• 8.297.474 stemmen

Met onder meer: Sofia Boutella en Ashley Biscette

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 31 januari 2019

Plot Climax

"Birth and death are extraordinary experiences. Life is a fleeting pleasure."

In het jaar 1996 verzamelen twintig dansers zich tijdens een drie dagen durende repetitie op een afgelegen plek voor een laatste choreografie, gevolgd door een feest. Met behulp van een sangria vermengd met LSD verandert stilaan de sfeer en heerst er een zekere razernij die de dansers de hele nacht in zijn greep houdt. Er is een zekere spanning merkbaar in de kamer en terwijl sommigen zich in het paradijs wanen komen de meesten in de hel terecht.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Snaaf

Snaaf

Nog nooit zulk een ergerlijke links-rechts, omhoog-omlaag, slap-hard, melodrama film meegemaakt. Mama mia.

Ode aan de bipolairiteit ? Het zal het doel van de film wel zijn om een kijker als mijzelf helemaal kapot te ergeren. Voor mij was deze geslaagd als totale draak van een film. Ongelooflijk dat iemand zoiets weet te maken.

Nagenoeg ieder karakter in de film was hysterisch, manisch, totaal-slachtoffer van eigen gedragingen en/of die van anderen, gezeik, gezeur, intriges, etc.

Wie kijkt hier naar voor de lol? Wel afgekeken, maar mama-mia, wat was dit het tegenovergestelde van wat ik met plezier.

avatar van napoleonaust

napoleonaust

Wat een lekkere trip. Fantastisch visueel werk en heerlijke housemuziek. Ik heb verder niet veel met dans en choreografie, maar wat is die eerste dansscène fijn zeg. De dialogen erna bevielen me ook goed, ik vond zo'n 80% van alle dansers sympathiek. Misschien omdat ik mezelf ook enigszins in sommigen herkende.

Op het moment dat de LSD inslaat gaan langzaamaan alle remmen los, en zoals anderen hier al schreven verandert het echt in een nachtmerrie met vage kleuren, demonisch geschreeuw, geweld, trippy muziek (Windowlicker = perfectie), agressie en zelfs verminking. De sfeer is lekker luguber. Een kunstzinnige doch bizarre kijkervaring.

Ik lees overigens dat sommigen denken dat de regisseur met deze film de mogelijke gevolgen van LSD-gebruik wil laten zien, maar dat lijkt mij toch niet. Wat je in deze film ziet is wat er gebeurt wanneer een grote groep mensen collectief gedrogeerd wordt. Daarover toch een kleine kanttekening: ik heb zelf ook weleens mensen een bad trip op LSD zien hebben, maar nog nooit heb ik iemand zodanig wild en agressief gedrag zien vertonen. Wat ik in deze film zag deed me dan eerder aan een slechte PCP-trip denken.

Enfin, slechts een kleine kanttekening op een verder vermakelijk filmpje. Gaspar Noé is nieuw voor mij, en als ik de verhalen moet geloven kan ik mijn lol nog op met zijn andere werken. Binnenkort de beurt aan Enter the Void.

avatar van shrink

shrink

• 1923 stemmen

Tijden niet zo'n slechte film gezien. Na 45 minuten heb ik maar eens op het hoesje gekeken waar het over ging. Toen rond de 45 minuten ook bekend werd dat het over LSD in de sangria ging werd het er niet beter op. Wat een apart gedoe. Bagger!

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Dans naar de afgrond.

Noé doet het alweer met zijn creativiteit. Je zou ook haast denken dat hij met de titel meer van zichzelf blootgeeft. In dit geval is het al overduidelijk dat hij de kijker een toplijstje van zijn favoriete muziek wilt meegeven, geïnspireerd is geraakt door een verdwaalde nieuwsartikel en als hij de kans krijgt in een scene, liggen er natuurlijk weer oude horrorfilms op VHS op tafel en hangen er posters van cultfilms aan de muur.

