Licence to Kill (1989)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door John Glen
met Timothy Dalton, Carey Lowell en Robert Davi

Vlak na een belangrijke drugs-inval trouwt de CIA-agent Felix Leiter. Wanneer de gearresteerde drugsbaron ontsnapt vermoordt hij zijn vrouw en mishandelt hij Leiter. Zijn oude vriend, Brits geheim agent James Bond, is uit op wraak. Wanneer M 007 het bevel geeft om de zaak te laten rusten maakt Bond zich los van de geheime dienst, en gaat op een persoonlijke tocht om wraak te nemen.

dit vind ik een hele spannende james bond. ik geef een 4 omdat hier goeie actie in zit.en geen te grappige domme stukjes in zit. zoals in moonraker. met jaws en zijn vriendinnetje. maar toch vind ik roger moore de beste bond.maar dalton vind ik wel wat een te serieuse bond. dat is wel jammer maar verder is het een hele leuke film.

Timothy Dalton is niet de beste bond maar hij speeld hem wel goed voor mij. Dit was weer ene goede bond film. Zoals de andere films. goede actie.

domkey
Titelsong is grandioos, wat een stem!
Film is iets ruwer als we toen gewend waren van 007.
Leuk, meer niet. ligt misschien een beetje aan Timothy Dalton.
Niet echt mijn favoriete acteur. 3/5.

avatar van Ajax&Litmanen1
Laag gemiddelde voor een behoorlijk sterke Bond film!

Vanavond Licence to kill herkeken en hiermee sluit ik eigenlijk de oude, klassieke Bond reeks af. Na deze film moest men 6 jaar wachten totdat Goldeneye in 1995 Bond liet terugkeren op het witte doek.

Licence to kill is een heel andere Bond dan alle voorganger. Dit maal geen missie namens de regering voor 007, maar een ontslag bij MI6 omdat Bond een wraakactie inzet op mensen die zijn goede vrienden hebben vermoord/ernstig verwond.
En ik vind het een geweldige zet!

Hoe leuk ik de reeks ook vind, vaak is het plot wel wat hetzelfde. Er komen vaak nuclaire wapens in voor die ingezet gaan worden waarna Bond hen moet stoppen. Dit maal eens geen vijand die de wereld wil veroveren, maar een kleinschaliger verhaal.
De film begint echt geweldig. Ik vind de 1e 20 minuten geweldig. Eindelijk eens wat meer persoonlijk verhaal rondom 007. Dan begint de wraaktocht van James en hij gaat dan ook flink te keer.

Sowieso lijkt me dit de meest geweldadige Bond film tot nu toe. Er wordt naast schieten en vechten ook het nodige aan gruwel getoond. Felix Leiter die half door een haai wordt verscheurd, iemand die in een vacuumcabine opgeblazen wordt, de vijand die compleet door een haai wordt verscheurd en ga maar door. Ik genoot er van!

Timothy Dalton doet het gewoon weer uitstekend als Bond. Hij is niet een geweldige 007, maar hij doet het meer dan behoorlijk. Hij is hard, hij is genadeloos en hij overtuigd. Er had iets meer een leuke oneliner in gemogen maar goed, deze Bond is nu eenmaal minder gevat grappig. Ook wel eens aardig na de periode Moore. Mij stoorde het niet. Van mij had Dalton ook gerust nog een 3e Bond mogen doen in de tussentijd van deze film en de opvolger Goldeneye. Hierna wordt het Pierce Brosnan en daar was ik wel erg blij mee. Maar meer daarover bij zijn Bond films.

Licence to kill voelt door het plot niet erg als een Bond film, maar ergens ook weer wel. De grote rol van Q vond ik geweldig. Ik dacht al na een uur, waar blijft hij toch. Gelukkig werd het ruimschoots goed gemaakt. Prachtige kerel blijft Q toch! Die afkeurende blik van hem, die blijft heerlijk! De Bond dames vielen me ook niet tegen. Niet overdreven knap, maar ze hadden wel nut in deze film in hun rol. De film kent gelukkig ook een sterke vijand. Mooie rol als man zonder genade. Mensenlevens tellen niet voor hem. Zulke nare vijanden passen uitstekend in de reeks.
En ook dit maal zit er weer een prima titelsong aan de film vast. En uiteraard keren de bekende Bond tunes weer regelmatig terug tijdens de film. Al dit soort zaken geven me toch wel weer een Bond gevoel.

