Licence to Kill (1989)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door John Glen
met Timothy Dalton, Carey Lowell en Robert Davi

Vlak na een belangrijke drugs-inval trouwt de CIA-agent Felix Leiter. Wanneer de gearresteerde drugsbaron ontsnapt vermoordt hij zijn vrouw en mishandelt hij Leiter. Zijn oude vriend, Brits geheim agent James Bond, is uit op wraak. Wanneer M 007 het bevel geeft om de zaak te laten rusten maakt Bond zich los van de geheime dienst, en gaat op een persoonlijke tocht om wraak te nemen.

avatar van Boneka
Ik heb deze Bond film altijd van jongs af aan een van de beste gevonden. Vooral het tweede deel in deze film volgt actie op actie en zien we zeer veel in beeld. We komen op tal van locaties we zien niet een maar eigenlijk 2 Bond vrouwen en niet de minste. Opvallend; Bond is eigenlijk geen Bond in deze film, want hij neemt ontslag. De schurken zijn heerlijk in deze film en we krijgen nu eindelijk de gruwelijkste moorden in beeld te zien die zo herkenbaar zijn voor de latere films. Met name de moord in de depressor blijft altijd op mijn netvlies staan. Geweldig gemaakt. Ook de harpoenshot vanuit zee met een specaculaire waterski is leuk bedacht. Maar ik kan zoveel benoemen. Al die ontploffingen, de ene shot volt en vliegt door de andere heen. Knap knap knap. En dat een truck kan echt kan freewheelen had ik nooit gedaan. In de extra's is dit te zien. Bovendien heeft Tim. Dalton aardig wat stunts zelf gedaan. Top vermaak!

avatar van Brix
Boneka schreef:
Ik heb deze Bond film altijd een van de beste gevonden. Met name de moord in de depressor blijft altijd op mijn netvlies staan. Geweldig gemaakt.

Idem voor mij

En m.i. een véél te lage score hier.

Dick2008
Lang geleden dat ik deze heb gezien, maar als aktiefilm toch een heel stuk beter (gebleven) dan Beverly Hills Cop, die ik onlangs nog heb gezien.
Het eerste uur lijkt meer op een goede politiefilm dan op een James Bond-film. Al is dat beeld door recentere films ook niet meer erg duidelijk wat je precies onder James Bond moet verstaan.

Na een duidelijk intro, een goed eerste uur, waarin, eigenlijk begrijpelijk, geen plaats is voor grapjes of romantiek. In plaats daarvan, de één na de andere actie, die vaak erg leuk zijn om te zien. Die actiescènes duren niet lang, wat een pluspunt is en ze worden in hoog tempo uitgevoerd, met goede stunts daarbij en waar het maar om ding draait en dat is wraak. De hoofdschurk, de drugsbaron Sanchez wordt goed vertolkt door Robert Davi met behoorlijk gruwelijke trekjes, al kunnen een aantal van zijn handlangers ook wel zeer sadistisch zijn.
Dan komt er toch nog, de lang verwachte romantiek aan te pas. Wel kent de film daarna een kleine dip. Het vrij dunne verhaal, gaat vervolgens verder op een meer gebruikelijke James Bond-toer. En gelukkig komt de film al gauw weer terug op het niveau van de eerste helft. Echt spannend vind ik de film eigenlijk nergens en de humor blijft sporadisch, maar het blijft wel grotendeels vermakelijk en daar draait het volgens mij toch om.

Dalton doet het prima als (serieuze) Bond en de twee Bond-girls mogen er ook wezen. De laatste actiescène is wat al te fantasierijk, maar wat geeft het, ook hier geldt weer de stunts zijn goed en het is vermakelijk om te zien. Voor mij weer duidelijk één van de betere Bond-films, amusant en goed gemaakt. 4.0

avatar van Jawaddedadde
Ja, hallo, lekkere Bondfilm zeg!

Eentje die wat dieper in de achtergrond van Bond graaft en toont dat de man ook gevoelens heeft. Dit is vreemd genoeg wel een Bondfilm die niet erg 'Bond' aanvoelt, gezien het thema, namelijk wraak.

