Tomorrow Never Dies (1997)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Roger Spottiswoode
met Pierce Brosnan, Jonathan Pryce en Michelle Yeoh

Iemand zet de wereldmachten tegen elkaar op en alleen James Bond kan dit stoppen. Wanneer een Brits marineschip op geheimzinnige wijze tot zinken wordt gebracht, lijkt de aarde op wereldoorlog III af te stevenen totdat James Bond op het spoor komt van het misdadig genie Elliot Carver, een machtige mediabaron, die van het misdadig manipuleren van wereldschokkende gebeurtenissen zijn vak heeft gemaakt. Na een verzoek om hulp aan Carvers vrouw, de sexy Paris, komt Bond in contact met een agente van de Chinese geheime dienst. Wai Lin die over een flink aantal dodelijke capaciteiten beschikt. Samen met haar komt hij terecht in een aantal explosieve acties en adembenemende achtervolgingen in een poging om Carver van zijn laatste nieuwsartikel af te houden: oorlog tussen China en Groot-Brittannië.

avatar van thunderball
TND vond ik destijds toen ik'm voor het eerst in de bios zag behoorlijk tegen vallen, op een of andere manier schoot vooral het begin na de titels niet echt op, maar toen ik 'm daarna op groot bioscoopdoek in Antwerpen zag vond ik 'm eeneens wel super goed!

En nu vind ik 'm wel aardig, maar niet super! Dat heb ik eigenlijk met de meesten van de laatste jaren.

De actiescene's zijn wel goed, maar als geheel boeit mij de film niet zo als de oudere films.

Ik hoor van de meesten dat ze de schurk zo goed vinden, maar dat vind ik nu juist niet! Ik vind het zo'n beetje de slechtste uit de hele serie! Een ontzettende slijmjurk en wanneer je hem vergelijkt met bv Goldfinger, Drax of Scaramanga dan valt hij daar toch bij in het niet?

Vind verder dat Brosnan toch niet echt heel goed raad weet met de meeste one-liners, ze komen bij mij juist vrij geforceerd over!

Het einde van de film vind ik doorsnee actie, kan net zo goed uit Die Hard 3 of een Schwarzenneggerfilm komen.

Ik vind trouwens Terry Hatcher wel heel leuk (en een enorm stuk!Heeft toevallig iemand haar telefoonnummer? hihi!), maar echt goed acteren is het natuurlijk ook weer niet.

Kortom: niet echt een klassieker, maar wel leuk.

Wat mij betreft 3 sterren!

avatar van sinterklaas
Ook een pracht van Brosnan, Even goed als Goldeneye en de actiescenes waren ook de best

en michelle yeoh

avatar van jumpstylemovie
Leuke Bond film , maar geen uitsteker.
Vond de torpedo acties en al die stuff wel leuk maar top punt bleef toch echt de op afstand-bestuurbare BMW.
Vind Sean Connery beter dan Brosnan , en Craig Daniel acteert heel goed maar heeft niet echt iets weg van een echte 007.

3.5***

Na het goede vorige deel met de nieuwe James Bond Pierce Brosnan viel deze me behoorlijk tegen. Het verhaal was zeer matig en sloeg eigenlijk nergens op. Jonathan Pryce als bad guy vond ik maar zeer matig. Er zit best veel actie in en er zitten ook veel mooie vrouwen in (Michelle Yeoh en Teri Hatcher) maar het is allemaal wat te overdreven en het verhaal is gewoon slecht. De helikopter scene was wel spectaculair.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Lichte teleurstelling.

En dat met name door het betere voorgaande deel 'Goldeneye'. Het ligt niet eens zo zeer aan Brosnan maar vooral aan het flauwe verhaal. Dekkers mocht ook even door het beeld lopen.

Redelijk.

avatar van Metalfist
The Man. The Number. The License...are all back

GoldenEye zorgde voor een serieuze boost aan de James Bond reeks. De reeks oogde frisser en leek zichzelf te vernieuwen met coole gadgets en een nieuwe geloofwaardige Bond. Twee jaar later kwam het vervolg en tegelijkertijd het 18e deel uit en de verwachtingen waren bij iedereen hoog gespannen, ook bij mij.

Die verwachtingen komen in ieder geval niet uit. De film had nochtans alles in zich om een echte Bond-klassieker te worden waaronder een sterke Bond zelf, een sterke en geloofwaardige bad-guy en een knappe Bond-girl. Jammer genoeg wordt heel het plot rond de mediamagnaat die China en Brittanië tegen elkaar wilt op zich zetten ontzettend saai uitgewerkt, nu niet dat het zo'n hoogstaand verhaal op zich is... Misschien was ik gewoon al moe maar ik had het echt moeilijk om wakker te blijven en dat heb ik nu volgens mij nog nooit met een James Bond gehad. Nu niet dat de film zo gigantisch slecht is want de op afstand bestuurbare BMW is vet maar waar ik hard op afknapte was dat Teri Hatcher ongeveer op een vierde van de film opeens sterft. Eén van de meest stomme zetten die ze ooit in een Bond-film hebben gebruikt. Met de actie zit het doorheen heel de film wel weer goed al vind ik het jammer dat er weer wordt gekozen voor zoveel mogelijk actie naar het einde toe te laten gebeuren. Zo is de motorscène met Yeoh mooi gefilmd maar vooral de openingsscène was één van de sterkste openingsscènes uit de Bond reeks.

