Romeo + Juliet (1996)

Alternatieve titel: William Shakespeare's Romeo + Juliet

Romantiek / Drama

geregisseerd door Baz Luhrmann
met Leonardo DiCaprio, Claire Danes en John Leguizamo

Dit is het klassieke verhaal van Shakespeare, maar nu in een modern jasje gegoten. De Capulet en de Montague families zijn eeuwige rivalen. Romeo Montague en Juliet Capulet worden ondanks deze rivaliteit verliefd op elkaar, maar hun liefde is gedoemd een tragisch einde te hebben.

mijn broek zakt er van af!!!!
Ben je zo gek op Claire Danes?

Ben het met Ramon K eens: vond dit ook een erg goeie film en zeker meer dan 3 sterren waard, die hij gemiddeld hier heeft gekregen.

Wat mij betreft 4*!

avatar van petey
Wat jullie dat gerijm noemen is dus gewoon zoals Shakespeare de tekst geschreven heeft.
Ik vind het heel goed hoe hij het oude verhaal in de hedendaagse wereld heeft weten over te zetten zonder het geweld aan te doen.

Ben het helemaal met je eens Petey: knap om iets wat 'eeuwen' geleden geschreven is zo goed te 'vertalen' (wel in beelden, maar juist niet in tekst, wat het des te bijzonder maakt) naar het hedendaagse. Daarom dus een hoge(re) waardering waard!

Echt een kunstwerk!! Erg indrukwekkend hoe Luhrmann beeld en muziek af en toe kan doen samensmelten. Ook erg mooie decors!
Ik vond de guns ook erg mooi ontworpen.

Baz Luhrmann is een genie!

avatar van Ramon K
Eindelijk iemand die zijn films weet te waarderen!

totale verkrachting van Shakespeare. Gewoonweg een verschrikkelijk irritante film!!

Leg uit.....

jacom schreef:
totale verkrachting van Shakespeare. Gewoonweg verscrikkelijk irritante film!!

Zit wat in.

avatar van pjotr
Wat een bull-shit ! - eindelijk eens een frisse interpretatie Shakespeare zul je bedoelen.....

Leg uit.....

er valt niets uit te leggen. de tekst is gewoon letterlijk overgenomen (denk niet dat baz luhrmann die tekst zelf geschreven heeft). zo had shakespeare het niet bedoeld.

avatar van Ramon K
Is dat geen vette onzin....mag toch aannemen dat Shakespeare wilde dat zijn teksten in tact bleven, hoe kun je Luhrmann dat nu verwijten??? Opmerking van niks dus!

Ramon K schreef:

gij moogt zeggen wat ge wilt, maar dat neemt niet weg dat shakespeare het zo niet bedoelde! ik heb niets tegen mensen die Romeo + Juliet goed vonden, maar je moet toegeven dat het een soort van tenietdoening is van het origineel. al die belachelijke vechtscènes

avatar van Ramon K
- Heb jij Shakespeare gelezen? Er zaten wel degelijk vechtscene's in.
- Heeft Shakespeare een gesprek met jou gehad en je ingefluisterd dat zijn verhaal niet naar de moderne tijd geplaatst mag worden? Shakespeare is universeel man. Romeo&Juliet is het ontroerendste verhaal over liefde ooit. Zolang de emotie van dit verhaal maar over gebracht wordt, maakt het me geen reet uit of ze nu vechten met pistolen, degens, kunstpenissen of salami....sterker nog de decors, muziek, beelden en de draai die er in deze film aan het bekende verhaal gegeven wordt getuigen van grote originaliteit......en de impact is nog steeds net zo groot!

Ramon K schreef:

of ze nu vechten met pistolen, degens, kunstpenissen of salami

A dildo is a dildo by any other name.

Zo is 't maar net!

Ramon K schreef:

Wel als je de rest van zijn aanpak ziet. De teksten verwerden zo tot gimmick waar je niet meer naar luistert.

En in Shakespeare's eigen tijd luisterde ook niemand echt goed, werd er doorheen geluld en drank verkocht tijdens kermisachtige voorstellingen....

cornelis schreef:

Ik luisterde (nu) wel goed. Het probleem lag bij degene die het uitsprak....

