Climax (2018)

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Gaspar Noé
met Sofia Boutella, Thea Carla Schott en Ashley Biscette

In het jaar 1996 verzamelen twintig dansers zich tijdens een drie dagen durende repetitie op een afgelegen plek voor een laatste choreografie, gevolgd door een feest. Met behulp van een sangria vermengd met LSD verandert stilaan de sfeer en heerst er een zekere razernij die de dansers de hele nacht in zijn greep houdt. Er is een zekere spanning merkbaar in de kamer en terwijl sommigen zich in het paradijs wanen komen de meesten in de hel terecht.

• Vanaf donderdag 31 januari in de bioscoop

Magnolia-fan schreef:
Het ziet ernaar uit dat deze release geschrapt is? Hij staat althans niet meer op IMDb, en ook de website van Periscoop zegt er niks over?

Ik heb het dus even voor je nagevraagd, de release is zeker niet geschrapt!
De releasedatum is nog steeds 10 januari.
Waarom het er niet meer bijstaat bij IMDb is ook hun een raadsel.

kappeuter schreef:

Ik heb het dus even voor je nagevraagd, de release is zeker niet geschrapt!
De releasedatum is nog steeds 10 januari.
Waarom het er niet meer bijstaat bij IMDb is ook hun een raadsel.

Ah top, dat is een hele geruststelling! Bedankt voor het navragen!

avatar van Frank.
Hele intense bad trip.

Gezien tijdens de persvoorstelling op Film Fest Gent. Camerawerk was buitengewoon. Een paar heerlijke longtakes. Acteerwerk van de meeste ook dik in orde. Personages soms wat onsympathiek maar dat was natuurlijk de bedoeling. Vond de sequentie waarin enkel gepraat werd wat lang duren en niet altijd even interessant. Ook de onthulling van de dader op het einde was wat flauw.

Al met al wel een hele goede film die veel indruk maakt.

avatar van sakkediemus
Frank. schreef:
Hele intense bad trip.

Al met al wel een hele goede film die veel indruk maakt.

En toch maar een 3,5*?

avatar van Frank.
Twijfelde tussen 3,5* en 4*, zal bij een herziening eventueel aanpassen.

avatar van SimonSav
Vanavond gezien, ook in Gent. Ergens tussen de 3.5* en 4* sluit ik me bij aan. Bijzonder filmpje weer hoor

Achteraf nog een Q&A met Noe, wel lachen. Toch een wat vreemde kerel met een raar gevoel voor humor. Zaal kon het wel smaken, zaten ook vooral echte fans ook vermoed ik.

avatar van maxcomthrilla
Bergafwaarts met Noe!

Wie heeft er met de sangria zitten klooien? Verwacht geen typische Who Dunnit volgens het boekje, dan ben je beter af bij zijn jeugdhelden zoals bv. Argento, die net als andere persoonlijk favoriete films een postuum eerbetoon krijgt in de film. Noe heeft niet veel nodig om van een handvol script een machtige film in elkaar te draaien met zijn voorliefde voor uitgerekte scenes en hel en verdoemenis.

De dansscènes zijn frivool en eclatant, zetten vrij snel de toon. Het gaat een hele gave trip worden. Zag ik Enter the Void nog in mijn eentje in een bios, tijdens de premiere op het filmfestival van Gent zat de zaal gewoon vol. Leuk om de beste man van zo dichtbij gezien te hebben. 75% van de soundtrack komt uit de hoed van Noe, veelal muziek uit zijn jeugd/waar hij graag op mag dansen. Met mijn voorliefde voor disco, kon de openingstrack van Cerrone dan ook niet meer stuk.

De muziek behelst een groot deel van de film, tijdens het chaotische tweede deel is het vooral de scene dat Selva de danszaal betreedt terwijl Rollin & Scratchin van Daft Punk hevig aan het climaxen is en iedereen niet meer in staat is om contact met elkaar te maken geniaal. De bijna eindsequentie met een prominente rol voor het briljante camerawerk en de kleuren rood en zwart is benauwend mooi en intens! Cinematografisch sowieso geweldige shots gezien, ik miste alleen iets meer jus in de vorm van de editing, waar nog wat meer mee gedaan had kunnen worden. Draai je verdomme een plaat van Lil Louis en laat je hem komen tot dat gehijg om de personages vervolgens alleen wat over sex te laten reppen.

Wederom een unieke belevenis, volgende keer graag een volbloed horror Mister Noe! 4,5*

avatar van Cellulord
Frank. schreef:
Twijfelde tussen 3,5* en 4*, zal bij een herziening eventueel aanpassen.

geen voordeel voor de twijfel!

avatar van Doc 660
Ik las ergens de omschrijving 'horror musical', maar dat doet de film tekort. Het is allemaal behoorlijk naar, maar het is geen volbloed horror, er wordt gedanst, maar het is geen volbloed musical. 'Een choquerend, modern techno ballet', dat was 't eerste wat ik kon bedenken toen iemand me vroeg de film te omschrijven.

