Climax (2018)

Frankrijk / België
Drama / Thriller

geregisseerd door Gaspar Noé
met Sofia Boutella, Thea Carla Schott en Ashley Biscette

In het jaar 1996 verzamelen twintig dansers zich tijdens een drie dagen durende repetitie op een afgelegen plek voor een laatste choreografie, gevolgd door een feest. Met behulp van een sangria vermengd met LSD verandert stilaan de sfeer en heerst er een zekere razernij die de dansers de hele nacht in zijn greep houdt. Er is een zekere spanning merkbaar in de kamer en terwijl sommigen zich in het paradijs wanen komen de meesten in de hel terecht.

avatar van EIGER3970
0.5. Ik hou er niet van dat mensen geld verdienen door alleen maar te provoceren. Schrijvers, schilders... je vindt ze overal. Want provoceren is gemakkelijk!

avatar van Basto
Alweer een tijdje niet gezien, maar vanavond weer wat key scenes herzien.

Maar dit blijft een grote kanshebber voor de beste film van 2019 voor mij.

avatar van Thomas83
Wauw, wat een tripperige film weer van Noé. Lekker verknipt en theatraal ook. Ook voordat de stemming begint om te slaan en de film een grote nachtmerrie wordt heeft de film al een bepaalde energie. Deels komt dat door de geweldige soundtrack, en de camera die zo fraai in vaak ononderbroken shots tussen de vele personages op het feestje heen fladdert. Ik hou daar altijd wel van. Het geeft een film iets levendigs.

Met Noé aan het roer weer je ook dat het er allemaal prachtig uitziet. Zelfs technieken die ik vaker niet dan wel kan waarderen zoals dutch angles en de shaky cam konden me nu wel bekoren. De dansscènes zijn ook geweldig. Wel moet gezegd dat zo'n beetje iedere scène echt wat te lang wordt uitgerekt. Dat maakt vooral het middenstuk van de film onnodig langdradig. 3.5*.

avatar van Basto
Gister nog eens herzien. Blijft een heerlijke ride met fantastisch camerawerk. Maar zo indrukwekkend als de eerste keer op het gigantische doek van Pathe 1 zal het helaas nooit meer worden. Vind het dan ook lastig om te kiezen wat ik de veste film van 2019 vond. Nuestro Tiempo en Once upon a Time in Hollywood zijn de andere kandidaten. Drie totaal verschillende films.

Wat deze wel lekker maakt is de speelduur. De 96 minuten vliegen voorbij en het geeft de film een hoge herzieningswaarde.

Blijft top!

EIGER3970 schreef:

Iets met ‘pot verwijt de ketel’.....

avatar van Fortune
EIGER3970 schreef:

Haha, geld verdienen. Iemand die jong is en geld wil verdienen die denkt natuurlijk aan provoceren in de kunstwereld. Het is heel moeilijk om je geld te verdienen op deze manier!