Kill Bill: Vol. 2 (2004)

Alternatieve titel: Kill Bill 2

Actie / Misdaad

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Uma Thurman, Michael Madsen en David Carradine

Na de eerste twee namen op haar moordlijst te hebben doorgestreept vervolgt The Bride haar missie om wraak te nemen op haar vroegere handlangers: na O-Ren Ishii en Vernita Green is het nu de beurt aan Elle Driver, Budd en uiteindelijk haar baas Bill. Er is echter een onverwachte troef in het spel.

avatar van Shadowed
Andere Bill.

Tarantino besloot zijn vervolgdeel totaal om te gooien. Voor mij verliest hij daarmee een hoop kracht. Aan het acteerwerk ligt het overigens totaal niet. Thurman komt soms weer leuk in haar gele pakje opdraven, en de schurken zijn wederom weer tof neergezet.

Het geweld is enorm verminderd, en de film lijkt zichzelf vele malen serieuzer te nemen. Daar ging voor mij de fout in. Sommige mensen waarderen het enorm, ik totaal niet. Sommige scenes zijn nog steeds goed in Tarantino stijl neergezet overigens.

Een filmpje dat nog steeds weet te boeien, maar al die creativiteit mis ik soms een beetje. Ik vond het soms maar wat leeg. Soms zit er dan nog wel een stijvolle scene in, maar ja.

avatar van knusse stoel
Een prima vervolg op het eerste deel wat je eigenlijk hiervoor wel gezien moet hebben. Er is iets meer aan dialoog in dit verhaal en iets minder geweld, want daar blinken beiden wel in uit; grof geweld! (Oog wat bijvoorbeeld uit een oogkas wordt gerukt)
Dus eigenlijk niet geschikt voor lieden beneden de 14 jaar maar hangt ook van incasseringsvermogen van ouders af, deze kunnen dit ook te grof vinden.
Verder een prima cast, vooral de Chinese meester in Kung-fu. Grappige man die zijn baard gebruikt voor goed- en/of afkeuring. Ook kan deze man zijn goedkeuring aan Amerikanen en in het bijzonder de vrouwelijk soort, moeilijk onder stoelen en banken schuiven.
Dus....in zijn geheel een prima actiefilm en als waardering geven we een ruime 7.

avatar van AC1
AC1
Zwolle84 schreef:

Ik vind de dialogen eerlijk gezegd niet zo belangrijk in 2. Het is een en al sfeer.

Vind je The Hateful Eight ook één en al sfeer? Tarantino begint meer en meer toneelstukken te schrijven en minder filmische films te maken.

Zwolle84
AC1 schreef:

Nee, maar dat vind ik sowieso een zwakke film. Totaal niet te vergelijken met dit meesterwerk.

avatar van Boneka
Prima tweede deel al duurt ie wel wat lang. Met name het laatste stuk is wat langdradig. Wel komt in het laatste stuk alles samen en begrijpen we enigszins waarom de slachting had plaatsgevonden in de kerk. Minder boeiend vond ik ook die chinees, maar dit was wel essentieel voor de ontsnapping uit de doodskist Leuk verwerkt. Meest spannende hoofdstuk vond ik toch wel alles met die camper. Het geld de koffer en die slang zwarte Mamba. De werking van het gif oplezend uit een notitieboekje vond ik geweldig. Je zou bijna wat van me denken Ook de vechtpartij met dat oog (griezel) was goed gemaakt. Het laatste hoofdstuk met dat kind vond ik grappig genoeg aandoenlijk en eigenlijk helemaal niet passen in deze film. Uiteindelijk natuurlijk weer wel. Het motief en het waarom, maar met dat kind erbij nogal tegenstrijdig. Opvallend dat beide kinderen ook uit Deel I dat ze het nogal nonchalant oppakken. Moeder en vader gaan dood, maar we zien weinig emotie van de kinderen Toch spelen ze beiden erg leuk. Verder prima eind van Kill Bill.

Ook dit deel prima geluid en beeld. Heerlijke nummers opnieuw!!

Film 3.5
Beeld 4.0
Geluid 5.0

avatar van Ebenezer Scrooge
The Bride: When will I see you again?

Bill: You know, that's the name of my favorite soul song from the 70's.

Poe, valt bij herziening toch wel echt tegen. Zoals bij Tarantino's meeste films kan er zeker een half uur uit, maar Vol. 2 mist vooral echt stuwing en vaart. Was echt benieuwd geweest naar een strakkere cut van pakweg 100 min.

Meesterwerk! Wat een cast! Uma Thurman! Muziek! Geluid!... Tip: kijk deel I en II achter elkaar.

avatar van des1
Zoveel visuele referenties aan het werk van Sergio Leone, en tuurlijk is Tarantino een enorm getalenteerde regisseur, maar het gaat toch steeds meer opvallen, ook na vorige week The Hateful Eight te hebben gezien, dat het bij hem om vorm gaat. Het verhaal is ondergeschikt, en meer een excuus om zijn vaak gewelddadige scenes te kunnen schieten. Tarantino is geen Leone. Eind lijkt wel een bewuste pastiche van een B film, zo drakerig.

Was weer errug gaaf gisteravond. Ik blijf het met deel 1 en Pulp Fiction z'n topper vinden, wat een Stijl.

