Tomorrow Never Dies (1997)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Pierce Brosnan, Jonathan Pryce en Michelle Yeoh

Iemand zet de wereldmachten tegen elkaar op en alleen James Bond kan dit stoppen. Wanneer een Brits marineschip op geheimzinnige wijze tot zinken wordt gebracht, lijkt de aarde op wereldoorlog III af te stevenen totdat James Bond op het spoor komt van het misdadig genie Elliot Carver, een machtige mediabaron, die van het misdadig manipuleren van wereldschokkende gebeurtenissen zijn vak heeft gemaakt. Na een verzoek om hulp aan Carvers vrouw, de sexy Paris, komt Bond in contact met een agente van de Chinese geheime dienst. Wai Lin die over een flink aantal dodelijke capaciteiten beschikt. Samen met haar komt hij terecht in een aantal explosieve acties en adembenemende achtervolgingen in een poging om Carver van zijn laatste nieuwsartikel af te houden: oorlog tussen China en Groot-Brittannië.

avatar van davidov
jah hij mag er ook wezen, maar hij heeft een kleine rol

Idd er zitten zeer boeiende scenes in,en het Wie!! HOO!!! HWAAA!!!! HAA-HIAAA!!...........Pathetic gebeuren is bijzonder hilarisch de briljante manier om een aziaat in de zeik te nemen.

Prima acteerwerk van de meerderheid, alleen mooie dame Teri Hatchett irriteert me behoorlijk, wat een nietzeggende rol.

Maar nogmaals vind ik het geheel te mager, het boeide met gewoon niet.

2,5* destijds nog in de bios gezien, maar zorgde er toch wel voor dat het Bond gevoel voor mij echt over was.
Geen slechte film en best vermakelijke aktie en onzin, maar ben geen 15 meer en wil wel iets meer zien in een film.

17 bedoel je

avatar van U-96
Kwa Bondhumor vind ik deze film toch aanzienlijk minder t.o.v. zijn voorganger GoldenEye. Toch zitten er zeer lachwekkende uitspraken in.

avatar van davidov
Nou...deze film heeft meer humor dan Goldeneye vind ik... maar dat zit hem vooral in de gezichtsuitdrukkingen van brosnan en pryce...vind ik dan hoor

avatar van Redlop
Beetje een bijeenraapsel van oude verhalen en lokaties. Met name The Spy Who Loved Me. Qua verhaal en waterschurk.
Die vulkanische eilandengroep in de Chinese -Zuidzee riep uiteraard een déjà vu op. 'Mr. Scaramanga is expecting you Monsieur Bond.'

De enige Brosnan-Bond die een voldoende krijgt. Uitstekende tegenspeler in Jonathan Pryce. 3*

avatar van JoeCabot
Een van de eerste Bond-films die ik zag (ben niet echt een Bond-fan). En ook noch een - sorry voor de fans - van de beste! Veel unieks zit er niet meer in maar die motorscene door de smalle straten van China was toch wel spectaculair. Maar eigenlijk weinig in vergelijking met de lekker humoristische garage-achtervolging! Eindscene was - voor mij toch- een verbetering van die uit The SPy Who Loved Me. Bond-girls zijn ook niet mis.

avatar van Floris22
Matige Bond film, goede scene is voor mij met de BMW in de parkeergarage met Bond op de acherbank.
Bondgirls zijn werkelijk vreselijk. En ook M is geen verbetering. De charme was juist dat Bond bij M in zijn kantoor moest komen, dat is waarschijnlijk voorgoed verdwenen.

Floris22 schreef:

Kantoor is alleen in deze film even weg, in de films hierna is het er weer.

avatar van catweasel
dit is toch die film met Daphne Deckers?
ik geloof dat ze in het begin voorkomt, op die receptie.

Klopt.

avatar van Mischa
Ja, dit is de rol waar heel journalistiek Nederland plat voor ging. En als je dan kijkt wat Daphne's bijdrage aan de film is...
Na Goldeneye de beste Brosnan-film wat mij betreft. Idd flink wat jatwerk uit o.a. SWLM, en een te kleine bijdrage van Hatcher (had denk ik meer in dit personage gezeten), maar toch goed te pruimen, zeker vergeleken met de twee films hierna.
Wat M betreft; vind juist dat Judi Dench het erg goed deed. Ben zelf ook een voorstander van Bond's bezoekjes aan het kantoor van M, maar het is natuurlijk al vaker voorgekomen dat dit niet gebeurde (Roger Moore kreeg nota bene thuis bezoek van M)

avatar van otherfool
Puike Bond met Yeoh in een glansrol als a-typische Bondgirl. Goldeneye vond ik nog net een streepje beter, maar ook Tomorrow Never Dies zit perfect in elkaar met de perfecte mix van actie, vrouwen, intriges en de koene Brosnan. Kijkplezier van minuut 1 tot 119.

4*.

Pierce brosnan is in deze film meer in zijn bond-rol en de film zelf is zeer geslaagd.Leuke scenes en een leuke bondgirl.

4.5 sterren

avatar van Pacino88
Was al een tijdje geleden dat ik een bondfilm gezien had,en als fan moet je zo nu en dan er toch weer eentje pakken,en ik had eens zin in TND,een van de mindere,vond ik.Maar ik had duidelijk trek aan actie,en dat is wat je hier krijgt.
Uitstekend,de schurk is heerlijk cynisch,met schitterende one-liners.
En wat een spectaculaire actie scenes,dit was toch de laatste film met de goeie actiescenes,uiteraard was DAD te onrealistisch. (en voordat iemand weer de standaardreactie geeft,welke bondfilm niet,over the top is wat anders dan onrealistisch.)
Ook de intro van TND is een van de beste: de muziek van de barrelscene,en white knight,plus de komst van 007.
Nadeeltje is de bondgirls,die niet heel super waren,vooral Teri Hatcher acteert als een verwend leeghoofd.
En dan de humor was soms te flauw.(they''ll print anything these days, we have an attachment now)
Maar een aantal hele goeie:
I'd be lost at sea.Adrift.

avatar van Roodkapje
Een bondfilm als alle anderen, realisme is ver te zoeken, evenals de acteerprestaties.