Bond die zijn licence to kill kwijtspeelt en tegen de wil van zijn oversten ingaat om op zoek te gaan naar vergelding voor de dood van de vrouw van zijn vriend, die het wel overleeft maar ernstig verwond raakt. Sowieso best een harde Bondfilm - het onschuldige is er wel vanaf in deze film.

Alles klopt eigenlijk: Dalton is als Bond erg goed (waarom is hij zo snel afgeserveerd?): hij is misschien ietwat meer gespannen en serieuzer dan andere Bondacteurs, maar past perfect in deze film. Twee erg mooie Bonddames, een leuke bijrol van Q en de jonge Benicio del Toro, een bad guy die echt slecht is en angst inboezemt en een zinderende finale met spectaculaire achtervolgingen en heel wat explosies.

Heel goed.

avatar van John Barry
Licence to Kill is de tweede Bond film van Timothy Dalton en deze film is een stuk minder dan The Living Daylights.

Het verhaal van de film is zeker orgineel Bonds vriend Felix Leiter word mishandelt en zijn vrouw word vermoord en Bond is uit op wraak Maar M wil niet dat Bond zich met deze zaak bemoeit en M pakt Bonds Licence to Kill af als Bond niet luistert, Dat Bond op wraak actie gaat is een leuk idee Maar ondanks dit leuke idee ben ik toch geen fan van Licence to Kill.

Dat ik geen fan ben van deze film komt vooral door Timothy Dalton, in The Living Daylights deed Dalton het nog wel aardig. Maar in deze film komt hij over als een kille moordenaar die er de hele film chagerijnig rond loopt en ook nog eens eigenwijs is De mannier hoe hij Q behandelt vond ik totaal niet leuk, De beste man probeert Bond te helpen en krijgt er nou niet bepaalt dankbaarheid voor terug

Maar ook de Bond meisjes in deze film zijn niet goed. Carey Lowell als Pam Bouvier acteert goed maar haar personage is irritant bij Talisa Soto als Lupe Lamora is het omgekeerde het geval Talisa Soto acteert slecht maar haar personage is leuk.

Robert Davi als Franz Sanchez acteert erg goed maar geef mij toch maar Gert Fröbe als Auric Goldfinger.
Anthony Zerbe als Milton Krest acteert goed maar wat vind ik zijn personage irritant.Ook erg irritant is Benicio Del Toro als Dario, Benicio Del Toro acteert mischien wel goed maar zijn personage is verschikkelijk irritant de manier waarop Dario lacht in de film vind ik verschikkelijk en dat hij Bond aan het eind van de film in zijn gezicht spuugt vond ik niet erg in een Bond film thuis horen.

Op actie gebied valt deze film tegen de mannier hoe Bond Sanchez in het begin van de film pakt vind ik belachelijk, verder zit er in het midden van de film nog wat onderwater actie wat niet echt kan tippen aan eerdere onderwater scenes eerder in de reeks daarna wordt het wat beter als Bond het vliegtuig weet intekomen de mannier hoe hij erin komt is wel spectaculair , daarna gebeurt op actie gebied een tijd lang niet zo veel spannens , maar aan het eind is er een uitstekkende actie scene waar erg veel tankers in voor komen dit is een erg spectaculaire scene

De film wordt vooral na de actie scene onderwater en met dat vliegtuig langdradig Hoe Bond Sanchez weet opstoken tegen Krest vond ik een niet erg intressant stuk en eigenlijk ook erg ongeloofwaardig en langdradig

Leuk is dan wel de grote rol die Q in deze film speelt , alleen de manier waarop Bond hem behandelt vind ik niet kunnen.

Deze film had best wel een goede film kunnen zijn als het geen Bond film was Robert Davi als Franz Sanchez ,Benicio Del Toro als Dario, en Anthony Zerbe als Milton Krest spelen niet slecht maar het zijn geen personages die ik in een Bond film vind thuis horen.
Daltons benadering van de rol vind ik niet zo goed in deze film , Ik snap dat Bond wat minder vrolijk is dan anders als hij op wraak tocht is. Maar dat betekent nog niet dat Bond dan maar een meedogenloze zak moet zijn. die perse alles alleen wil doen , die ondankbaar doet tegen iedereen die hem wil helpen.

