Licence to Kill (1989)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Thriller

geregisseerd door John Glen
met Timothy Dalton, Carey Lowell en Robert Davi

Vlak na een belangrijke drugs-inval trouwt de CIA-agent Felix Leiter. Wanneer de gearresteerde drugsbaron ontsnapt vermoordt hij zijn vrouw en mishandelt hij Leiter. Zijn oude vriend, Brits geheim agent James Bond, is uit op wraak. Wanneer M 007 het bevel geeft om de zaak te laten rusten maakt Bond zich los van de geheime dienst, en gaat op een persoonlijke tocht om wraak te nemen.

avatar van otherfool
Snoeiharde Bond die het bij herziening weer een stuk beter deed. De serieuze Dalton past prima in dit grimmige verhaal, voor frivoliteiten is dan ook weinig ruimte en de schurken Davi, Zerbe en Del Toro zijn harder en persoonlijker dan ooit. Bondgirls zijn ook meer dan in orde: Lowell is een pittige dame en Soto om door een ringetje te halen.

Klassieke actie-scenes als het watervliegtuig en de grinder tenslotte maken hier een topper in de serie van.

Positief verrast door de "Timothy Dalton reeks" welke helaas maar twee delen heeft mogen duren. Inderdaad een ander soort James Bond dan je voorheen zag, veel harder en grimmiger. Dit beviel mij goed, met dit tweede deel als favoriet. Robert Davi is een goede villain en komt in de rol als cartel baas geloofwaardig over. 4*.

Dick2008 schreef:
Lang geleden dat ik deze heb gezien, maar als aktiefilm toch een heel stuk beter (gebleven) dan Beverly Hills Cop, die ik onlangs nog heb gezien.
Het eerste uur lijkt meer op een goede politiefilm dan op een James Bond-film. Al is dat beeld door recentere films ook niet meer erg duidelijk wat je precies onder James Bond moet verstaan.

Na een duidelijk intro, een goed eerste uur, waarin, eigenlijk begrijpelijk, geen plaats is voor grapjes of romantiek. In plaats daarvan, de één na de andere actie, die vaak erg leuk zijn om te zien. Die actiescènes duren niet lang, wat een pluspunt is en ze worden in hoog tempo uitgevoerd, met goede stunts daarbij en waar het maar om ding draait en dat is wraak. De hoofdschurk, de drugsbaron Sanchez wordt goed vertolkt door Robert Davi met behoorlijk gruwelijke trekjes, al kunnen een aantal van zijn handlangers ook wel zeer sadistisch zijn.
Dan komt er toch nog, de lang verwachte romantiek aan te pas. Wel kent de film daarna een kleine dip. Het vrij dunne verhaal, gaat vervolgens verder op een meer gebruikelijke James Bond-toer. En gelukkig komt de film al gauw weer terug op het niveau van de eerste helft. Echt spannend vind ik de film eigenlijk nergens en de humor blijft sporadisch, maar het blijft wel grotendeels vermakelijk en daar draait het volgens mij toch om.

Dalton doet het prima als (serieuze) Bond en de twee Bond-girls mogen er ook wezen. De laatste actiescène is wat al te fantasierijk, maar wat geeft het, ook hier geldt weer de stunts zijn goed en het is vermakelijk om te zien. Voor mij weer duidelijk één van de betere Bond-films, amusant en goed gemaakt. 4.0

Eindelijk deze dan weer eens bekeken, deels kwam ik er niet aan toe en deels heb ik de lust ook niet. Het rare is, dat ik Beverly Hills Cop in oktober al weer heb gezien en die is me nog goed bevallen ook. Het kan zijn dat ik inmiddels ook al weer teveel actiefilms heb gezien, die in veel kortere tijd, net zo goed veel actie laten zien en ook amusant zijn, want als je ziet wat Sanchez nu eigenlijk van plan is, hoef je voor het verhaal niet te gaan.
Ik zag er dan ook wel tegen op. Ongeloofwaardige film, hoewel dat zijn actiefilms vaak allemaal. Erger is de langdradigheid en daarmee ook het tempo. Dit had wel in anderhalf uur gekund, al is dat een euvel van al die Bonds.
Dalton en Davi zijn redelijk. Een van zijn handlangers is Benicio Del Toro. Carey Lowell, best knap, in haar aanvankelijk ge-emancipeerde rol, doet het ook wel aardig. Maar Bondfilms zijn echte mannenfilms en het is een mannenwereld, zoals Bond al opmerkt. Er zijn wat harde scènes. De scène met het vliegtuig leek het de goede kant op te gaan. Ik vind het verder niet zo opzienbarend. Zo serieus ook allemaal. En ze willen teveel laten zien, al draait het toch maar om één ding en dat is dat Bond uit is op wraak. Maar voor iemand die een licence to kill heeft, begint daar de ongeloofwaardigheid al mee. 3.0

