Licence to Kill (1989)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door John Glen
met Timothy Dalton, Carey Lowell en Robert Davi

Vlak na een belangrijke drugs-inval trouwt de CIA-agent Felix Leiter. Wanneer de gearresteerde drugsbaron ontsnapt vermoordt hij zijn vrouw en mishandelt hij Leiter. Zijn oude vriend, Brits geheim agent James Bond, is uit op wraak. Wanneer M 007 het bevel geeft om de zaak te laten rusten maakt Bond zich los van de geheime dienst, en gaat op een persoonlijke tocht om wraak te nemen.

avatar van mjk87
Geen slechte film, al voelt het nergens als een Bond aan. Dat laatste is gek overigens, met een grote rol voor Q, enkele gadgets (zij het vrij plausibele), verschillende locaties op de wereld, de omgang met de vijand (op bezoek, dat soort dingen) en nog veel meer andere ingrediënten. En toch werkt het op dat niveau niet. Want de locaties zijn fraai, maar het is jammer dat er een fictieve Zuid-Amerikaanse als decor wordt gekozen waar we verder vrij weinig van zien. Ook is Dalton vrij van enige vorm van charisma. En hoewel prima het toneel op kan in een stuk van Shakespeare faalt hij eigenlijk als Bond. One-liners komen er bij hem niet goed uit, en als sophisticated Brits geheim agent is hij nooit geloofwaardig. Daarnaast is Daltons Bond vrijwel inwisselbaar voor enig ander personage.

Wat wel werkt is het geweld, dat vrij hard en rauw is. Hierdoor is de film als actiefilm prima geslaagd en als suspensethriller op momenten ook. Die rauwere Bond is ook prima, alleen mis ik gewoon wel een vleugje humor ernaast. De actie is ook goed en overzichtelijk gefilmd en kort genoeg om opwindend te blijven en ook met genoeg afwisseling. De Bond-meisjes zijn best leuk, net als de rol van Leiter in het begin van de film. En al die goede punten maken dat dit, los van de reeks, een heel behoorlijke film is die de volle speelduur weet te boeien. Geen wereldschokkende cinema, wel goed popcornvermaak. 3,5*.

avatar van Vinokourov
Weinig overtuigende Bond met de grootste onbekende vertolker van dit personage Timothy Dalton. Het is niet dramatisch slecht wat ie doet, maar het doet ook niks met je. Beetje vlak dus en dat past niet als in dit deel onze spionnenvriend op een persoonlijke wraaktour is. Qua plot is het weer lekker ridicuul met opvallend veel ontmoetingen tussen Bond en de slechterik. Het einde met onwaarschijnlijke taferelen maakt nog wel wat goed, als je het allemaal maar niet te serieus neemt.

avatar van The_CrY
Geweldige Bondfilm! Heel anders dan hiervoor eigenlijk. Hard, duister. Een verhaal gebaseerd op wraak. Een uiterst bizarre schurk Sanchez gespeeld door Robert Davi, met zijn indrukwekkende henchmen. Realisme. Het polaire tegenovergestelde van Moonraker. Toffe actie wederom, en met zijn tweede en laatste Bond performance kan ik concluderen dat Timothy Dalton een erg overtuigende Bond was. Voor mij althans.

avatar van Beertje45
The_CrY schreef:
Ik deel volledig je mening. Na Sean is Timothy mijn favoriet.

avatar van thunderball
Wat Davi als Sanchez nou net niet was, dan was het wel "een uiterst bizarre schurk", dat geldt juist veel meer voor zijn voorgangers. Ook zijn juist zijn helpers, ofwel henchmen, alles behalve indrukwekkend of memorabel, al hoewel Del Toro er nog wel wat van weet te maken. De rest zijn kleurloze, grijze muizen.

"nietes" "welles" Ach, ieder z'n meug

avatar van thunderball
Maar waarom vind je juist hem een uiterst bizarre schurk en zijn mensen indrukwekkende henchmen?

avatar van The_CrY
Het bizarre is uiteraard heel persoonlijk. Hij maakt een ongrijpbare indruk bij mij. Wat Leiter overkomt is natuurlijk slechts een wraakactie, maar het feit dat hij zoveel mensen voor hem heeft klaarstaan als ie gevangen is, dat geeft aan dat hij machtig is. Schurken als Goldfinger, Blofeld, Max Zorin, of Kananga zijn ook imposant en op hun eigen manier bizar (hoewel Blofeld wat karikatuur-achtig overkomt soms), maar geen van hen maakt de indruk onpakbaar te zijn. Er zat natuurlijk ook iets in de tijdsgeest, maar Sanchez komt voor mij gewoon dreigender over. Zijn henchmen zijn indrukwekkend voor mij omdat ze overal zijn. Vooral Dario heeft een kwaadaardige grijns en maakt een geschifte indruk. Wat serieuzer dan een Jaws, een Tee Hee, of een Oddjob.