En? You're missing the point.
- Van oorsprong is het Kermis; of je het geslaagd vindt, is wat anders, maar Luhrman staat daarmee in een traditie, eerder dan dat hij er buiten valt.
- De tekst is niet zo heilig als sommigen willen geloven. Daarnaast doet een transcriptie van de tekst het origineel natuurlijk ook altijd enige mate van onrecht.

Ramon K schreef:

- Heb jij Shakespeare gelezen? Er zaten wel degelijk vechtscene's in.

kalm aan man!! je hoeft je niet zo op te winden. Tuurlijk mogen er vechtscènes zijn, maar dan goede vechtscènes, in deze film heb ik er geen enkele gezien. Die ene scène met "do you bite your thumb at me sir?". Hilarisch slecht gewoon. Ik blijf erbij, verkrachting van shakespeare!

Afbreuk aan het origineel alsjeblief zeg. Het is gewoon zijn interpretatie, liever dat dan een slaafse navolging. Vergeet ook nooit dat dit van oorsprong een toneelstuk is en dus onmogelijk intact in een film kan gegoten worden. Dat zou veel te lang en veel te saai worden. Ik vind dit een zeer leuke film maar toch vind ik qua omzetting van een shakespeare stuk naar een moderner kader Richard III beter. Al was daar dat moderner kader wel de jaren dertig ma soit, ook da was een stukske na shakespeare dacht ik zo.

Ik keek na het zien van het meesterwerk(je) Moulin Rouge! erg uit en nadat ik een tijdje geleden weer een trailer van deze film zag, ben ik toch eens intensief gaan zoeken. Uiteindelijk vond ik hem bij videoland en heb hem dus gelijk meegenomen.
En ik heb ontzettend genoten bij deze film. Het eerste kwartier moest ik heel erg wennen aan het oude-Engels in deze 'nieuwe wereld'. Maar als je hier eenmaal aan gewend bent is het puur genieten van de fantastische cast (hou nou eens op met dat gezeur over DiCaprio: het is gewoon een ontzettend goeie acteur!), prachtige decors en schitterende muziek. Dit alles prop je in één film en je hebt het visuele spektakel Romeo + Juliet!
Nadat ik de film had afgekeken had ik 4* in mijn hoofd, maar de hele avond bleef deze film mar door mijn hoofd rond spoken en ik heb toen besloten om er maar een half puntje bij op te doen. 4,5* dus! , maar eingelijk ook .

avatar van Goodfella
Idd érg mooi. De tijd vloog voorbij tijdens het kijken, die 2 uur leken net 10 minuten te duren.. Heel energiek, ontzettend veel vaart, komisch, ontroerend en het belangrijkste; ik heb me gelukkig geen enkel moment gestoord aan de taal, daar was ik vooraf namelijk nogal bang voor. Misschien nog wel wat beter dan Moulin Rouge, Luhrmann rules!

4 *

Gisteren de S.E. dvd van deze film binnen gekregen en ik heb hem gelijk ook maar weer gekeken. Het enige storende puntje aan de film vond ik de taal (dit weerhield me er ook van om hem de volle 5* te geven), maar nu ik hem weer zag merktte ik dat ik hier nu helemaal geen last van had. Dit kwam voornamelijk denk ik omdat ik hem nu zonder ondertiteling zag (dit kan je bij een dvd namelijk uitzetten ).
Een feel-goodmovie als Amelie vind ik super, maar ook sommige films over de gedoemde geliefden vind ik echt geweldig. En deze film staat sinds gisteren erg hoog in mijn top zoveel. En hij krijgt 5* natuurlijk.

avatar van Purmerend
Al dat piet-praat en dat rijmen gaat je naar een half uur je strot uit hangen.

avatar van Pierre1
Jammer dat je het einde van tevoren al weet

Purmerend schreef:

Al dat piet-praat en dat rijmen gaat je naar een half uur je strot uit hangen.

Nooit meer iets van Shakespeare lezen (en kijken) dan.........

Wat een onzin, Ramon.