Shurayukihime (1973)

Alternatieve titels: Lady Snowblood | Lady Snowblood: Blizzard from the Netherworld | 修羅雪姫

Japan
Drama / Actie

geregisseerd door Toshiya Fujita
met Meiko Kaji, Kô Nishimura en Toshio Kurosawa

Yuki neemt wraak op de vier mannen die, twintig jaar geleden, haar moeder hebben verkracht en mishandeld en haar vader hebben vermoord.

djelle
Okee, die bluescreens is misschien een slecht voorbeeld. Maar ik denk voor de rest klopt het wel. En ik blijf erbij dat mn eerste voorbeeld treffend is. Die "nou en" zegt alles.

Maar goed, hoe jij me inschat hoef ik me verder weinig aan te trekken. Het blijft oppervlakkig gokken (je hebt er feitelijk altijd al naastgezeten bij mij). Ik heb wel voldoende zelfkennis om te weten hoe het bij mijn eigen zit natuurlijk...

PM, mail, postduif?

avatar van Ramon K
Of gewoon slotje...

avatar van darkjaap
ik heb hem, laatst bij een vriend gezien en was erg onder de indruk en tegelijkertijd ook best wel geschokt van de vele bloed en hack & slash stukjes die in de film voorkwamen
het verhaal was erg goed uitgewerkt maar beetje simpel bedacht
kaji is een zeer goede vrouwelijke moordenaar
kortom een zeer verdiende 4 * film

avatar van Donkerwoud
De inspiratiebron voor Kill Bill. Tarantino heeft met name het eerste deel bijna een-op-een overgenomen van deze Japanse wraakparabel. Ook hier besluit een moordenares om een lijstje met boeven af te werken ter emotionele genoegdoening. Het punt aan deze film is dat hij links en rechts ingehaald is door soortgelijke films. Ik noem dan bijvoorbeeld het recente Zatoichi van Takeshi Kitano of de vengeance-trilogie van Chan-wook Park. En niet in de laatste plaats door de eerder genoemde hommage/rip-off van Tarantino.

Als op zichzelf staande actiefilm valt het allemaal een beetje tegen. De actrice in de hoofdrol is dan wel bloedstollend goed gecast, maar door het gebrek aan relativering van haar karakter kreeg ik nooit feeling met haar queeste. Ze is zo koel en onaanraakbaar als een cyborg. Hoe anders dan zowel The Bride als Zatoichi, die beiden wel een kloppend hart hadden achter hun dubieuze motieven. Cinematografisch is dit wel een pareltje, met de inmiddels overbekende vallende bloesem, sneeuwlandschappen en bergen in beeld. Maar ook dit hebben we inmiddels vaker gezien in allerhande Japanse producties. Dit is niet de klassieker die ik had gehoopt te zien, maar zeker wel de moeite van het bekijken waard.

avatar van Arkadi.
Mooie verrassing deze film.
Het verhaal wordt voortreffelijk neergezet gezien de tijd dat hij is gemaakt. Het is allemaal wat houterig qua bv scene overgang maar al met al maakt de pretentie van het in beeld willen brengen van het verhaal erg veel goed.

Bij de fonteinen bloed moet je niet te veel nadenken. Dit is toch iets te veel. Dit deerde mij verbazingwekkend niet erg veel omdat ik het verhaal zo mooi en doeltreffend vond neergezet dat ik hier doorheen kon kijken.

Meiko Kaji speelt haar rol met verve en vertoont eigenlijk geen emotie behalve de haat die ze ervaart. Dit is mi geen probleem omdat duidelijk in de film wordt kenbaar gemaakt dat ze maar voor 1 doel het leven heeft gezien (prachtig verwoord in de film).

Het is allemaal wat 'gedateerd' maar laat een geweldige indruk achter.

avatar van rokkenjager
Beetje teleurstellend. Vooral met het idee in mijn achterhoofd dat dit diende voor die waanzinnige Kill Bill. Wel her en der leuke referenties, maar waar Tarantino alles zeer zorgvuldig uitpakte komt het hier een beetje knullig over. Beetje zeikerig zeg maar. Met name het eindgevecht stelde echt teleur. Heb me doorgaans toch wel vermaakt. Vooral die trucje met die paraplu was wel gaaf om te zien.

avatar van Prudh
Ook hier bleek Lady Snowblood een beetje teleurstellend. Eveneens wegens Kill Bill als referentiekader. Kwestie van te hoge verwachting vrees ik. Doe mij maar de Lone Wolf and Cub reeks. Die biedt uiteindelijk meer van alles (voornamelijk campy bloedfontijntjes).