Beertje45 schreef:
Ik deel volledig je mening. Na Sean is Timothy mijn favoriet.
. Ja,ook mijn mening !

avatar van dvdfreak123
2de en laatste bond met Dalton. Persoonlijk minder als zijn voorganger the living daylights. Vond dat deze bond mij niet echt het bond gevoel van anders gaf. Ook omdat deze film een beetje meer om wraak draait. Zitten zeker wel goede scenes in leuk om Q eens in een grotere rol te zien. Vermakelijk maar 1 van de mindere bonds vind ik 6/10

Licence to Kill

De tweede en laatste Bondfilm van Timothy Dalton. Licence to Kill staat bekend om zijn harde, realistische stijl en het wraakmotief van 007. Het wraakmotief zien we niet vaak in een Bondfilm (Quantum of Solace is een uitzondering) en Dalton mag dan wat charme en humor missen, als wraakengel is hij ijzersterk.

De harde, expliciete scènes zien we ook niet vaak in een Bondfilm maar hier past het wel. Bond krijgt te maken met een drugskartel onder leiding van Franz Sanchez (Robert Davi) die Felix Leiter, Bond's vriend van de CIA, en diens vrouw aanpakken. Bond zweert wraak en zelfs zijn eigen MI6 probeert hem te stoppen. De manier waarop Bond te werk gaat is lekker klinisch en veel tijd voor humoristisch gezwets of een romantische rendez-vous heeft hij niet. Ook wel eens verfrissend alhoewel je het toch mist. Net zoals Quantum voelt het niet echt als een Bondfilm. De Bondgirls zijn een beetje wisselvallig. Talisa Soto is prachtig maar heeft een erg magere rol en heeft weinig te doen. Carey Lowell heeft juist een erg actieve rol maar is wat vlak en mist charisma. De bad guys zijn geweldig. Davi mag zich uitleven en is lekker dreigend, keihard en maniakaal. Leuk om Benicio Del Toro te zien als handlanger van Davi. Over maniakaal gesproken, die ogen, die stem... Erg knap gedaan van mr. Del Toro.

Licence to Kill mist het echte Bond gevoel maar is een rechttoe rechtaan wraakfilm. Ook wel eens lekker.

IH88 schreef:
Licence to Kill

Ik neem aan dat je het Bond-film gevoel bedoelde?
Dalton zet hier namelijk naar mijn mening een Bond neer die veel dichter aansluit bij het oorspronkelijke personage uit de boeken van Ian Fleming dan al de overige acteurs die in de huid van 007 kropen.

Beide bond films van Timothy Dalton zijn fantastisch en zwaar onderschat.

The living daylights was een geweldige film na a view to a kill.
Daltons introductie was fantastich zijn optreden was geweldig in die film en in deze film eigenlijk nog beter.

Licence to Kill is mijn favoriete bond film het was veruit de geweldadigste toen hij uitkwam.
Hij heeft een geweldige bad guy de actie scenes zijn briliant en het wraak plot is zeer goed uitgewerkt.

top film 4 sterren

Brix schreef:

En hoe zal je dat personage dan omschrijven. (? een eigenzinnige geheim-agent die aldus de film zich ook nog los maakt van de geheime dienst?)

Lees de boeken eventjes Dick

[quote]wood23 schreef:
Beide bond films van Timothy Dalton zijn fantastisch en zwaar onderschat.

Dat The Living Daylights onderschat is daar ben ik het helemaal mee eens, heerlijke Bondfilm.

Ik mis bij Licence to Kill inderdaad het Bond-film gevoel. Het drugskartel gedoe vind ik ook niet echt bij James Bond horen. Maar ieder zijn mening

wood23 schreef:
Beide bond films van Timothy Dalton zijn fantastisch en zwaar onderschat.

The living daylights was een geweldige film na a view to a kill.

Helemaal mee eens. The Living Daylights is een geweldige Bondfilm.

