Kill Bill: Vol. 1 (2003)

Actie / Misdaad
111 minuten / 112 minuten (Japanse cut)

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Uma Thurman, Lucy Liu en Vivica A. Fox

De huurmoordenaar 'The Bride' wordt op haar eigen bruiloft neergeschoten door haar opdrachtgever Bill en zijn handlangers. Ze overleeft de aanslag, maar door een kogel in haar hoofd ligt ze vier jaar in coma. Als ze bijkomt, is ze compleet over de rooie en vastbesloten om wraak te nemen. Ze gaat op zoek naar de bendeleden om ze één voor één te vermoorden. Bill bewaart ze tot het laatst...

avatar van knusse stoel
Tarantino, een regisseur van formaat!
Deze dvd had mijn vriendin nog liggen, net zoals "Kill Bill 2", die we dus binnenkort ook gaan bekijken.
Het gekke is dat de tweede beter schijnt te zijn dan deze eerste van het duo, die al redelijk een indruk op mij maakte. Hij lag al een tijdje mij smachtend aan te kijken met die mooie gele hoes en het glimmende deel van een zwaard. Het verhaal is in een paar tijdlijnen verteld maar goed te volgen. Waar het om draait is een bruid, genaamd "the bride" die op haar bruiloft ternauwernood aan de dood ontsnapt. Iedereen is verder "kasje wijle" maar zij overleeft en heeft de daders in haar hoofd. Als ze dan na 4 jaar weer bijkomt uit de coma, is het 'hek van de dam' en 'vereerd' zij de daders met een visite. Nee, geen koffieleuten!
En daarbij worden wij als kijker(s) bij betrokken via de film. Normaal ben ik niet echt een liefhebber van zwaard- en karatefilms maar deze doet het zo goed, dat ik het zelfs leuk vond.
De waardering hierbij is een 8!

avatar van Boneka
Kill Bill 1 en 2 is eigenlijk een lange film. Je zou er nog voor kunnen kiezen om alleen deel 2 te bekijken, maar wie 1 heeft gezien mist gewoon het tweede stuk. De ontknoping komt namelijk pas in het tweede deel. Afijn kende de film van naam wel, maar nooit gezien. Films van Quentin Tarantino hebben me eigenlijk nooit zo gelegen, maar inmiddels heb ik er toch al aardig wat gezien. Mijn 1e beleving lang geleden van Reservoir dogs en die vond ik toen vreselijk afgezien van George Bakers Little Green Bag. Daarna deed ik nog een poging met Pulp fiction en dat vond ik toen ook niks, maar die film vind ik nu wel een icoon. Moest duidelijk wennen aan de manier van filmen, de lange dialogen en de verfijnde bloedspetters die tot in detail worden uitgewerkt. Kun je dit aan dan kun je er met plezier naar kijken, zolang je het maar beschouwd als een film.

Kill Bill I vind ik ietsje beter dan Kill Bill II. Wat mij betreft hadden ze er een film van mogen maken. Zo zitten er stukken in die best verwijderd hadden kunnen worden. Die strip scene is best geinig, maar voegt weinig toe aan het verhaal. De massale slachting die gelukkig overgaat in zwart wit duurt ook wel erg lang . 88 stuks is ook wel wat overdreven, maar goed. In het tweede deel duurt het laatste hoofdstuk ook wat te lang. Afijn heb me verder prima vermaakt met beide delen.

Deel I hakt er gelijk in na de slachting in de kerk. Opmerkelijk vond ik de scene in het ziekenhuis. Onlangs baarde namelijk een vrouw in Phoenix, die al 10 jaar in coma lag, van een baby. Ze is dus verkracht tijdens haar comateuze toestand. Dit gebeurt ook bijna in Kill Bill echter de vrouw wordt wakker. Wat daarna gebeurt kan natuurlijk niet, maar het was wel leuk gemaakt. De hoofdstukken vond ik best leuk in elkaar gezet. De een beter dan de andere. Vooral de muziek vond ik schitterend gekozen. Vaak wel een sterk punt van Tarantino. De opkomst van de warriors vond ik schitterend. Ook de muziek van Gheorghe Zamfir blijft een geweldig nummer. Beeld en geluid zijn verder prima verzorgd. Jammer dat er geen extra's bij zitten.