LICENCE TO KILL

MENING: Fantastisch Goede Film
MUZIEK: Erg Goed

Ja, gewoon 1 van de allerbeste Bond films !

Alles aan deze film vindt ik perfect, het verhaal, humor, cast, en zo nog wel vele voorbeelden !

Eentje die door veel mensen niet zo gewaardeerd wordt, waarom eigenlijk ?
dit is nou eens een keer een wat hardere en serieuze film, waar Bond uit
wraak handelt, ja het hoeft niet telkens het zelfde te zijn, nu eens weer de
andere kant op, net als Moonraker, effe wat anders.

Helaas wel de laatste alweer met Timothy Dalton.

Fantastisch verhaal, en de rol van Franz Sanchez die meesterlijk gespeelt
wordt door Robert Davi, die van zichzelf al een boeven kop heeft.

Nummer van Gladys Knight, is ook erg goed.

Van de 24 officiele Bond films staat deze in de top 10 op nummer 2 bij mij.

GoldenEye 33 schreef:
Eentje die door veel mensen niet zo gewaardeerd wordt, waarom eigenlijk ?

Ik gok. Maar Bond moet Bond blijven schrijf je bij From Russia from love. Daar kan het antwoord in liggen.
Ik vond het eerst ook een hele goeie film.
Waar ik wel mee zat is, een geheim agent, dat brengt risico's met zich mee. Je krijgt een "license to kill", moet je niet gevoelig doen en door het lint gaan als een kameraad het slachtoffer wordt van een crimineel en vervolgens op eigen houtje gaan opereren.

(Maar moet wel zeggen dat ik geen echte James Bond liefhebber ben. Er zijn gewoon heel veel actiefilms die beter zijn. En ze hadden moeten stoppen na Roger Moore, maar dat is mijn mening).

Oke ja ik snap je punt wel, ik ben daar in tegen welweer een echte grote bond fan, en Licence To Kill blijft mijn tweede favoriet, ik vond persoonlijk dat dit juist wel een ECHTE bond was, maar ik begrijp heel goed wat je bedoeld hoor, want dit was eind jaren 80, en in ieder tijdperk veranderden er wel wat, Connery was de serieuze bond, Lazenby een vecht bond, Moore humor bond, Dalton was weer wat serieuzer, Brosnan had alles wel (vindt ik) en nu in deze tijd is het allemaal wat harder, heftiger, veel meer actie films zijn het nu, en dat vindt ik zo jammer aan de bond films met Craig.

de oude stijl vindt ik veel beter dan nu, maar de moderne tijd gaat nou eenmaal door.
Alles veranderd nou eenmaal, heb hier nog wel is moeite mee, maar ach,
de Bond films blijven mij toch wel interesseren, ook al wordt het minder.

Dick2008
Toen met Craig had ik er geen zin meer. Sean Connery was toen erg vernieuwend, geheim agent, koude oorlog, actiefilms waren er toen ook nog niet veel.
Het klopt steeds weer een andere stijl, zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur. Het is wel doorborduren op een succesvolle formule. Maar als je er mee weet te vermaken, prima hoor. Dat doen nog steeds veel mensen, anders waren ze er allang mee gestopt.

PRECIES ! dat is helemaal waar.

avatar van movie acteurs
Brix schreef:

Dalton speelt een harde, ja zelfs duivelse Bond (in de scène waarin hij zich ten kantore van Sanchez (Robert Davi) aanbiedt, en in lachen uitbarst, zit daar zowat Lucifer in persoon.
Wat een uitstraling!