Misschien komt het doordat er niet één (zorgvuldig op het narratief geselecteerd- ) stuk muziek in de film zit dat hier niet in de platenkast staat (van Giorgio Moroder tot Dopplereffekt, van Suburban Knight tot Cerrone), maar ik was flink onder de indruk. Cinematografisch en choreografisch zeer de moeite waard, en voor wie is opgegroeid in de techno scene van eind jaren 90 nog een beetje herkenbaar ook. Hoe gek dat ook moge klinken...

Ben benieuwd want ook weer met Benoît Debie

avatar van BlueJudaskiss
Wat klinkt dit tof! :O

avatar van sakkediemus
Volgens de website www.cinenews.be zou deze vanaf woensdag (21/11) te zien zijn in de Belgische zalen.
Het gaat wel enkel om de kleinere zalen, o.m. Cartoons Antwerpen en Studio Skoop Gent.
Geen idee of Climax (later) ook in de grotere bioscoopcomplexen UGC en Kinepolis op de programmatie zal staan.
Morgenavond is er een avant-première in Cinema Palace Brussel in aanwezigheid van de heer Noe himself.

avatar van de grunt
Wat is het toch een briljant cineast.

avatar van Fisico
Geen idee wat ik er morgen van kan verwachen behoudens een mix van opgefokte technobeats, dansende lijven en een briljant(e) camerawerk/cinematografie. Het contrast met Shoplifters waarvan ik eindgeneriek een half uur eerder zal aanschouwen, kan niet groter zijn ...
De recensies zijn alvast veelbelovend!

avatar van Warp
Poh, wat is Nederland hier weer eens traag in. Volgens Amazon is de UK blu-ray eerder beschikbaar dan de bioscooprelease hier.. Laat staan dat ie inmiddels al bij de buurlanden in de bios heeft gedraaid.

avatar van leatherhead
Ik dacht eerst dat je dat gekscherend bedoelde maar zie inderdaad dat de blu-ray gewoon letterlijk eerder te koop is . Pittig waardeloos weer.

avatar van Fisico
Climax was een erg bevreemdende ervaring. Eentje die je ook beter ervaart op het grote doek tenzij je met de simulatie thuis dezelfde effecten genereert. Een relatief korte film ook en in dat opzicht zeker een pluspunt. Want van een echt plot is nauwelijks sprake. De film begint met enkele onhandige interviews van jonge mensen die hun ervaringen delen rond drugs, dans en muziek. Daarna zie je de protagonisten zich in het zweet werken tijdens een feestje.

En in het zweet wordt er gewerkt. Op een werkelijk sublieme manier geeft elke danser zich over aan de opdwepende muziek van stevige technobeats. Alle remmen gaan los en je komt ogen tekort om de volledige choreografie van de danser en omstaanders te vatten. Je wordt haast letterlijk van je sokken geblazen door de snel bewegende ledematen, het gevoel voor ritme, de beats, het op en neerveren van lenige lichamen, enz. En dan moet het bekertje sangria nog zijn uitwerking krijgen. Dat beloofde dus!

Noé koppelt deze zondvloed van prikkels die op de kijker afkomt aan een sublieme camerahantering. Ronddraaiende beelden, helikoptervisie, ondersteboven, close-ups, ... en ga zo maar door. Ook het gebruik van kleuren, licht en schaduwen gaf een bevreemdend claustrofobisch en zelfs beangstigend effect. Alsof je je in de gangen van Saw of Hostel waande. De vreemde gillende geluiden krijg je eveneens nog te verwerken. Het hoeft niet gezegd dat er heel wat op je afkomt als kijker wetende dat "de climax" nog moest komen.

Stilaan krijgt de drug de bovenhand en merk je hoe eenieder hierop reageert. Het zien van wanen, paranoïde gedrag, achterdocht en jaloezie nemen de bovenhand. De één is euforisch, de ander is suf en nog anderen zijn angstig en gedesillusioneerd. Ook de kracht van de groep haalt het slechte van mensen naar boven en komt tot uiting in de film. Pure chaos dus en echt wel eens de moeite om te aanschouwen. De boodschap is helder en ook achterliggend begrijp ik de regisseur. Zeer knap overigens hoe hij alles in goede banen heeft geleid, maar als verhaal verwacht ik toch meer. Dialogen zijn - hoe kan het ook anders - aburd, maar de choreografie, camerawerk en sterke acteerprestaties doen de rest. De plasscène vond ik overigens één van de mindere puntjes. Het kwam nogal stuntelig over en het leek erop dat er achter de rug duidelijk met een waterpistool gespoten werd. Dan deed Regan het in The exorcist toch beter...