Goyôkiba: Kamisori Hanzô Jigoku Zeme (1973)

Alternatieve titels: Hanzo The Razor: The Snare | Razor 2: The Snare

Japan
Actie / Erotiek

geregisseerd door Yasuzô Masumura
met Shintarô Katsu, Keiko Aikawa en Kazuko Ineno

De ontdekking van het lijk van een jong meisje, gestorven door een illegale abortus, brengt Hanzo op het spoor van een perverse en demonische samenzwering. De top van het Shogunaat lijkt er bij betrokken te zijn, wat drastische gevolgen voor de natie kan hebben.

avatar van Hemdale
Dit is echt 100% entertainment. De regisseur Masumura kon ik al van een aantal van zijn eerdere films, die overigens ook zeker aan te raden zijn. Maar dit is toch weer totaal wat anders, dit is exploitation met wat humor, veel bloed en samurai. Precies waar ik van hou en dan ook nog entertaining van begin tot eind. Het acteerwerk van Shintarô Katsu is overigens ook piekfijn, beter dan in zijn Zatoichi rollen.

Reinbo
Beter en bloderiger dan deel een, maar niet echt top vermaak zoals gehoopt.

Ramon K
Een man met een enorme penis + funky muziekje + grote zak rijst: de ingredienten voor hilarische cinema. Misschien die hele Hanzo reeks eens opwaarderen. Pure fun!

avatar van Prudh
Inderdaad pure fun. Zag de andere twee (?) Hanzofilms nog niet, maar dit deel is hilarisch. Exploitation chanbara style. De foute riedeltjes ondersteunen de net zo foute humor, veel bloed dat in de rondte vliegt, hulpeloze dametjes die er stevig van langs krijgen (van Hanzo zelf en zijn enorme zwaard!) en een cool eindduel. Wat wil je nog meer in een film als deze?

Nomak
Beter dan het eerste deel. Wat een personage ook die Hanzo, hij doet er werkelijk alles aan om onrecht en criminaliteit te bestrijden. Hij heeft zijn eigen regels en zelfs de personen met de hoogste functies, zelfs Hanzo's superieuren kunnen zich geen misstap veroorloven.

Prima geacteerd door Shintarô Katsu die hier een heel andere rol neerzet dan in de Zatôichi films (waarin hij overigens ook uitstekend acteert).
Op momenten is de actie hard en spat het bloed in het rond. Maar er zijn ook vermakelijke momenten zoals Hanzo die binnenvalt bij de priesteres en een sadistische kerel op heterdaad betrapt, en hem vervolgens een koekje van eigen deeg geeft.

Maar de allerbeste scène vond ik de confrontatie met Junai, op het einde van de film. Dat soort momenten is één van de redenen waarom ik gek ben op samoeraifilms.
Wat een uitstraling heeft die Junai trouwens, mooie rol van Toshio Kurosawa. Ook leuke bijrollen voor de twee helpers en de chef van Hanzo, zij zorgen voor de humor.

avatar van Querelle
De verassing is er een beetje af in dit deel. De geniale introductie van Hanzo in het eerste deel kan helaas niet voor de tweede keer dezelfde indruk maken. Maar in plaats daarvan is er wel een leuk en vlot verteld verhaal, waarin Hanzo nog een stapje verder gaat met het tormenteren van zijn superioren. Het was alleen wel snel afgelopen voor mijn gevoel. Het leek maar een uur te duren.

Toch nauwelijks (zeg maar geen) verbetering ten opzchte van deel 1, al begon er na 70 minuten toch wel een hele fraaie vechtscène met veel, wat zeg ik heel veel, lampionnen en een jankende gitaar op de geluidsband. Maar alles daarvoor vond ik maar nauwelijk boeiend en/of inspirerend.

Ik lees in de synopsis het woord 'abortie' - is dat Vlaams (wat ik niet ken) of gewoon fout?

avatar van Black Math
Gezien enkele commentaren verwachtte ik dat deze film de voorganger zou overtreffen, maar dat viel wat tegen. Zeker, enkele verbeteringen. De beelden zijn ondanks enkele wat onderbelichte scènes over het algemeen wat mooier, maar ik vind de verbetering niet substantieel. Verder is Hanzo hier helemaal goed op dreef, en totaal niets en niemand ontziend. Katsu speelt de rol echt met verve, wat een ongelooflijk charisma heeft die man toch. Die ogen!

Maar het viel toch een beetje tegen dat de elementen die voor mij de vorige film zo gaaf maakten nu simpelweg herhaald worden: hoe hij zijn "zwaard" traint, hoe hij martelt en wat voor geheime wapens er in zijn huis verborgen zijn. Jammer, want juist hier had ik nieuwe variaties verwacht.

De verrassing is er een beetje vanaf, vandaar een halfje minder ten opzichte van de voorganger. 3*.