Vult gewoon een anderhalf uurtje op. Niet meer.

goh,de badguy is te zwak en eerder grappig en leuk,doet meer denken aan een zatte oom op een trouwfeest dan een dreigende villain,yeoh haar haiahgedoe is echt hilarisch,zelfs als ze met haar machinegeweer een paneel stukschiet HAYAA!! en de actiescenes zijn vaak erg slordig in beeld gezet.Komt daar nog bij dat het script enorm saai is opgebouwd en je krijgt naar mijn smaak zeker de minste Brosnanbond.2**

seth gecko schreef:

niet mee eens.

De villain is dan fysiek geen gevaar, maar het is wel een type villain wat vrij origineel is naar mijn mening. Een media magnaat. Macht en geld ipv kracht.
Yeoh was idd een beetje uhm...apart
En de actiescenes zijn niet echt rommelig gedaan, juist vaak vrij mooi. De scene met de auto bijv. Beter dan in DAD waar zoveel geknipt en geplakt is in de montage dat de spanning gewoon ver te zoeken was voor mij.
Script is ook nog vrij goed. Een sterke en spannende opening , een verhaal waarbij veel op het spel staat zonder de geloofwaardigheid te verliezen. Een interessant gegeven dat je met een GPS systeem kan knoeien etc etc.
De spanning tussen 2 fronten die elkaar wel kunnen lynchen.

Nee ik vind TND zo slecht nog niet na zn opvolgers TWINE en DAD

avatar van U-96
Ik vind Tomorrow Never Dies bijna net zo goed als GoldenEye. Verhaal, personages, aktie en muziek sluiten allemaal prima bij elkaar aan.

U-96 schreef:

ik was idd de ijzersterke soundtrack vergeten

avatar van D-ark
Nee het is echt geen goldeneye maar een leuke film die je snel vergeet.

avatar van U-96
Gisteren weer voor de zoveelste keer gezien en mijn mening blijft hetzelfde: Prima opvolger van GoldenEye. Verhaal is goed, Pierce Brosnan is weer op dreef en de personages zijn (zoals het bij een Bondfilm hoort) memorabel. Ook een pluspunt van de film is Elliot Carver en vooral zijn hulp Mr. Stamper. Wat een figuur is dat zeg...

Eigenlijk was ik helemaal niet van plan om de film te zien (echt té vaak gezien). Wat met toch echt aanzette was het hoogtepunt van de hele film: de BMW van Bond. Zonder twijfel is dit mijn favoriete Bondauto. Vooral geweldig is die scène waarbij aan de ene kant Bond onder schot wordt genomen door opschepper Kaufman, en aan de andere kant proberen een paar woeste beren zijn auto (tevergeefs) open te krijgen. Ik kan er eerlijk over zijn dat dit mijn ultieme favoriete scène is uit de hele carrière van Brosnan. Daarna nog de geweldige achtervolgingsscène met Bond op de achterbank! Heerlijk... Ik weet nog goed dat ik dat stuk zeer tof vond, als 10-jarige in de bioskoop. (ondanks dat irritante kuthoofd dat mijn ondertiteling blokkeerde)

Groot minpunt van de film is Wai Lin. Niet zozeer om haar akteerprestaties, maar omdat ze gewoon niet de eigenschappen heeft die ik van een bondgriet verwacht. Ze komt op de vreemdste momenten in beeld, ze lijkt helemaal niet betrokken te zijn bij Bond en ze toont weinig emoties. Redelijk grote deuk in de film, jammer!

avatar van boerenpummel
Dit was nog wel een goede Bond-film. Stukken beter dan Die Another Day vond ik. Mooie achtervolging ook over de daken van Saigon!

avatar van Gizzmann
U-96 schreef:

Ik mag haar graag zien. Erg graag zelfs...

avatar van Guyke
James Bond in een BMW. Bweurrk.
Waarom maak je er dan niet onmiddellijk een Beier in Lederhosen van die houdt van Bratwurst mit Schnaps en in zijn vrije tijd al eens een deuntje durft te jodelen.
Voor het overige valt de film wel mee, al haalt hij bijlange niet het niveau van zijn voorganger Goldeneye. Uiteraard kan het nieuwe, het langverwachte en het verrassende van Goldeneye niet telkens opnieuw worden overgedaan. Bond is echter geen tweederangs kung fu en de gevechtsscènes (die dan ook nog eens erg kinderachtig zijn opgevat) van Yeoh passen beter in een Grounching tiger dan in een James Bond.
Het scenario is eigentijds met gevatte dialogen. Ook de muziek is weer in orde (was een ramp in goldeneye). De beginscènes in de zogenaamde Khyberpas zijn werkelijk fenomenaal. Jonathan Pryce is een voortreffelijke slechterik (al had ik toch liever Jan Decleir gezien, zoals oorspronkelijk was voorzien). Q is ondertussen zo oud geworden dat zijn aanwezigheid echt niet meer kan.

avatar van U-96
Q is ondertussen zo oud geworden dat zijn aanwezigheid echt niet meer kan.

Ik vind het wel leuk dat Q blijft werken totdat z'n grijze haren eraf vallen. Jammer dat de man al dood is...

Q heeft wel een waardige opvolger gekregen imo...

avatar van U-96
Inderdaad. Dat was ik vergeten eraan toe te voegen.