Verder sleept dit iets teveel voort en is de uiteindelijke wraak me veel te matig: één man is al dood, de ander is oud en ziek, de vrouw hangt zichzelf op en de laatste man gaat sufjes met een pistool knallen. Beetje matig voor een samuraifilm, zeker als ze ook nog eens een bikkelharde training heeft gehad. Was dat nou echt nodig, achteraf?

Wel een goede rol van Meiko Kaji, dat moge gezegd worden. Mooie stem heeft ze ook. Maar helaas niet de wraakfilm waar ik op hoopte.

avatar van dutchtuga
Erg toffe en frisse film. Cinematografisch worden er een paar leuke trucjes getoond en de 'cool' straalt van een hoop scènes af. Lady Snowblood barst van de 70's exploitation elementen, met als uitschieter natuurlijk het overdreven 'bloodshed'. Heerlijk toch, hoewel je het na tig keer ook wel weer gezien hebt. De opbouw is typerend voor een wraakfilm en al zie je dit concept keer op keer herkauwd worden, individuele scènes maken of kraken zo'n film. Lady Snowblood heeft daarin zeker een paar uitschieters, waaronder de epische finale. Met dit fris in het geheugen zou ik nu dolgraag Kill Bill weer willen herzien. Beleef je toch meer plezier aan als je het bronmateriaal kent.

Cultklassieker, maar ik vind hem vele malen beter dan de homage van Tarantino, Kill Bill. Misschien is het juist haar koelbloedigheid dat ik zo mooi vind, net zoals van haar moeder is deze onovertroffen.
Dat het maar 97 minuten heeft geduurd, verbaasde mij; het leek namelijk erg lang (misschien was ik net zo gespannen als de hoofdpersoon, ik weet niet).
De fonteinen? Tja, je moet er maar van houden. Ik vond het tenminste niet zo erg; in zo'n gewelddadig verhaal boeide het me totaal niet meer.

Een 5 voor deze film.

Na het kijken van dit schitternde meesterwerk kreeg ik wel een andere indruk van Meneer Tarantino. Er zijn namelijk verschillen tussen laten inspireren en plagiaat plegen. Alsnog bedankt Meneer Tarantino, door U ben ik deze film gaan kijken. Wow

Nomak
Hier was ik wel benieuwd naar, en gelukkig is Lady Snowblood een prima film. De openingsscène in de sneeuw is meteen heel erg goed. Het wraakverhaal spreekt me sowieso wel aan. Een knappe vrouw die een jarenlange keiharde training ondergaat om vervolgens op een koelbloedige en brute manier wraak te nemen. Ik hou wel van dit soort verhalen.
Mijn favoriete scène is die aan de zee waar Banzo wordt afgemaakt. Geweldig hoe het water daarna rood kleurt door het bloed. Maar ook het moment wanneer Okono doomidden wordt gekliefd is helemaal gruwelijk knap gedaan, dat had ik ook echt niet zien aankomen.

Het is volgens mij de eerste keer dat ik een film met deze Meiko Kaji met haar mooie ogen zie. Prima actrice die haar personage perfect weet neer te zetten. En dan is ze ook nog eens een goede zangeres, want het mooie liedje dat tijdens de film te horen is heeft ze blijkbaar zelf gezongen.
Verder is er ook een mooie rol voor Kô Nishimura als keiharde trainer. Sinds de Hanzo films vind ik het echt een geweldige acteur.

avatar van Baggerman
Mede door mijn aversie tegen Tarantino's Kill Bill stond deze film lang stof te vangen in mijn nog-te-zien-rijtje dvd's. Maar volledig ten onrechte, want het is een schitterende film binnen dit genre en verdient het om naast mijn Hanzo the Razor en Lone Wolf & Cub films te staan. Prima verhaal (zou dit gebaseerd zijn op 'De Duivelsprinsen' van Jack Vance? Geweldige SF-schrijver trouwens en tussen twee haakjes: waarom is er nooit wat van hem verfilmd? Zou hij het zelf niet willen?) en cinematgrafisch verrassend (wat mij betreft) mooi gefilmd! Ik ben wel benieuwd hoe ze Yuki gaan opknappen voor deel 2? Ze zag er toch aardig dodelijk gewond uit?

