Romeo + Juliet (1996)

Alternatieve titel: William Shakespeare's Romeo + Juliet

Romantiek / Drama

geregisseerd door Baz Luhrmann
met Leonardo DiCaprio, Claire Danes en John Leguizamo

Dit is het klassieke verhaal van Shakespeare, maar nu in een modern jasje gegoten. De Capulet en de Montague families zijn eeuwige rivalen. Romeo Montague en Juliet Capulet worden ondanks deze rivaliteit verliefd op elkaar, maar hun liefde is gedoemd een tragisch einde te hebben.

avatar van movie acteurs
Dat mensen over de tekst en dialogen lopen te zeuren vind ik zelf ook merkwaardig. Dan kan je blijkbaar de originele Romeo & Juliet tekst niet aan. Maar dat er mensen zijn die vinden dat dit een slechte film is. Ja, daar kan ik me prima in vinden. Verhaal van "Romeo & Juliet' in moderne tijd plaatsen was geen goed idee in mijn ogen. Juist de oude stijl van het beroemde verhaal van Skakespeare vind ik goed. En wat dat betreft is deze film echt super, maar dan bedoel ik echt super druk . Vooral dat begin . Ik kon er ook eigenlijk niet echt inkomen doordat het me gelijk daardoor al totaal niet aanstond. Voor de rest heeft de film totaal geen indruk op me gemaakt en de rest vond ik ook niet echt zo heel bijzonder. Ik zie hier persoonlijk niet zo veel in. 1,0 voor sets en voor de belichting.

avatar van marloespsv7
Saaie film, voor leonardo 1 ster

avatar van jipt
Heel erg mooie, gestoorde, maar vooral knappe vertelling van Romeo en Juliet. Luhrman pakt het verhaal, geeft er een enorme draai aan, pistolen, autoachtervolgingen, flatgebouwen, en alles extra dik aangezet, de art direction was fantastisch. Ondanks het verhaal in een compleet andere setting mistte de film nooit de essentie. Ook een gewaagde keuze om de dialogen authentiek te houden, maar daardoor worden zelfs de liefdesscènes interessant. Van begin tot einde audiovisueel geweldig.
Dikke 4,5*

Zal dit binnenkort op blu-ray aanschaffen want volgens mij zit er wel een 5* in.

avatar van DragQueen
Met de regie zit het wel goed. De vormgeving is mooi. En het klassieke verhaal is in een modern jasje gegoten. En dat pakt vrij goed uit in de film. Al lag het er soms wat dik op, maar de essentie van het verhaal blijft aardig overeind. Acteerwerk is ook weinig aan op te merken. DiCaprio en Danes overtuigen met hun spel. 3 Sterren.

Melvin Udall
Dit is toch wel een bijzondere film, de Shakespeare taal gecombineerd met de moderne looks, een sterke soundtrack en een fraai productiedesign. DiCaprio en Danes zijn aan elkaar gewaagd al had ik het idee dat het personage Juliet qua screentime veel minder aandacht had dan in het originele verhaal. Ziet er geweldig uit trouwens op BluRay met een leuke interactieve commentaartrack.

avatar van Vinokourov
Die authentieke dialogen, die verhogen niet het kijkplezier bij deze gemoderniseerde versie van Romeo + Juliet. Af en toe word je wel erg afgeleid door de ouderwetse woordkeuzes en zinopbouw. Erg irritant dus! Maar goed al met al was het uiterlijk wel een feestje. Zag er echt bijzonder gaaf uit, die knallende kleurrijke stijl. Het welbekende verhaal was ook leuk om weer eens verteld te zien.

avatar van ibendb
Niets was ooit tragischer dan het verhaal van Juliet en haar Romeo...

Romeo & Juliet lag al een lange tijd in onze dvd-kast, maar ik had nooit echt de behoefte om de film te zien. Totdat ik met school naar een toneelstuk van Romeo & Juliet. Ik kende het verhaal, maar toch kon het mij toch vermaken. Dit kwam vooral omdat er zo'n magische sfeer gecreërd werd in die middeleeuwen. Dus wilde ik deze film zien. Maar wat ik niet wist, was dat het verhaal in een nieuw jasje gestoken werd. Dus dit vond ik best jammer. Ik vond het eerst lijken op een soort actiefilm, maar dan begint het liefdesverhaa van Romeo & Juliet...