Brosnan zet deze keer een mindere Bond neer. Het is de tweede keer dat hij in de rol van 007 kruipt maar nu kwam hij minder naturel over dan in GoldenEye. Ook de one-liners lijken te vaak te geforceerd. Wel leuk om Jonathan Pryce uit The Pirates of the Caribbean reeks hierin te herkennen. In die serie heeft hij maar een bijrol maar hier laat hij toch zien dat hij een goed acteur is. Geloofwaardig, koel en vooral niet te karikaturaal. Michelle Yeoh vond ik totaal niet passen in de film, heb het sowieso eigenlijk niet met Chinezen in een Bond-film. Dit is niet racistisch bedoeld maar ik vind dat ze er nooit bij lijken te passen. Iemand die wel fantastisch in de film paste was Teri Hatcher. Wat een geweldig knappe vrouw en zonder twijfel één van de beste Bond-girls zowel qua uiterlijk als qua intelligentie. Ik blijf het dan ook ontzettend jammer vinden dat ze haar zo snel uit de film hebben geschreven. Oké, in Goldfinger gebeurde iets gelijkaardigs met Jill Masterson maar die haar plek werd dan tenminste nog opgevangen door haar filmzus Tilly Masterson in de film te brengen. Hier krijg je gewoon niets.

GoldenEye had een uiterst herkenbare soundtrack. Iedereen moet toch sowieso Tina Turners uithaal al eens gehoord hebben. Het titelnummer van Tomorrow Never Dies is van een even hoog maar in mijn ogen veel onbekender en dat verdient het nummer niet. Het wordt sterk en lekker rauw, zoals het hoort voor een Bond film, gezongen door Sheryl Crow.

Misschien waren mijn verwachtingen na GoldenEye gewoon te hoog gespannen. Het verhaal loopt niet lekker maar dit 18e deel bevat wel een sterke bad-guy en Bond-girl. Met de actie zit het ook goed en dat is waardoor de film een nipte voldoende krijgt.

avatar van Spetie
Zo dit was de enige Bond-film die ik nog nooit gezien heb en achteraf kan ik concluderen dat het zeker niet de best is. Na de hernieuwde opleving van Bond met het sterke Goldeneye, is deze tweede film met Pierce Brosnan in de rol van Bond toch wel een tegenvaller.

Hoewel de film best een paar aardige actiescènes kent, op afstand bestuurbare BMW was leuk, is het verhaal op sommige momenten erg rommelig en soms ook best wat vergezocht, al heb je dat natuurlijk wel vaker bij een Bondfilm. Het grootste probleem van de film zijn echter de acteurs. Ik weet niet waarom iedereen nou zo lovend is over Jonathan Pryce, maar ik vind het maar een ongelofelijk slappe bad-guy. Totaal geen uitstraling, niets. Ik kan me geen bad-guy herinneren uit de Bond reeks die ik slechter zou moeten vinden. Elke bad-guy had op zijn eigen manier wel wat, maar Pryce heeft echt helemaal niets. Verder is Michelle Yeoh ook niet echt op haar plaats in de film. Ze doet haar best, maar vooral in de scènes met Brosnan lijkt er totaal geen chemie te zijn. Verder zien we Daphne Deckers ook nog eventjes al is haar rolletje weinig overtuigend.

Tja op zich onderhoudt de film nog wel, maar het verhaal en vooral de verschrikkelijke miscasting van Pryce maken dit een van de minste Bondfilms uit de hele reeks. Quantum of Solace is en blijft echter het dieptepunt.

avatar van DVD-T
Tomorrow Never Dies. De Bond film die ik tot nu toe het vaakste zag en ook en van de twee 007's die ik in de bioscoop zag. Quantum of Solace was de tweede. Na het wat mindere GoldenEye is Bond weer helemaal back. Jammer dat het hierna weer snel bergafwaarts gaat met de Brosnan films.

De opening scène is meteen al erg sterk. Bond begint een kleine oorlog op een wapenbeurs. Zorgt voor een van de beste openingen uit de Bond geschiedenis. Dan neemt het verhaal een beetje een saaie wending aan, met dat kastje en de vernietiging van een schip. Meteen weer een mindere scène. Dat is toch het punt waar ik me in deze film aan stoor. Een geweldig moment gevolgd door een minder moment. Spottiswood weet als nieuwe Bond regisseur moeilijk een balans te vinden van wat interessant is of niet. De vele niveau verschillen gaan na een tijdje erg storen.

