The Prisoner of Shark Island (1936)

Alternatieve titel: De Gevangene van het Haaieneiland

Thriller / Drama

geregisseerd door John Ford
met Warner Baxter, Gloria Stuart en Claude Gillingwater

Een paar uur nadat de Amerikaanse president Lincoln is vermoord, behandelt Dr. Samuel Mudd een gewonde man die aan zijn deur verschijnt. Hij weet echter niet dat het de moordenaar van Lincoln, John Wilkes Booth, is. Nadat men erachter komt dat hij dat gedaan heeft, krijgt hij een levenslange gevangenisstraf in de beruchte militaire gevangenis Dry Tortugas.

avatar van NarcissusBladsp.
Op ware gebeurtenissen gebasseerd, maar ondanks Fords realistische inslag geromantiseerd....de ware geschiedenis is wel genuanceerder. Maar John Ford toont zich in deze film al een grootmeester....het is prachtig "gefotografeerd" en volgens mij bewust overdreven belicht, zodat de contrasten extra navoren springen, de mens en zijn schaduw...de mens en zijn vooroordeel. De film bevat klassieke om niet te zeggen legendarische close-ups....

Ford's (samen met de invloedrijke producent Zanuck) visie op de mens is, als men door de romantische gloed heenkijkt, in dit aangedikt verhaal ( pro Mudd ) toch ook niet zonder nuance: verhoudingen tussen overwinnaar (Amerikaanse burger oorlog) en verliezer, verhoudingen tussen de negers en de blanken etc en visa versa ...bij Ford spat het typisch menselijke van het doek af...(zoals ook bij Charles Dickens).

Maar ook de modderige weg en andere shots, (b.v: massa scénes begin van de film) maken deze film tot een meesterwerk uit midden jaren 30!

Mijn dvd Eureka "Masters of cinema" bevat commentaar van o.a. Ford kenner Scott Eyman en er zit een prima verzorgd boekje bij over de film en een interview uit 1955 met John Ford......voor de liefhebbber een must....

avatar van Koos
Zou dit graag eens willen zien, zou alleen niet weten waar en hoe!! Lijkt me erg interessant (helemaal na het enthousiasme van NarcissusBladsp.), wie weet kom ik deze film ooit nog eens tegen... Zoek eigenlijk ook Sergeant Rutledge, weet dat deze wel te krijgen is via collectors boxen, maar is The Prisoner of Shark Island dat ook???

Later!

avatar van NarcissusBladsp.
Mijn toch wel luxe dvd is dus uit "The masters of Cinema series" van dus Eureka uit de U.K. Het bevat dus geen Nederlandse ondertiteling.....

zie mooie site:
of:

avatar van Dogie_Hogan
Wow...de R-1 release is een duidelijke verbetering tov de R-0: DVDreview.

** Filmposter.

Uitstekende film over waargebeurde verhaal van de dokter waar John Wilkes Booth naartoe vluchtte nadat hij Abraham Lincoln vermoordde. Booth was voor Dr. Mudd een vreemdeling toen deze bij kwam om zijn gebroken been te laten verzorgen. Dr. Mudd hielp hem dan ook, maar werd kort daarna gearresteerd en beschuldigd van verraad en samenzwering tot moord.
Alleen vond ik de versie met Dennis Weaver Ordeal of Dr. Mudd, The (1980) net even iets beter.

avatar van Mochizuki Rokuro
Zoals we van John Ford mogen verwachten een geschiedenis les in een weinig subtiel verhaal verpakt. Het is pas medio Jaren 30 dus er zijn nog genoeg verhalen om te vertellen, zoals deze. Ford is nog zoekende in zijn stijl (in de oudere films dan deze die ik van hem zag, had hij een kleinschaliger onderwerp te pakken) en soms oogt het houterig en schematisch, zoals de scènes thuis met Claude Gillingwater en Gloria Stuart - Mary of Scotland had dat ook. Maar als hij kan gooit hij alle registers open. Het resulteert in een - laten we het positief zeggen - vroeg stuk Americana, maar de film zou weinig memorabel zijn en waarschijnlijk vergeten als MoC er niet mee op de proppen was gekomen.