Het feit dat de film zich in de tegenwoordige tijd afspeelde, vond ik al jammer, maar dat ze daartussen dat oude taalgebruik gebruiken vond ik verwarrend. Gebruik dan toch moderne taal. Of laat het zich afspelen in de middeleeuwen.

Voor de rest werd het nog een goed drama met enkele magische momenten. Een goede 3,5*.

avatar van Decec
Een redelijk misdaad/drama film...
Redelijk verhaal...
Wel een laatste mooi romantische verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Een beetje overdreven acteurs... die maar alleen maar schieten en vijand...
Bekende acteurs Leonardo DiCaprio, Pete Postlethwaite ,
Brian Dennehy,M. Emmet Walsh en Paul Sorvino ...
Redelijk HD kwaliteit (oud opname 1996)...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...

avatar van JJ_D
Cinema zoals cinema moet zijn: fantasierijk. Of hoe Baz Luhrmann altijd weer voor verrassingen zorgt. Oké, de film gaat op verscheidene momenten de mist in, maar het tempo blijft uitstekend en de soundtrack is hilarisch, om te eindigen met de uiterste verstilling ('Exit Music (for a film)'). Jammer trouwens dat de vertaling op de dvd niet in verzen verloopt. Het hele concept wordt daardoor ontkracht. Luhrmann kan Shakespeare overigens niet over de hele lijn doen "vloeien", maar over het algemeen wel genoeg om van een uistekende, grappige en natuurlijk diep ontroerende (Tristan und Isolde's Liebestod aan het eind!) film te kunnen spreken.

avatar van Black Math
Shakespeare meets MTV. Een interessant experiment en wat mij betreft ook een behoorlijk geslaagd. Ooit in een ver verleden toen ik nog op de middelbare school zat gezien, en toen vond ik het al bijzonder. Jaren later kan zo'n film dan een stuk slechter zijn dan je je kon herinneren, maar daar heeft deze film blijkbaar geen last van.

Altijd interessant als de setting van een oud toneelstuk wordt verplaatst naar het heden. Het kan catastrofaal werken, maar als het lukt vind ik het een enorme meerwaarde geven. Dat laatste is hier zeker het geval. Het taalgebruik in combinatie met deze setting is wel eventjes wennen, maar het is al snel de normaalste zaak van de wereld dat iedere surfdude zo praat. Ook een leuke vondst om van de prins een politiecommissaris te maken. Dat het aan het begin wat stroef aanvoelt kan misschien ook wel komen door het matige acteerwerk van de Montague boys. De Capulet boys vond ik dan wel weer het nodige charisma hebben. In de tijd dat ik de film voor het eerst zag had ik een flinke afkeer van Leonardo DiCaprio vanwege zijn tieneridool status. Dat is nu verleden tijd, en ik kijk tegenwoordig neutraal tegen de man aan. Hier doet hij het in ieder geval prima, er is wat mij betreft sprake van een chemie tussen hem en Claire Danes, die ik destijds al een prachtige vrouw vond, en daar is bij herziening niets van veranderd.

Veel flitsende beelden, voelt soms geweldig aan, soms wat minder, maar men heeft er tenminste aandacht aan besteed. Het feestje was spetterend, met Mercutio als spetterende dragqueen, en dan ineens die scene bij het aquarium... Werkelijk prachtig. Ook mooi was de setting in de kerk met alle neon kruizen. In ieder geval genoeg te zien. Soundtrack wisselend. Vaak wel aardig, maar de nummers met kinderkoor waren werkelijk verschrikkelijk. Ook leuk dat als Juliet sterft de laatste klanken van de Liebestod uit Wagners Tristan und Isolde klinken, wat een van mijn favoriete opera's is. Gezien dat verhaal erg passend.