Na wat mindere momenten en een geweldige achtervolging met de op afstand bestuurbare BMW, wat tevens ook weer een van de meest memorabele is uit de serie voert de regisseur het tempo wat op en komt met opnieuw wat gave actie. De helikopter scène ziet er fantastisch uit. Naar het einde toe en zeker het eindgevecht gaat het een beetje mis. De minste scène van de film. Een beetje ongeloofwaardig eindgevecht. We hebben ze wel eens vaker gezien in de serie maar dit slaat echt alles. Bond die als een soort superman tekeer gaat. Zelfde probleem heeft The World is Not Enough ook een beetje. Jammer dat het spionage aspect hier bijna helemaal verdwenen is. Er rest nog 1 scène waarin dat gebeurt en daar word ook meteen de beste oneliner door Brosnan gemaakt, "They print everything these days". Verhaal is verder ook nogal ongeloofwaardig en toont een beetje scheuren in waar het nog heen kan met de verhalen. Verder is het nogal vlak. Toch is het overall bovengemiddeld vermakelijk, dit komt dan vooral door de vele leuke actiescènes.

Brosnan is in deze film goed op dreef, ook mede doordat hij in GoldenEye een beetje kon oefenen op zijn spel als geheim agent, en ook doordat de schrijvers nu een acteur hadden waarom ze het verhaal konden baseren. Yeoh is ook goed bezig en laat zien waarom ze een van de beste (actie) actrices in Hong Kong is. Pryce is een perfecte keuze als badguy. Misschien niet het beste personage ooit, maar toch voegt hij iets aan zijn rol toe wat hem erg genietbaar maakt om naar te kijken. De rest van de cast doet het ook prima. Alleen een beetje jammer van de rol van Hatcher die gewoon te klein is.

Filmtechnisch is het zoals we gewend zijn dik in orde. Een geweldige production design weer. Alles doet weer ouderwets groots aan. De actie ziet er fenomenaal uit, en is qua opzet ook heerlijk groots. De regie laat het een beetje afweten, maar nergens is het zo storend dat je compleet uit de film wordt gehaald. De muziek van Arnold mag er ook zeker zijn, hij brengt met zijn muziek de Bond films naar een ander niveau en maakt het toegankelijk voor het moderne publiek. De credits scène is tot nu toe de beste in de reeks ondersteund door het prachtige Tomorrow Never Dies gezongen door Sheryl Crow.

Een wat mager en ongeloofwaardig verhaal, wat grotendeels wordt gecompenseerd door de fantastische actie maken van Tomorrow Never Dies een film waar ik zelfs na vele keren elke keer weer opnieuw van kan genieten.

avatar van Ajax&Litmanen1
You forgot the most important rule in mass media! Give the people what they want!

Gister Tomorrow Never Dies herzien en ik ben er niet kapot van. Net als de vorige keer overigens.
Tomorrow Never Dies heeft natuurlijk de pech dat ze de opvolger van het geniale Goldeneye zijn waardoor alles toch al snel wat minder is. Dat zie je ook in de film.

Ten 1e vond en vind ik het hele hoofdplot vreselijk ongeloofwaardig. Nou zijn Bond films vaak niet bedoeld als realistische films, maar dit gaat wel ver. Een rijke magnaat die een wereldoorlog wil ontketenen om er zelf met zijn krant als 1e bij te zijn? Sja...
Sorry, maar ik vind dit echt vreselijk over the top.
Het past wel bij Bond films, dat een psychopatische en charismatische gigant de aarde over wil nemen of vernietigen, maar dit overtuigde me niet.

Daarnaast vond ik ook de nieuwe personages geen echte aanwinsten. Elliot Carver, de schurk dus, speelt op zich wel overtuigd maar zoals ik al net zei, ik vind het hele plot waarin hij zit niet geloofwaardig. Carver wil een beetje een mix zijn tussen Blofelt en Stromberg uit vorige Bond films. Heel origineel was het dus ook weer niet.
Verder zit er nog weer een spierbundel tussen die nogal lijkt op de Duitse handlanger uit For your eyes only.
Waar ik weer wel over te spreken was, was Bond girl Mai Lin. Mooie vrouw en ook een overtuigende rol. Haar vechtmoves zagen er indrukwekkend uit.

En uiteraard was Pierce Brosnan er weer als 007. Ik ben een fan van zijn rol als Bond. Hij heeft eigenlijk alles. De looks, het charisma, de humor, de hardheid...ik vind hem erg overtuigend. Jammer dat bij Pierce bij slechts 4 Bond films bleef. Hij had er best meer mogen doen.

