ad
  • 8.079.982 stemmen

Kill Bill: Vol. 1 (2003)

Actie / Misdaad | 111 minuten / 112 minuten (Japanse cut)
3,76 7.045 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Speelduur: 111 minuten / 112 minuten (Japanse cut)

Geregisseerd door: Quentin Tarantino

Met onder meer: Uma Thurman, Lucy Liu en Vivica A. Fox

IMDb beoordeling: 8,1 (1.011.014)

Releasedatum: 10 oktober 2003

Over Kill Bill: Vol. 1

"A roaring rampage of revenge."

De huurmoordenaar 'The Bride' wordt op haar eigen bruiloft neergeschoten door haar opdrachtgever Bill en zijn handlangers. Ze overleeft de aanslag, maar door een kogel in haar hoofd ligt ze vier jaar in coma. Als ze bijkomt, is ze compleet over de rooie en vastbesloten om wraak te nemen. Ze gaat op zoek naar de bendeleden om ze één voor één te vermoorden. Bill bewaart ze tot het laatst...

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Tarantino, een regisseur van formaat!

Deze dvd had mijn vriendin nog liggen, net zoals "Kill Bill 2", die we dus binnenkort ook gaan bekijken.

Het gekke is dat de tweede beter schijnt te zijn dan deze eerste van het duo, die al redelijk een indruk op mij maakte. Hij lag al een tijdje mij smachtend aan te kijken met die mooie gele hoes en het glimmende deel van een zwaard. Het verhaal is in een paar tijdlijnen verteld maar goed te volgen. Waar het om draait is een bruid, genaamd "the bride" die op haar bruiloft ternauwernood aan de dood ontsnapt. Iedereen is verder "kasje wijle" maar zij overleeft en heeft de daders in haar hoofd. Als ze dan na 4 jaar weer bijkomt uit de coma, is het 'hek van de dam' en 'vereerd' zij de daders met een visite. Nee, geen koffieleuten!

En daarbij worden wij als kijker(s) bij betrokken via de film. Normaal ben ik niet echt een liefhebber van zwaard- en karatefilms maar deze doet het zo goed, dat ik het zelfs leuk vond.

De waardering hierbij is een 8!

avatar van Boneka

Boneka

Kill Bill 1 en 2 is eigenlijk een lange film. Je zou er nog voor kunnen kiezen om alleen deel 2 te bekijken, maar wie 1 heeft gezien mist gewoon het tweede stuk. De ontknoping komt namelijk pas in het tweede deel. Afijn kende de film van naam wel, maar nooit gezien. Films van Quentin Tarantino hebben me eigenlijk nooit zo gelegen, maar inmiddels heb ik er toch al aardig wat gezien. Mijn 1e beleving lang geleden van Reservoir dogs en die vond ik toen vreselijk afgezien van George Bakers Little Green Bag. Daarna deed ik nog een poging met Pulp fiction en dat vond ik toen ook niks, maar die film vind ik nu wel een icoon. Moest duidelijk wennen aan de manier van filmen, de lange dialogen en de verfijnde bloedspetters die tot in detail worden uitgewerkt. Kun je dit aan dan kun je er met plezier naar kijken, zolang je het maar beschouwd als een film.

Kill Bill I vind ik ietsje beter dan Kill Bill II. Wat mij betreft hadden ze er een film van mogen maken. Zo zitten er stukken in die best verwijderd hadden kunnen worden. Die strip scene is best geinig, maar voegt weinig toe aan het verhaal. De massale slachting die gelukkig overgaat in zwart wit duurt ook wel erg lang . 88 stuks is ook wel wat overdreven, maar goed. In het tweede deel duurt het laatste hoofdstuk ook wat te lang. Afijn heb me verder prima vermaakt met beide delen.

Deel I hakt er gelijk in na de slachting in de kerk. Opmerkelijk vond ik de scene in het ziekenhuis. Onlangs baarde namelijk een vrouw in Phoenix, die al 10 jaar in coma lag, van een baby. Ze is dus verkracht tijdens haar comateuze toestand. Dit gebeurt ook bijna in Kill Bill echter de vrouw wordt wakker. Wat daarna gebeurt kan natuurlijk niet, maar het was wel leuk gemaakt. De hoofdstukken vond ik best leuk in elkaar gezet. De een beter dan de andere. Vooral de muziek vond ik schitterend gekozen. Vaak wel een sterk punt van Tarantino. De opkomst van de warriors vond ik schitterend. Ook de muziek van Gheorghe Zamfir blijft een geweldig nummer. Beeld en geluid zijn verder prima verzorgd. Jammer dat er geen extra's bij zitten.