Ondanks dat het idee leuk is van Bond die wraak wilt nemen mist deze film totaal de sfeer die ik in een Bond film wil hebben
1,5 ster voor deze film

avatar van thunderball
Ben het volledig met je eens. Eindelijk eens iemand die het zelfde over deze " zogenaamde goede" Bondfilm denkt als ik.
En dan vergeet je nog de ongelooflijk ongeloofwaardige scene, dat door een heel klein miniscuul brandje in dat laboratorium meteen iedereen in paniek raakt en in no time dat hele complex de fik in vliegt en verwoest wordt.

avatar van John Barry

Inderdaad een erg ongeloofwaardige scene

avatar van AGE-411
Niet helemaal.
In veel labo's wordt uiterst brandbaar spul gebruikt, waardoor brandjes zich zeer snel over het hele gebouw kunnen verspreiden.

avatar van Lennon
Goede Bond film, die helaas (net als heel veel Bond films) een half uur te lang duurt.

Elke keer vind ik de eindscenes bij Bond films echt te langdradig, en soms lachwekkend.

Die stunts met die vrachtwagen.. leuk bedacht hoor, maar haalt een beetje de film naar beneden vind ik zelf.

Niks mis met Dalton als Bond overigens

avatar van Franza
ik vond dit 1 van de betere bondfilms die ik tot nu toe heb gezien.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, toch een ander soort Bond film dan we gewent zijn, redeleijk goede opening, daarna zien we Bond die uit is op wraak en achter de schurk aangaat, goed gespeeld ook en een heel goed einde!

Ook de titelsong Licence to kill is mooi, alleen Timothy Dalton als James bond kan ik maar niet aan wennen, hij past niet als Bond.
Maar heb deze film verhoogd met een half sterretje.

avatar van Pitakaas
Na de redelijk grote turnover van de Bond reeks met de vorige Bondfilm, The Living Daylights, was het logische vervolg dat het volgende deel in dezelfde lijn der verwachtingen zou liggen. Dat betekende dus dat John Glen zijn 5e Bondfilm mag gaan regisseren, samen met wederom Timothy Dalton. Maibaum en Wilson zijn weer voor het script aan de slag gegaan, dus hopelijk een succes. Persoonlijk vond ik The Living Daylights een net wat te warrig verhaal te hebben en was overall niet heel erg memorabel.
Wel was Bond duidelijk wat meer de serieuzere kant opgegaan, wat dus zoals gezegd ook te verwachten is in Licence to Kill.

Maibaum en Wilson zijn namelijk het script gaan schrijven om zo goed mogelijk aan Dalton te passen. Ik vind dat wel tof, dat deden ze ook altijd met de Moore films. Dat waren wat licht komische films, terwijl de Daltons veel en veel donkerder en serieuzer zijn. Nu heb ik helaas nooit de boeken van Fleming gelezen, maar volgens de lezers was de Bond uit de boeken dus meer zoals Dalton dan als Moore. Ikzelf vond de charismatische combo van Connery altijd wel tof, maar alles vind ik al beter dan Moore. Dat waren gewoon niet mijn type Bond films.

Zodra de openingstune begint te spelen na de fameuze barrelscené zit ik er al weer helemaal in. Ik moet echt vaker Bondfilms kijken . Het 007 gevoel is terug. De intro begint wat onrustig met een stuk of 3 verhalen, maar uiteindelijk wordt het een en ander duidelijk. Wat volgt is een heerlijk stukje Bond. De intro's moeten altijd bomvol spektakel zitten en Licence to Kill levert af. Uiteindelijk wordt er vanuit een helikopter een vliegtuig binnengehengeld en parachuteren ze naar een bruiloft. Awesome. De overgang naar de title song is lekker soepel. Die is trouwens best aardig, Gladys Knight heeft een lekker souly nummer wat lekker 80s/90s aanvoelt. Ik moet wel zeggen dat na zoveel jaar de Maurice Binder stukken gewoon echt oud zijn. Ik heb het wel gezien, ze lijken allemaal op elkaar en amper meer vernieuwend. In de 60s was het nog wel geinig maar het is nu 1989 en het lijkt alsof het in elkaar is gezet door een havo studentje (no offence naar havo uiteraard). Gelukkig zitten er wel naakte chicks in. Jeuj.

