
Climax (2018)
Frankrijk / België
Drama / Thriller
96 minuten
geregisseerd door Gaspar Noé
met Sofia Boutella, Thea Carla Schott en Ashley Biscette
In het jaar 1996 verzamelen twintig dansers zich tijdens een drie dagen durende repetitie op een afgelegen plek voor een laatste choreografie, gevolgd door een feest. Met behulp van een sangria vermengd met LSD verandert stilaan de sfeer en heerst er een zekere razernij die de dansers de hele nacht in zijn greep houdt. Er is een zekere spanning merkbaar in de kamer en terwijl sommigen zich in het paradijs wanen komen de meesten in de hel terecht.
TRAILER
https://www.youtube.com/watch?v=fO1ie2liabw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Ok, daar zit op het oog een discrepantie, maar ik denk dat de regisseur zich niet altijd volledig bewust is cq in controle is van hetgeen hij schept.
Ik blijf er bij dat de parabellen voor mij iverduidelijk aanwezig zijn. Of Noe dat nu bedoelde of niet.
Nee, als de auteur zich overal bewust van zou zijn, had ie niet doodverklaard hoeven worden. En ik ben het met je eens dat (de aanwezigheid van) een Franse vlag meer zeggingskracht bezit dan Noé hem waarschijnlijk heeft willen meegeven. Mooi ook dat mensen die parallel met het huidige Frankrijk eruit pikken.
Waar het voor mij verwarrend wordt, is wanneer de waardering voor die "dubbele laag" over zou slaan naar Noé als filmmaker, terwijl ik zijn eendimensionale benadering (van verhaal en personages) juist als een tekortkoming beschouw. Ik zag een film(maker) die een kapstok nodig had (LSD) om een feestje eens goed te laten ontwrichten, geen geëngageerde reflectie van maatschappelijke teloorgang. Ik snap denk ik ook niet zo goed waarom je dat de film zou willen toedichten, afgezien van "Hé, ik zie daar een gelijkenis in met...!"
Narratief wellicht een van de zwakkere films van Noé tot dusver - ik zie altijd van die opmerkingen dat Noé niet aan narratief doet, maar daar kan ik niet zoveel mee - er is toch heel duidelijk een verhaal, en in deze film is dat nogal dun en het wordt ook behoorlijk uitleggerig ingewreven, vond ik. Tegelijkertijd is het geheel wel weer enorm langdradig, dus wellicht dat daar het idee uit ontstaat. Vorm over inhoud, of vorm zonder inhoud wellicht zelfs. De ledigheid van het bestaan, maar dan op de dansvloer, en met weinig meer inhoud dan een goeie avond in de stad.
Inhoudelijk lijkt het er op dat Noé sinds Love weer wat kwijt geraakt is. In twee richtingen - hij valt zijn publiek tenminste hier wat minder lastig met zijn eigen ego, maar, aan de andere kant, hij vindt het wel weer nodig om het geduld ver over de grens van het redelijke op te rekken. Gelukkig had ik m'n tablet bij me, dat maakte de eerste minuut of 10-15 toch een stuk minder dodelijk. Of wellicht is het ook de regie die hij kwijt is - leuk om vooral met onbekende acteurs te willen werken, maar ik vond het ook weinig overtuigend. Ook van de nog wel ietwat bekende namen - en zo slecht is Boutella nou ook weer niet, dat je dit als haar normale baseline prestatie zou moeten zien.
Dus nee, Noé heeft me nog steeds niet overtuigd. Verre van.
Ook heeft Noe en de acteurs naar beelden gekeken van mensen onder invloed van invloed en naar beelden van mensen in psychiatrische ziekenhuisen. Dus eigenlijk wil de regisseur dus wel de effecten van drugs laten zien.
Ik denk niet dat dit het statement is wat Noé wilt maken. Ik geloof ook niet zozeer dat Noé echt anti-drugs is. Die filmpjes waren bedoeld om de acteurs te laten zien hoe ze als trippende mensen moesten acteren. Ik denk dat Noé meer gefascineerd is door mensen die de controle verliezen op gebieden van drugs, seks en geweld.
De film moet duidelijk op gang komen, want we krijgen eerst een behoorlijk statische scène voorgeschoteld waarin de dansers geïnterviewd worden. Ook nog eens een scherm dat gefilmd wordt, dus dubbel zo saai. Daarna komt er een behoorlijk uitzinnige dansscène, waar al naar gerefereerd werd in de reviews die ik van te voren gelezen had. Het ziet er boeiend uit, maar ik had hier eigenlijk iets meer van verwacht. De stijl is street, maar ik had het idee dat er meer cohesie in de choreografie had kunnen zitten. Het is meer dat iedereen om de beurt zijn of haar ding doet.
Daarna gaat men aan de sangria en gaat bouwt de film langzaam op. Eerst nog een tijd lang onderling geroddel, wat ik opmerkelijk nog redelijk boeiend vond, maar dan slaat de lsd aan, waarna het plot steeds minder van belang is, en de rest van de film vooral gevoelscinema is. Eerst nog een dansscène die op geweldige wijze van boven gefilmd wordt; waarna sommigen in extase blijven dansen, terwijl anderen een serieus slechte trip krijgen.
Veel geweldige lange shots waarin personages afwisselend gevolgd worden en we zien hoe iedereen volledig doordraait. Interessant is dat de cameraman ook steeds meer onder de invloed van de lsd lijkt te raken, zo wild als de camera op het einde rondtolt. Een bewuste stijlkeuze, want we herkennen het van de Rectum scène in Irréversible. Ik ben niet heel erg into electromuziek, dus het boeit mij wat minder dat de soundtrack vooral nummers uit de jaren 90 bevat, maar ik vind het wel een erg effectieve en passende soundtrack. Prima bij de dansen, maar zeker ook bij de climax waar de film naar toe werkt.
De titel Irréversible is al gevallen, en het is ook de film waar deze film het meeste op lijkt. Een stuk nieuwer, maar niet vernieuwend ten opzichte van die film. Ik zit er niet teveel mee, maar ik vind Climax wel wat minder, en niet alleen om het wat saaiere begin. Irréversible is ook gevoelscinema, maar speelt ook nog eens met de verwachtingen van de kijker en met het medium film en heeft daarom juist iets extra’s. Maar Climax kan ik wel wat meer waarderen dan de vorige twee films van Noé, Enter the Void, die ik wat minder evenwichtig vond, en Love wat toch slechts een half geslaagd 3D porno experiment is. Wat Climax ook voor heeft op die andere twee films is het acteerwerk. Alle laatste drie films van Noé hebben een cast die grotendeels uit minder ervaren acteurs dan wel amateurs bestaat, maar alleen in Climax merk ik daar niet veel van.
De film laat een feest zien dat ik zelf niet bij zou willen wonen, maar als toeschouwer is het geweldig om te zien hoe alles naar de klote gaat. 4,5*.
Zeer bijzondere film! Had eerder Enter The Void gezien en ik werd gelijk verliefd op de cinematografie van Noe.
Desalniettemin is het een Noe dingetje, want voor andere regisseurs ze Debie nauwelijks dit soort tollende long shots in. Nou vooruit laten we het een Noe/Debie ding noemen.