Wat ik ook een teleurstelling vind na Goldeneye zijn de locaties en de actie. Ze zijn wat kleurloos en weinig interessant. De film begint nog wel geweldig met de straaljager en de bergen maar daarna zie ik nog weinig hoogtepunten. Ook het slot was niet overdreven indrukwekkend daarin. Als ik dan terug denk aan Goldeneye met St Petersburg met de tank, Costa Rica (waar de Goldeneye verborgen wordt) en Rusland waar de Goldeneye wordt gestolen, dan is Tomorrow Never Dies gewoon wat saai. De BMW scene in de parkeergarage is natuurlijk wel geniaal maar veel meer zal ik niet herinneren. Prachtig hoe Q hem de auto introduceerde. Hierna alweer de laatste Bond film met hem voordat hij overleed. Zeer spijtig. Verder was het absolute einde van Carver best lachen trouwens hehe. Zeker met een paar rake quotes van James, zoals de quote die geheel bovenaan mijn recensie staat.

Tomorrow Never Dies maakt de verwachtingen dus niet waar. Het is geen slechte Bond film, in tegendeel, maar vernieuwend en erg boeiend is de film niet. Ook jammer trouwens van de teleurstellende titelsong. Deed me niks.

3* (net als de vorige keer)

avatar van movie acteurs
Fijne Bondfilm met actie scene's die lekker wegkijken, net zoals bijna elke James Bond film overigens. Brosnan doet het goed zoals hij het meestal doet. Goede acteurs, Michelle Yeoh is een geweldige Bondgirl, 4,5.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Nu ik Daniel Craig goed gewoon ben geraakt als meest recente Bondvertolker, wou ik de Brosnanfilms nog een keer bekijken. Goldeneye was op dat vlak een stevige update naar de nieuwe tijd. Al ligt dat niet aan Dalton, maar aan de Bondformule die belangrijker leek dan de film zelf. De film was zeer goed gemaakt, maar Brosnan zat nog niet echt in z'n vel. Femke Janssen was wel een leuke rol, maar echte dreiging kwam er van Sean Bean ook niet.

We geven Brosnan krediet en dat kon hij bewijzen met Tomorrow never dies. Nu wist men trouwens ook welke Bond er in Brosnan zat en kon het script daar naar rekening mee houden. Dat zag je bij Dalton ook trouwens. Betere acteurs in deze film en ik had nog meer dan bij Goldeneye het gevoel dat Bond nu in de tegenwoordige tijd zat. Technologisch zat het veel beter en dankzij Michelle Yeoh ook een sterkere sidekick waar Bond grotendeels een evenwaardige tegenspeler in vindt. Gelukkig beginnen ook de andere rollen zich beter in hun vel te voelen als Judi Dench (M), Samantha Bond (Monneypenny) en Michael Kitchen (Tanner). Groot pluspunt is ook het efficienter gebruik van Q, waar hij de vorige films als een slapstick intermezzo werd opgevoerd omdat het verplichte kost zou zijn.

Nog meer pluspunten die ik kan toewijzen aan de scriptschrijvers tegenover Goldeneye is een nieuw soort vijand. Je zag het ook bij Dalton. De eerste film was tegen de Russen, de tweede tegen een drugsbaron. Hier ook zat Goldeneye clichématig met een Russische overmacht en hier met een mediagigant. Latere Bondfilms zullen gelukkig ook vijanden opvoeren die verder kijken dan de Koude Oorlog. Al zal het even duren voor Bond terug echt een spion wordt helaas. Op dat vlak was het wachten tot Die another day, dat dan weer verpest werd door foute CGI.

avatar van K. V.
Deze eens her bekeken en wat een actiefilm. De film was nog maar een kwartiertje bezig, maar er was al zoveel gebeurd dat het net een halfuur leek. Dus de film bevat de nodige ontploffingen, snufjes, auto's en zelfs een moto.
Het verhaal was nog redelijk uitgebreid en kon me de twee uurtje entertainen. Misschien iets minder dan "Goldeneye", maar toch nog een goeie Bond.

avatar van Sergio Leone
Slecht.

De hele plot slaat nergens op. Een mediamagnaat "verveelt" zich en is van een plan een Derde Wereldoorlog te ontketenen. Zijn winst? Extra rechten voor z'n bedrijf.
Dat is uiteraard te belachelijk voor woorden. De makers hadden dit zo te zien al snel door en dus propten ze zo veel mogelijk actiescènes in twee uur.
Met Bond heeft dit feitelijk niks te maken.

Pierce Brosnan ziet er al wat minder dynamisch uit dan in GoldenEye (extra kilootjes?), maar doet op zich niets verkeerd. Zijn Bondvertolking is niet onaardig. Helaas voor hem trekt het script op niets en kan hij er ook niks van maken.
Jonathan Pryce is een ramp als badguy van dienst. Bij elk stoer en dreigend stukje dialoog schijnt hij naar adem te moeten happen van nervositeit. Daar word ik alleszins niet bang van.
Ook qua Bondgirls valt Tomorrow Never Dies tegen. Teri Hatcher krijgt maar weinig screentime en Michelle Yeoh is eens een keertje geen femme fatale, maar doet vooral denken aan Jackie Chan.