Het verhaal van Climax is zo dun als een bierviltje en het script scheen ook slechts vijf pagina's dik te zijn. Maar de openingsscene en die dans doet het hem. Dit is toch wel even andere koek dan de gemiddelde dansfilm. De acteurs zijn vrij onbekend en zijn volgens mij slechts op een Facebook-advertentie afgestapt om in deze film te mogen spelen. Dialogen mochten ze waarschijnlijk ook zelf verzinnen, maar de samenloop staat weer als een huis. Elke personage heeft zo zijn eigen charmes: Dat Berlijnse buitenbeentje, die moeder met dat kind, Selva de hoofdrolspeelster, de gekke DJ, die twee oversekste Afrikanen en wat dies meer zij... Allemaal nemen zij deel aan een feest, waarin ze hun danstechnieken op alle maten kunnen en mogen uitvoeren en ondertussen genieten van de Sangria die wordt opgediend. Maar daar begint de ellende.

Groepsdruk, tragedie, dood, waanzin en verderf zijn hier de legio. Noé weet dit minimalistische script toch nog uit te werken tot zijn stempel en krijgen we hier wederom een claustrofobisch en geflipt product voorgeschoteld. Veelal gevormd in sketches tussen de genodigden, tot de verbluffende danssessies... tot de steeds diepere afdaling naar het onvermijdelijke. De soundtrack is zoals gezegd het ultieme visitekaartje. Enkele leuke artiesten leren kennen.

En ja, wie heeft de LSD in de Sanria gedaan?

De films van Noé moet je sowieso met een bepaalde positie gaan bekijken en zo weet hij met Climax weer een prachtige hallucinante trip af te leveren. Wat ik echter wel een beetje jammer vond is dat je niet echt heel veel van de jaren 90 meekreeg. Muziek kwam bijvoorbeeld veelal uit de jaren 70 en 80.

Al met al heeft Noé weer een buitengewoon project afgeleverd. Hoe lang zal het nu gaan duren tot de volgende?

avatar van Don Homer

Don Homer

Hedendaagse disco inferno trip.

Kenmerkende film van Gaspar Noe waar ik (extreem) gemengde gevoelens over heb. Zoals vaker brengt Noe de kijker langzaam in een steeds grotere krankzinnigheid. Hierbij ook visueel waarbij het raakvlakken heeft met Enter the Void (Film, 2009). Deze laatste vind ik beter omdat er veel meer diepgang in zit. Noe had 2001: A Space Odyssey (Film, 1968) weer eens in zijn hoofd en wilde de evolutie in Climax omdraaien. Dus van mens naar aap. De gedragingen worden mede door de drugs steeds primitiever.

Climax is echt een visueel festijn. De film begint met lelijk opgenomen saaie interviews met een spuuglelijke achtergrond. Ik weet niet waarom. Daarna komen de eindcredits (???) en daarna komt er een langdurige geweldig mooie choreografische dans op een heerlijke electronische beat. ​Dan wordt er weer wat gepraat, wat veel te lang duurt, om de personages te leren kennen. Helaas blijven deze oppervlakkig en niet zo interessant.

Op een gegeven moment wordt duidelijk dat iemand LSD in de sangria heeft gedaan. Dan begint de trip naar de bodem (gelijkenissen met het begin van Irréversible (Film, 2002) . Het verhaal lijkt dan interessanter te worden, maar dat valt toch tegen.

Al met al zeker de moeite waard door de bijzondere dans en passende muziek (er wordt in de loop van de film ook geïmproviseerd hierin). Maar vooral inhoudelijk is dit weinig vernieuwends van Noe.

avatar van napoleonaust

napoleonaust

Climax staat intussen aardig diep in m'n top 10. Zelden een film gezien die zo'n indruk heeft gemaakt. Een verklaring heb ik er niet voor

avatar van Alathir

Alathir

De film begon al direct met interviews wat ik al meteen raar vond. Ik dacht van heb ik nu een documentaire opgezet? Nee, dit is toch echt de film Climax. Goed, even verder kijken wat dit gaat worden. Na de credits (?) begon er een interessante dansscène, dan weer dialogen (saai ook al gingen ze over seks, het was gewoon overkill), dan weer dansen maar na dat dansen veranderde het in een psychedelische LSD trip met allemaal manische personen. Zeker het laatste halfuur kon ik volledig niks mee. Ik doe sowieso geen drugs dus ik heb geen flauw idee of dit bij de realiteit zit, wellicht wel.

Het is in ieder geval totaal niet boeiend om naar te kijken. Enkel de dansscènes waren voor mij de moeite, met de rest kon ik helemaal niks. You love it, or you hate it gevalletje. 1*