Film 4.0

Beeld 4.5

Geluid 5.0

Extra's geen

avatar van AveMaria

AveMaria

Meesterwerk! Wat een cast! Uma Thurman! Muziek! Geluid!... Tip: kijk deel I en Ii achter elkaar.

Vervang de naam Tarantino door Uwe Boll en deze film werd geheid afgekraakt. Telkenmale ik een Tarantino film voor de kiezen krijg krijg ik buikkrampen van ellende. Wat de filmwereld in deze overschatte regiseur heeft gezien is mij een raadsel.

Vrienden hebben mij destijds meegsleurd om deze in de cinema te gaan kijken. Toen vond ik er geen bal aan en na een herkijkbeurt vond ik er nog minder aan. Enkel de "pussymobiel" kon mij een glimlach ontlokken.

themanwiththeplan schreef:

Wat de filmwereld in deze overschatte regiseur heeft gezien is mij een raadsel.

avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

Passiebloempje schreef:

Tarantino is misschien wat te hoog voor jou gegrepen.

Ja, want het kan natuurlijk niet bestaan dat iemand Tarantino niet goed vindt. Als je Tarantino niet waardeert, heb je het gewoon niet begrepen.

avatar van Atmos

Atmos

Passiebloempje schreef:

Tarantino is misschien wat te hoog voor jou gegrepen.

Zou heel best kunnen , want Tarantino schijnt een enorm hoog IQ te bezitten , dus voor sommigen idd te hoog gegrepen .

avatar van Basto

Basto

themanwiththeplan schreef:

Uwe Boll heeft anders ook een paar ijzersterke films gemaakt.

Basto schreef:

Uwe Boll heeft anders ook een paar ijzersterke films gemaakt.

Amoklauf, rampage, stoic konden op mijn goedkeuring rekenen. Maar ik bedoelde eigenlijk dat in kringen van zelfklaarde cinefielen Uwe Boll synoniem is voor slechte films en Tarantinno werkelijk niets verkeerd kan maken.

avatar van Basto

Basto

themanwiththeplan schreef:

Ik denk dat juist cinefielen Uwe best op waarde weten te schatten. Daarnaast kan QT bij deze cinefiel ook zeker wat verkeerd doen. Ik wacht er echter nog steeds op.

avatar van klara

klara

Wat Tarantino continu doet is de kijker er op attenderen: Dit is film! Neem het verhaal vooral niet

al te serieus. Hij wil de kijker vooral laten genieten van het medium film. Opzettelijk nadrukkelijk

acteerwerk van al de acteurs (Waar dezen ook dankbaar gebruik van maken en ermee veelal boven

zichzelf uitstijgen), ontregelend met absurde dialogen en verrassingselementen, en een vakkundig neerzetten van inventieve, memorabele scenes. Tarantino regisseert evident met een eigengereide

visie. Daar steekt een Uwe Boll toch wel serieus bleekjes bij af. Diens films zijn toch vooral films

om de actie en van een 'lui' amusement gehalte. De films van Tarantino hebben altijd iets speciaals

en unieks. Die van Boll hebben dat beslist niet. Simpelweg omdat die inwisselbaar zijn met tal van

andere films. De categorie doorsnee...

Atmos schreef:

Haha, dat is niet hoe ik het bedoelde.

Hij maakt nu eenmaal geen doorsnee films, je moet er op een andere manier naar kijken om zijn genialiteit te zien en te waarderen.

Het is eigenlijk niet uit te leggen; je ziet het of je ziet het niet. (Net als 3D afbeeldingen.)

Ted Kerkjes schreef:

Jij begrijpt mij.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

knusse stoel schreef:

Tarantino, een regisseur van formaat!

En daarbij worden wij als kijker(s) bij betrokken via de film. De waardering hierbij is een 8!