Juist!
Ook de scene waarin hij koel zit te kijken hoe die Krest letterlijk opgeblazen wordt. Of überhaupt de compleet geschrokken reactie die komt wanneer hij de bruid van Felix dood ziet liggen. Morgen wordt de beste man alweer 70 jaar.

avatar van Brix
movie acteurs
Ah, een medestander

Naar mijn gevoel zijn Licence to Kill en From Russia with Love twee James Bond-films die buiten de reeks ook staande blijven. Ongeacht het feit dat het Bond-films zijn, vind ik het beide zeer sterke prenten.

avatar van loneranger
Een rauwe, harde Bondfilm met een wraaklustige Dalton als 007. Robert Davi vind ik een van de beste Bondschurken. Hij kan hard en gemeen zijn maar heeft ook z'n charmes. Lowell en Soto zijn ook top als de Bondgirls. Er is genoeg actie, vooral in de tweede helft met de vernietiging van het drugslaboratorium en de vrachtwagens. Dalton liet hier al zien dat een ruwe Bond best te appreciëren valt.

avatar van FunkStarr
Helemaal eens met bovenstaande reactie, inderdaad een rauwe Bond film en vreemd genoeg één van de eerste Bond films die ik ooit zag. Wat mij betreft ook zeker één van de betere.

avatar van FunkStarr
Verhoging van 3,5* naar 4*. Zoals al gezegd één van de beste Bonds wat mij betreft.

avatar van Roger Thornhill
Schijnbaar was de manier waarop Bond hier wordt neergezet de aanleiding tot een splitsing der wegen: het grote publiek vond Daltons verbeten en humorloze vertolking maar niks, terwijl de liefhebbers van Flemings oorspronkelijke werk zijn benadering juist prezen als dichter bij de intenties van Bonds geestelijke vader staand dan de interpretaties van Connery en (vooral) Moore. Interessant, en Dalton gooit zich helemaal in de strijd, maar naar zijn hondachtige voorkomen en zijn charismaloze acteren kan ik gewoon niet met plezier kijken, dus hoezeer ik de goede bedoelingen ook waardeer, mìjn Bond is dit niet. Op zich wel jammer, want de overige elementen zijn niet mis: de jonge Benicio del Toro is een mooie engerd, het laatste halfuur met de scènes in het drugslab en de achtervolging op de snelweg met leuke stunts en fraai exploderende tankwagens is behoorlijk sterk, en (voor mij het voornaamste pluspunt van de film) Carey Lowell ziet er niet alleen prachtig uit maar staat ook haar mannetje. Maar helaas – voor mij is Timothy Dalton meer een passant in de rol van James Bond dan een (of zelfs de) echte 007, en dat torpedeert de film al vanaf de eerste minuut. (Geweldige one-liner van de schurk trouwens: "He disagreed with something that ate him.")

avatar van Ajax&Litmanen1
Opnieuw gezien op bluray.

Vreemde eend in de Bond franchise, maar dat betekent niet dat het niks is. Sterker, LtK is 1 van de betere Bondfilms, dankzij de harde, meedogenloze sfeer die de film uitstraalt. Kapot worden gebeten door haaien, iemand opblazen in een cabine of aan gort worden gesneden in een vermaler zijn toch trekjes die je in de eerdere delen niet zo zag. Timothy Dalton is net als in zijn vorige film kort van stof, maar des te rauwer in zijn vertolking van 007. Er is weinig ruimte voor humor (al doet Q het wel erg leuk) en heel veel locaties en stunts zitten er ook niet in, maar het is wel een onderhoudend verhaaltje met de persoonlijke vendetta en ook met de drugs. Prima dreigende bad guy en prettige Bond girls.

En er zitten toch best wel memorabele scenes in, zoals de intro, het gevecht op het watervliegtuig, de actie in het drugslab en met de tankwagens in de bergen. Jammer dat dit alweer de laatste Bond vertolking van Dalton was, hij had absoluut meer verdiend. Zijn 2 films behoren ieder geval tot de betere Bond titels en zijn acteerwerk is ook dik in orde. En zoals vaak ook nu een prima titelsong. Hiermee sluiten we de jaren 80 af en moest er 6 jaar worden gewacht op GoldenEye, mijn favoriet.

4* (was ook 4*)

GoldenEye 33 schreef:
Alles veranderd nou eenmaal, heb hier nog wel is moeite mee, maar ach,
de Bond films blijven mij toch wel interesseren, ook al wordt het minder.

Ik ben het volkomen met jou eens !!