Nomak schreef:

Je maait het gras voor mijn voeten weg. Ook helemaal mijn favoriete scènes. Zeker die aan zee is geweldig!

Nomak schreef:

Haha, ja, Hanzo's gluiperige baas heeft een markante kop. Ik zie hem ook wel eens in Zatoichi-films.

Nomak schreef:

Voor mij niet en ik zat de hele film te piekeren waar ik haar nou had gezien. Hier is IMDB dus handig: in Rakuyôju van Kaneto Shindô!

avatar van maxcomthrilla
Goede film!

Een fijne intro, genoeg gevechten, aardige muziek. En vooral de sfeervolle decoratie valt op, zo wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van paraplu `s en veel bloed. Het verhaal mag geen naam hebben en daar ben ik blij om, de film staat vooral in het teken van simpele bloedwraak zonder omwegen. Dat houdt het tempo goed in de film. Trouwens, Meiko Kaji is tamelijk geloofwaardig en onweerstaanbaar in haar rol. De slotscenes in de balzaal mogen er ook zeker wezen. Een 3,5*

avatar van Turbodevil
Emmers verf gebruikt in deze film, geweldig!!

avatar van Donkerwoud
Intens stijlvolle film die de sfeer van de manga overbrengt op het scherm. Camerawerk en kleurenschema maken dat het een frisse en herkenbare eigen stijl krijgt. Ik moet mijn vorige recensie trouwens herzien:

Die nietsontziende en alles vernietigende wraaklust van Yuki maken haar op een vreemde manier juist sympathiek. Zij is historisch en psychologisch gedetermineerd om haar wraak op te eisen en zal dat ook krijgen. Terwijl diezelfde wraak haar steeds ontzegd wordt. Dat maakt haar tot een tragische figuur die nooit voldoening kan krijgen, omdat zij niet meer kan accepteren dat de dingen zijn zoals ze zijn. Ze is zeker niet alleen maar een moordende cyborg, maar een tragische en coole cult-heldin die zeker zo interessant is als The Bride uit Kill Bill.

Erg tof. Stijlvol en erg vermakelijk. Kill Bill (ga de vergelijking ook maar maken) lijkt hier nog meer op dan ik al dacht. 4 dikke sterren. Weinig op aan te merken.

avatar van Mescalino
mister blonde schreef:

Tarantino had ook deze film of in ieder geval dit soort films in gedachte waar hij een ode aan wil brengen.

Dat weet ik natuurlijk wel, maar waar ik dacht dat het er hooguit wat kenmerken van had, blijkt het gewoon om een halve re-make te gaan. Dat had ik niet verwacht.

Zwolle84
Ik ging er eens lekker voor zitten, warm gemaakt door de KB-vergelijkingen en enthousiaste verhalen hier. Viel helaas vies tegen, ik kwam er domweg niet doorheen. Saai, verouderd, knullig... Door enkele gave scènes en de legacy toch een krappe voldoende, maar het gaat niet van harte.

avatar van Mescalino
mister blonde schreef:

Een halve remake dat vind ik niet.
Ja het is een wraak film en ja er wordt ruim met bloed omgegaan maar dat is dan ook echt enige.

Als je heel ver zoekt kun je misschien moeder dochter noemen maar dat vind ik ver gezocht. De achtergrond van beide figuren zijn gewoon kompleet verschillend.

avatar van Black Math
Via Zatoichi- en de Lone Wolf and Cub-films op het spoor gekomen. En dan blijkt ineens waar Tarantino z'n inspiratie voor Kill Bill vandaan haalde. Het is al een keertje op een rijtje gezet, dus ik hoef het alleen maar te quoten:

Ramon K schreef:
[...]
-revenge theme Flower of Carnage gezongen door Meiko Kaji zelf.
-wraakplot met een haast identieke structuur
-vrouwelijke lead die harde gevechtstraining ondergaat.
-peronage O-Ren Ishii is gemodelleerd naar Yuki.
-bloedfonteinen (maar dat is meer een genre-referentie).
-hoofdstukaanduiding
-settings. De finale met O-Ren Ishii in de sneeuw is een dikke referentie naar de fantastische openingsscene. Maar ik ben het ook al in meer bekende pinky films tegengekomen. oa Sex and Fury.
-en ook nog verschillende shots zoals [...] van de badguys. [...]