Tomorrow Never Dies ontploft bijna van de actie. Op zich ziet de actie er niet echt slecht uit, maar het is allemaal zo rijkelijk aanwezig dat je het na een tijdje wel gezien hebt.
De titelsong van Sheryl Crow is trouwens om van te huilen. De openingscredits zijn al erg lelijk (kan al eens gebeuren daar ze bij zowat elke andere Bondfilm wél stijvol zijn), maar dan nog eens dat gekrijs erbovenop is te veel.

Snel vergeten.

avatar van Karl van H.
Minder goed dan GoldenEye, maar wel beter dan The World Is Not Enough. De meningen schijnen er nogal over uiteen te lopen, maar ik vind Michelle Yeoh een leuke Bondgirl: ze staat haar mannetje en heeft humor, al moet ze wel nét iets te vaak gered worden voor een geheim agent. Pryce als megalomane badguy - die posters van hem overal - vind ik ook best geslaagd, al zit hij op het randje wat het karikaturale betreft. De dialogen en het verhaal zijn minder storend dan in de opvolger, en verder is de actie gewoon vermakelijk, zeker als dat onbetaalbare Bonddeuntje weer ingezet wordt. Kortom: prima entertainment.

avatar van roeman
Aardige bondfilm die het vooral moet hebben van...tja van wat eigenlijk. Brosnan is leuk om te zien en Yeoh geeft hem goed tegenwicht en heeft duidelijk lol in haar rol.
De rol van Hatcher is werkelijk piepklein en draagt eigenlijk niets bij aan de film. Leuk om Dekkers te zien als edelfigurante.
Ik heb me prima vermaakt, de humor is leuk en de actie explosief en toch heb ik steeds het gevoel dat ik iets mis. Ik kijk naar een plastic Bond met schurken die niet echt schurk zijn, en Bondmeiden die nu niet echt overlopen van affectie richting Bond. Leuk maar geen topper.

Tarkus schreef:
Pierce Brosnan is ook goed in deze, zij het wat mindere Bond film.
Wel veel actie en explosies, maar weinig dialoog in dit verhaal.
Het mist wat diepgang en dat is nu net wat de huidige Bond verhalen wel zouden mogen hebben. En blijkbaar heeft men zijn les geleerd want de nieuwste Bond filmen met Daniel Craig hebben dat wel.
Wel een mooie, kleine rol, van Desperate Housewife Teri Hatcher.

Ook deze eens opnieuw bekeken op blu-ray. De film is wat minder dan de vorige maar bevat toch voldoende actie dat hij zeker niet verveeld.
Even nog iets over Teri Hatcher, zijzelf zou niet tevreden zijn geweest over haar deel in de film, het heeft haar inderdaad niet veel opgeleverd, veel aanbiedingen voor films heeft ze niet gekregen erdoor, maar zoals ik het reeds zei in mijn eerste commentaar, nadien is ze wereldberoemd geworden als 'Desperate Housewife'. Ikzelf kende haar van een eerdere reeks, waarin ze te bewonderen was, namelijk 'Lois & Clark: The New Adventures of Superman' een serie uit de begin jaren '90 waarin ze Lois Lane speelde naast Dean Cain als Superman/Clark Kent.

Redelijke film waarin James Bond jacht maakt op een mediagigant die zelf het nieuws wil bepalen. Achttiende Bond alweer met een goeie titel, maar een iets minder goed verhaal. Waar de vorige Bond weer fris en nieuw voelde, is dat hier dus wat minder. Desondanks nog zeker een vermakelijke film met een aantal fijne actie-scenes.

avatar van John Barry
Na het erg goede GoldenEye is de tweede Bond film van Pierce Brosnan een stuk minder.

Het begint al met de openingscene ongeloofelijk veel explosies die het allemaal wat overdreven maken, dat zelfde hebben we ook aan het einde van de film veel geshiet en veel overdreven explosies en dit is allemaal niet erg intressant . Maar in het midden van de film zitten twee actie scenes die ik wel goed vind.
De eerste goede actie scene is de scene in de garage. Bond moet ontsnappen met zijn BNW en natuurlijk heeft de auto de gebruikelijke snufjes heel leuk is dat Bond zijn BNW met een afstands bediening kan besturen, De tweede goede actie scene is de scene waarin Bond en Wai Lin samen dezelfde moter moeten besturen om te ontsnappen Deze twee actie scenes zijn erg orgineel en leuk om te zien.

Pierce Brosnan speelt weer James Bond en dat doet hij weer erg goed al vind ik hem ietsje beter spelen in GoldenEye. Jonathan Pryce als Elliot Carver vind ik niet overtuigen , ik vind Elliot Carver geen leuke schurk. Wel geslaagd is Götz Otto als Mr Stamper. Maar dat geld niet voor Michelle Yeoh als Wai Lin . Ik vind Wai Lin een erg irritant personage .

Het verhaal van de film vind ik een beetje vreemd. Elliot Carver wil een derde wereld oorlog beginnen om uiteindelijk uitzendrechten in China te krijgen. Een toch wel erg vergezocht motief vind ik.

