Climax (2018)

Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Gaspar Noé
met Sofia Boutella, Thea Carla Schott en Ashley Biscette

In het jaar 1996 verzamelen twintig dansers zich tijdens een drie dagen durende repetitie op een afgelegen plek voor een laatste choreografie, gevolgd door een feest. Met behulp van een sangria vermengd met LSD verandert stilaan de sfeer en heerst er een zekere razernij die de dansers de hele nacht in zijn greep houdt. Er is een zekere spanning merkbaar in de kamer en terwijl sommigen zich in het paradijs wanen komen de meesten in de hel terecht.

• Vanaf 31 januari in de bioscoop

avatar van donmarko22
Heb ik vandaag de zelfde climax gezien die op MM een 3.87 krijgt?
Ben bang van wel. Met veel moeite afgekeken. Ik vond het alleen wel tof dat die Duitse griezel toch de aanstichter was van het hele gebeuren

avatar van HarmJanStegenga
Lekker goor feestje. Ja, o.a. Giorgio Moroder en Gary Numan - qua muziek gelukkig in ieder geval een paar artiesten waar ik vrolijk van wordt. 'Climax' begint verder voor mij wat oninteressant, dan doel ik vooral op de dansjes (hoe knap ook - het deed me gewoon niks) en het oeverloze slappe geneuzel van die lui.

Vreesde voor de rest. Maar goed, Noé herpakt zich gelukkig rap, want ik zat lekker snel in een heerlijke bad trip. Fantastisch gefilmd door Debie, heerlijk geregisseerd verder met alle kleuren, rare taferelen, tracking shots, noem 't maar op. Noé werkt inderdaad naar een prima climax. Geen EtV, maar best aardig.

SilverGun schreef:
Gister ontvangen en gekeken. Opvallend dicht op de bios-release uit. Erg mooie uitgave in elk geval.
4 maanden na bioscooprelease, dat is toch de standaard tegenwoordig?

skinny_tie schreef:
4 maanden na bioscooprelease, dat is toch de standaard tegenwoordig?

Hij draait in Nederland nog geen maand.

Met de nadruk op "in Nederland". De Benelux is nog vaak een nakomertje.

Basto schreef:
Hij draait in Nederland nog geen maand.
De blu-ray die de bij de mensen hier in de bus geploft is komt uit het VK, daar is de film in oktober uitgekomen.

Onderhond schreef:
Met de nadruk op "in Nederland". De Benelux is nog vaak een nakomertje.
In de VK-releaselijst voor deze maand zie ik Burning en Mektoub My Love staan en voor maart Foxtrot, Everybody Knows en Under The Silver Lake. Die zijn hier allemaal al zo lang geleden in de bioscoop uitgebracht dat ze ook al op home video verkrijgbaar zijn.

Ik denk dat Periscoop voor de release van Climax specifiek wachtte op het IFFR.

skinny_tie schreef:

In de VK-releaselijst voor deze maand zie ik Burning en Mektoub My Love staan en voor maart Foxtrot, Everybody Knows, The Kindergarten Teacher en Under The Silver Lake. Die zijn hier allemaal al maanden geleden in de bioscoop uitgebracht.

Ik denk dat Periscoop voor de release van Climax specifiek wachtte op het IFFR.

Het blijft natuurlijk wel een punt dat Europa door de consument van home cinema al lang als één markt gezien wordt, maar door de distrubiteurs nog niet.

Ikzelf was zeker nog een 3e (en 4e?) keer naar Climax in de bios gegaan, als ik nog 3 maanden op de blu ray zou moeten wachten.

Zeer benieuwd wat de Brexit voor effect heeft, als hoop ik eigenlijk dat die gewoon niet door gaat.

Basto schreef:

Ziet de consument dat wel zo? Hoeveel mensen kopen nu een buitenlandse Blu-Ray?

Een derde keer gaan zou ik ook wel overwegen, maar ik vraag me af of de film over zo'n twee weken nog wel ergens te zien is. Verder onafhankelijk van het wel of niet verkrijgbaar zijn van een Blu-Ray.

skinny_tie schreef:
Ziet de consument dat wel zo? Hoeveel mensen kopen nu een buitenlandse Blu-Ray?