Bij Licence to Kill mis ik inderdaad het Bond-film gevoel. Het drugskartel plot vind ik ook niet echt bij James Bond passen.

IH88 schreef:

Helemaal mee eens. The Living Daylights is een geweldige Bondfilm.

In eerste instantie past dat ook niet bij james bond inderdaad maar aan de andere kant is het wel weer verfrissend.Niet orgineel of zo maar het verhaal zit toch wel goed in elkaar

Lees de boeken eventjes Dick

Niet goed gelezen. Er staat "naar mijn mening" (de jouwe). Daar kunnen we het dan bij laten.

avatar van IH88
Het verhaal zit in ieder geval beter in elkaar dan die andere wraakfilm, Quantum of Solace. Maar beide hebben inderdaad wel wat. Het is allemaal wel vermakelijk en Bond als wraakengel is ook niet verkeerd. Ieder zijn mening (zeker als het op James Bond aankomt kan die nogal verschillen ).

avatar van des1
Ik heb altijd gevonden dat de formule zich best leent om eens een echt realistisch verhaal er op los te laten. Als er één verhaal is over de afgelopen 20 jaar waarbij dit moeiteloos kon (ff de personages wat aanpassen), dan was het wel The Peacemaker met Clooney en Kidman. Terug naar deze 007. Mee eens dat Dalton een onderschatte Bond is. Zoals iedere Bond heeft ook deze film een leuk eigenaardigheidje. Let op hoe Dalton in het water induikt nadat ie het te witwassen geld aan boord heeft gebracht. Twee handjes voor het koppie, als een kind bijna. Bij Dr. No was het de glazen plaat waar de vogelspin overheen liep. Bij Live and Let Die de voorgekliefde (je ziet de barst zelfs zitten) Walther PPK die door Mr. Big ff werd kromgebogen.

avatar van Toontje G
Geen echte Bond film.

avatar van Duke Nukem
De tweede en helaas laatste Bondfilm met een overtuigende Timothy Dalton als de keiharde en op wraak beluste James Bond. Dalton trachtte met zijn vertolking terug te keren naar de Bond van Ian Flemming en hij is daar naar mijn mening erg goed in geslaagd.

Carey Lowell als CIA-agente Pam Bouvier is een sterke Bondgirl die getuige het bargevecht haar mannetje naast Bond kan staan. Talisa Soto als Lupe is beeldschoon, maar haar rol is niet erg sterk uitgewerkt. Robert Davi als drugsbaron Franz Sanchez is één van de meest dreigende en realistische Bondschurken. En Benicio Del Toro als Dario, het hulpje van Sanchez, kan als geen ander de rol van halve gek spelen.

Wayne Newton als oversekste cultleider Joe "Bless your heart" Butcher moet een komische noot in de film brengen en dat lukt best goed. David Hedison speelt voor de tweede keer Felix Leiter (hij deed het ook al in Live And Let Die). Hij doet het redelijk goed, alleen is hij aan het eind van de film opvallend opgewekt ook al werd hij door een haai half opgegeten en is zijn kersverse bruid verkracht en vermoord.

Hoewel het verhaal goed in elkaar zit is het toch heel ongeloofwaardig dat een slimme schurk als Sanchez nooit te weten komt wie Bond werkelijk is, hoewel die Sanchez aan het begin van de film heeft gevangen genomen en vervolgens de hele film door zonder vermomming de organisatie van Sanchez aan het saboteren is, totdat Bond het hem zelf verteld... en dan gelooft Sanchez Bond ook nog meteen dat hij MI6 de rug heeft toegekeerd en als huurmoordenaar voor Sanchez wil werken.

Een ander minpuntje aan Licence To Kill is de soundtrack, ik vond deze niet heel erg memorabel en passen bij een Bondfilm. Deze minpunten verhinderen mij om de volle 5 punten aan deze erg vermakelijke film te geven, ik vind hem dan ook iets minder goed dan die andere Bondfilm met Timothy Dalton: The Living Daylights.

Felix Leiter: "Where's my wife?"
Dario: "Don't worry, we gave her a nice Honeymooooon!"

M: "This private vendetta of yours could easily compromise her Majesty's government. You have an assignment, and I expect you to carry it out objectively and professionally!"
Bond: "Then you have my resignation, sir!"
M: "We're not a country club, 007!"