Helaas met name de eerste helft wel erg veel irritant dom gelul.
Overigens vroeg ik me wel af hoeveel LSD ze nu precies binnen hebben gekregen. Het mag dan wel vloeibaar dus intenser zijn maar ook behoorlijk verdund in die sangria en van LSD ga je op zich niet met je zus naar bed of agressief worden..
p.s. met name die instrumentale versie van Dickmatized bij de 2de dansscene was zalig. Die kende ik nog niet.
Lang geleden dat ik nog zo een onaangenaam gevoel had bij een film en toch geïntegreerd bleef kijken. Om het script moet je 't niet doen, dat is nagenoeg compleet waardeloos. Maar de gekte die heerst op de dansvloer, de excentrieke personages waarvan sommige rechtstreeks uit de hel lijken te komen, het anachronistisch aanvoelende patriottisme dat er nogal ingewreven wordt, de algehele scène die neergezet wordt: fantastisch.
Er wordt ook een soort seksuele spanning opgebouwd doorheen de film die uitmondt in wat ik eerder een anticlimax zou noemen. Ofwel is het me ontgaan omdat het beeld ondersteboven hing.
Geef een punt voor de muziek en een paar mooie shots, maar voor de rest is dit voor mij een anticlimax want hier had ik toch wel en zeker gezien de goede recensies hier veel meer van verwacht.
De eerste 50 minuten zijn bijna niet door te komen van saaie scènes en idiote dialogen. Daarna hoop je dat het gaat losbarsten, maar buiten de wijze van filmen gebeurt er eigenlijk niet veel. Daarbij komt er ook het moment dat de speciale camerabeelden je werkelijk gaan irriteren en dan denk ik vooral aan de langdurige donkere flitsende shots naar het einde toe op de dansvloer. Neen, maak mij niet uit wie de regisseur ook mag wezen, maar dit vond ik een gedrocht. 2/10
Toch vind ik deze film niet slecht, het laat perfect zien wat LSD samen met alcohol met je kan doen.
Langzaam maar zeker komt het inderdaad tot een climax, voordat het zover is moet je je wel eerst door de eerste 20 saaie minuten werken.
Toch vind ik deze film niet slecht, het laat perfect zien wat LSD samen met alcohol met je kan doen.
Hoezo, alcohol vermindert alleen maar de tripgevoeligheid.
Ow, nou ik heb er zelf geen ervaring mee maar misschien vergis ik mij dat er in sangria wel of geen alcohol zit ?

2,5*
Houd op met die scores boven de 0,5 voor deze meuk svp.
Met vriendin in de bioscoop gekeken, wij bleken de enigen in de zaal te zijn. Enerzijds fijn om het rijk alleen te hebben.

Prima samengevat, houden zo.
Wat is dit voor kak dan? Achterlijk verhaal en acteerwerk.
Houd op met die scores boven de 0,5 voor deze meuk svp.

Prima samengevat, houden zo.
Volgensmij zijn het verhaal en acteerwerk niet het belangrijkste van deze film, vind het trouwens onzin dat je zegt dat mensen op moeten houden met scores boven de 0.5 ster geven. De film heeft zeker geen slechte cinematografie en dat is al zeker een paar sterren waard

Mafste film die ik heb gezien denk ik.
Ik zou na zo’n commentaar eerder 5* verwachten.