Misschien eerder de liefhebber dan de consument. Die laatste is inmiddels overgestapt op Netflix.

Bij mij komt 90% uit het buitenland.

avatar van Zwolle84
Ik denk dat de liefhebbers juist meer blu-rays importeren dan in NL kopen, juist bij regisseurs als Noé die een eigen merk zijn. Al is het maar omdat hier nauwelijks meer iets te krijgen is en je anders de hoofdprijs betaalt.

avatar van skinny_tie
Wat betreft de liefhebbers zeker wel. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat echt veel mensen zijn. Vooral als ik zie dat uitgaven die gelimiteerd zijn tot een paar duizend exemplaren er alsnog jaren over doen om uit te verkopen.

avatar van IH88
Climax

Gaspar Noé is in topvorm. Chaotisch, expliciet, confronterend en compromisloos, Climax is een film die je niet snel zal vergeten. Een groep dansers komt samen in een verlaten gebouw om te oefenen en feest te vieren, maar door een collectieve LSD-trip verandert de sfeer al snel.

Onderlinge vetes komen aan de oppervlakte, vooroordelen worden uitvergroot, en totale anarchie en gekte is het gevolg. Er zit een minutenlang durende scene in waar Sofia Boutella helemaal losgaat, en het is een scene die nu al op de nominatielijst kan voor beste scene van het jaar. Het kleurengebruik doet soms pijn aan de ogen, maar het past precies bij de groezelige en hypnotiserende sfeer die Noé wil creëren. Het duizelingwekkende camerawerk helpt daar ook bij. Met films als Suspiria, Possession, Taxi Driver en Eraserhead in het begin in beeld is duidelijk waar Noé zijn inspiratie vandaan heeft gehaald.

avatar van Ferdydurke
Toch wel opmerkelijk hoe Noé zijn film welhaast als een antropologische studie in de steigers zet.

Het feest, en de dans als onderdeel daarvan, schijnt zijn oorsprong te hebben in oeroude rituelen, bedoeld om een altijd dreigende interne crisis te bezweren, om bestaande spanningen binnen een groep, een samenleving, in goede banen te leiden. Al of niet middels het offeren van een zondebok, als ‘schuldige’ voor het uitbreken van de crisis.

Mogelijk waren die rituelen gestileerde uitbeeldingen van eerdere, ‘echte’ crises. Het gevaar van zulke rituelen zou zijn, dat ze niet té veel op de uitgebeelde crisis moesten gaan lijken, omdat het dan juist… een nieuwe crisis zou veroorzaken.

In dat licht bezien is de dans oorspronkelijk dus niet zomaar een vorm van zelfexpressie, maar een gestileerde uitbeelding van de razernij en het geweld zoals dat in een ‘echte’ crisis plaatsvond.

En hier zien we de botsende ambities, de rivaliteit, de onderhuidse irritaties en spanningen, in een schijnbaar hechte groep die uiteindelijk in onderling geweld en chaos ten ondergaat.

Een desintegrerende microkosmos, die model kan staan voor een samenleving. Elke menselijke samenleving, in feite. Een samenleving, altijd pogend het interne geweld buiten de deur te houden, naar buiten te richten, of uit te drijven middels willekeurige slachtoffers. Om de saamhorigheid in stand te houden.

Wat dat betreft: de Franse vlag, het verlangen om als groep die Amerikanen eens wat te laten zien, en – in de euforie meteen na het afsluiten van de repetitie – zelfs het idee dat ‘God met ons’ is: Noé windt er niet echt doekjes om.

Maar goed, het is even de vraag of deze film overeind blijft staan, als je die antropologische steigers weghaalt. Daar ben ik, na één keer kijken, nog niet van overtuigd.

Ik heb het gevoel dat er wat mankeert aan het ritme en de opbouw. Episodes houden te lang aan, worden opgerekt, zo lijkt het, waardoor de spanningsboog herhaaldelijk breekt. Zo kun je een film van anderhalf uur toch nog als te lang ervaren.