Bond: "Pam, this is Q, my uncle. Uncle, this is Miss Kennedy, my cousin."
Q: "Ah, we must be related!"

Bond: "In my business you prepare for the unexpected."
Sanchez: "And what business is that?"
Bond: "I help people with problems."
Sanchez: "Problem solver."
Bond: "More of a problem eliminator."

Sanchez tegen Bond alvorens hem in een cocaïneversnipperaar neer te laten: "When you are up to your ankles, you'll beg to tell me everything. When you are up to your knees, you'll kiss my ass to kill you!"

Dick2008
Dat vind ik ook wel wat ongeloofwaardig. Bovendien is die Sanchez een sadist en gaat heel vriendelijk doen tegen Bond, vind ik ook niet rijmen.

avatar van martijn011
Zo'n drie jaar geleden deze film voor het eerst gezien en toen was ik behoorlijk positief. Nu herzien en deze film is me bitter tegengevallen. Timothy Dalton is toch echt de minste Bondacteur van allemaal. Ben er nu wel zo'n beetje uit wat dat betreft.

Het enige wat hij redelijk beheerst is het actiegedeelte. Dat kwam in deze film wel goed van pas want dit is een van de hardste Bondfilms die er is. Toch miste ik de humor en het charisma enorm. Iets wat onlosmakelijk met een Bondfilm is verbonden. De schurken zijn op zich wel oké, maar het verhaal is die van een typische wraakfilm. Had niet het gevoel naar een Bondfilm te kijken.

Wel leuk is de grote bijrol van Q. Leuk om hem eens in het veld te zien. Toch kijk ik met een ontevreden gevoel terug op deze herziening. Een heel punt eraf, kleine onvoldoende.

martijn011 schreef:

Wat de humor betreft, ik dacht het toch niet.
(Alleen Roger Moore, Connery ook nog wel en Lazenby.....)

(de enige humor hier is misschien de manier hoe de stunts worden neergezet maar volgens mij is er niet echt sprake van humor)

avatar van martijn011
Brosnan gooit er ook wel eens een lekkere oneliner uit. Bij Lazenby komt het gewoon totaal niet over. Komt nog bij dat ik hem totaal geen vrouwenversierder vind.

Dick2008
Ben zelf geen Bond-kenner, dat er in humor in zit, vind ik zelf wel belangrijk, maar of dat er ook in hoort (te zijn) weet ik niet.

avatar van Brix
Nog maar eens bekeken, via de Ultimate edition 2-disc versie deze keer.
De extra's betekenen een absolute meerwaarde.
Een aantal van de deleted scenes hadden ze er m.i. toch echt in moeten laten.
Het interessantste van de extra's is voor mij wel de visie die Timothy Dalton op het personage van Bond geeft, en die ik alleen maar kan beamen, met de boeken van Ian Fleming in gedachten.

De film zelf blijft rotsvast een van mijn meest favoriete Bond films, en Dalton als 007 nummer twee, dicht op de hielen van Connery (de Connery-Bond van de eerste drie films welteverstaan)

Het stuntwerk (vaak door Dalton zelf uitgevoerd) is uitstekend, zoals alle actiescènes dat ook zijn.
Dalton speelt een harde, ja zelfs duivelse Bond (in de scène waarin hij zich ten kantore van Sanchez (Robert Davi) aanbiedt, en in lachen uitbarst, zit daar zowat Lucifer in persoon.
Wat een uitstraling!
Davi doet daar ook niet veel voor onder, het is een van de engste schurken uit de Bond filmreeks.

De actrices zijn ook goed gekozen.
Carey Lowell heeft ook een rol die ertoe doet, en Talisa Soto is een van de allemooiste Bond girls ooit.
In het acteren vond ik haar wel minder sterk.
De grotere rol van de oude Q is erg leuk.
Ik begrijp niet waarom sommigen klagen over gebrek aan humor in deze film.
Die zit er m.i. voldoende in.

De finale is ook een van de sterkste die ik ooit zag in de serie.

Conclusie, opwaardering met een halve ster.

Minpuntje vind ik de aftitelingssong, die is erg zwak, en weinig sfeervol.

avatar van Duke Nukem
Brix schreef:

Daar ben ik het volledig mee eens, Connery blijft de beste maar Dalton is absoluut Bond zoals Bond hoort te zijn!

Wat een uitstraling!

Dat is inderdaad een erg sterk moment in deze heel sterke Bondfilm.