Mee eens. Niet dat ik beide Kill Bill films uitermate super vind, zijn ze wel sterk in hun formule en dat blijven ze ook. De actie is lekker bloederig en hard, fijn camerawerk en goede muzikale ondersteuning. De zwaard vecht scenes zijn goed in beeld gebracht en een uitstekende krachttoer van Uma Thurman in haar rol als 'The Bride'. Ik heb mij vanmiddag uitstekend vermaakt met deze herziening. Binnenkort natuurlijk ook deel 2 in de herziening. Een 3.5

avatar van stratmans

stratmans

Echte film

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Eerste keer dat ik Kill Bill kijk, als grote Tarantino fan was dat natuurlijk long overdue. De reden dat ik deze zo lang uitstelde was omdat het concept me niet zo aansprak, en vind het ook wel een van zijn mindere films nu ik 'em gezien heb. Al moet ik voor zo'n uitspraak eigenlijk wachten tot ik part II gezien heb, aangezien het in feite 1 lange film is.

Leuk was het allemaal wel in ieder geval. Speelduur is niet te lang en het tempo is razendsnel en dat speelt echt wel in het voordeel van deze part I. Er zitten weer van die typische doldwaze Tarantino dingetjes in, maar ik vond op de een of andere manier iets minder zijn visie of stijl terug in deze film. Denk dat ik vooral de heerlijk lange dialogen miste, vind dat toch vaak de sterkste aspecten van zijn films. Stilistisch is dit verder gewoon absoluut top; geweldig gebruik van kleuren, zwart/wit overgangen en die stripscène is een artistiek hoogepuntje. En de soundtrack mag ook niet vergeten worden, want die kan naast Uma Thurman bijna de hoofdrolspeler van de film genoemd worden. Heerlijke muziekkeuze op de momenten waar de meeste andere regisseurs dat helemaal niet zouden durven. Het eindduel in de sneeuw is goed, en de cliffhanger is spannend, dus ga er part II zeer binnenkort achteraan gooien.

avatar van Tommy De Vito

Tommy De Vito

Gisteravond voor het eerst deze topfilm op blu-ray gezien en wederom was het weer genieten en was ik weer even weggeblazen. Wat is Tarantino toch geniaal. Een geweldenaar, fantastische cineast en een kunstenaar (op het film gebied). Niet normaal hoe goed en alles perfect in elkaar steekt. Ik heb bij geen één film de muziek zo toepasselijk gehoord bij bepaalde scénes. Maar het is niet alleen toepasselijk, maar ook gewoon heerlijk. Als muziek liefhebber is het onmogelijk om hier niet van te genieten. Voorbeeld: komst van Oren-Ishii in de club, met als achtergrond muziek het nummer 'Battle without honor or humanity'. Man, man, man. Wat een geweldige scène. Stoer, macho, een perfecte Lucy Liu (haar beste en toepasselijk rol ooit). En dan nog dat nummer erbij. De nummers zijn lekker bombastisch en ander weer met heerlijke Oosterse melodiën. Het kan haast niet beter. Nog niet eens gesproken te hebben over Nancy Sinatra..

De gevechten zijn heerlijk, rauw, snoei hard, de bloedspatten zijn op de cameralens te bespeuren. Het eerste gevecht met de twee dames is daar een voorbeeld van. Daarna volgt al gauw het prachtige en ruwe anime. Super cool om dat in een film te stoppen. Het past er gewoon goed bij, aangezien 'The Bride' naar het verre Oosten reist om daar met iemand een appeltje te schillen. En dan krijgen we nog het eind het gevecht met een fenomenale Liu als kers op de taart. Maar voor dat we daarvan mogen genieten, schotelt Tarantino je een duizelingwekkend gevecht voor, waar oren en ogen te kort schieten. Wederom perfecte regie. Gewaagd om dat gedeelte zwart/wit te filmen, maar het heeft goed uitgepakt als je het mij vraagt.

