Goyôkiba: Oni no Hanzô Yawahada Koban (1974)

Alternatieve titels: Hanzo The Razor: Who's Got the Gold? | Haunted Gold

Japan
Actie / Erotiek

geregisseerd door Yoshio Inoue
met Shintarô Katsu, Kô Nishimura en Mako Midori

Wanneer er een geest opduikt bij de wateren rond de schatkamer van het Shogunaat, gaat Hanzo op onderzoek uit en ontdekt dat het een dekmantel is voor het smokkelen van goud. Wederom hangt er een waas van corruptie en samenzweringen om heen.

avatar van Hemdale
Het derde deel in de Hanzo reeks. De derde, de laatste en de minste naar mijn mening.

"Waar is de gore gebleven? Waar is dat hoge gehalte aan exploitation gebleven? WTF? ", dit spookte door mijn hoofd bij het naderen van het eind van de film. Hetgeen wat voor mij deze films tof maakten waren die dingen toch wel en hier is het maar amper in te vinden.. jammer. Ook vond ik de prestatie van Katsu minder.

De film begon erg sterk ( oa. de scenes met die geest, die mij overigens wat deden denken aan de film Onibaba ) en had zo af en toe wel z'n pluspunten maar vergeleken met de voorgaande Hanzo films was dit vrij zwak. 3* vind ik meer dan genoeg.

avatar van Prudh
Leuk einde van de reeks. Er hadden nog makkelijk vijf andere Hanzo the Razorfilms achteraan gekunnd, in ieder geval wat betreft het fungehalte. Maar ook ik miste een beetje de exploitation, de bloedfontijnen en de actie. Stukken minder dan in deel 1 en vooral 2. Wel komen de gebruikelijke lolligheden weer voorbij (arme rijstbaal).

Vooral de plotjes van deze reeks zijn erg leuk in elkaar gezet. Hanzo ontdekt iets schijnbaar onbenulligs, maar natuurlijk zit daar een corrupt shogunnaat achter. De weg die hij zich naar boven knokt (en forniceert) is bijzonder vermakelijk, Hanzo the Razor is toch wel één van de stoerste karakters uit de filmgeschiedenis.

Maar goed, deel drie dus. Een wat coolere plot dan deel 1, maar zeker minder vermakelijk dan deel 2. Had deze netzoveel camp en fun als zijn voorganger gehad, dan was dit zeker de beste van de drie geweest. Door dat gemist nu 3,5.

avatar van Baggerman
Nog steeds wel leuk, dit derde deel. Beter qua plot, maar beduidend minder qua gore en explotation.

Ik had graag gezien dat Hanzo's baas Snake nog eens flink op zijn nummer werd, maar helaas. Misschien was dat gepland voor een nooit verschenen vierde deel.

Ik blijf ook Hanzo's knechtjes geinig vinden!

Overall is de Hanzo-box werkelijk een schitterende uitgave en zijn geld dubbel en dwars waard! Eureka's uitgaves zijn sowieso altijd gelikt en van mij mogen ze ook een Lone Wolf & Cub box maken; ik koop 'm meteen!

Nomak
Baggerman schreef:
van mij mogen ze ook een Lone Wolf & Cub box maken; ik koop 'm meteen!

AnimEigo heeft zo een box. Die hebben kwalitatief ook erg goede dvd's.

avatar van Derekbou
Terecht het laatste deel van de reeks want Who's Got the Gold is toch wel een simpele herhaaloefening van de Hanzo-formule. Al vroeg in de film komen Hanzo's vaste rituelen, zoals de zelfkastijding, seksuele interrogatie en het kapotslaan van stenen beelden, aan bod. Misschien maar goed ook want zo kan de regisseur zich verder op het verhaal focussen. En dat is weer van hetzelfde niveau als de vorige twee delen, met dit maal nog meer de nadruk op de ongelijke machtsverhoudingen tussen het corrupte shogunaat en het onderdrukte proletariaat. Hanzo lapt alle wetten en regels weer aan z'n teenslippers om uiteindelijk het ware recht te doen gelden. Een uitstekende combinatie, exploitation en maatschappijkritiek.

Baggerman schreef:

De Lone Wolf & Cub box van Eureka is alweer een tijdje beschikbaar trouwens. Vind hem zelf nog iets te prijzig maar op den duur komt hij zeker naast de boxen van Hanzo en Female Prisoner Scorpion te staan.

avatar van Baggerman
Derekbou schreef:
De Lone Wolf & Cub box van Eureka is alweer een tijdje beschikbaar trouwens.

Haha, ik heb hem vorige week besteld bij Play.com! Hopelijk net zo mooi als de Hanzo-box! Wel een stuk duurder overigens....maar voor zo'n 6-7 Euro per deel nog steeds een prikkie.

Nomak
Hanzo 'The Razor' Itami het stoerste personage uit de filmgeschiedenis? Wat mij betreft wel, ik kan niet zomaar iemand verzinnen die nog stoerder is.
Een sfeervolle openingsscène, en daarna volgen de typische Hanzo momenten die we kennen van de vorige films. Ik heb het natuurlijk over Hanzo's training en zijn onorthodoxe ondervragingsmethodes.

Het leukste aan deze films vind ik de humor. De altijd onverschrokken Hanzo die helemaal niet onder de indruk is als hij weer eens op het matje geroepen wordt. En zijn helpers zorgen ook hier weer voor een paar grappige momenten. Maar het allerleukste vind ik toch wel Hanzo's baas Snake Magobei, een geweldig personage is dat.

Actie is er ook genoeg, want als Hanzo iets op het spoor is, dan bijt hij zich erin vast en vecht hij voor gerechtigheid. Als hij dan plotseling weer eens thuis wordt aangevallen is dat niet zo een groot probleem want hij is altijd wel alert en op het ergste voorbereid.
Kort en best wel een goed eindgevecht, maar niet zo krachtig als dat van het tweede deel. Deze film is dan ook net wat minder dan het tweede deel, dat overigens ook het sterkste deel van de trilogie is.
Net als de andere Hanzo films is ook dit toch zeker een fijne film. Samen vormen de Hanzo films een erg vermakelijke trilogie met een uitstekende Shintarô Katsu in de hoofdrol.

avatar van Black Math
Nog steeds aardig, maar inderdaad wel het minste deel uit de reeks. Het begin, met wat Kaidan-invloeden, is misschien wel het leukst. Ook grappig is hoe hij onbekommerd zichzelf staat de kastijden terwijl zijn knechtjes hem verslag uitbrengen. Maar eigenlijk hebben we dat soort elementen ook al allemaal in de vorige films gezien.

Daar komt bovenop dat het personage Hanzo een iets minder krachtige indruk achterlaat dan in de vorige films, waar hij nog meer een kwelgeest voor zijn meerderen leek te zijn. Heeft niet zozeer met de prestatie van Katsu te maken, maar meer met het script.

Wat meer variatie wat betreft martelingen en geheim speeltuig in Hanzo's huis had de reeks voor mij wat leuker gemaakt. Maar evengoed een reeks die me sterk zal bijblijven. 2,5*.