David Arnold componeert een goede soundtrack die veel weg heeft van Barry,s werk maar toch met zijn tijd mee gaat , in deze film weet Arnold ook maat te houden met het gebruik van elektronica iets wat hij in latere Bond films te veel gebruikt.

Tomorrow Never Dies is een wat mindere Bond film maar het is toch de moeite waard door de twee goede actie scenes in het midden van de film.
2,5 ster voor deze film

Het avontuur doet denken aan de Bond films met Sean Connery. De schurk, in feite met een minderwaardigheidscomplex die zich tegenovergesteld uit, is sinister, sluw en heeft bovendien charisma. De gadgets zijn koel, de vrouwen sexy, de stunts adembenemend en de talloze actiescènes verrekte onderhoudend. Met name de achtervolging met de auto zonder bestuurder en de laagvliegende helikopter zijn spectaculair.

avatar van Pitakaas
Na GoldenEye, wat iedereen toch wel gerust stelde dat 007 nog steeds op de goede weg zit na een 6 jaar lange break, kunnen we weer in volle vaart verder. Martin Campbell heeft aangegeven geen 2 Bondfilms achter elkaar te doen dus er wordt gezocht naar een nieuwe regisseur. Die wordt gevonden in Roger Spottiswoode. Een regisseur met een vrij dun CV en eigenlijk geen topfilms op z’n naam. Het is dan niet heel verwonderlijk dat hij verder borduurt op de weg die Campbell is ingeslagen. Dikke actie, wat oneliners en hoog tempo. Gelukkig is Eric Serra vervangen door David Arnold. Die doet dat echt perfect. Gebruikt enkel klassieke stukken maar weet de Bond feeling goed te vangen en de irritante synthesizers en andere techno nummers te mijden. Met recht één van de betere Bond soundtracks!

Verder zijn de gelijkenissen met GoldenEye best groot. De intro is echt geweldig met een heerlijke straaljager scene en weer een op-en-top Bond stunt met vliegstoelen. Weldra knallen we de title song in, van Sheryl Crow. Ik vind dit echt een heel leuk nummer, maar toch is het absoluut geen Bond nummer. Eigenlijk best vreemd, want dit nummer zou ik zo nog eens op kunnen zetten. De main title design van Kleinman is best kut. Maurice Binder is inmiddels overleden en Kleinman wil teveel aan de stijl van Binder vasthouden. Het resultaat is niet heel denderend.

James Bond keert terug naar het Verre Oosten en dus is de Bondgirl ditmaal een Oosterse vechtchick. Schijnt een aardige martial arts ster te zijn in Azië, maar dat uit zich logischerwijs in vooral wat karatetrapjes (of zoals Carver het zegt, hii haaa… pathetic). Qua acteren vind ik het weinig overtuigends. Dat is eigenlijk het grootste minpunt aan Tomorrow Never Dies: de karakters. De rol van Paris Carver had zoveel meer ingezeten… Een love interest van 007 komt niet heel vaak voor, maar dit was wel erg vlakjes. De scene met de stockings was trouwens wel smullen. Heerlijke Bondgirl.
Ook de rol van Stamper was saai, die badguy moet wel één van de minste zijn uit de gehele Bondreeks. Iets teveel parodie. Carver zelf is niet heel slecht, soort kruising tussen Steve Jobs en Rupert Murdoch, maar mist de echte evilheid die andere villains zo goed maakte. Tot slot is de rol van Daphne beetje onbegrijpelijk, gare rol.

Het verhaal is ditmaal redelijk losstaand van de originele 007 verhalen van Fleming (die zijn inmiddels ‘op’, oftewel al reeds verfilmd). Toch is het idee van een mediamagnaat die een oorlog wil veroorzaken wat hem een monopolie verschaft op het gebied van wereldnieuws en alle primeurs een aardig 007 verhaal. Er zit wel een redelijke plothole in (Carver lanceert een kernbom naar de markt waar hij 100 jaar monopolie op het nieuws wilt.. Niet heel handig?) maar dat nemen we maar voor lief.

De film zelf is echter best te pruimen. Er zit genoeg memorabele actie in, daar ligt het zeker niet aan. De scené met de BMW motor is tof en de scené met de bestuurbare BMW ook. Alleen jammer dat het BMW is, want hé, Bond is wel Brits ja. Er kan zelfs worden gezegd dat de actie een beetje too much is. Het tempo ligt in TND echt mega hoog, in mijn ogen een beetje te hoog. Er is niet heel veel ruimte meer voor intrige en dialogen, terwijl de film toch bijna 2 uur duurt. De mensen die roepen dat Bond een beetje teveel de actie kant opgaat en bijna een soort van Die Hard worden hebben ergens wel een punt. Toch blijven de films in mijn ogen nog redelijk uniek dankzij de oneliners, vaste recepten (Q-branche, Bondgirl, badguy, etc etc) en typische net-niet-of-net-wel over the top actie.

