Tomorrow Never Dies (1997)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Pierce Brosnan, Jonathan Pryce en Michelle Yeoh

Iemand zet de wereldmachten tegen elkaar op en alleen James Bond kan dit stoppen. Wanneer een Brits marineschip op geheimzinnige wijze tot zinken wordt gebracht, lijkt de aarde op wereldoorlog III af te stevenen totdat James Bond op het spoor komt van het misdadig genie Elliot Carver, een machtige mediabaron, die van het misdadig manipuleren van wereldschokkende gebeurtenissen zijn vak heeft gemaakt. Na een verzoek om hulp aan Carvers vrouw, de sexy Paris, komt Bond in contact met een agente van de Chinese geheime dienst. Wai Lin die over een flink aantal dodelijke capaciteiten beschikt. Samen met haar komt hij terecht in een aantal explosieve acties en adembenemende achtervolgingen in een poging om Carver van zijn laatste nieuwsartikel af te houden: oorlog tussen China en Groot-Brittannië.

avatar van thunderball
TND vond ik destijds toen ik'm voor het eerst in de bios zag behoorlijk tegen vallen, op een of andere manier schoot vooral het begin na de titels niet echt op, maar toen ik 'm daarna op groot bioscoopdoek in Antwerpen zag vond ik 'm eeneens wel super goed!

En nu vind ik 'm wel aardig, maar niet super! Dat heb ik eigenlijk met de meesten van de laatste jaren.

De actiescene's zijn wel goed, maar als geheel boeit mij de film niet zo als de oudere films.

Ik hoor van de meesten dat ze de schurk zo goed vinden, maar dat vind ik nu juist niet! Ik vind het zo'n beetje de slechtste uit de hele serie! Een ontzettende slijmjurk en wanneer je hem vergelijkt met bv Goldfinger, Drax of Scaramanga dan valt hij daar toch bij in het niet?

Vind verder dat Brosnan toch niet echt heel goed raad weet met de meeste one-liners, ze komen bij mij juist vrij geforceerd over!

Het einde van de film vind ik doorsnee actie, kan net zo goed uit Die Hard 3 of een Schwarzenneggerfilm komen.

Ik vind trouwens Terry Hatcher wel heel leuk (en een enorm stuk!Heeft toevallig iemand haar telefoonnummer? hihi!), maar echt goed acteren is het natuurlijk ook weer niet.

Kortom: niet echt een klassieker, maar wel leuk.

Wat mij betreft 3 sterren!

En nu v

Kortom: niet echt een klassieker, maar wel leuk.

Wat mij betreft 3 sterren!

De villain heeft erg veel karakter en is gewoon erg goed neergezet. Toont emoties en trekjes. Iets wat de meeste villains uit de reeks niet hebben. Een gestoorde media magnaat die het heerlijk vind om in het centrale punt van aandacht te staan en absoluut niet tegen zn verlies kan. Een villain om van te smullen.

Tevens vond ik Brosnan in deze film juist zn one liners sterker gebruiken dan voorheen "I thought watching your tv shows was torture enough" "sorry elliot, tuned out for a moment" "more absurd then starting a war for ratings?" "

Het lekkerste stukje is toch wel als Bond en Carver elkaar voor het eerst ontmoeten en meteen een hevige discussie krijgen waarna ze elkaar ijzige blikken toewerpen waarmee ze in 1 klap een heel dorp zouden kunnen uitroeien, mits blikken konden doden. Om te smullen.

De actie gedurende de hele film komt prachtig in beeld, en het verhaal is ook sterker dan normaal. Ook weet Brosnan in deze film leuk met zn gezichtsuitdrukkingen te spelen telkens als hij weer verbaasd is van de gadgets die hij van Q krijgt, of zijn concurrent.

Enige nadeel is inderdaad het nogal slingeren met de geweren wat we te zien krijgen vanaf dat ze in China zijn aangekomen. Het begint goed met het doek, het is wat minder met de achtervolging, het gaat slecht met dat gevecht in de bike shop, en op de boot is het hier en daar wat beter en soms nog erger dan eerst.

De op 1 na beste van Brosnan, zonder twijfel een hele verdienstelijke 007....en owja...de soundtrack

avatar van thunderball
ok die one-liner "I thought watching your TV shows was torture enough"was ik even vergeten, die is inderdaad goed, maar de rest werkte in ieder geval bij mij niet en ik bedoelde het eigenlijk ook meer in het algemeen, dus bij alle Bondfilms met Brosnan.

De schurk vind ik echt niet goed. Het is een watje, ik wil een evil guy, zoals Blofeld (dan heb ik inderdaad nog liever Charles Gray als schurk, dat meen ik echt!), Dr.No, of Largo met z'n sinistere ooglapje, of zelfs Gustav Graves vind ik nog beter!!

