Shurayukihime: Urami Koiuta (1974)

Alternatieve titels: Lady Snowblood 2: Love Song of Vengeance | Lady Snowblood: Love Song of Vengeance | Shura-yuki-hime: Urami Renga | 修羅雪姫 怨み恋歌

Japan
Actie / Drama

geregisseerd door Toshiya Fujita
met Meiko Kaji, Yoshio Harada en Juzo Itami

Lady Snowblood wordt beschuldigd van en veroordeeld voor moord. Ze wordt bevrijd maar raakt betrokken bij de Japans/Russische politiek eind negentiende eeuw.

Reinbo
Nog nooit zo'n lelijke beeldkwaliteit op dvd gezien. VHS is schitterend hiermee vergeleken. Doet de film geen goed. 1*

kalashnikovboy
Vanavond op MTV.

Ben benieuwd of dit vervolg hetzelfde overbrengt.

neo (crew)
En dat denk ik niet, mag ik alle verhalen geloven van alle mensen die deze minder vonden. Vond dit ook niet veel soeps, met een quasi-interressante plot en laag aandoend tempo. Kenjiro Hiroso's score is aardig en Meiko Kaji fascineert mij.. Maar dat maakt geen goede film. Zag nu net weer een stukje op tv en zou het niet aandurven nog eens volledig te zien. 2 sterren

inderdaad, veel minder dan deel 1.
verhaal is erg verwarrend, niet logisch en vol met gaten. Ook de vechtscenes zijn niet geloofwaardig of mooi.

Geef mij maar deel 1

avatar van feanaro surion
Wel iets minder dan deel één, vooral het van-de-hak-op-de-tak-verhaal doen de film geen goed, maar alsnog erg vermakelijk. Meiko Kaji is wederom goed en alles ziet er goed uit. 3.5*

avatar van feanaro surion
Reinbo schreef:

Wat voor versie heb je gezien dan? Ik heb een dvd met zowel deel 1 als 2 en dat zag er zeer oké uit.

avatar van megaman
Een tijd geleden had ik de Asiamania DVD besteld waar allebei de delen op stonden. Het grote verschil vindt ik nog de actie in elk deel van Snowblood. Waar deel 1 vol zit met heftige katana-slashes, daar is het bij deel 2 veel praten wat het geheel wat minder boeiend maakt. De vergelijking met de latere Kill Bill films geld niet alleen voor de stijl (lijkt ook sterk op die van de Snowblood films), maar ook het verschil tussen 1 en 2. Kill Bill 2 vondt ik persoonlijk ook minder boeiend dan het lekker overdreven Kill Bill 1. Snowblood 2 was flinke een tegenvaller. Misschien dan toch liever Kill Bill 2 i.p.v. deze. Het hele verhaal van deel 2 was verre van interesant, en het hele wraak-aspect was een beetje zoek in deze film. Jammer want deel 1 was zo sterk.

avatar van darkjaap
aangezien ik deel 1 erg goed vond had ik me verheugd op deze film maar het was zeker niet zo goed als deel 1 ik snap niet waarom er een tweede deel had moeten uitkomen

sambal
deel 1 nam ze wraak op de moordenaars die haar ouders vermoord hebben
deel 2 had er naar mijn mening niet hoeven komen
dit was echt zo'n praat film
2,0 *

avatar van FatMike
Vanwege het succes van Lady Snowblood kon een vervolg natuurlijk niet uitblijven. Een zwak plot met hier en daar wat
hak- en slachtwerk.

Een aardige film, maar staat in de schaduw van zijn voorganger.

avatar van darkjaap
dit deel voelde een beetje overbodig
deel 1 was erg goed maar dit deel ging een totaal andere kant op alleen maar beetj lulle en hier en daar een beetj aktie ..
kaji was natuurlijk weer in top niveau maarja.. toch een 3 * film

avatar van Donkerwoud
Lady Snowblood krijgt zowaar een tweede poging om te laten zien dat wraak ook heel gepast kan zijn. Ze wordt door de geheime dienst gered van de doodstraf en wordt gedwongen te infiltreren bij een vriendelijke salon-anarchist. Natuurlijk is zij het met z'n denkbeelden eens, maar had ze niet gezworen om geen bloed meer te laten vloeien? Zal ze toch met katana en plu in de weer gaan? ( zie: eerste zin )

Het is altijd een slecht teken als je moet lachen op momenten die niet grappig bedoeld zijn, maar dat gebeurde mij dus wel meerdere malen met deze film. Het is ook zo knullig uitgevoerd: vol boze politiemannen met gleufhoeden, B-schurken met capes en een plot dat van de cliches aan elkaar hangt. Zelfs het wraak-element is buitengewoon slap, want Lady Snowblood is zo indirect bij de gebeurtenissen betrokken dat ze zelfs eruit had kunnen blijven. De karakters reageren dan ook in dienst van het kazige plot en niet volgens een logische spanningsboog.