TND is in dat rijtje gewoon een prima Bond film, niets meer en niets minder. De status van klassieker zal deze echter nooit halen.

avatar van Gang_Star
Iets minder dan Goldeneye, maar ook Tomorrow Never Dies is goed. De rol van Pierce Brosnan is wederom weer goed neergezet door Brosnan, maar de aanwezigheid van Michelle Yeoh (die zeer goed is in martial arts) is een grote pluspunt. Fijne actie en ontploffingen, bijna 2 uur vermaak.

avatar van david bohm
Onze bondscoach, dhr. L. van Gaal zou zeggen 'media min min.' Dat gaat zeker op voor Carver de niet bijster interessante schurk van deze film die ik nog niet gezien had. Ook de Bond girl kan me niet echt bekoren, zij doet mij in de eerste plaats denken aan de Birmese oppositieleider.
De Bond formule wordt trouw gevolgd alleen mis ik een spectaculair hoofdkwartier van de schurk. De Stealth boot voldoet naar mijn mening daarvoor niet.
Redelijk.

avatar van tbouwh
Deze Bondfilm scoort beduidend minder dan GoldenEye. Dit vind ik niet geheel terecht; Tomorrow Never Dies heeft ook zo z´n sterke punten en is ongeveer van een gelijk niveau. Plot is wat vergezocht: een mediamagnaat die het nieuws van morgen wil beheersen, maar het is wel leuk bedacht en aardig uitgevoerd, met een redelijke Jonathan Pryce.
Het begin vond ik wat saai, met de gebruikelijke ontploffingen, maar later komt het verhaal aardig op gang, zeker als de matige Paris Carver de eeuwige jachtvelden betreedt.
Dr Kaufman was een vermakelijk tussendoortje, en de scene met de van afstand bestuurbare BMW is meer dan briljant. Heerlijk.
GoldenEye had de tank, deze had de BMW.
Verderop komt Yeoh in het stuk voor. Een verademing: Yeoh is niet de Bondgirl die zich meteen laat strikken, en heeft een leuke vechttechniek en een goede chemie met Brosnan.
De scene met de motor is erg leuk en spectaculair.
Einde is weer redelijk voorspelbaar, en daarmee kan gezegd worden dat het middenstuk van deze film verreweg het best is.
Q weer erg goed. Brosnan doet het wederom prima als Bond.
Stamper is werkelijk verschrikkelijk: Bambi meets Star Trek: the Next Generation

avatar van mjk87
Na twee vrij realistische en harde films met Dalton keerden de meeste Bond-elementen en de humor weer terug in Goldeneye. Het waren nog niet de films waar Moore patent op had, maar het was duidelijk Bond. Vol vertrouwen ging men dus weer de absurditeit in met deze Tomorrow Never Dies, en om zeker te zijn dat het publiek het zou slikken werd het verhaal van The Spy Who Loved Me nog eens afgestoft.

En dat getuigt toch van wat luiheid. Een hommage is prima (zoals een leuke verwijzing naar The Man With the Golden Gun) maar dit gaat echt te ver. Want hoewel de tijd is veranderd, en niet meer Rusland tegen Amerika vocht, maar China tegen de UK (Hong Kong werd in '97 ook weer Chinees, dus vrij actueel) is deze film op alle verdere inhoud gelijk. Bond krijgt hulp van een spionne van de vijandelijke partij, er is een megalomane gek die een (atoom)oorlog wil uitlokken en iets met een boot van de schurk. Het verschil vooral is dat een gek die de wereld wil vernietigen om een nieuwe mensheid te scheppen vrij belachelijk is, maar ergens net aan geloofwaardig genoeg blijft. Maar om een oorlog te beginnen om tv-rechten in China te krijgen? Ik zie heus wel dat het lichtjes een parodie is, een verwijzing naar flappies als Murdoch, maar ik kon er niet in meegaan. En dat scheelt wel in je beleving.

De actie is verder prima. Netjes door de film heen verspreid met een prima opening en een hoogtepunt in Vietnam met een motor en een helicopter. De locaties zijn mooi, al wordt er vrij weinig van getoond (Hamburg komt er helemaal bekaaid vanaf, dan deed Corbijn in A Most Wanted Man dat beter). De theme song is vrij saai, net als de gehele beeldvoering en muziek. Het zit allemaal degelijk in elkaar, maar bijzonder is het nergens.

De acteurs helpen overigens niet. Pryce vermaakt zich als schurk, maar het was me net te overdreven. Yeoh voelt zich duidelijk niet op d'r gemak in het Engels. En ook Brosnan vond ik niet overtuigen. Hij is veel minder naturel en losjes dan in Goldeneye (het lijkt echt of hij toen nog onbevangen kon zijn, nu echter dat hij als Bond niet mocht teleurstellen). Zijn hele uitstraling is het net niet, net als de one-liners die er niet bepaald soepel uitkomen. Alleen Dench in een korte rol en natuurlijk de onverwoestbare Q halen een goed niveau, beiden op verschillende aspecten. Uiteindelijk heb ik me wel vermaakt, ondanks de veel wat mindere punten. 3,0*

avatar van martijn011
Het is nu zo'n 3 jaar geleden dat ik deze film voor het eerst zag. Kon me alleen de scène met de BMW in de parkeergarage herinneren, wat echt een geweldige scène is, maar meer kon ik me niet voor de geest halen.