Film 4.0
Beeld 4.5
Geluid 5.0
Extra's geen

Meesterwerk! Wat een cast! Uma Thurman! Muziek! Geluid!... Tip: kijk deel I en Ii achter elkaar.

avatar van themanwiththeplan
Vervang de naam Tarantino door Uwe Boll en deze film werd geheid afgekraakt. Telkenmale ik een Tarantino film voor de kiezen krijg krijg ik buikkrampen van ellende. Wat de filmwereld in deze overschatte regiseur heeft gezien is mij een raadsel.
Vrienden hebben mij destijds meegsleurd om deze in de cinema te gaan kijken. Toen vond ik er geen bal aan en na een herkijkbeurt vond ik er nog minder aan. Enkel de "pussymobiel" kon mij een glimlach ontlokken.

themanwiththeplan schreef:
Wat de filmwereld in deze overschatte regiseur heeft gezien is mij een raadsel.

avatar van Ted Kerkjes
Passiebloempje schreef:
Tarantino is misschien wat te hoog voor jou gegrepen.
Ja, want het kan natuurlijk niet bestaan dat iemand Tarantino niet goed vindt. Als je Tarantino niet waardeert, heb je het gewoon niet begrepen.

avatar van Atmos
Passiebloempje schreef:

Tarantino is misschien wat te hoog voor jou gegrepen.

Zou heel best kunnen , want Tarantino schijnt een enorm hoog IQ te bezitten , dus voor sommigen idd te hoog gegrepen .

avatar van Basto
themanwiththeplan schreef:

Uwe Boll heeft anders ook een paar ijzersterke films gemaakt.

avatar van themanwiththeplan
Basto schreef:

Uwe Boll heeft anders ook een paar ijzersterke films gemaakt.

Amoklauf, rampage, stoic konden op mijn goedkeuring rekenen. Maar ik bedoelde eigenlijk dat in kringen van zelfklaarde cinefielen Uwe Boll synoniem is voor slechte films en Tarantinno werkelijk niets verkeerd kan maken.

avatar van Basto
themanwiththeplan schreef:

Ik denk dat juist cinefielen Uwe best op waarde weten te schatten. Daarnaast kan QT bij deze cinefiel ook zeker wat verkeerd doen. Ik wacht er echter nog steeds op.

Wat Tarantino continu doet is de kijker er op attenderen: Dit is film! Neem het verhaal vooral niet
al te serieus. Hij wil de kijker vooral laten genieten van het medium film. Opzettelijk nadrukkelijk
acteerwerk van al de acteurs (Waar dezen ook dankbaar gebruik van maken en ermee veelal boven
zichzelf uitstijgen), ontregelend met absurde dialogen en verrassingselementen, en een vakkundig neerzetten van inventieve, memorabele scenes. Tarantino regisseert evident met een eigengereide
visie. Daar steekt een Uwe Boll toch wel serieus bleekjes bij af. Diens films zijn toch vooral films
om de actie en van een 'lui' amusement gehalte. De films van Tarantino hebben altijd iets speciaals
en unieks. Die van Boll hebben dat beslist niet. Simpelweg omdat die inwisselbaar zijn met tal van
andere films. De categorie doorsnee...

Atmos schreef:

Haha, dat is niet hoe ik het bedoelde.
Hij maakt nu eenmaal geen doorsnee films, je moet er op een andere manier naar kijken om zijn genialiteit te zien en te waarderen.
Het is eigenlijk niet uit te leggen; je ziet het of je ziet het niet. (Net als 3D afbeeldingen.)

Ted Kerkjes schreef:

Jij begrijpt mij.

avatar van Grindhouse62
knusse stoel schreef:
Tarantino, een regisseur van formaat!
En daarbij worden wij als kijker(s) bij betrokken via de film. De waardering hierbij is een 8!
Mee eens. Niet dat ik beide Kill Bill films uitermate super vind, zijn ze wel sterk in hun formule en dat blijven ze ook. De actie is lekker bloederig en hard, fijn camerawerk en goede muzikale ondersteuning. De zwaard vecht scenes zijn goed in beeld gebracht en een uitstekende krachttoer van Uma Thurman in haar rol als 'The Bride'. Ik heb mij vanmiddag uitstekend vermaakt met deze herziening. Binnenkort natuurlijk ook deel 2 in de herziening. Een 3.5

Echte film