Climax (2018)

Frankrijk / België
Drama / Thriller

geregisseerd door Gaspar Noé
met Sofia Boutella, Thea Carla Schott en Ashley Biscette

In het jaar 1996 verzamelen twintig dansers zich tijdens een drie dagen durende repetitie op een afgelegen plek voor een laatste choreografie, gevolgd door een feest. Met behulp van een sangria vermengd met LSD verandert stilaan de sfeer en heerst er een zekere razernij die de dansers de hele nacht in zijn greep houdt. Er is een zekere spanning merkbaar in de kamer en terwijl sommigen zich in het paradijs wanen komen de meesten in de hel terecht.

Gruwelijk, op meerdere manieren, en zelfs komisch, inktzwart dan. De combi Noë/Débie(=held) bereikt hier grote hoogte.
Gauw nog herzien op groot scherm nu het kan, dan komt dat halve puntje er misschien nog wel bij. Waanzinnig.

avatar van remorz
Ik merk dat ik dat halfje verhoging eigenlijk ook wel wil geven. Tot herziening vertik ik het, omdat ik het eigenlijk maar irritant vindt dat hij zichzelf meer herhaalt dan heruitvindt.

avatar van $pecial
Vanavond draait ie in Natlab - Eindhoven. Ik ben benieuwd!

$pecial schreef:
Vanavond draait ie in Natlab - Eindhoven. Ik ben benieuwd!

We gaan er nú voor zitten in LUX.

avatar van nathaniel177
Nog 1 uurtje en hij begint, ben benieuwd hoor!

avatar van Shadowed
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen de grunt en nathaniel177

avatar van de grunt
David Bowie zong al eens over de 'side effects of the cocaine' maar Gaspar Noé tart hier alle wetten.

En dan ook nog besluiten met de Stones

Ga dit zien!

avatar van Pomodorini
Wat een film.

Deze film moet je zeker op het witte doek zien. Het is een bizarre film met prachtig camerawerk vooral de openingsscene die in 1 shot gefilmd is. De film voelt werkelijk als een anderhalfuur durende bad trip. Echt een aanrader van regisseur Gaspar Noe.

avatar van $pecial
Zojuist gezien in Eindhoven. Opkomst was matig: ~10 personen. Niet erg, lekker rustig. Ik moet de film nog even laten bezinken, maar helaas heeft het mij niet weten te pakken zoals Noe dat eerder wel heeft gedaan.

avatar van n00r
Pomodorini schreef:
De film voelt werkelijk als een anderhalfuur durende bad trip.

Ik hoop toch niet dat iemand als jij op zo een jonge leeftijd weet hoe een bad trip aanvoelt. Nu weet ik niet hoe oud je bent maar je ziet er erg jong uit

avatar van Pomodorini
n00r schreef:

jongeren krijgen tegenwoordig ook drugsvoorlichting op school

Nog nooit drugs gebruikt en wil dat door deze film ook zeker niet gaan doen.

avatar van Basto
Climax in Pathe 1 is eigenlijk onverantwoord.

avatar van nathaniel177
Wowwwwww! Dit was een vette en gekke trip zeg, zeker in de bioscoop. Ik was helemaal hyped over deze film en terecht het is gewoon een top film! De kleuren, de muziek en de manier waarop het gefilmd is is gewoon geweldig. De manier waarop de acteurs en actrices acteren is erg indrukwekkend. De film laat volgensmij (niet dat ik dit zelf ooit meegemaakt heb) een heel realistisch beeld zien van de gevolgen van lsd gebruik, op school wel is drugsvoorlichting gekregen en er werden effecten genoemd die ik in de film herkende. Denk dat ik deze nog een 2de keer in de bioscoop ga zien. Dit is echt een ervaring die je moet meemaken in je leven, ga hem zien in de bioscoop!

Goede film! Ik moet wel zeggen dat de kijkwijzer aangepast mag worden. Dit is geen film voor 12-jarigen! Drugsgebruik, seks, naakte mensen en de duistere thema van de film maakt het nogal shockerend voor de jongere kijker.