Oh! Wat ik trouwens wel heel leuk vind (misschien wel het hoogtepunt!) is Dr. Kaufman! Dat blijf ik een leuke, fascinerende scene vinden, hoewel het eigenlijk dan heel tragisch is.

thunderball schreef:

Geen last van, alhoewel hij steeds slechter begon te worden, maar dat lag ook aan de one-liners, niet aan Brosnan
Bijv:
"I'm mr kil"
"Well isn't that a name to die for"

Mijn god wat genant...dat is van het niveau "het is paars en vliegt in de kerk: Jezus in een trainingspak"

Hij is een watje. Maar hij is erg slim. Hij is erg gelikt. Hij heeft bakken met geld, veel macht, goede contacten, en heeft meer tentakels dan je op de eerste plek zou denken. Wie niet sterk is moet slim zijn. Blofeld is klein, dik, en een mopperkont...maar z'n enige kracht is zn criminele genialiteit. Carver is geen crimineel mastermind, eerder net als Graves een zeer machtige tycoon die de wereld naar zn eigen hand wil zetten. Maar waar Graves een matige indruk achterlaat doet Carver dat niet bij mij.
[/quote]

Kaufman

avatar van thunderball
Wow! We zijn het over iets helemaal eens!!!
Kaufman for president!! Yes!!
Oh! nee, hij is dood! Zowel in de film als in het echt!
Wat is het toch een wreed bestaan hier op aarde!
ach en wee!

thunderball schreef:
Wow! We zijn het over iets helemaal eens!!!
Kaufman for president!! Yes!!
Oh! nee, hij is dood! Zowel in de film als in het echt!
Wat is het toch een wreed bestaan hier op aarde!
ach en wee!

I could shoot you from Stuttgart und still create ze proper effect

Take my word for it yah?

We zijn het wel met meer dingen eens hoor, ik ga alleen graag tegen mensen in zelfs als ik het met ze eens ben

avatar van U-96
davidov schreef:

Helemaal mee eens, maar ik verbeter je even.

avatar van U-96
Kaufman is inderdaad geweldig. Eén van mijn favoriete personages. Doordat zijn rol zo kort is, wordt hij nog memorabeler dan dat hij al is.

avatar van thunderball
Ok davidov! ja, dat heb ik ook, kan ik echt plezier in hebben!
En tuurlijk zijn we het wel vaker eens:
bv dat Diamonds are forever zo geweldig goed is (vooral de muziek ook, he?) of vergis ik me nu? (per ongeluk!!!hihi!)

avatar van thunderball
Hallo even iets over merchandise van TND.

Ik ben vandaag naar de Grote Verzamelbeurs geweest in Utrecht en heb er oa een Japanse pop gekocht van Brosnan als Bond uit TND (lijkt voor geen meter) voor E70,-

Ben ik opgelicht of is dit wel een normale prijs? (ter vergelijking: die side show poppen kun je voor zo'n 35/40,- kopen)

neo (crew)
Als hij voor geen meter lijkt zou ik die al helemaal niet kopen (laat staan een pop op zich maar dat is een ander verhaal). Mits hij natuurlijk meer geld waard zou zijn

avatar van sinterklaas
Ook een pracht van Brosnan, Even goed als Goldeneye en de actiescenes waren ook de best

en michelle yeoh

avatar van thunderball
Was echt voor de Japanse markt gemaakt en dus voor deze contreien vrij uniek, denk ik.

Maar die sideshow poppen van Brosnan lijken ook niet echt, die van Connery wel, Moore gaat er mee door.

Als fan moet je dat natuurlijk WEL allemaal hebben, alleen gaat het er om: is de prijs redelijk?

Ik heb wel eens een Jawspop uit de jaren '70 op die beurs gezien voor meer dan f1000,- ja die heb ik natuurlijk toen ook maar niet gekocht.

Op zich allemaal best wel vermakelijk maar het lijkt of James Bond een beetje uit raakt.
Nu stoot ik misschien echte fans een beetje tegen het zere been maar het lijkt er een beetje op of Bond niet meer kan verbazen. De special effects zijn in andere actie films vaak beter, de originalitiet gaat er een beetje vanaf.
Het idee "dit heb ik al eens eerder gezien"is niet helemaal te vermijden.

Wel een voldoende en nog steeds vermakelijk maar dat was het dan ook..

Ik vond het plot vooral erg matig "Een mediagigant wil wat extra artikeltjes voor zijn krant dus gaat hij een derde wereldoorlog ontketenen". Krantenartikelen, asjemenou zeg! Geef mij maar de ouderwetse koude-oorlog-Bond films: het Westen tegen de Sovjet. Of ouderwetse thema's als stelen van het goud van Ford Knox (Goldfinger), grote drugshandel (Live and let die en Licence to Kill), supervloed in Sillicon Valley. Juist!

TND was verder aardig, maar meer ook niet. De acties maken gelukkig veel goed.
***

Waakvlam schreef:

TND was verder aardig, maar meer ook niet. De acties maken gelukkig veel goed.
***

Je overdrijft op 2 vlakken.
Ten eerste gaat het niet om "wat kranten artikelen", want het nieuws maakt hij zelf wel... Het gaat hem om exclusieve uitzendrechten in heel China (de toekomstige wereld economie) voor de komende 100 jaar.