Tegenwoordig zijn de actiescènes belangrijker dan een goed verhaal;wat ik een zorgelijke trend vind.
Tegenwoordig als je bijvoorbeeld vraagt aan iemand waar Spectre over ging; staat iedereen met zijn mond vol tanden.
Gewoonweg omdat er teveel actie in zit;en geen goed plot.

avatar van Black Math
Nog wat donkerder dan de vorige Bond. Niet door iedereen geapprecieerd, zo herinner ik me als kind de woorden van een kennis van mijn ouders die Dalton maar verwijfd aangezien hij mensen "met tasjes slaat zoals een vrouw," oftewel de geldkoffer. Bond hoorde volgens hem ook vrouwen te slaan, iets wat hij zelf helaas ook af en toe in de praktijk bracht met zijn eigen vrouw. Ik heb niet zoveel met dit soort macho gedrag en vond ook hier Dalton een prima Bond.

Qua Bondgirls één typische damsel in distress en één met haar op de tanden. Toch altijd meer een voorkeur voor het tweede type. Niet zo'n fan van kort haar, maar desondanks ziet Carey Lowell er erg stijlvol uit. Verder leuk dat een piepjonge Benicio del Toro een rol heeft en om Q in een wat grotere rol te zien. Veel Q dus, maar helaas geen Barry als filmcomponist meer. Niet mijn favoriete filmcomponist, maar wel een verdienstelijke en zijn afwezigheid valt hier in negatieve zin op.

Het plot draait hier vooral om wraak en dat is wel eens leuk voor de afwisseling. Af en toe wel een beetje ongeloofwaardig, maar goed dat hoort ook wel een beetje bij dit soort films. De gadgets zijn wat meer basic in deze film, wat enigszins logisch is omdat Bond hier rogue gaat. Actie is aardig om te zien, vooral de olietruck die op de wielen aan één kant rijdt maakte gek genoeg veel indruk op me.

Onder de Bondfilms misschien wat atypisch, maar wel een van de betere. Als actiefilm daarentegen ontstijgt het uiteindelijk niet de middelmaat gezien de moderne standaard. 2,5*.

avatar van Movie Jim
Voordat de reboot begon in 2006 met Daniel Craig

Is dit de beste oudere James Bond film.
Timothy Dalton is erg goed als Bond,
en Robert Davi komt erg goed overtuigend over
als slechterik.
Ik heb hier nou echt 2 uur geboeid en met spanning naar zitten te kijken,
Deze film heb ik trouwens al vaak gezien maar blijft erg goed.
Soms had ik gewenst dat Timothy Dalton meer Bond films had gedaan
maar het is helaas niet zo.
Vindt eerlijk gezegd meer dat Timothy Dalton 7 Bond films
had mogen doen in plaats van Roger Moore
maar het is helaas niet zo

avatar van Brix
Movie Jim schreef:

Timothy Dalton is erg goed als Bond.
Vindt eerlijk gezegd meer dat Timothy Dalton 7 Bond films
had mogen doen in plaats van Roger Moore

Of in plaats van die schoenenverkoper die na Dalton aan de beurt was.

avatar van Movie Jim
Brix schreef:

Of in plaats van die schoenenverkoper die na Dalton aan de beurt was.

Klopt helemaal mee eens!

avatar van Gerlof1378
Mijn favoriete 007 film, met een goed verhaal, sterke cast en veel actie en locaties. Timothy Dalton speelt voor de 2de keer James Bond en jammer dat hij er maar 2 heeft mogen maken, gezien ik hem nog steeds de beste Bond vind. Ook de rest van de cast als Robert Davi en mijn favoriete Bond girl Carey Lowell doen het goed, Carey blijft een mooie dame om naar te zien en ze staat haar mannetje. Het verhaal vind ik ook puik gedaan, net zoals de vele mooi gemaakte actie scenes en ook het feit dat in deze film weinig tot geen gadgets zitten vind ik ook top ik zeg oordeel zelf wat je ervan vind.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, hij is iets beter dan The Living Daylights.
We zien ook hier weer een goede opening-scene, mooie scenes zoals in het lab, onder water en vooral het einde is spectaculair met de tankwagens door de bergen!
Zeer vermakelijk en Timothy Dalton kwam ook bij deze film goed uit de verf!