Van het verre oosten, brengt Tarantino ons terug in het tweede deel (om het zo maar te noemen) naar het verre westen in een western-achtige setting! Ik kan niet wachten om het blauwe schijfje op te zetten van dit slotstuk. Sluit nog met één persoonlijke zin af: dit is één van de beste films ooit gemaakt *****III

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Tommy De Vito schreef:

Het past er gewoon goed bij, aangezien 'The Bride' naar het verre Oosten rijst

Leuke onbedoelde woordgrap

Verder een prettige review, helemaal eens.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Kill Bill Vol. 1 is eigenlijk een film van uitersten. Enerzijds is de film supersnel, maar tegelijkertijd op sommige momenten ook opvallend traag. Het is geen geheim dat Tarantino graag zijn scènes lekker rekt en dat doet ie hier ook geregeld, maar niet altijd ten goede. Verder oogt Kill Bill lekker creatief met allerlei stijlen door elkaar, maar elke doorgewinterde cinefiel weet dat Tarantino - vooral bij deze film - vaak bestaande ideeën mixt in één grote, smakelijke smoothie. Dat spelen met allerlei stijlen is interessant, maar het voelt soms ook iets teveel al een hoop gekke ideeën bij elkaar gesmeten. Spanning is er soms heel even, maar Tarantino kiest hier toch vooral voor vorm en die zit de spanning, het verhaal en het tempo soms een beetje in de weg. Dat mixen en spelen met stijlen doet Tarantino overigens slim, maar tegelijkertijd is Kill Bill Vol. 1 af en toe ook gewoon een enorm domme film. Zo’n overdreven eindgevecht met rondvliegende ledematen en sproeiers vol bloed was even leuk, maar op een gegeven moment was ik er wel klaar mee. Snel, traag, oud, nieuw, slim, dom; eigenlijk is Kill Bill Vol. 1 van alles wat.

3,5 sterren.

Supernatural schreef:

een geweldige film.verveel me ook nooit met herzien.je moet er van houden ik ben gek op tarantino films.vind ze ook bijna allemaal leuk .een paar niet.maar deze tarantino film is wel een van mijn favoriet.

Gisteren herzien.blijf bij mijn vorige mening.heb weer genoten.dit deel vind ik ook het mooist.ik vind de vechtscene's zo leuk in dit deel.al is het natuurlijk net een beetje zoals lord of the rings,het is eigenlijks 1 groot verhaal.ik bedoel dat deel 1 en 2 eigenlijks 1 lange film is.

avatar van Walter S.

Walter S.

Deel 3 van Tarantino Thursday in Pathé, ook de kortste van de 4. Van de Kill Bills is deel 2 mijn favoriet, zal ook zo blijven, ondanks dat deel 1 ook een prima film is. Vind alleen de zwaardvechtscenes in het deel met O-ren wat lang duren.

Volgende week Kill Bill 2, zin in!

avatar van Elchapo

Elchapo

Alle films van Tarantino gezien,deze nog niet dus torn hij gisteravond op NPO 3 was maar eens gekeken .Aardige film,veel over de typische tarantino top scenes met veel bloed.En toch vind ik bv.Hatefull 8 of Django écht wel beter.....3 stars.

avatar van Aazhyd

Aazhyd

Ik twijfel tussen 3 en 3,5. De film is grotesk en cartoonesk, maar je blijft kijken vanwege de actie. Maar het is wel aardig over the top hier en daar. Meer dan bij andere Tarantino films. De vechtscenes lijken wel dansscenes.

Qua verhaal stelt het drie keer nix voor en dan is er nog een deel twee. Ik heb al besloten die niet te kijken, daarvoor is het niet boeiend genoeg. Geen slechte film, maar er zijn betere films.

Wraak lijkt wel een hoofdthema in Tarantino's werk. Het zit in vrijwel al zijn films.

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Kill Bill: Vol. 1 is Tarantino op zijn best. De personages, dialogen en vechtscenes zijn enorm campy, maar wel zoals alleen hij daarmee wegkomt. Een geweldige ode aan Aziatische martialartsfilms uit de jaren 70.

avatar van Dievegge

Dievegge

Tarantino creëerde een postmoderne mix met elementen van grindhouse, spaghetti, samurai en kung fu. Het is een roetsjbaan met een opeenvolging van actiescènes in een onrealistische, fantastische stijl. In dit universum kan een vrouw in haar eentje Japanse stormtroepen verslaan. De dodenlijst wordt niet chronologisch afgewerkt, maar het is vrij makkelijk te volgen dankzij de tussentitels en de namen die afgestreept worden. De moraal is oog-om-oog, maar ook antiseksistisch.