En vroeger ging het ook niet om het "hele westen tegen de sovjets"... En waren de verhalen even gestoord. Ik noem: FYEO, een WW3 maken om extreem veel geld te verdienen. OMHSS, halve wereld uitmoorden om een schoon begin te mogen maken en van adel te zijn.

Dan vind ik het idee achter TND veel geloofwaardiger en beter doordacht.

Davidov, ik kom misschien niet al te slim over maar:

What the hell is WW3?

of bedoel je daar mee World War Three maar dan zie ik de connectie met FYEO niet, want dat had daar toch niets mee te maken?

Of bedoel je wanneer de Russen de ATTAC zender in hun bezit zouden krijgen ze dan duikboten vd Britten raketten zouden laten afvuren etc.? Anders snap ik het niet helemaal!

Davidov, ik kom misschien niet al te slim over maar:

What the hell is WW3?

uhm...whoops... ik wil nog wel eens FYEO en YOLT door elkaar halen.

davidov schreef:

Je overdrijft op 2 vlakken.

Heb ik misschien wat ongelukkig uitgedrukt. Wat ik eigelijk wilde toevoegen is dat ik toch iets mis aan het idee/uitwerking van deze James Bond-film. Meer een stukje beleving wat ik eigelijk niet goed kan beschrijven. Ik heb het niet zo met media denk ik, haha.

davidov schreef:

Weet ik. Heb ik volgens mij gezegd met voorbeelden als LTK, GF etc.

davidov schreef:
Dan vind ik het idee achter TND veel geloofwaardiger en beter doordacht.

Ok.

avatar van thunderball
maar hij is niet zo goed als DAF!

Waakvlam schreef:

Och ik vond het idee van hoe machtig de media wel niet kan zijn wel leuk.

Weet ik. Heb ik volgens mij gezegd met voorbeelden als LTK, GF etc.

Ja ok. Er zijn eigenlijk zoveel Bond films dat er van ieder soort er wel een paar zijn en dat vrij veel films ook dezelfde structuur hebben.

avatar van Flipman
Eén van de films die er wellicht voor zorgde dat ik Bond minder ging waarderen.

avatar van 606
ik vind de bond films met brosnan erg goed na connery is hij de beste.

de slechterik is ook goed
verhaal goed verzonnen

3,5 ster

avatar van megaman
vooral die henchmen Stamper als blonde en sterke germaan vond ik weer als vanouds (zie Red Grant FRWL, Hans YOLT en Erich Kriegler FYEO).

ook de main villain Elliot Carver vind ik weer een schurk zoals je ze vroeger zag. grote basis, manschappen enz. net zoals Blofeld, Drax, Stromberg en Gustav Graves.

de mindere villains vind ik persoonlijk: Sanchez en Renard.

avatar van Kr!kke
Brosnan is echt de perfecte acteur voor 007, hij speelt die rol zo goed. De portie actie in deze film was weer dik in orde!!

jack-sparrow
klopt bijna helemaal .
ik vind dat Sean Connery de perfecte mi6 agent : 007 is .
deze film is best goed : veel actie , en avontuur.
bond ... james bond .
ik geef hem 4.0

kArIzMa_TuRk
enige niet leuke is aan dit film..

als Pierce zegt : 'My Name is Bond, James Bond' met z'n gay stemmetje (mijn mening)

avatar van murtcelP
Hele goede Bondfilm, sterker nog, één van de beste uit de reeks!
Een heel leuk eigentijds verhaal over de macht van de media. De film heeft de beste openingsscene sinds TSWLM, geweldig! Daarna volgen nog een paar zeer goede actiescenes, zoals in de parkeergarage en de motor-achtervolging.
TND heeft ook eindelijk weer een paar goede schurken. Jonathan Pryce is geweldig als Carver, geniaal moment als hij 'speelt' met de krantenkoppen. Leuke bijfiguren als Stamper en Kaufman maken het compleet, dit is goede tegenstand voor Bond.
Pierce Brosnan levert ook goed werk, hij is helemaal Bond! Na Connery is hij toch wel de beste acteur als 007.
****1/2

avatar van Tenshinhan
TND is zondertwijfel Brosnan’s beste bond film. Zowel Michelle Yeoh als Tery Hatcher zijn een lust voor het hoog (hoewel haar rol wel wat groter had gekunt), de aktie scenes prachtig, een magnaat als de slechterik, lekker sfeervol, een heerlijke soundtrack en paar ijzersterke scénes zoals de ené met Dr. Kaufman( ) maken dit een Bond die in mijn ogen alles heeft wat een Bond film nodig heeft om je twee uur laten genieten.

4.0 sterren.

avatar van thunderball
Een goed Bondeinde voor de film wellicht, die actiescene's aan boord van de Stealthboot zijn te doorsnee en Bond onwaardig, de schurk is geen partij voor Bond en de manier waarop Yeoh gered wordt hebben we niet meer zo sterk gezien sinds Sneeuwwitje!