En nu na herziening snap ik waarom. Het probleem van de film is dat het begin veelbelovend is en veel potentie bevat, maar dat komt er totaal niet uit. De film verzandt in een clichématige actiefilm die hoe langer hoe voorspelbaarder wordt.

Pierce Brosnan is qua actie en charme van een hoog niveau. Alleen jammer dat z'n gevoel voor humor en oneliners met de juiste timing zeggen wel erg mager zijn. Minpuntje aan een verder prima Bondacteur in een redelijke Bondfilm.
Drie sterren blijven staan.

avatar van IH88
Tomorrow Never Dies

Het tweede Bondavontuur van Pierce Prosnan is een beetje vlak. De beginscène is actierijk en goed gedaan maar daarna heeft deze 18de bondfilm problemen om een interessant en coherent te vertellen. Het verhaal rond Mediamagnaat Elliot Carver (Jonathan Pryce) die een conflict tussen China en Groot Brittannië wil creëren om zijn media imperium te verrijken is niet al te interessant. Brosnan heeft zelf in een interview wel eens gezegd dat hij geen idee had waar het verhaal over ging en dat is zeker te begrijpen. Sommige actiescènes zijn goed gedaan en vooral het gedeelte in een parkeergarage en de scene met Bond en Wai Lin (Michelle Yeoh), die op een motor hun achtervolgers moeten afschudden, zijn voortreffelijk. Yeoh is een goede medestander van Bond en weet zeker in haar vechtscènes te overtuigen. Teri Hatcher is als oude flam van Bond vreselijk miscast en gelukkig wordt haar bijdrage beperkt tot een aantal scènes. Pryce schmiert er lekker op los maar echt dreigend of interessant wordt hij niet. Gotz Otto is wel aardig als Mr. Stamper, de side-kick van Carver.

Tomorrow Never Dies is al met al een aardige Bondfilm met een aantal goede actiescènes en sterke acteerprestaties maar ook met een saai plot, een vlakke bad guy en een laatste gedeelte wat wel erg inspiratieloos oogt.

avatar van otherfool
Ik blijf wel gecharmeerd van deze film maar moet er toch een half sterretje vanaf doen naar 3,5*. Er zijn genoeg pluspunten aan te wijzen (Brosnan, Yeoh, Stamper, in principe het idee van een mediamagnaat als ultieme bad guy) om die score te gerechtvaardigen, maar er staan ook minpunten tegenover (Hatcher, Pryce die nooit echt boeit) om het daarbij te laten. Zeker niet slecht, al helemaal niet vergeleken bij de volgende 2 films met Brosnan die tot de slechtste van de reeks behoren.

avatar van blurp194
In de nieuwe opleving van Bond zoals die begon met Goldeneye is dit toch wel een vrij harde teleurstelling. Het verhaal van de bad guy is zowel te vreemd als te waarschijnlijk, maar het pakt nergens - een betere casting had daar wellicht een heel ander effect gehad.

Michelle Yeoh is eigenlijk wel het enige lichtpunt verder ondanks dat de scenes op de motor veel te lang duren, en ik moet zeggen dat Daphne Deckers vooral teleurstelt - en op de imdb krijgt ze geen vermelding verder dan 'PR Lady'. 'Wauw Mam, ik heb tekst' - het is misschien wat te hard, maar in vergelijking met Famke Janssen's rol in Goldeneye stelt het erg weinig voor.

En daarmee is de hele film het eigenlijk over het geheel genomen steeds net niet. Tot en met de titelsong aan toe. Leuk, maar het haalt het niet met de liedjes waarvan ik Sheryl Crow ken.

avatar van Vinokourov
GoldenEye werd niet geëvenaard, maar deze film houdt de Bond-franchise toch ook op een leuk niveau. Ik ben wel te spreken over de lol in deze film en de lang uitgesponnen actiescenes, waarbij die dikke BMW in de parkeergarage het hoogtepunt is. Het plot stelt niet zoveel voor, maar ik kan die simpele Bond-verhalen doorgaans veel beter waarderen, zo ook hier. Het gaat uiteindelijk om simpelweg vermaakt te worden en dat doet Tomorrow Never Dies prima!

avatar van des1
Schiavelli als Dr. Kaufman, de torture specialist, en Elliot Carver die de kungfu van Yeoh belachelijk maakt, zijn leuk. Goeie song, vertolkt door Sheryl Crow. En daar houdt het voor mij meteen mee op. Een vermoeiende, niet spannende, om stunts draaiende film. GoldenEye is Brosnans enige goeie Bond film.