3 Bad Men (1926)

Alternatieve titel: Three Bad Men

Western

geregisseerd door John Ford
met George O'Brien, Olive Borden en Lou Tellegen

Drie outlaws beschermen een karavaan en nemen een kind onder hun hoede nadat de moeder is vermoord.

'Mike Costigan and 'Spade' Allen weren't exactly thieves - but they had a habit of finding horses that nobody had lost.'

Het (soms lichtkomische) eerste uur is genieten geblazen. George O'Brien staat als hoofdrol vermeld, maar de drie bandieten Tom Santschi, J. Farrell MacDonald en Frank Campeau stelen de show. Niet voor niets de titel van de film.
Vooral Santschi vond ik erg goed spelen. In het laatste halve uur wordt de sfeer grimmiger.
Een onvergetelijke en grootschalige 'landrush' zorgt voor prachtige beelden.
De moderne muziek van piano, gitaar en viool past goed. Vooral de gitaarstukken geven een melodramatisch, nostalgisch tintje mee. Ik moest daarbij denken aan de muziek van een andere film, maar weet niet meer welke .

avatar van madmax1
Ook nog liggen met Franstalige subs.
Mooi bewaard gebleven deze beelden, ,de silent wordt doorbroken met heerlijke country.
en als zij in beeld komt een tango, de scène in de saloon lijkt wel Chaplin .
Dan wordt de landrush nog eens overgedaan in versneld tempo,leuke film die voor zijn tijd de nodige spektakel meebracht.
Ik had deze film als eens gezien bij ons in de patronaat wel ingekort en met piano o Susanna en
de Yellow Rose of Texas, of er toen Nederlands bij werd ondertiteld kan ik niet herinneren,rond
de 60 jaar geleden, was een mooie tijd.

avatar van trebremmit
Komt uit op blu-ray bij Kino Lorber.

3 Bad Men

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardige vroege western van Ford. Ik vond het eerste uur wat langdradig, het ging vaak de comedy tour op, maar dan komt het wel op gang als de provisorische kerk in brand wordt gestoken en het zusje van Bull wordt neergeschoten. Daarna heeft vooral de land rush een aantal mooie scenes van karren die door de prairie denderen, met een bijzondere shot van een achtergelaten baby.

Lou Tellegen vond ik niet zo overtuigend als sherrif, en O'Brien had maar weinig te doen, maar de drie "bad men" en Olive Borden als Lee waren prima. Ook de (moderne) score van Dana Kaproff mag niet onvermeld blijven.