Joshuu Sasori: 701-gô Urami-bushi (1973)

Alternatieve titels: Female Prisoner Scorpion: #701's Grudge Song | 女囚さそり 701号怨み節

Japan
Actie / Misdaad

geregisseerd door Yasuharu Hasebe
met Meiko Kaji, Masakazu Tamura en Yumi Kanei

Sasori (Scorpion) staat op het punt geëxecuteerd te worden maar ontsnapt net op het nippertje aan haar dood. Ze wil nu wraak nemen op de gemene bewakers die haar eerder al zwaar onder handen genomen hadden.

Welke DVD release is hier afgebeeld (land, specificaties)? Kan hem nergens vinden. Deze (blijkbaar) vierde Scorpion film zit nergens in de standaard boxjes, andere regisseur. Wel mét Meiko Kaji...

edit: laat maar - toch een Amerikaanse release gevonden. Blijkbaar altijd over het hoofd gezien - titels lijken ook allemaal zo op elkaar .

avatar van jeroentjuhhhhh
Knap slotstuk van een fantastische serie.

Hasebe moest het stokje overnemen van Ito, iets waar je je maar net aan moet durven wagen. Maar met succes. Wellicht niet met de impact van Ito's werk maar alleszins een geweldige film met opnieuw de betoverende Meiko Kaji. Constant boeiend, vooral dankzij haar intrigerende spel wat funest is in zo'n fugitive kat-en-muis spel.

Visueel een klein stapje terug, maar Hasebe is bekend in de Japanse exploitation dus dat zie je er alsnog enorm vanaf stralen. Enkele geweldig mooie scenes (tegen het einde waar ze is ontsnapt..pfoeh!) en een einde waar je tevreden mee mag zijn. Begin en eindshot volgen elkaar op, erg mooi .

Song of vengeance zal ik nooit vergeten. Kan ook geen betere (échte) introductie in de Japanse exploitation wensen, wellicht een nieuwe favoriete stroming. Op naar meer van Hasebe, maar vooral meer van Kaji.

Tony's Cinema Trash: Female Prisoner Scorpion: Grudge Song (1973) - tonypulp.blogspot.com

keimpeS
Het laatste deel alweer van een mooie trilogy. Het begin vond ik nog iets traag en moest er even in komen maar later in de film wordt dit een stuk beter en dan is dat trage begin snel vergeten!
De scenes waarin ze naar de galg lopen en de kleuren die ze daarbij gebruiken zodra ze de kofferbak opent vindt ik erg mooi, ook het begin en eind-scene sluiten erg mooi op mekaar af. Mooi stukje cinema!

Matige film waarin een vrouw op de vlucht hulp krijgt van een man die net als haar wraak wil nemen op een agent. Dit derde deel is toch een stuk minder vergeleken bij de vorige film. Het begint wat rommelig en de rol van de vrouw is een stuk kleiner. Maar meer nog is het visueel een stuk minder experimenteel allemaal.