Licence to kill is gewoon erg amusant. Wat minder spionage, wat meer actie en geweld. Niet erg des Bonds altijd, maar is dat erg voor een keer? Ik heb me er uitstekend mee vermaakt.

Ik verhoog de film naar 4* (0,5* verhoging)

avatar van Matthiasc88
Timothy Dalton is de minste van alle bond acteurs, hij overtuigt gewoon niet, film op zich kan erdoor

avatar van Ruud007
Waarin vond je 'm dan niet in overtuigen, ik vind Timothy Dalton ook niet de beste, maar als er een is die vooral door kenners maar ook wel door mij wordt beschouwd als een rauwe en medogenloze Bond dan is Timothy Dalton daar bijzonder goed in geslaagd. Hij was meer de fysieke en harde Bond, meer de Bond van de boeken.

avatar van kobe bryant fan
matige flm met enige pluspunt het verhaal

avatar van van duijn
Leuk geacteerd door Dalton en natuurlijk opnieuw een aardig bond film.

avatar van sofripa
Dalton is geen Bond voor mij. Niet dat hij niet kan acteren maar mist dat superieure en enigsinds hautaine wat Bond, Bond maakt. De actie is oke, de badguy ook, dus ja het is prima vermaak maar ik mis de 'klik' met 007.

avatar van aburex
Goede Bondfilm. Zoals altijd veel actie

dominion
Vond het een hele leuke Bond film.
Het was niet wat ik gewend was van Bond het was ook wat serieuzer.
Het verhaal was natuurlijk ook heel goed zoals altijd.
Het einde was heel erg over the top.

Akron777
Wederom een goed deel uit de Bond-reeks. Dalton schittert wederom als Bond, "Franz Sanchez" is een ideale villain en Q blinkt echt uit in dit deel. Het verhaal is eens wat anders en de serieuze, duistere ondertoon doet het ook goed. Ik had echt gehoopt dat Dalton meerdere keren Bond had kunnen spelen, hij speelde namelijk erg goed. 5*

avatar van Ruud007
Gisteren maar weer eens bekeken en ik moet nu toch wel bekennen dat ik hem per kijkbeurt steeds beter begin te vinden. Licence to Kill is een film die eigenlijk perfect aansluit op de boeken. Omdat ik afgelopen jaar alle boeken heb gelezen, kan ik de film nu meer waarderen. De film mag dan wel uit 1989 komen, Licence to Kill is wel één van de Bondfilms die de tand des tijds het best heeft doorstaan. Het verhaal, dat gaat over de persoonlijke wraak van Bond op de moord van Della, Felix' vrouw en de toegetakelde Felix zelf, die hem leidt naar de drugsbaron Sanchez, die in staat is hele landen onder de duim te houden., is nog steeds erg actueel en doet ook veel realistischer aan dan de meeste voorgangers. Nu hoeft een Bondfilm niet perse realistisch te zijn, maar Licence to Kill is wel een welkome afwisseling in de reeks en geeft ook het karakter Bond wat meer diepgang.

Daarbij komt dat de mix tussen actie en spionage in deze film niet is doorgeslagen en dat ook de andere rollen prima zijn vervuld zonder dat iemand niet goed uit de verf komt. Q bijvoorbeeld heeft in deze film een totaal andere rol dan in de andere Bondfilms. Eigenlijk kan ik wel vaststellen dat het één van de beste optredens van Q in de gehele reeks is. Moneypenny's rol valt dan wat tegen, maar daar valt mee te leven.