Om samen te vatten: geslaagd, al is het niet uitmuntend. Maar wel erg origineel en dat is veel waard. 4*.

avatar van davidz352
Ver-schr-ikke-lijk. Niet om aan te zien zo druk en onsamenhangend. Verhaal van Romeo en Juliet is ook niet normaal slecht uitgewerkt. Ik kreeg hoofdpijn van deze film.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Het concept is best leuk, maar om echt te overtuigen mist deze drukke bedoening wat zelfspot. Al ben ik daar zelf niet zo zeker van: de liefdesscènes met Romeo en Juliet zijn serieus en meteen ook de beste, met lengtes voorsprong zelf - de aquariumscène is echt mooi. De andere scènes zijn voornamelijk lawaaierig. Daar lijkt de korrel zout wel te zitten, maar echt overtuigend vind ik die scènes niet echt.

Wel leuk om te zien zijn Leonardo DiCaprio en Claire Danes die enorm veel chemie hebben. Ook het acteren zelf kan er goed mee door.
In de bijrollen zijn enkele bekende namen à la Pete Postlethwaite gecast, maar veel hebben die niet te betekenen.

Dat is overduidelijk ook niet de bedoeling van regisseur Baz Luhrmann, want die trekt volop de audiovisuele kaart. Het is een keer iets anders, maar van een onverdeeld succes kan ik niet spreken. Daarvoor is de soundtrack te zwak en veel momenten te afstandelijk. Visueel is er wel wat te zien, al begrijp ik diegenen die het druk en kitscherig vinden.

avatar van sinterklaas
Een moderne en vooral aparte draai aan een eeuwenoud verhaal, en dat werkt vrij apart.

De film is een grote musical, maar dan in het hedendaagde Verona Beach, wat er nou niet echt bepaald sprookjesachtig uitziet en meer wegheeft van een Township in Johannesburg. Leonardo diCaprio zet hier ook als piepjong persoon een vrij bijzondere rol neer als Romeo waarbij zijn hart verroverd word door Juliet, sprankelend neergezet door een erg sexy Claire Danes. Maar Romeo is een bastaard voor de familie van Juliet, dus het brengt een hoop problemen met zich mee, maar Romeo geeft niet op. Met alle gevolgen van dien.

De manier hoe de moderne tijd word verweven met een oud verhaal is erg bijzonder. Ipv massale slachtvelden met zwaarden, krijgen we massale, in musical-gestijlde shootouts met vele John Woo moves en uiterst gepimpte pistolen. Ik vond het nog wel vermakelijk werken, en Romeo + Juliet is voor mij nog best wel een vrij uniek werkje. Dat de film continu behoorlijk zoetsappig is is wel een feit.

Nog wel goed te doen.

avatar van sinterklaas
Shit, vergeten te stemmen!

edje555
Schitterend !

avatar van Gwen80
Twee sterren voor de aquariumscène, en de chemie tussen de twee hoofdrolspelers, die er inderdaad wel was. Voor de rest vond ik deze versie van Romeo and Juliet echt driemaal niks. Ik vind de versie uit 1968 echt vele keren beter.

avatar van blurp194
Indertijd een redelijk vernieuwend idee om de originele tekst van Shakespeare te gebruiken in een moderne setting. Tenminste, in film, want in het theater was dat trucje al veel eerder gedaan.

Veel mooie beelden en beeldtrucs, in een erg flitsende videoclip stijl. Ook hier lopen oud/historisch en nieuw door elkaar, met wat listige trucs om de link naar de Shakespeare-teksten en de moderne invulling daarvan te leggen.

Het levert wel een aardige film op, maar het hoge tempo en de visuele drukte stoorden me ietwat. Wel een vrij unieke manier van vertellen van het verhaal, maar of het de juiste is betwijfel ik ietwat. Voor mij op dit moment in ieder geval niet.

avatar van Zwolle84
Na jaren weer eens herkeken; blijft een pareltje, nét geen 9. Ongeloof prachtige beelden die je bijna stuk voor stuk aan de muur zou hangen, geweldig acteerwerk van beide hoofdrolspelers, zeer gewaagde (maar soms uitputtende, vandaar een acht) stijl van flitsende scènes en uitdagende dialogen, Luhrmanns karakteristieke kleurgebruik - met recht een klassieker, ook al haalt hij het bij lange na niet bij zijn meesterwerk The Great Gatsby.

avatar van Mitakcor
Nu ik eindelijk Romeo + Juliet heb gezien, kan ik de negatieve reacties van mijn vrienden begrijpen. Een origineel idee veranderen eindigt vaak in een teleurstellend resultaat. In dit geval gaat het om het veelbesproken verhaal in moderne tijd te filmen. Ik vind de moderne stijl eerlijk gezegd echt geweldig. Wat mij betreft kan je hier zelfs een serie van maken. Alleen maakt dat het niet beter dan de oude stijl.