De visuele referenties bij deze film van Tarantino aan het werk van Sergio Leone ontgaat mij
hier volkomen des1. Wel bij The Hateful Eight. Volgens mij haal jij hier de twee films door mekaar.
Ook i.v.m. de opmerking een 'pastiche' van een B film: Die lijkt mij meer van toepassing bij The
Hateful Eight, waar ik het eind van de film zelf ook een beetje over the top (drakerig) vond, en wat
mij ervan weerhield die film de volle 5.0 waardering te geven.

avatar van Grindhouse62
Een sterk vervolg op deel 1, die ik 2 november jl. heb herzien. Vanmiddag heb ik deel 2 met heel veel plezier herzien. Ga ze zeker allebei in de toekomst nog eens herzien. Zeer stijlvolle actiefilms. 4.0

Grappiger dan deel 1, spijtig dat het bloed op was voor de laatste kill

avatar van Don Homer
Film die ik na enkele herzieningen steeds meer ben gaan waarderen. Ik ben geloof ik een van de weinigen die Kill Bill 2 duidelijk beter vind dan zijn voorganger. Er zit meer verhaal in, vooral de training bij de Chinese leraar vind ik geweldig en ook erg mooi in beeld gebracht. Ook de muziek is in dit deel geweldig. De gevechten mogen dan wat minder bloederig zijn (daar geef ik niks om) maar wel erg goed! Prima acteerprestaties waarin Uma Thurman uitblinkt.

avatar van filmfan0511
Ik vind beide Kill Bill films toch wel tot het mindere werk van Tarantino horen, maar het is niettemin een verdienstelijk tweeluik. Ik kan moeilijk zeggen welk deel ik nu beter vond, ze zijn namelijk behoorlijk gelijkwaardig aan elkaar en moeten uiteindelijk ook gewoon als 1 lange film gezien worden. Part 1 was stilistisch wat artistieker en bevatte véél, véél meer actie en geweld (een beetje overkill zelfs wat mij betreft, zelfs voor een tarantino film), deze part 2 biedt dan vooral wat meer spanning, emotie en lange dialogen/monologen. Qua verhaal sluit het nauw op elkaar aan, qua stijl staan ze wat verder van elkaar af, maar ze vullen elkaar dus wel gewoon prima aan.
Over het algemeen snap ik echter wel niet waarom hier niet gewoon 1 film van drie uur van gemaakt is. In dit tweede deel zaten een behoorlijk aantal scènes die weggelaten of ingekort hadden kunnen worden. Normaal kunnen Tarantino's dialogen me niet lang genoeg duren, hier deed het me af en toe wat minder. Maar bon, er valt genoeg te genieten. De acteerprestaties zijn top, met Bill himself op kop. En Thurman was hier ook sterker dan in de eerste film.

Een tweeluik dat je absoluut wel eens gezien moet hebben, dat zeker wel.

avatar van Duke Nukem
stratmans schreef:
Grappiger dan deel 1, spijtig dat het bloed op was voor de laatste kill

Ik vind de laatste kill inderdaad nogal een let-down. Na al dat bloederig geweld is dit toch wel een anticlimax. Maar hoewel er in dit tweede deel stilistisch minder geëxperimenteerd wordt dan in de eerste film, vind ik het verhaal en de dialogen wel boeiend. Vooral goed geacteerd van David Carradine, en Uma Thurman ziet er weer leuk uit in haar pakje.

avatar van DBTim
Weer eens herzien en verlaagd naar 3*. Tempo is er vaak uit door de lange dialogen. Actie scene's zijn vaak een anti-climax. Eerste deel heeft toch mijn voorkeur.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
In mijn herinnering was Kill Bill Vol. 2 een stuk minder leuk dan de eerste. Want ja, de eerste zit vrij vol actie en deze film is een hoop geouwehoer. Dat laatste is nog steeds het geval. Tarantino mag graag ellenlange dialogen schrijven en deze integraal in zijn film pleuren en dat wordt in deze film telkens duidelijk als Bill aan het woord is. Bill heeft zowel aan het begin als aan het einde van de film het podium van Tarantino gekregen en mag dan praten. Héél lang praten. Op een gegeven moment zegt The Bride na een lang betoog van Bill ineens “Ah, the point emerges” als hij met zijn tekst naar een punt lijkt te werken. Waarbij je als kijker alleen maar kan denken: “Eindelijk!” Maar nee, Bill gaat gerust nog even een tijdje door met lullen. Om Harry Jekkers te quoten: Als lullen pudding is, was Bill Dr. Oekter.

Daarentegen is het middelste gedeelte van Kill Bill Vol. 2 beter dan heel Kill Bill Vol 1, wat mij betreft. Van The Bride onder de grond tot haar training tot alles rondom Daryl Hannah en Michael Madsen in de trailer is erg sterk. Dat voelde allemaal weer een beetje als de openingsscène van Kill Bill 1; veel actie en humor met hier en daar de nodige spanning. Want in spanning opbouwen en kleurrijke types goed neerzetten, daar is Tarantino goed in. Helaas komt The Bride na dit alles tegenover Michael Parks - als een niet bepaald overtuigende oude man - te zitten, die weer begint te lullen. Waarna ze eindelijk tegenover Bill komt te staan voor nog zo’n spectaculair potje praten. Niets tegen een sterk stukje dialoog, maar je kunt ook jezelf iets te graag horen. Misschien had Tarantino zelf ook even bij baardenstreler Pai Mei in training moeten gaan om te leren wat balans is.

3,5 sterren.