Ook de rollen van de Bondgirls vind ik noemenswaardig. Carey Lowell, die in de film CIA-agente Pam Bouvier speelt, doet het prima. Ze krijgt helaas niet altijd de credits die ze eigenlijk verdient, want haar aandeel in deze film is uitstekend te noemen. Ze heeft uitstraling, een gevatte vorm van humor en bovenal is ze geen beeldvullend materiaal maar laat ze degelijk wat zien. Talisa Soto's rol als Lupe bevalt me iets minder dan Lowells rol, maar ze is totaal niet onaardig om naar te kijken en voor de rest kan ze prima acteren.

Al met al vind ik dat je Licence to Kill met recht een aanrader kunt noemen in de Bondreeks. Het is een ondergewaardeerde film, maar vaak zijn dat de pareltjes. Daarom verhoog ik mijn stem met 0,5 tot 4,0*

Zeker één van de betere Bond-films. Ook al is de humor zeker niet verdwenen, de toon van de film is een stuk serieuzer in vergelijking met de eerdere Bonds. Dit komt mede door het feit dat Bond ditmaal om persoonlijke redenen op jacht gaat en ook door de wat geloofwaardigere bad-guy. Dit keer geen gek die de macht over de wereld wil, maar een drugsbarron (overigens goed neergezet door Robert Davi). Verder is de film zeer onderhoudend en bevat een aantal spectaculaire en goed gefilmde actie-scenes.

Zeker niet de beste Bondfilm deze, maar wel de beste met Timothy Dalton als James Bond.
Prima verhaal met veel actie en de typische Bond-humor.

avatar van trebremmit
Wat een serieus gedoe voor een Bondfilm zeg, zo krijg je gewoon een standaard actiefilmpje met saaie muziek (behalve de titelsong) en die houten klaas van een Dalton voorgeschoteld.
Gelukkig heeft hij maar twee Bond films gemaakt, de man is gewoon geen James Bond.
Gelukkig zaten er nog een aantal spectaculaire scenes in zodat er nog wel wat te genieten viel want het verhaal zelf was een van de saaiste ooit.

Dalton keert terug in zijn tweede , en tevens ook laatste, rol als geheim agent 007. We wuiven niet alleen Dalton uit maar ook de regisseur. Licence To Kill is de laatste film die Scott Glenn heeft gemaakt en met vijf films op zijn naam had hij een groot deel van de Bondfranchise in zijn handen. Verder nemen we ook afscheid van de tweede acteur die M speelt en Moneypenny. Dit is tevens het einde van een Bondperiode. De volgende films met Pierce Brosnan zijn meer gepompt met actie.

De film begint goed. Zonder enig spektakel zorgen de makers ervoor dat Licence To Kill een aanzet geeft die enorm spannend is. Dit zet meteen ook de toon aan voor de volgende scènes in de film. Licence To Kill is namelijk (samen met On Her Majesty’s Secret Service, Live And Let Die) een aparte Bondfilm in de reeks. In tegenstelling tot The Living Daylights kan je de zestiende Bondfilm bijna een thriller noemen. De scènes zijn meestal doodserieus en er wordt tamellijk veel gebruik gemaakt van de rode vloeistof. Na de introscène en de mooie titelsong (maar jammer genoeg niet memorabel omdat deze instrumentaal nergens meer in de film te bespeuren zijn) blijft de film de nodige spanning behouden aangezien de drugsbaron Sanchez kan voorkomen dat hij achter slot en grendel gaat. De haaienscène met Felix Leiter is één van de wreedste scènes die je ooit zag in een Bondfilm. De rest van de film schotelt ons degelijke actiescènes voor maar soms mis ik de spectaculaire touch in de film. Wanneer komt er een scène met een auto die ingebouwde raketten heeft? Wanneer komt er een coole achtervolging tussen twee auto’s… Dit soort dingen mis ik in deze film. Gelukkig biedt de film een zeer degelijke eindscène aan met de vrachtwagens. Door het gemis van de ‘Bondfeeling’ gaat Licence To Kill na een uurtje al snel gaan vervelen. Dit wil niet zeggen dat de film helemaal slecht is, want ookal is de film te serieus is het ‘harde’ element in de film iets dat mijn voorkeur draagt.