Verder was Leonardo DiCaprio zoals altijd meesterlijk. Claire Danes speelde een fantastische rol. Aan de andere kant viel Paul Sorvino, uitstekend gespeeld in GoodFellas uit 1990, ontzettend tegen. Misschien wel omdat ik dat niet van hem was gewend, maar ik walgde er echt van. Wat een clown.

Het waren twee dikke uurtjes genieten. Eigenlijk ook omdat ik een zwak heb voor romantiek.

Onwijs mooie film. Je moet er maar van houden. Het is in een moderne tijd afgespeeld. En de uitspraken zijn Net gedichten. Dat benadrukt juist het Shakespeare verhaal. Zonder die uitspraken was het gewoon: het jongen en het meisje. Nogmaals. Je moet er van houden. En leo speelt weer fantasies

Ondanks dat ik een hekel heb aan de dialogen op z'n Shakespeare's vind ik deze versie van het verhaal toch wel best te pruimen.
Het verhaal in een moderne setting, het werk wonderwel goed.
Maar de film wordt toch vooral gedragen door Leonardo DiCaprio, die hier, hoewel nog zeer jong, de pannen van het dak speelt.
Voor mij is deze film dus wel eens leuk om te bekijken, maar een liefhebber van Shakespeare ben ik er zeker niet door geworden.

(verwijderd)
Mijn eerste Romeo & Juliet en 2e Luhrmann ervaring. Bijzonder is een goed woord om deze film te beschrijven.

Het hele concept van Romeo & Juliet is erg wennen, vandaar is het cijfer geven ook voor deze film weer lastig. Verdient eigenlijk een snelle 2e kijkbeurt hiervoor. Vind het niet direct fantastisch, maar zeker niet saai. Wat ik wel kan zeggen is dat het verhaal in normale context me sowieso zou bevallen, al hebben de Romeo en Juliet in deze specifieke film hier wellicht een groot aandeel in.

Audiovisueel heeft Luhrmann er weer een tof kunstwerk van gemaakt maar tegelijkertijd het tegenovergestelde van de film. Toch werkt het prima, dat speelse en kleurrijke. Verveelt in ieder geval niet.

Prima cast ook. Leo weer fantastisch, die heeft me nog nooit teleurgesteld. Langzamerhand begin ik zijn hele filmografie af te tekenen helaas.

Ik sluit af met Claire Danes, zij is fantastisch! Met Titanic in mijn top-10 heb ik me altijd afgevraagd wie de beste Rose zou zijn, aangezien ik Kate Winslet zowat het enige verbeteringspunt van de film vind. Nou, hier is ze hoor. Ook nog eens terwijl ze als 1e op de kandidatenlijst stond blijkbaar, pijnlijk! Ze heeft echt alles. Jammer dat haar carrière voor de rest niet bijzonder goed lijkt te zijn.

avatar van Ajax&Litmanen1
Allemachtig, wat is dit een vreselijke film zeg. Op zich vind ik het Romeo & Juliet verhaal best wel de moeite, maar in een moderne setting is het gewoon irritant. Beide hoofdrolspelers zijn prima, maar de overige rollen, de sfeer, de dialogen, het taalgebruik, oef. Niet te harden. Het past gewoon niet. Visueel heeft de film ook niks interessants te bieden, nogal kitcherig en stijlloos. Het eerste half uur was al zo vervelend dat ik vooral zat te hopen dat dit snel voorbij was. Toch jammer, want DiCaprio is gewoon een van de, zo niet de beste acteur van zijn generatie. Hij brak in 1997 bij het wereldpubliek door met Titanic, maar was in de voorgaande jaren al sterk. En Claire Danes is ook een goede actice, hier is ze gelukkig niet zo irritant als in Homeland met haar neurotische rol die ze moet spelen. Jammer, had hier wel het nodige van verwacht, ook gezien de prima score.