Ik heb ook gekeken naar de leeftijdsbeoordeling van andere landen en zij delen ook mijn mening. In de VK is tie 18+ en in de VS is tie R rated.

ny92 schreef:

Inderdaad voor sommige 12 jarigen waarschijnlijk een beetje shockerend vooral de scène waarin de zwangere vrouw in haar buik wordt getrapt en vervolgens haarzelf gaat snijden. Maar ik ben zelf 14 en kan het wel aan. Ook seks enzo vind ik niet erg in films haha. En deze film promoot drugsgebruik zeker niet, net zoals in requiem for a dream.

avatar van Warp
Verbaas me idd over de 12+ rating, Nederland is het enige land waar hij 12+ is. In dit interview is Noé zelfs een tikkeltje verbaasd met een R rating ipv NC-17 in Amerika. Denk dat hij hierdoor in Nederland ook wel wat verkeerd publiek zal aantrekken.

Warp schreef:
Denk dat hij hierdoor in Nederland ook wel wat verkeerd publiek zal aantrekken.

Naast mij zaten er twee met een bak popcorn. Het meisje zag lijkbleek toen het zaallicht weer aan ging. ?

avatar van Warp
Basto schreef:

Hahaha, prachtig

avatar van Basto
Incest, kindermishandeling, zelfmoord, moord, zelfmutilatie, mishandeling, drank en drugsmisbruik, racisme, groepssex

De persoon die dat op 12 jaar en ouder heeft gezet, heeft behoorlijk zitten slapen.

Basto

Climax - 5*
Irréversible - 1,5*

Dit raakt natuurlijk kant noch wal

avatar van Starmaster501
Heftige trip.

Onwijs goed gefilmd. Hoe langer je blijft zitten hoe heftiger het wordt. Velen liepen de zaal uit gedurende de film, wisten zeker niet dat ze naar een Noe zaten te kijken.

Je begint echter wel een beetje te merken dat Noe toch een beetje in herhaling begint te vallen. Je kan bijna elk trucje gaan afstrepen of een bingo starten. Toch zijn het altijd wel weer goede films. Fijn om weer eens uitgedaagd te worden in de bios.

avatar van Ted Kerkjes
nathaniel177 schreef:
En deze film promoot drugsgebruik zeker niet net zoals in requiem for a dream.
Grapje zeker?

Dit raakt natuurlijk kant noch wal
Nee, dat weet ik. Ben nog steeds moed aan het verzamelen die laatste te herzien

Ted Kerkjes schreef:
Grapje zeker?

Ik bedoel dat beide films drugs niet neerzetten als iets goeds om te gebruiken. Alleen hier op een wat andere manier dan in requiem for a dream.
Sorry als ik het een beetje onduidelijk neer heb gezet.

nathaniel177 schreef:

Sorry als ik het een beetje onduidelijk neer heb gezet.

Volgens mij heb je ze slecht begrepen. Het loopt in beide films niet echt heel goed af met onze drugsgebruikers en enig plezier lijken ze er ook niet aan te beleven. RFAD maakt vooral het punt dat voorgeschreven medicijnen ook gewoon (slechte) drugs zijn.

avatar van remorz
Volgens mij begrijp jij nathaniel77 verkeerd. En of RFAD überhaupt een punt wil maken, valt ook te betwijfelen.

remorz schreef:

Ja, idd heb, over het woordje ‘niet’ heen gelezen in zijn 2e post.
Ik zijn eerdere bericht was dat ook op twee manieren uitlegbaar.

avatar van dutchtuga
Basto schreef:
Nee, dat weet ik. Ben nog steeds moed aan het verzamelen die laatste te herzien

Blu-ray is ook lastig aan te komen en erg duur. Climax wordt trouwens door Arrow uitgebracht. Zou tof zijn als zij Irreversible ook onder handen nemen.

avatar van de grunt
Dankzij Gaspar Noé de hele dag "Born to be Alive" van Patrick Hernandez in m'n kop.