Charly (1968)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Ralph Nelson
met Cliff Robertson, Claire Bloom en Lilia Skala

Charly is een zwakbegaafde man die zich maar met moeite staande weet te houden in de wereld. Hij doet meerdere pogingen om te leren lezen en schrijven, maar het wil maar niet lukken. Zijn leraar wil hem helpen en neemt hem mee naar een kliniek. Door een experimentele behandeling die al succesvol was met muizen wordt Charly almaar intelligenter. Emotioneel is hij echter nog steeds de Charly die hij was.

avatar van streeter
Wow - ik hoorde steeds dat dit zo'n Forrest Gump/My Left Foot/I Am Sam film was waar de Academy een Oscar nominatie (en in dit geval, het beeld zelf) gaf voor iemand die een gehandicapt persoon speelt. Maar Robertson's Charly is maar zwakbegaafd voor een deel van de film, en hij is het beste als hij intelligent is. Ik was erg onder de indruk.
Ook erg unieke regie stijl van Ralph Nelson.
****

avatar van royals
Hele mooie film. En goede overtuigende acteerprestaties.

avatar van Biosguru
Ontzettend mooie film. Erg ontroerend zonder dat er op zijn "Spielberg's" op effect gespeeld wordt, dat is niet nodig want er is een script en er wordt van een intelligent publiek uitgegaan. Ik kreeg zowat plaatsvervangende schaamt voor de Brol die ze nu van zon film zouden maken. Dikke aanrader, ook als het thema je niet gelijk aanspreekt.