Enige wat verder opvalt is dat good old John Barry de muziek niet gedaan heeft. Na 11 films is dat toch best opmerkelijk. De beste man was echter ziek en schijnbaar ook gefrusteerd na wat gehanes met A-ha over de rechten van de vorige film. Maar ach, Michael Kamen is zijn vervanger en dat is met recht één van mijn favoriete composers. En ik kan nu al verklappen, die soundtrack is echt geweldig. Het doet het werk van Barry beetje voorkomen als kinderachtige riedeltjes, terwijl de muziek in Licence to Kill zo in een blockbuster kan uit de 21e eeuw. Echt heel vet.

Het verhaal van Licence to Kill is allemaal wat simpeler. Ditmaal geen badguy die world domination wilt, maar gewoon een simpele drugsbaron die miljoenen wilt verdienen. Het is dus allemaal wat geloofwaardiger dan geheime organisaties die kernbommen jatten etc. Wel grappig om te zien dat een 21-jarige Benicio Del Torres ook een rolletje heeft als badguy (best wel geniaal rolletje trouwens). De badguy past dus ook weer wat beter in het meer donkere thema en wordt gespeeld door Robert Davi en is echt een geniale badguy. Hij is echt cold blooded en als hij Felix Leiter bijna vermoord zint Bond op wraak. Dat ziet de MI6 echter niet zitten en daarom wordt hij ontslagen.

Het tempo van de film ligt ook lekker hoog. Er zitten echt veel spectaculaire scenes in, van het waterskiën achter een vliegtuig tot het vechten met een opgezet zwaardvis. Tof en o zo typisch Bond, maar hier heb je nog een soort van realistisch gevoel ook. De actie is wat strakker, zo nu en dan wat gruwelijker. Zo zitten er paar geinige death scenes in die in eerdere Bonds totaal niet zouden passen. De scenes met de haaien is trouwens zoiets wat mij als kind onwijs is bij gebleven. Ik wist alleen niet dat het in deze film zat. Ook de decompresser scene is vet.

Alhoewel de film dus wat serieuzer is, is Licence to Kill op juiste momenten ook echt wel grappig. Q heeft meer screentime dan ooit, waardoor ik zelfs een paar keer heb moeten lachen.
Enige minpuntje is dat de Bondgirl gewoon geen sex appeal heeft. Ja, wellicht paste dat ook beter in de 'nieuwe' Bond, maar ik wil wel een lekkere chick hoor. Dit is 3x niks.

Maar uiteindelijk is Licence to Kill echt goed. De actie is echt fantastisch, denk dat dit de Bond is met de tofste actiescenes. Vooral de hele eindscène is 1 groot ontploffing etc. Dat is in weinig Bondfilms, laat staan andere films uit die tijd, geëvenaard. Het serieuze aspect spreekt me wel aan, maar de film wordt nergens te algemeen: het blijft een op en top Bondfilm. Ik snap de lage waardering voor deze echt niet, want dit is nu één van mijn favoriete.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Pitakaas schreef:

Licence to kill was de 16e al in de officiële de reeks, er waren nog wel meer films die niet door John Barry ondersteund werden. Zo hebben naast de begincomponist Monty Norman ook George Martin (producer van The Beatles), Marvin Hamlisch (The Sting en A Chorus Line) en Bill Conti (Rocky en Dynasty) al voor hem de muziek verzorgd.

De muziek van Michael Kamen past wel bij de film en zorgt mee voor het verschil tussen Licence to kill en voorganger The Living Daylights. Deze 2e film met Dalton was veel meer op zijn lijf geschreven en zorgde met wat nieuwe muziek voor een hele andere sfeer. Wat niet wil zeggen dat Barry slecht is natuurlijk. In tegendeel.

avatar van John Barry
Ik vind de muziek van Michael Kamen ook wel aardig bij de film passen , maar het mist wat mij betreft wel de klasse van de muziek van John Barry. Maar toegeven de muziek bij Licence to Kill vind ik tot een van de weinige positieve punten van deze film behoren.