avatar van FunkStarr
Verhoging van 4 naar 4,5. De intro is al geweldig, en je hebt er meteen zin in. Dalton is extreem geschikt om de rol van 007 te vertolken en heeft het helaas slechts twee maal mogen doen. Davi en Del Toro als slechteriken doen het zeer goed, en ook beide dames zijn erg leuk om naar te kijken, en dan in dit geval vooral Lowell, ondanks kort haar maar nog steeds supersexy. De hele toon van deze film lijkt al meteen anders ten opzichte van de voorgaande delen, en ook zitten er zeer memorabele en gewelddadige (voor Bond begrippen) scenes in. Het enige minpuntje vind ik eigenlijk het einde met die truck, beetje misplaatst in deze verder gewoon perfecte Bond. Doe mij sowieso de oudere Bond's maar. Vanaf Brosnan vond ik het de verkeerde kant uitgaan, al zijn er ook met hem en Craig een paar goede.

toch weer een waardige bondfilm.timothy dalton speelt hier weer erg goed.een goed verhaal er weer in.mooie locatie's en een goeie rol van robert davi.een goeie film.

avatar van Boneka
Heerlijke "Bond" film met spektakel van begin tot eind. Er is veel te zien en te beleven en voor mij blijft dit een van de beste films van James Bond al is het opmerkelijk dat hij hier juist even geen bevoegdheid heeft voor zijn Licence to Kill. Zo had de titel ook No Licence to Kill kunnen heten. Op welk moment hij wel weer Bond is is mij een beetje onduidelijk. Dat ligt meestal aan Miss Moneypenny. Maar deze knaller is vooral een persoonlijke vendetta. Niks mis mee. Het verhaal zit goed in elkaar en de momenten en ijzingwekkende slachtoffers zijn mooi in beeld gebracht. Wat mij na al die jaren nog steeds bij blijft is het moment dat mede schurk in die caisson cabine wordt gestopt. Shivering!!!

De schurken zien er uit als echte schurken. Met name Robert Davi heeft hierin een heerlijke rol. Ook de Bondvrouwen (oogverblindend) doen lekker mee. Vooral Talisa Soto is een prachtvrouw om te zien! Daarna helaas geen grote rollen meer gehad. Carey Lowell de andere schoonheid iets meer.

Dalton mag dan geen echte Bond kop hebben, voor een film als deze doet ie het goed. Licence to kill blijft voor mij een absolute topper pur sang in dit segment!!!

avatar van Phantasm
Prima James Bond film die lekker wegkijkt.

avatar van FlorisV
De kritiek was destijds dat het teveel een standaard harde actiefilm was en te weinig een echte spionagefilm. Standaard was hij zeker niet met een zeer indrukwekkend aantal nog nooit eerder vertoonde stunts. Kijk anders nog maar een keer wat ze doen met die vliegtuigen, trucks en zo voort. Ze zijn alleen iets te gek geweest op het compleet in de fik vliegen van alles waar ook maar een sigaretje bleef branden. Maar verder toch allemaal leuk bedacht en vrij vlot verteld ondanks een lange speelduur. Het enige wat ik toch wat minder vind is dat gezicht dat ontploft. Een Bondfilm moet toch ook een beetje een breed publiek aanspreken en daar stappen ze hier nog meer van af. Een beetje vreemd is verder dat Felix Leiter door een totaal andere acteur wordt gespeeld hier dan in Living Daylights.

Hier en daar erg leuke grapjes ook. Die toeter van dat standbeeld aan de muur bijvoorbeeld, of die rontgenfoto met het toestel van Q.

Carey Lowell is prachtig en heeft het mooiste figuurtje van alle Bondmeiden wat mij betreft. Bovendien een veel leukere rol dan de meeste dames (ook zij speelt een agente en dan krijg je meer te doen, zagen we al bij The Spy Who Loved Me). Jammergenoeg weinig van gezien, kennelijk heeft ze nog wel veel in TV producties gewerkt zoals bij wel meer Bondgirls zich de carriere voort heeft gezet.

Meer indruk dan Davi, die prima overtuigt, maakt eigenlijk nog de jonge Del Toro die toen nog helemaal niet bekend was. Dan nog de locaties: de paleizen en de tempel (als dekmantel) van Sanchez maken indruk maar echt exotische uitstapjes blijven uit.

Al met al een zeer bevredigende Bondfilm.