Verder lijkt me het perspectief van waaruit de gebeurtenissen voorgeschoteld worden, een tikkeltje te ‘realistisch’, te objectiverend, om als toeschouwer, al is het maar een beetje, deelgenoot te worden van zulke per definitie subjectieve ervaringen.

We blijven buitenstaanders op dit feestje. We zien de personages steeds agressiever, geiler en hysterischer doen, maar we blijven aan de ‘goede’ kant van de camera. Alsof we achter glas naar een experiment in een laboratorium kijken.

Dan maakt het niet uit of die camera loodrecht naar beneden gericht aan het plafond hangt (overigens op zichzelf wel een fraaie scène, dat), lekker trackend achter de personages aan sjouwt, of zelfs ondersteboven gaat.

Wel mooi dat hier de LSD als een soort deus ex machina fungeert, die comfortabel afleidt van de iets dieper liggende oorzaken, net zoals de kwestie wíe er dan suiker in de erwtensoep gedaan heeft op dit uit de hand gelopen partijtje. Je ziet als het ware een mythe ontstaan die het kwaad van ‘buiten’ laat komen.

De ‘suiker’, niet meer dan het lont in het kruitvat, is op zichzelf niet interessant. Het feit dat er een kruitvat ís, dat wel eens zou kunnen ontploffen: daar gaat het om, denk ik.

Ondanks dat ik zijn eerdere films nooit als meesterwerken heb bestempeld, kijk ik toch altijd wel weer uit naar nieuw materiaal van Gaspar Noé. Op audiovisueel vlak zijn eerdere films als Irréversible en Enter te Void een intense en bijzondere beleving, inhoudelijk schort er voor mij nog wel eens wat aan. Des te verwachtingsvoller was ik op voorhand toen ik hoorde dat Climax nauwelijks een coherent verhaal probeert te vertellen.

Climax doet haast enigszins geïmproviseerd aan en dat bevalt mij uitstekend. De grootste attracties van deze film zitten ‘m wederom in de stijl. Het camerawerk is onnavolgbaar (geniale, one / long takes door donkere gangen etc.) en staat volledig in dienst van de staat waarin de hoofdpersonen zich bevinden, wat ook nog eens resulteert in een claustrofobische kijkervaring voor de bioscoopbezoeker. Evenals de heerlijke belichtingstechnieken in deze film.
Ik begreep dat de acteurs professionele dansers zijn en weinig filmervaring hebben? Des te knapper hoe met name sommigen van het gezelschap hun ‘bad’ trip vertolken. Niet te geloven eigenlijk…

Met andere Noé-trucjes heb ik dan weer wat minder. Beginnen met de slotscene, de aftiteling direct tonen, de in grote neonletters voorbij komende muzikale artiestennamen halverwege.. Het zal allemaal wel. Over die muziek gesproken trouwens: ik heb veel herkenbare, heerlijke nummertjes voorbij horen komen, maar af en toe had dit best wat meer op de voorgrond mogen staan. In de filmzaal waarin ik Climax keek (Lux, Nijmegen), kwamen de decibellen althans niet helemaal tot hun recht.
Verder heeft Noé ook wel de neiging om scenes, met hoofdzakelijk inhoudsloos geneuzel, te lang uit te rekken. Neem bijvoorbeeld de interviews vooraf, of de lege gesprekken voordat de hel losbarst. Het, in dit geval aantrekkelijke, venijn zit hem duidelijk in de staart van de film.

Al met al kan ik hier wel 4* aan kwijt, maar door mijn voorliefde voor elektronische muziek en underground feestjes gooi ik er nog een halfje bovenop. Ik heb simpelweg te veel genoten van deze hallucinerende kijkervaring.

avatar van Basto
Kijk m nu voor de 3e keer en het valt me op dat de film dezelfde opzet heeft als The Godfather en The Deerhunter. Tijdens een feest leren we een voor een de personages kennen en wat er speelt in de groep. Vanaf daar gaat het natuurlijk zijn eigen weg. Al is wat volgt ook een soort warzone, vallen er natuurlijk wel de nodige slachtoffers en spelen familiebanden een rol.

Een feest, gevolgd door een spiraal van geweld. Is dit een moderne Godfatherfilm?

avatar van de grunt
Je hebt een rijke fantasie Basto