Het verhaal is niet helemaal wat het moet zijn. Saai, een karkas waar geen vlees aan zit. Gelukkig weet de film er een paar uitstekende dialogen tussen te steken tussen Sanchez en Bond. Net als bij Goldfinger vind ik het een zeer goed idee dat Bond dichter bij de slechterik komt en deze keer niet als vijand, maar als gast.de scène waar hij Sanchez vertelt dat er een verrader in zijn handel zit is vermakelijk. Dalton speelt beter dan de vorige Bondfilm. Waar hij in The Living Daylights nog een paar grapjes en opmerkingen a la Roger Moore maakt (ookal zijn het er weinig) die niet sterk overkomen, is hij in deze film uit op wraak en wil hij er alles aan doen om de woede te blussen. Omdat Dalton sowieso al een ruigere Bond speelt is het beter dat hij zijn opmerkingen achterwege laat. Met de Bondvrouwen is er echter een probleem. Lupe, een zeer mooie verschijning is de vrouw van Sanchez. Daar tegenover staat de minder mooie verschijning (en al helemaal mannelijk met haar kort geknipt haar) Pam Bouvier. Ze weet haar mannetje te staan maar op gebied van uitstraling spat er niet veel van het scherm af. Soms kan ze ook zeer jaloers en irritant doen. Sanchez is gewoon een heerlijke Bondschurk. Hij komt over als een zeer sympathiek (omdat hij enorm trouw is aan zijn mannen) maar tevens zeer gevaarlijk man. Zoals al gezegd is geweest zijn de scènes met hem en Bond zeer goed te pruimen. Dario mag er best wezen als hulpje. Hij is niet ‘het sterke hulpje’ die je in vele Bondfilms tegenkomt, maar zijn duivelse grijns zorgt ervoor dat hij in het plaatje past.

Licence To Kill is de laatste film van regisseur John Glenn en laat ik dan ook meteen zeggen dat hij samen met Terrence Young één van de beste regisseurs is die met de serie hebben gewerkt. In mijn ogen heeft hij één steekje laten vallen met A View To A Kill (volgens mij toch wel één van de slechtste Bondfilms) en waar Licence To Kill in het verleden in mijn flop 5 behoorde, zal het nu een stukje hoger liggen. Het is niet de beste film in de serie en het kan The Living Daylights ook niet voorbijsteken, maar het is een zeer vermakelijke film dat ondanks zijn mis aan spectaculaire scènes zeer hard en donker is. En die twee laatste elementen zie ik wel graag in films.

Ook is de muziek niet teleurstellend, ookal is het de één van de vreemdste gunbarrel sequences die ik ooit al heb gehoord.

puckb96
Een favo bond film van mij!

avatar van xxERWINxx
Dit deel vond ik net iets beter dan The living daylights!
Spannende achtervolgingen van zowel met het vliegtuig scenes en met de auto's.
Ook het einde erg veel actie met het hoogtepunt de achtervolging met de tankwagens / trucks!
Dus best een goede James bond! Ook Q had in deze film een grotere rol wat erg leuk is.

avatar van erik1677
aardig maar ook niet meer dan dat, absoluut dus niet mn favoriete bondfilm.
Wel een puik hoesje trouwends.

avatar van K. V.
Dit was nog eens een goeie Bondfilm. Niet zo'n bijzonder verhaal, maar wist me toch tot het einde te boeien en bij duurt toch zo'n 133min. De klassieke elementen zitten er ook weer is en dit was toch alweer een tijdje geleden. Zo zaten er haaien en katten in en natuurlijk een overbekende en goeie titelsong.
Dit keer minder snufjes (Q komt ook maar na 2/3 van de film op de proppen), maar stoorde niet.
Net als in Quantum of Solance een beetje een buitenbeentje. Ook hier had hij in geen tijd om in de koffer te duiken met de Bondgirl (enkel Q mag bij hem in de slaapkamer ), drinkt hij zelfs z'n wodka niet op en Bond zint hier ook op wraak.
Alleen wat jammer dat er niet echt oneliners of humor in de film zit, maar voor de rest een puike Bond.

avatar van Beertje45
Uitstekend! Alle personage's zijn perfect op hun plaats, Bond op het oorlogspad met een persoonlijke vendetta, dé mooiste bondgirl, Carey Lowell, uit de hele reeks, die behoorlijk van zich afbijt, Davi, een smoelwerk om nachtmerrie's van te krijgen. Kan zo nog lang doorgaan, maar dit is klassewerk.

scc-j
Schitterende vrouwen, aardig verhaal. Robert Davi met een sterke rol. staat toch zeker wel in top 3 favo bond-films van mij!

avatar van Spetie
Aardige Bondfilm, die anders is dan zijn voorgangers en daardoor best verfrissend aanvoelt.

