7 Women (1966)

Alternatieve titel: Seven Women

geregisseerd door John Ford
met Anne Bancroft, Margaret Leighton en Sue Lyon

Het overleven tegen binnenvallende Mongoolse horden op een Amerikaanse missiepost aan de grens tussen China en Mongolie tijdens de Chinese Revolutie van 1935. Het verbitterde, autoritaire hoofd van de post komt in conflict met een nieuwe, wereldse vrouw, een jonge arts die naar de missie gestuurd is.

avatar van Poisonthewell
John Ford's laatste is een van zijn meest onderschatte. Wat mij betreft past deze film zeker ook in het rijtje klassiekers die hij ons geschonken heeft. Het thema sex vs. religie is bepaald geen onbekend terrein in filmland, maar dit is een van de betere uitwerkingen die ik gezien heb (al kan ie nou ook weer niet tippen aan Ken Russell's The Devils), al is het alleen al om de ongebruikelijke setting. 7 Women is wederom bewijs dat Ford zeker niet de stugge conservatieveling was die zijn reputatie doet vermoeden - zijn films vallen juist vaak onder de meest doordachte overwegingen wanneer het op 'controversiele' zaken aankomt (zie zijn Cavalry-trilogie en uiteraard The Searchers). Maar nu is dit ook niet meteen de meest diepzinnige film - entertainment speelt altijd een grote rol bij Ford, en 7 Women biedt ook dat in overvloed.

vrijdag 5 november 2010

03:40 - 05:05
ARD

John Ford weg uit de Far West en van John Wayne, maar ver is hij in werkelijkheid niet gaan lopen want deze "Seven Women" is een zuiver studioproduct, nogal theatraal en onecht overkomend en voor een 1966-film wel erg onwennig voor een hedendaagse kijker.
Zeker zijn beste film niet al houdt hij wel een verrassend slot in petto.