Overigens had John Barry bij The Living Daylights zijn Bondsound ook al wat aangepast door bij de actie scènes meer elektro te gebruiken dan we eigenlijk van hem gewend zijn. ( In A View to a Kill bijvoorbeeld was bij de actie scènes prominent een elektrische gitaar aanwezig. Maar het gebruik van elektro bij A View to a Kill valt in het niets bij het gebruik daarvan bij The Living Daylights )

Film Pegasus schreef:

Ik zeg dat Barry 11 films had gedaan, niet dat dit de 11e in de reeks was...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Pitakaas schreef:

Ik zeg dat Barry 11 films had gedaan, niet dat dit de 11e in de reeks was...

Ik wil maar aantonen dat het niet de eerste keer is dat een Bondfilm voorzien zijn van muziek die niet van John Barry komt.

avatar van Pitakaas
Nee dat heb ik dan ook nergens beweerd...

avatar van John Barry
Waarom is het dan zo opmerkelijk dat John Barry niet de muziek voor Licence to Kill heeft gedaan ?

avatar van Pitakaas
Omdat hij maar liefst 11 films had gedaan en dus een beetje bij het 007 meubilair hoorde. Dan valt het wel op als zo'n naam opeens ontbreekt in de crew.

avatar van Gang_Star
De 2e en laatste Dalton Bondfilm. En ondanks dat hij een serieuzere Bond vertolkte deed hij het niet slecht. Alhoewel ik hem qua uitstraling wel het minst van alle acteurs vond. Maar qua acteren zelf was het best goed. Qua spektakel word het beter en beter voor de liefhebber van (overdreven) actie. Daar zit er genoeg van in deze film. Gewoon leuk vermaak.

Een intrigerende en venijnig gemene actiethriller met het tweede en tevens laatste optreden van Timothy Dalton als superspion. In vergelijking met vorige afleveringen was de toon gespannen, hard, duister en onheilspellend; bovendien ontbrak de humor. De rol van 007 was harder en kwader, meer een compromisloze wreker. De cast speelde eersteklas.

Wat een overheerlijk nummer vind ik toch Licence to kill van Gladys Knight (solo) en dit vele jaren na het ook al sublieme Midnight train to Georgia van Gladys Knight & the Pips.

Mijn 2e favoriete Bond film !!! topper !!!

avatar van Lennert
Wonderbaarlijk, bij herziening blijkt niet License To Kill, maar toch Living Daylights de beste Bond-film met Dalton voor me te zijn. In mijn herinnering was deze film een aaneenschakeling van rauwe hoogtepunten met haaienaanvallen, ontploffende hoofden, mensen in versnipperaars en een spectaculaire achtervolging op het einde, maar ik was hierbij het ronduit zwakke begin kennelijk helemaal vergeten. Bondfilms blijven dan toch die neiging tot het cartoonesque behouden, zoals hoe Felix Leiter op het einde van de film kan lachen om grappen over het gaan vissen nadat zijn been door een tijgerhaai is afgebeten en zijn vrouw is vermoord door gangsters, dit vloekt toch enigszins met de rest van de film. Hoe Bond daarnaast alsnog bij de geheime dienst mag blijven is me helemaal een raadsel.

Maar goed, Dalton blijft heer en meester met zijn ruwe charme. Davi is een uitzonderlijk enge badguy, terwijl Carey Lowell zich toch echt met gemak mag zetelen tussen mijn favoriete Bondgirls. De locaties zijn interessant, de actie is spectaculair en het acteerwerk is erg goed. Ondanks het cartoonesque intro, waarbij het niet duidelijk is welke kant deze film nu precies op moet gaan, blijft License To Kill toch nog steeds wel een van mijn favoriete Bondfilms.

avatar van baspls
"Compliments of Sharkey!"

Timothy Dalton's tweede Bond-film.

De film zou oorspronkelijk plaatsvinden in China en Hong Kong maar dat is veranderd om budgettaire redenen. Ik denk dat dat beter zou zijn geweest, de film is niet heel bijzonder zo.

