thurman mag dan flink getraind hebben en een een mooie lengte (1m83 vind ik wel hot) maar van nature is ze gewoon erg mager en door de outfits zie je eigenlijk ook geen enkele spier. Ik zie liever athletischere chicks zoals Sandahl Bergman in Conan of Cynthia Rothrock ook al is Thurman een beter actrice. Dat acteerwerk is uiteindelijk toch minder belangrijk met zo'n flutverhaaltje als dit.

Er zijn zeker niet alleen maar negatieve dingen te vermelden, ik vond die idiote toestand in het ziekenhuis en de Pussy Wagon en in het huis waar die dochter thuiskomt zeker vermakelijk. The Lonely Shepherd is verder een prachtig stuk muziek. Ook aardige geluidseffectjes en closeups hier en daar zoals bij de zwaarden die uit de schede worden getrokken of de oog-in-oog momentjes.

Redelijk vermakelijk en goed genoeg voor een krappe voldoende.

Zwolle84 schreef:
Blijft ontzettend leuk, zo'n Tarantino-run.

Helemaal mee eens!

Zeker als je ze al minstens 10 jaar niet gezien hebt. Deze week Reservoir Dogs, Pulp Fiction en Jackie Brown gekeken, zojuist deze. Death Proof nog nooit goed voor gaan zitten, nog maar eens een kans geven. Maar eerst Bill 2 nog een keer opzetten...

frans123 schreef:
Maar behalve Pulp Fiction houd ik niet van Tarantino...over the top.

Blokfluit? Dit is een panfluit. Een beroemd stuk muziek van Zamfir. Deze Tarantino is zeker het meest over de top van allemaal en ook het meest onzinnig omdat er itt zijn andere flicks een verhaal ontbreekt eigenlijk (wie is The Bride, wie was haar man, waarom werd ze vermoord...2 uur de tijd nemen voor allerlei cool bedoelde gimmicks en geen enkele investering in deze vragen doen was geen goed idee).

Madsen vind ik een goeie psycho, het type waar je mee op moet passen als hij vind dat je net iets verkeerd naar hem kijkt (vond hem bijvoorbeeld wel intimiderend in Beyond The Law). Macho en lomp ja, maar voor bepaalde rollen is hij geschikt.

Thurman is ook niet mijn type afgezien van haar lengte (en vermeende intelligentie). Wie had The Bride wel moeten spelen anno 2003? Ik weet het niet. Het liefste zie ik gewoon een athletisch type dat echt kan vechten, geen stand-in nodig heeft en dus de mooiste resultaten kan laten zien zonder dat allerlei geknip nodig is. Cynthia Rothrock was helaas al te oud toen.

FlorisV schreef:

Madsen wel goed in Reservoir Dogs...ook van Tarantino toch???Of heb ik een borrel op??? Tarantino is een vreemde snuiter....Of hij maakt rommel als Inglourious Bastards, of een Topper...Pulp Fiction. "You know what they eat in Amsterdam?? French fried with mayonaise...!!!"...lol.

frans123 schreef:

Madsen zat ook in Reservoir Dogs (en Hateful Eight) en die is ook van Tarantino. Inglourious Basterds vond ik ook leuk, de manier waarop heerlijk sappig een aantal karakters hun taalvaardigheid etaleren in een aantal prachtige scenes vol onderhuidse spanning. Voor non-stop actie moet je zeker niet bij Tarantino zijn er wordt heel veel gekletst. De ene keer scherper en grappiger dan de andere keer.

FlorisV schreef:

Ja je hebt gelijk....er wordt in Tarantino's films ontzettend veel geluld....Bastards vond ik een flop...maar dat is persoonlijk. Af en toe denk ik wel eens bij Tarantino: ...schrijf een boek!!!!

avatar van Vidi well
frans123 schreef:

Ja je hebt geelijk....er wordt in Tarantino's films ontzettend veel geluld....Bastards vond ik een flop...maar dat is persoonlijk. Af en toe denk ik wel eens bij Tarantino: ...schrijf een boek!!!!

Dat dacht Tarantino nou zelf ook, hij wil na zijn tiende film stoppen en schrijver worden. Nog twee te gaan dus...

Kill Bill vond ik destijds een prima film, maar niet meer dan dat. De vele knipogen naar oude kung fu en westerns vielen me nog niet zo op, en dan houd je toch een dun verhaal over. Maar door de jaren heen ben ik hem meer gaan waarderen.

Het verhaal blijft dun, maar daarmee heel doeltreffend. Het biedt veel ruimte om de diverse kleurrijke personages te introduceren, en Tarantino doet dat als altijd met verve. Met name de animatiescene is schitterend.

Als een waar product van het postmodernisme wordt er aan de lopende band geciteerd uit oude films. Daardoor oogt de film af en toe als een onsamenhangende collage van diverse stijlen en effecten. Maar als je daardoor heen kunt kijken, merk je op dat Tarantino heel goed de juiste sfeer pakt in elke scene, en dat verkiest boven een samenhangende stijl.

Zoals altijd ook een ijzersterke soundtrack, met Bang Bang als sfeervolle opener, en het fluitdeuntje dat nog lang blijft hangen. Een prima opmaat voor deel 2, wat ik persoonlijk zie als de betere van de twee.

Vidi well schreef:

Hhahaha dus ik had gelijk met "man ga schrijven"!!!

avatar van Vidi well
frans123 schreef:

Hhahaha dus ik had gelijk met "man ga schrijven"!!!

Inderdaad! Hij wil een oeuvre nalaten van 10 goede films, omdat hij vindt dat regisseurs op latere leeftijd slap worden, hij ziet het als een young-mans-game. In een interview zei hij dat hij zich hierna op schrijven wil richten, dus...