Gelukkig dat de martelpraktijken en de actie nog een en ander rechttrekken. Als pure pulp is het dan ook best leuk om te zien, zolang je niet het niveau van z'n voorganger verwacht.

darkjaap schreef:
dit deel voelde een beetje overbodig

Op zich zou je het nog kunnen zien als een verdere uitwerking van het thema wraak, zoals bij de vengeance-trilogie ook het geval was. In deel 1 was ze puur en alleen geboren voor de wraak op degenen die haar ouders kwaad hebben gedaan. In dit deel kan ze in het reine komen met dat verleden als wraak-machine. Kiest ze ervoor om weer op de wraaktour te gaan of laat ze haar woede voor wat het is?

Helaas dat het plot zo slecht is dat het de plank volledig misslaat.

avatar van Ramon K

Weet je zeker dat het onbedoeld grappig was? In veel Japanse 70's exploitationcinema was de aankleding van de personages eigentijds/modieus (de 70's dus) terwijl de film gesitueerd was rond de eeuwwisseling. Dat maakt het meestal ook zo heerlijk vreemd en je kunt het niet plaatsen.

Ben het verder met je eens hoor. Deze opvolger was nog meer politiek getint, wraakmotief komt er niet uit, en Lady Snowblood lijkt ooit wel een bijpersonage.

Ramon K schreef:

Dat kan best zo zijn, inderdaad. Japanners hebben nog steeds de neiging om serieuze films aan te vullen met een prettige hoeveelheid kitsch. Dat hoeft niet slecht te zijn en kan in veel gevallen juist een meerwaarde eraan geven. ( recent genoten van de anime Samurai Champloo )

Overigens had deel een zeker ook pulp in zich. Daar werkte het wel in. Maar hier was het helaas alleen maar suf. Ik moest de hele tijd denken aan Bassie en Adriaan door de slechte soundtrack en de wel erg overdreven schurken.

avatar van rokkenjager
Ietwat minder dan het eerste deel. De film deed mijn inziens ook meer ogen als een politieke film dan een samurai flick. Daarnaast komt het op neer dat Meiko Kaji nauwelijks aanbod komt, ze dient meer als een bijrol. Voor de rest heb ik me aardig vermaakt.

avatar van dutchtuga
Teleurstellend vervolg. Lady Snowblood heeft het iconische achter d'r gelaten en we moeten het met een overheersend script doen. Een dooddoener wat mij betreft. Geef mij maar de wraakengel die haar slachtoffers flink onder handen neemt. Dit was me te soft.

Nomak
Echt teleurstellend wil ik het zeker niet noemen, al is het helaas toch wel wat minder dan het eerste deel.
Het is eigenlijk best wel een overbodig vervolg met een niet zo interessant verhaal. Meiko Kaji is natuurlijk wel mooi en zorgt voor de actie waarbij heel wat slachtoffers vallen. De slechteriken zijn door en door slecht en deinzen voor niets terug. Martelingen, dorpen platbranden, .... Vooral de acteur die Kikui speelt is erg goed gecast. Je mag een boek natuurlijk nooit op zijn kaft beoordelen, maar deze man heeft echt het uiterlijk en de uitstraling om zo een nietsontziende schurk te spelen.
Duidelijk ook dat Quentin Tarantino wat inspiratie voor Kill Bill uit deze film heeft gehaald. Denk aan het moment waarbij iemand met een ooglap ook het andere oog verliest in het heetst van de strijd.
Het is allemaal niet slecht, maar de film moet wel onderdoen voor het eerste deel.

avatar van Baggerman
Helaas een stuk minder dan deel 1. Geen wonder dat men beide films in één doosje heeft gestopt, deel 2 zou anders bijna niemand kopen!

Op één of ander manier loopt het hele verhaal zo houterig als wat en barst het verhaal ook nog eens van de plotgaten en onlogische akties. Lady Snowblood is en doet niet veel bijzonders en ook qua mooie plaatjes is het stukken minder genieten als in deel 1.

Jammer, ik had hoge verwachtingen na deel 1, maar ja, 't is niet anders...

Ik vraag me trouwens nog steeds af hoe Lady Snowblood het einde van deel 1 heeft weten te overleven?

avatar van Turbodevil
dutchtuga schreef:

Mee eens, deel 1 was leuk deel 2 kun je net zo goed niet kijken.