Licence to Kill word geprezen door 007-fans en door regisseur John Glen zelf, voornamelijk omdat hij zo realistisch zou zijn. Daar ben ik het niet mee eens, vooral het feit dat Bond nadat hij zijn ontslag heeft ingediend en zijn eigen gang is gegaan in zijn persoonlijke vendetta alsnog word aangenomen bij MI6.

De film ziet er wel goed uit en het word nergens echt gedateerd. Al heb ik wel eens betere ontploffende hoofden gezien.

Michael Kamen heeft de soundtrack hier overgenomen van John Barry. Het is natuurlijk wel veel minder, vooral in het begin van de film, maar naar mate de film vordert zitten er toch een aantal sterke momenten in de muziek. Van alle James Bond-films heeft Desmond Llewelyn als Q hier de grootste rol. Voor zijn dood in 1999 was hij ook de enige die alle Bond-films met elkaar verbond. Ook is dit de laatste Bond-film die door John Glen is geregisseerd, door Richard Maibaum is geschreven, met titels van Maurice Binder en met Caroline Bliss als Moneypenny en Timothy Dalton als 007. We kunnen dus spreken dat het het einde is van een generatie Bond-films.

Een erg vermakelijke James Bond met de nodige actie, goede stunts en goede effecten. Maar toch wel wat minder als The Living Daylights.

avatar van rkdev
baspls schreef:
Beiden hebben in twee Bondfilms gespeeld, dus "einde van een generatie" is gebaseerd op Dalton en Bliss wat overdreven, niet?
Op de rest natuurlijk wel. Want ook Robert Brown speelde voor het laatst de rol van M. En misschien nog wel het belangrijkse, de laatste van producer Albert R. Broccoli.

Ondanks dat deze film sterk afwijkt van de voorgangers vind ik dit nog steeds een van de beste james bond films.

Maar ik vind dat er evengoed nog wel een bondsfeer in hangt alleen in mindere mate.
Timothy Dalton vind ik echt een hele goede james bond hij speelt hem zoals james bond eigenlijk echt is.

Deze film is een stuk harder en geweldadiger maar juist die harde toon maakt deze Bondfilm uniek.
Het verhaal is misschien wel een van de sterkste van alle Bondfilms tot nu toe.

Zwaar ondergewaardeerd wat mij betreft.
Tijdloos topvermaak.

Het is misschien een hele domme vraag maar waarom hoor je in sommige bond films niets van de titelsong terug tijdens de film,waaronder deze dus.

avatar van thunderball
Dan heeft de componist niets vandoen met de titelsong.
Een artiest wordt gevraagd en gecontracteerd om de song te doen en als hij/zij dan vervolgens met eigen mensen buiten de filmcomponist om de muziek schrijft en op neemt -en wanneer het nummer dan ook vaak nog eens slechts een paar weken voor de beoogde premiere klaar is en wordt afgeleverd- is er geen tijd meer om het instrumentaal in de rest van de score te verweven en is als het ware de titlesong een op zich zelf staand iets, wat verder niets met de score van doen heeft.

Vroeger, in de jaren '60,,70 en '80, dus eigenlijk tot deze film, werd de titlesong van een Bondfilm altijd gecomponeerd door de componist van de filmscore en kwam de melodie in allerlei vormen instrumentaal terug in de rest van de score. Tegenwoordig is dat meer een uitzondering, dan dat dit nog gewoon is.
Na deze Licence to Kill is dit nog slechts gebeurd bij The World is not Enough en Casino Royale. Aanvankelijk ook bij Tomorrow never dies, maar dat nummer werd vervolgens vervangen door dat van Cheryl Crow en uiteindelijk als end-song gebruikt, vandaar dat dat nummer (Surrender) nog wel in heel de score zit verweven, maar de titlesong aan het begin niet).

thunderball schreef:
Dan heeft de componist niets vandoen met de titelsong.

Ja klopt bij the world in not enough en casino royale hoor je het nog wel terug inderdaad.
Ok duidelijk weet ik dat ook weer.