Uma Thurman kwam zelf met het idee van de Bruid. Ze is stoer en genadeloos. De hoogtepunten in dit eerste deel zijn de confrontatie met Vivica A. Fox, de ontsnapping uit het ziekenhuis en de confrontatie met Lucy Liu. Een mooie nevenrol is er voor Chiaki Kuriyama als Gogo, omdat zij in haar schooluniform tegelijk schattig en agressief is.

De vechtscènes bestaan uit flitsende montages van korte takes, met gebruik van stuntvrouw Zoë Bell. Daartegenover staan lange takes doorheen kamers en over trappen. Wisselende perspectieven, zwart-witbeelden en animatie zorgen voor afwisseling. Er zijn grootse taferelen, maar ook veelzeggende close-ups van de tenen van Uma Thurman of de ogen van Lucy Liu. De dominante kleur geel contrasteert met het rood van het vele nepbloed. De muziek draagt bij aan de retrosfeer met nagalmende gitaren, een virtuoze trompet en een Roemeense fluitist.

avatar van AveMaria

AveMaria

AveMaria schreef:

Meesterwerk! Wat een cast! Uma Thurman! Muziek! Geluid!... Tip: kijk deel I en II achter elkaar.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Dit is wel zo ontzettend goed. Ik vind het ook moeilijk om een keuze te maken tussen Pulp Fiction en Kill Bill. Ik zou bijna geneigd zijn om toch voor Kill Bill te gaan, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik die nou net weer gekeken heb, en iedere keer weer ben ik helemaal compleet overdonderd door deze film. Ik ben ook wel een liefhebber van de Tarantino films. Inglourious Basterds en Django Unchained en The Hateful Eight, zijn natuurlijk ook wel goeie films, maar de eerdere zoals Kill Bill en Pulp Fiction zijn toch de meesterwerken van Tarantino. Ik vind het toch wel terecht dat het zo'n geprezen regisseur is.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Jaren terug al eens op verschrikkelijke wijze op afgeknapt, en dat terwijl ik een QT film toch best waarderen kan. Daarom vandaag maar eens voor de herhaling in de hoop, en toch ook wel verwachting, dat het beter zou bevallen. Maar helaas...

Kill Bill start meteen al met een overdonderende vechtscene, namelijk waar The Bride het opneemt tegen Copperhead. Adembenemend is deze knokpartij te noemen die net zo bruut en strak is als onvoorspelbaar

zwaardvechtscene tegen een aantal van de Crazy 88 in het donker erg fraai gemaakt, en mag het duel tussen Cottonmouth en The Bride er ook zijn, al is het alleen maar vanwege het prachtige decor in de sneeuw.

Waar gaat het dan toch mis? Nou dan, op heel veel punten voor mij. The Bride, en Uma Thurman zelf, vind ik totaal niet interessant. Geef mij dan maar Daryl Hannah die ondanks, haar 43 aldaar,toch nog altijd een mooi uitstraling heeft en meer sexappeal dan degene waar we nu juist wat voor moeten voelen. Dan dat fragmentarische gedoe met de tijdlijnen, iets waar ik anders niet zo veel problemen mee heb maar nu te gekunsteld overkomt. Het geswitch tussen alle stijlen laat me sowieso koud in dit geval. Dan weer traag, dan weer versnellend, zwart- wit tegen kleur, groot beeld tegen klein beeld....tja...als het tegen zit gaat het ook echt niet hé? Tarantino zoekt de voor hem bekende mix van overdrijven en vereren, en het mist de uitwerking bij mij. Zo ook die bloedfonteinen, tja, de eerste keer grappig maar daarna al snel flauw. Net als de manga episode die voor mij overdreven dramatisch en smerig is. Andere zullen er wellicht vernieuwing en gewaagdheid in zien, mij spreekt het echter totaal niet aan. Om te eindigen met de storende Japanse voice over. De lijst van dingen die mij niet aanspreken in deze film is groot te noemen.

Aardig zijn dan nog wel een aantal spectaculaire actiescenes zoals de verschillende vechtpartijen en de cast is natuurlijk weer heel wat. Behalve Michael Parks die er dan wel weer even uitspringt is iedereen wel lekker bezig. Toch is het voor mij allemaal net niet en wisselt KB Vol1 aardige momenten af met mindere fasen. Nee, QT heeft in mijn ogen beter, veel beter zelfs. En dit moet je vooral liggen.