Bond is hier namelijk veel harder en meedogenlozer. Eigenlijk is het gewoon een wraakfilm, uitgevoerd door niemand minder dan James Bond. Timothy Dalton is ook een heel andere Bond dan Roger Moore. Waar Roger Moore een hoop humor in zijn rol legde, daar is hier maar weinig plaats voor humor en droge oneliners. Ik vind dat op zich wel jammer. Dalton is ook wel een mindere Bond. Hij doet wel zijn best, maar mist het charisma en de uitstraling die een Connery en Moore wel hebben. Wel is het leuk dat Q, die altijd maar in de schaduw staat van Bond, hier zijn grootste rol ooit heeft en gelukkig ook de nodige humor toevoegt aan deze film.

Robert Davi is een redelijke schurk, maar niet echt memorabel. Talisa Soto en Carey Lowell zijn mooie Bonddames en het verhaal is op zich niet verkeerd. Persoonlijk vind ik de titelsong van License to Kill ook een van de allermooiste uit de reeks. Sowieso hebben de meeste Bondfilms uit de jaren tachtig erg goede titelsongs. Al met al is het dus zeker geen slechte Bondfilm. De keuze om het eens anders aan te pakken is wel een goede, maar Dalton is en blijft gewoon een matige James Bond. Iets meer humor had License to Kill ook geen kwaad gedaan.

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Het moge duidelijk zijn dat de makers na Roger Moore de Bondreeks een nieuwe wending gaven. The Living Daylights is een degelijk Bondfilm volgens de gebruikelijke ingrediënten. Deze Licence To Kill daarentegen breekt met de Bondtraditie.

Zo heeft de Britse regering deze keer geen opdracht voor de superspion, maar besluit Bond om The Punisher uit te hangen.
En dat is geen slechte zet, zo blijkt, want Licence To Kill voelt fris aan en kan de hele speelduur blijven boeien. Ook het feit dat de persoonlijke rekening van Bond niet te emo wordt (iets waar de films met Craig nogal last van hebben...) is een pluspunt.
Toch is e.e.a. wat minder. Zo blijft een echt Bondgevoel achterwege - de uitgebreide rol van Q ten spijt. Ook het geneuzel met de jaloerse Bondgirls past hier niet echt. Aangezien Licence To Kill een harde film wil zijn is zo'n kinderachtig gedoe misplaatst.

Timothy Dalton is puur qua acteertalent misschien wel de minste Bondacteur totnogtoe (George Lazenby daargelaten). Toch komt hij bij mij op plaats 3 te staan van favoriete Bondvertolkers. Enkel Sean Connery en Pierce Brosnan doen beter. Wat ik vooral leuk vind aan Dalton is zijn invulling van de rol. Hij begrijpt de rol. James Bond is een spion en hoort ongepolijst te zijn. Dalton mist anderzijds wel de gladheid en charisma van iemand als Connery. Ook zijn komische timing is verre van perfect.
Robert Davi is overigens een fijne badguy. Hij speelt geen overdreven slechterik die met een superwapen de wereld wil veroveren, maar een ietwat nonchalante en rustige drugsbaron.
De Bondgirls van dienst zijn qua acteren niet hoogstaand, maar zo'n Carey Lowell mag zeker gezien worden.