Ik zou daar zelf nog het anime-stukje uit Kill Bill vs het manga-stukje uit deze film aan toe willen voegen, maar voor de rest ziet het er behoorlijk compleet uit.

Nadeel van die onvermijdelijke vergelijking met Kill Bill is dat die toch wel in het nadeel van Shurayukihime valt, die zowel qua plot als qua visuals minder strak is. Niettemin is de sfeer aangenaam, mede door de openings- en eindmuziek die ik dus al uit Kill Bill kende en die ik erg fijn vind. Het heeft in ieder geval een broeierig sfeertje en sommige beelden mogen er ook zijn, zoals de sneeuwscènes. Met name de dwarrelende sneeuw gezien vanuit de gevangenis zag er mooi uit. Verder zijn de gevechten ook best vermakelijk met lekker veel verf/bloed. Wel is de eindscène helaas vrij tam.

Uiteindelijk doet dit niet onder voor de betere delen uit de Lone Wolf and Cub-reeks. 2,5*.

avatar van jeroentjuhhhhh
Meiko Madness Die blik in haar ogen als ze Okono ziet hangen, en het vervolg die ze aan de scene mag geven met één maniakale zwaardslag. Briljant! Jammer dat veel van Fujita's andere werk (Crazy Rider en Wild Jumbo bijvoorbeeld) wat lastig te vinden is. Levert met deze Lady Snowblood tijdloze exploitation af.

avatar van Sol1
Met de huidige levendigheid (het woord "hype" staat onder verdenking , zie de topic De Site >> Gebruikers >> Taalclichés op MovieMeter ) rond Quentin Tarentino en zijn The Hateful Eight, voor de liefhebbers het volgende.
Inmiddels schijnt via HK Video een uitgave verkrijgbaar te zijn van Lady Snowblood en Lady Snowblood 2 van de Japanse regisseur Toshiya Fujita, De uitgave bevat zowel de DVD als de Blue-ray versie van beide films. Het is even niet bekend of de prijs een beetje schappelijk is.
Lady Snowblood was één van de inspiratiebronnen van Quentin Tarentino voor zijn Kill Bill uit 2003.

avatar van goongumpa
Grof gezegd: alles met geweld is tof, er zitten enkele leuke stijlmomentjes in en de montage is cool, maar er zit geen tempo of spanning in de vertelling. Ik twijfel nog of het bestaan van deze film Kill Bill vol. 1 net wat minder indrukwekkend maakt. Die film is veel beter, maar dat het een halve remake was wist ik nog niet.

Bélon
Veel meer tomatensap- dan tomatenketchupfilm aangezien de koelbloedige vrouwelijke hoofdrolspeelster ultiem getraind is in het raken van slagaders. Verder erg stijlvol een soort arthouse/exploitatie hybride.

avatar van Metalfist
De inspiratie voor Kill Bill

Het is al langer geweten dat Quentin Tarantino het niet nogal nauw neemt met 'stelen' uit films (sommigen noemen dat dan weer een eerbetoon, bij mij wisselt het wel eens van film tot film) maar je moet hem wel aangeven dat hij voor een groot stuk verantwoordelijk is voor de heropleving van bepaalde films/acteurs. Zo'n Sonny Chiba in Kill Bill casten zorgde ervoor dat de Streetfighter trilogie weer wat makkelijker te vinden was en ook A-Film besloot een graantje mee te pikken door de twee Lady Snowblood films uit te brengen op DVD.

Natuurlijk staat er in het groot aangegeven dat dit DE inspiratiebron van Tarantino was, maar blijkbaar moet de verkoop toch wat zijn tegengevallen aangezien ik dit voor een paar euro op de kop heb kunnen tikken. Soit, gisteravond eindelijk eens aan begonnen en dan heb ik toch spijt dat ik dat nog niet veel eerder heb gedaan. Lady Snowblood is een genrefilm an sich met flink wat bloedfonteinen, maar het plot zit ook gewoon degelijk in elkaar. Hier en daar wat voorspelbaar natuurlijk (je weet dat Gishirō nog gaat leven, je weet dat Ryûrei zijn zoon zal zijn, ...) maar qua sfeerbeeld kan dit wel tellen. Af en toe ook nog wel leuk onverwachts uit de hoek komen met onder andere het doormidden klieven van Okono, leuk staaltje visual effects is dat. Sowieso wel een paar erg leuke momentjes zoals de vliegende paraplu en de (bloedrode) sneeuw. Fijn trouwens dat regisseur Toshiya Fujita er hier en daar segmenten uit de manga tussen verweeft, dan krijg je een blik hoe getrouw dit eigenlijk is nagemaakt.