Vond het goed meevallen. Best vermakelijk, met enkele goede scènes die ik toch niet had willen missen. Ik denk aan een geweldige long take op het begin, enkele best brute martel scènes en meerdere sterke gevechten tegen en op het eind. Het verhaal is wat minder, ietwat overbodig maar ook zelfs eigenlijk nog niet oninteressant. Inderdaad minder dan deel 1, maar ja die was dan ook wel erg goed. 3,5 sterren.

avatar van Bélon
dutchtuga schreef:

Eens dit vervolg hoef je niet echt te zien. Martelscenes zijn ook niet echt mijn ding. OK in een film als Salò o Le 120 Giornate di Sodoma (1975) zijn die goed op hun plaats maar hier? Mwah nee. Ook veel te weinig rondspuitend tomatensap.

2,0* zijn wel genoeg (deze kan niet in de schaduw van deel 1 staan en voegt er weinig aan toe).

avatar van Metalfist
Lady Snowblood neemt opnieuw wraak

Soms verschiet je ervan hoe lang het eigenlijk geleden is dat je een bepaalde film hebt gezien. Het was ergens in april 2017 dat ik me voor het eerst waagde aan Lady Snowblood en dat was een aangename kennismaking. Een film met een heerlijk sfeerbeeld, maar de opvolger werd heel wat slechter beoordeelt. Wegens omstandigheden is dit dan ook blijven liggen, maar nu bijna een jaar later toch eindelijk eens werk van gemaakt. Wat blijkt? Helemaal niet zo slecht als de score in eerste instantie doet vermoeden.

Misschien wel net dankzij het feit dat ik geruime tijd tussen beide delen heb gelaten. De eerste Lady Snowblood zit al wat verder weg in het geheugen en naar mijn gevoel pakt deze sequel het anders aan. Minder focus op de gevechten zelf en in de plaats krijgen we een politiek getint plot rond een anarchist die vastbesloten is om de wereld te verbeteren. Een compleet andere richting dan het standaard wraakverhaal uit het voorgaande deel, maar op zich nog wel een boeiend gegeven. Love Song of Vengeance, zoals dit tweede deel is gedoopt, hangt weliswaar wat met haken en ogen aan elkaar (en doet zelfs wat denken aan een verhaallijn uit Rurouni Kenshin, al is het eigenlijk andersom aangezien de manga van Kenshin later is uitgekomen dan die van Lady Snowblood) maar ik vond de strijd van Lady Snowblood en de Tokunaga broertjes tegenover de overheid wel geslaagd. Een stel meedogenloze en heerlijk schmierende slechteriken ook, altijd fijn in dit soort films. Zeker Kikui is wel een heerlijk slecht figuur.

Deze sequel volgde al erg snel op het origineel, een jaar later was het al zover, maar dat heeft gelukkig wel als resultaat dat twee belangrijke spelers terugkomen. Toshiya Fujita neemt opnieuw de regie voor de film op zijn rekening en de hoofdrol is opnieuw weggelegd voor Meiko Kaji. Zeker die laatste blijft toch een heerlijk iconisch personage. Nieuwkomers zijn er genoeg met onder andere Jûzô Itami en Kazuko Yoshiyuki (de Tokunaga broers) en ook Shin Kishida (Kikui) is een goede toevoeging. Sowieso een aantal erg leuke bad-guys. Zo heerlijk overdreven met hun hoeden en capes.. Iets minder visueel dan zijn voorganger, maar er blijven genoeg expliciete scènes voor de liefhebber en het is toch ook duidelijk dat Tarantino hier en daar weer inspiratie is gaan halen voor zijn Kill Bill saga.

Minder dan de voorganger inderdaad, maar dit wordt wel erg hard afgekraakt en dat is toch voor een groot stuk onterecht naar mijn gevoel. Misschien dat je dit back to back kijkt, dat dan het verschil in kwaliteit opvalt maar ik heb me hier gisteren wel mee geamuseerd. Vreemd eigenlijk dat hier zo weinig stemmen voor zijn in vergelijking met de voorganger, is toch in de Benelux uitgebracht als 2 films op één schijfje.

avatar van Filmkriebel
Komt niet zo goed op gang en is een zwakkere versie van de eerste film (3,5*). Snowblood speelt hier meer een rol op de achtergrond en dat werkt niet. Een door de politie opgejaagde Lady Snowblood krijgt sympathie voor een anarchist die het opneemt voor de onderdrukte bevolking. Het wraakmotief voelt hier als een verplicht nummertje aan, maar desondanks bevat de film nog steeds enkele brute scènes. Vrees toch dat ik deze film vlug zal vergeten zijn...