Zoals gezegd ontbreekt het echte Bondgevoel wat, maar afwisseling kan geen kwaad. De actiescènes zien er trouwens vrij goed uit.
Het gebruik van de Bondtune komt ietwat onstuimig over en ook de snufjes van Q zijn niet echt verfijnd - zijn oneliners daarentegen...
De titelsong is oké zonder meer.

avatar van rkdev
Prima actiefilm, maar als Bondfilm voldoet deze toch niet helemaal. De koerswijziging om van Bond weer een serieuzer en harder persoon te maken vind ik persoonlijk een goede, aangezien veel van de films met Roger Moore wel erg veel op het flauwe van bijvoorbeeld Louis de Funès begonnen te lijken.

Maar de kracht van de film (Bond gaat op een persoonlijke tocht om wraak te nemen | de schurk heeft geen grootse plannen met de wereld en het onderwerp drugs is actueel) is eigenlijk ook meteen de zwakte van de film, als we spreken over een Bond-film. Want als Q niet zo'n grote rol gehad zou hebben, zou dit net zo goed een film uit de Die Hard-serie kunnen zijn. Want M zit in twee scenes en Moneypenny in 1 dacht ik. Ja, het gaat om wraak rondom Felix Leiter - maar ook dat had zomaar een willekeurig andere persoon kunnen zijn.

Sergio Leone schreef:

Ik deel deze mening gedeeltelijk, ook Daniel Craig heeft mij overtuigd als Bond en staat bij mij nog boven Dalton. Bij Moore ergerde ik me vaak aan de slapstick achtige scenes.

Toch vind ik Licence to Kill een geslaagde actiefilm, waarbij zoals gezegd het echte Bondgevoel wat wordt gemist. Jammer overigens dat ze de oorspronkelijk bedoelde titel niet hebben behouden: Licence Revoked.

Tarkus schreef:
Prima verhaal met veel actie en de typische Bond-humor.

Deze film is van het gelijke niveau als de eerste met Dalton, deze zou dus ook zijn laatste zijn, en ik denk wel dat het een goede zet was om Timothy Dalton niet langer aan te houden als Bond-acteur, ik vond hem niet echt de goede keuze voor de rol.
Maar de film blijft wel redelijk goed wat verhaal en actie betreft.

Verhoog dit met een halve ster. Echt een goede Bond en een ongelooflijk serieuze thriller. Ik hou daar wel van.

avatar van martijn011
En dat was Timothy Dalton alweer. Deze film met hem als Bond beviel me beter dan zijn eerste eerlijk gezegd. Daar ik het vorige deel dacht datt hij verreweg de slechtste Bond was, denk ik daar nu wat genuanceerder over. Prima prestatie dit keer. Moet ook gezegd worden.
Ook leuk om Benicio del Toro te herkennen in een prima bijrol!

Wat me opviel aan deze film was dat er andere paden bewandeld werden dan gebruikelijk in een Bond-film. Zo is er nu geen opdracht van M of de Britse regering, maar gaat Bond z'n eigen wraakactie uitvoeren.
Wat me helemaal opviel was dat de film harder was dan alle voorgaande films. Vond ik zeker niet erg, misschien zelfs wel een pluspunt.

Het verhaal vond ik ook prima. Dat laat nog weleens te wensen over in een Bond-film, maar met dit verhaal was weinig mis.
Ik kan ook niet genoeg krijgen van het Bond-deuntje. Kwam weer een aantal keren zeer sterk terug in de film. Ook de titelsong mocht er trouwens wezen.
Op naar Pierce Brosnan's Bond-films!

avatar van roeman
Jammer dat ze het na deze het voor gezien hielden met Dalton, of hield Dalton het nu voor gezien. In ieder geval leuke en vermakelijke Bond in ieder geval leuker dan Living Daylights, het lijkt hier of Dalton er meer lol in heeft en gegroeid is in zijn rol als Bond. Leuke bond girls, maar niet spectaculair.
Vond het wel heel leuk dat Q deze keer eens uit zijn vertrouwde lab werd gehaald en er met zichtbaar veel plezier Bond mocht bijstaan in het veld.Gemiddelde Bond, met gemiddelde actie en acteurs.
Wat ons nu wel opvalt is hoe de techniek in de loop der jaren is voortgeschreden, de actie en Special FX zien er een beetje gedateerd uit, maar dat is ook wel weer de charme van dit soort films.