De film steunt vooral op Meiko Kaji die Yuki oftewel Lady Snowblood speelt. Op het eerste zicht een rol die niet veel moeite vergt, Yuki moet eigenlijk enkel haat uitstralen, maar Kaji weet er een zekere gelaagdheid in de rol te brengen. Die doorleefde blik wanneer haar wraak telkens anders uitpakt dan ze had gedacht, het blijft de moeite om te zien. Rest van de cast is ook nog wel de moeite. Het trio slechteriken hebben allemaal een heerlijk slechte smoel en ook Toshio Kurosawa, niet gerelateerd aan die andere bekende Kurosawa, is een goed klankbord voor Kaji. Fijne soundtrack ook trouwens. Ietwat vreemd soms, maar om de een of andere reden werkte het goed.

Ben benieuwd naar de sequel in ieder geval. De DVD van A-Film bevat gelukkig beide films op één schijfje dus binnenkort zal deel 2 ook wel volgen. Vraag me alleen af hoe ze dat op narratief vlak gaan aanpakken. Ik vrees vooral voor een snelle sequel die kwalitatief niet overeind blijft staan en de score belooft sowieso al niet veel goeds. Ach, dat zien we dan wel weer.

avatar van Drulko Vlaschjan
Van Kill Bill herinner ik mij eigenlijk alleen dat ik er niet zo veel aan vond. In zekere zin gold dat ook voor Lady Snowblood. Het verschil is dat die laatste, zeker met de ogen van nu, ontzettend lullig aandoet. Het spuitbloed, de stuiptrekkingen; kwam je daar in 1973 mee weg, of was het toen ook al grappig bedoeld? In Cavia lag de zaal gisteravond voortdurend in een deuk om al die knulligheid. Ik vermaakte mij er ook wel mee. Wat aan kwaliteit miste, werd door het charmante gestuntel goedgemaakt.

Wel een beetje jammer dat er twee gasten waren die er heel de tijd doorheen zaten te lullen. Ze dachten dat ze grappig waren, maar dat waren ze geenszins. Niemand lachte om hun grapjes. Ik hoopte dat Lady Snowblood ze een lesje zou komen leren, maar dat gebeurde natuurlijk niet, het was maar een film. Als jullie dit lezen, stelletje sukkels, jullie zijn stom en jullie verpesten het voor de rest. Niet meer doen, hoor.

avatar van Filmkriebel
Is me vrij goed bevallen. Japanse exploitation waarbij je vrijwel direct aan de Tarantino-verhaalstijl moet denken. Onmogelijk dat hij deze film nooit heeft gezien. Het wraakverhaal is simplistisch maar stijlvol gebracht. De bloederige scènes zijn overdreven maar ja, dit is net eigen aan exploitation. Het ziet er allemaal goed uit en valt nergens tegen. Het laatste hoofdstuk in de balzaal vond ik geniaal...

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Om te zeggen dat Lady Snowblood tegenviel is misschien iets te sterk uitgedrukt, maar ik had er toch wel iets meer van verwacht. Ik vond Kaji in de hoofdrol helemaal niet zo sterk. Ze heeft wel een goede uitstraling maar ik was niet onder de indruk van haar vechtkunst. Als ze iemand in close-up en met snelle camerabewegingen openrijt valt het niet zo op maar als de camera wat meer afstand neemt valt toch op dat de jarenlange training maar weinig hebben bewerkstelligd. Nou is dat wel iets wat je vaker ziet in oude samuraifilms maar toch een minpuntje.

Neemt niet weg dat er best wat coole stukjes tussen zitten, een paar zijn al genoemd maar ik vond de over the top dramatische moord op de vader in het wit ook erg geslaagd, inclusief zijn uitroepen van verbijstering als hij sterft. En het hele wraakverhaal is natuurlijk leuk, alleen aan de uitvoering schort dus het een en ander. Laatste scène vond ik dan wel weer sterk, met het bekende liedje op de achtergrond.